Ministrul Educației: Nu vom avea modele pentru Evaluarea Națională de clasele a II-a, a IV-a și a VI-a / În ianuarie – februarie 2026 vom prezenta câteva exemple

Foto: © Claraaa | Dreamstime.com

Ministrul Educației Daniel David a spus că în primele luni ale anului viitor Ministerul va publica exemple de exerciții de la Evaluarea Națională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, potrivit noilor modificări. Daniel David a răspuns unei întrebări în cadrul raportului săptămânal al Ministerului Educației, pe pagina de Facebook a Ministerului.

„Când veți publica modelele pentru Evaluările Naționale din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a?”, a fost întrebat ministrul pe pagina de Facebook a ministerului.

„Nu vom publica modele. Vor fi exemple pe care le vom prezenta cel mai probabil în luna ianuarie, luna februarie. În prima parte chiar la începutul anului viitor”, a spus Daniel David.  

Evaluările la clasa a II-a vor avea loc între 12 și 15 mai 2026, la clasa a IV-a între 19 și 21 mai 2026, iar la clasa a VI-a între 26 și 28 mai 2026.

Calendar Evaluare națională 2026 clasa a II-a — EN II:

12 mai 2026 Limbă și comunicare — scris — Limba română

12 mai 2026 Limbă și comunicare — scris — Limba maternă

13 mai 2026 Limbă și comunicare — citit — Limba română

13 mai 2026 Limbă și comunicare — citit — Limba maternă

14 mai 2026 Matematică și Explorarea mediului

15 mai 2026 Limbă și comunicare — scris — citit — Limba română pentru minoritățile naționale 

Calendar Evaluare națională 2026 clasa a IV-a — EN IV:

19 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale

20 mai 2026 Matematică și Științe ale naturii 

21 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba maternă 

Calendar Evaluare națională 2026 clasa a VI-a — EN VI:

26 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale 

27 mai 2026 Matematică și Științe ale naturii

28 mai 2026  Limbă și comunicare — Limba maternă 

Cum vor fi concepute subiectele de la Evaluarea Națională 2026 pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a 

În anul școlar 2025-2026, în cadrul EN-II-IV-VI, se pilotează itemi care vizează competențe de alfabetizare funcțională cu aplicații practice, inclusiv din alte arii curriculare, potrivit art.3 3 din metodologie. 

În premieră, evaluările naționale (EN II – IV – VI) vor conține itemi-pilot care verifică alfabetizarea funcțională cu aplicații practice și competențe preluate și din alte arii curriculare. Ministerul susține că această schimbare urmărește nu doar rezultate mai bune la testele internaționale, ci și responsabilizarea elevilor pentru propria învățare și dezvoltare.

„Am introdus în testările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a nu doar itemi din programă, ci și itemi prin care acele cunoștințe sunt utilizate în viața de zi cu zi, extinzând inclusiv posibilitatea de a testa mai multe competențe. În final, acestea trebuie să ajute școala și elevii pentru o educație cât mai personalizată și eficientă”, a declarat ministrul Educației, Daniel David, pe această temă.

Informații despre rezultatele de la Evaluarea Națională 2026 pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a

Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului, conform art. 39. 

Astfel, un alt obiectiv declarat al noii metodologii este întărirea rolului formativ al evaluărilor. Ca și până acum, teoretic, rezultatele vor fi comunicate nu doar profesorilor, ci și părinților, pentru a sprijini educația personalizată la nivelul fiecărui copil.

Raportul școlii trebuie elaborat în maximum cinci zile de la finalizarea evaluării, iar inspectoratele școlare au la dispoziție șapte zile de la încărcarea datelor pentru a redacta raportul județean.

Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare este obligat să întocmească raportul tehnic până la 30 noiembrie al anului în care au fost administrate testările, potrivit art. 31. Aceste termene fixe ar putea crea un mecanism de feedback rapid și util pentru școli, profesori și părinți, dacă vor fi respectate și dacă testările vor fi relevante.

Astfel, părinții și profesorii ar trebui să aibă primele rezultate analizate la nivel de clasă și școală în cel mult două săptămâni după încheierea probelor, iar datele agregate pe județ să fie disponibile în aproximativ trei săptămâni.

Informații de context

Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a au fost introduse în România prin legea 1/2011, dar cu aplicare generalizată din 2013. Mircea Miclea, cel care le-a introdus în lege, a explicat care ar trebui să fie rolul lor.

Niciodată, pe parcursul celor 12 ani de aplicare, rezultatele EN II, IV, VI nu au fost folosite de Ministerul Educației pentru susținerea, fundamentarea sau ajustarea vreunei măsuri de politică educațională. Practic, an de an circa 400.000 de elevi susțin aceste evalăuri și rezultatele sunt publicate după circa 6 luni în niște rapoarte care până în prezent nu au ffost explicate, prezentate, promovate în niciun fel de niciun ministrul al Educației din 2013 încoace.

În martie 2024, OCDE semnala în raportul de analiză a reformelor din România că „spre deosebire de majoritatea țărilor din OCDE și UE, România nu dispune de date fiabile privind măsura în care elevii ating standardele naționale privind competențele dobândite la diferite niveluri de învățământ. Deși se fac trei evaluări naționale ale întregii populații școlare, la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, administrarea lor pe suport de hârtie, întârzierile mari în raportare și lipsa unei notări standardizate nu corespund scopurilor acestor evaluări, și anume de a sprijini planurile individuale de învățare ale elevilor și de a monitoriza în timp performanța sistemului”.

„Legea învățământului preuniversitar clarifică scopurile evaluărilor naționale. Pe lângă monitorizarea calității sistemului și sprijinirea cadrelor didactice în elaborarea planurilor individualizate de învățare pentru fiecare elev, Legea prevede că evaluările vor fi folosite pentru a evalua personalul didactic și calitatea școlilor. Această activitate va fi condusă de CNCE”, mai arăta OCDE.

Foto: © Claraaa | Dreamstime.com /
Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
OFICIAL Calendar Evaluare Națională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2025-2026
Ministrul Daniel David: Îmi asum responsabilitatea dacă după 2-3 ani de Evaluări Naționale la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a într-o altă logică, elevii nu vor avea o performanță mai bună și la PISA
Evaluările naționale din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a vor fi schimbate și vor cuprinde itemi de tip PISA, anunță ministrul Educației, Daniel David: „Ele ar trebui să măsoare mai multe competenţe”
Modificare în Evaluările naționale pentru clasele a II-a, a IV-a, a VI-a de anul acesta școlar, anunțată de Ministerul Educației și Cercetării: vor avea itemi asemănători testărilor internaționale, inclusiv din alte arii curriculare / Daniel David: Nu vor mai fi doar itemi din programă
Exit mobile version