Mircea Miclea despre alocarea către colegiile centenare a majorității banilor din Planul de Redresare pe Educație: E o decizie criminală / Cei care sabotează resursele naționale ar trebui să intre în pușcărie

Mircea Miclea / Foto: RBL

Alocarea majorității banilor pentru Educație din Planul Național de Redresare și Reziliență către 60 de colegii centenare din România “este o decizie criminală”, spune profesorul Mircea Miclea, fost ministru al Educației, într-o conferință organizată de proiectul Școli curate. Acesta justificat această afirmație prin faptul că Educația înseamnă asigurarea egalității de șanse, iar neasigurarea acestei egalități între copii înseamnă, de fapt, irosirea resursei publice.

Documentul Planul Național de Relansare și Reziliență a fost elaborat de Ministerul Fondurilor Europene și va fi prezentat de Guvern joi seara, potrivit anunțului oficial.

Discuția are loc în contextul în care Edupedu.ro a publicat în exclusivitate informația conform căreia Guvernul României propune alocarea a 500 de milioane de euro către colegiile centenare, din fondul de 1,05 miliarde de euro propus pentru finanțarea Educației în Planul Național de Relansare și Reziliență. Documentul pe care România îl pregătește pentru atragerea celor 30,4 miliarde de euro pe care țara noastră le-a negociat cu Comisia Europeană din planul NextGeneration EU este în stadiul de draft și a fost consultat de Edupedu.ro. Propunerea de alocare pentru domeniul Educației este de 1,05 miliarde de euro, dar pentru învățământul preuniversitar sunt prevăzute 850 de milioane de euro.

Declarațiile lui Mircea Miclea, cu privire la alocarea celor 500 de milioane de euro către colegiile centenare:

Moderator: De ce acești oameni care sunt la cârma României își bat joc de elevi?

Mircea Miclea:

Informații de background

Reamintim că, potrivit documentului PNRR, despre care Edupedu.ro a scris săptămâna trecută, în descrierea situației actuale a Educației din România, Guvernul citează diferite rapoarte ale Comisiei Europene, date Eurostat sau alte studii internaționale care arată că cele mai mari probleme pe care acest domeniu sunt în mediile devaforizate, în zonele rurale și la capitolul formare profesională și intrastructură.

În primul rând PNRR remarcă faptul că “prin recomandările specifice de țară (RST) privind Programul național de reformă al României pentru 2020, Consiliul Uniunii Europene a subliniat, pe de o parte, că echitatea, incluziunea, calitatea educației, dar și capitalul uman rămân provocări importante, fiind necesare reforme strategice în acest domeniu, iar pe de altă parte că nu se constată nicio îmbunătățire a rezultatelor școlare, în special în rândul copiilor din zonele rurale și din zonele defavorizate din punct de vedere economic”.

“România dispune de o infrastructură educațională și de formare profesională învechită, nesigură, ineficientă din punct de vedere energetic și cu un nivel scăzut al accesibilității persoanelor cu dizabilități” se arată în document. Apoi autorii PNRR susțin că problema cea mai mare legată de infrastructură ar fi de fapt la colegiile centenare: “Conform Planurilor de Analiză și Acoperire a Riscurilor (PAAR), un procent important de unități și instituții de învățământ de stat, în special colegii naționale de educație centenare, funcționează în clădiri încadrate ca având risc seismic sau niveluri ridicate de risc la incendiu.”

Așa că propunerea de alocare pentru majoritatea banilor, adică 500 de milioane de euro, din cele 850 de milioane de euro prevăzute pentru învățământul preuniversitar merge spre 60 de colegii cu 30.000 de elevi.

Lista colegilor centenare din România este aici

Mircea Miclea / Foto: RBL

Citește și:
EXCLUSIV Guvernul Orban vrea să aloce colegiilor centenare majoritatea fondurilor pentru Educație din Planul Național de Relansare și Reziliență, deși spune că “nu se constată nicio îmbunătățire a rezultatelor școlare, în special în rândul copiilor din zonele rurale”
Exit mobile version