Mircea Miclea: Guvernul, din păcate, gândește ca un analfabet funcțional

Foto: RBL

Guvernul, din păcate, gândește ca un analfabet funcțional, a spus Mircea Miclea, psiholog, profesor universitar și fost ministru al Educației într-o analiză pentru RFI.ro realizată pe 7 iulie, la aprobarea legii prin care Ministerul Educației trebuie să asigure „la cerere” un laptop sau o tabletă oricărui copil sau profesor pentru acces la educația online.

Miclea a punctat faptul că Guvernul a respins această inițiativă legislativă, care apoi a devenit legea 109/2020, pe motiv că nu are indicată sursă de finanțare. Profesorul universitar a spus că legea este bună, dar că este esențial bugetul prevăzut pentru aceasta, altfel este doar „o literă moartă”.

Redăm analiza lui Mircea Miclea în contextul în care până la acest moment Ministerul Educației nu a făcut norme de aplicare pentru această lege, iar recent în Parlament, la Comisia pentru învățământ din Camera Deputaților (condusă de Sorin Cîmpeanu, lider PNL), a început modificarea acestei legi astfel încât să nu beneficieze de dreptul de a „cere” un instrument digital decât anumite categorii de elevi, după cum a semnalat Consiliul Național al Elevilor.

Mircea Miclea: La o primă vedere mi se pare o măsură foarte bună, dar din păcate vine cu foarte mare întârziere pentru că Legea educației specifică faptul că trebuia să existe învățământul online sau învățământul blending de acum 10 ani, articolul 70 cu toate paragrafele lui.

În al doilea rând, legea nu creează decât premisa, dar trebuie și bugetul pentru ca să implementezi legea. Dacă nu se alocă urgent un buget, această lege nu este decât o literă moartă.

Reporter: Iar Guvernul, din câte știu, a spus că legea nu prevede și sursa de finanțare și atunci?

Mircea Miclea: Guvernul, din păcate gândește ca un analfabet funcțional. Ar putea să se uite în altă țară, de exemplu în Marea Britanie s-a alocat pentru învățământul remedial, din această vară, 1 miliard și jumătate de lire sterline, adică pentru ca elevii să recupereze rămânerea în urmă datorită pandemiei. Dacă guvernul nostru nu înțelege că viitorul este al unui învățământ hibrid – online și față în față – atunci ar trebui să demisioneze sau să înceapă să gândească faptul că este în secolul XIX, nu este în secolul XXI. Este clar că nu le pasă de copii.

Reporter: Mai este o discuție, legea aceasta ne face să ne punem anumite întrebări, de exemplu, dacă și profesorii sau toți profesorii vor fi capabil să și folosească aceste instrumente? Elevii putem presupune cu toții că sunt mai „tehnologizați”, ca să spunem așa, cum rămânem însă cu mediul profesoral?

Mircea Miclea: Ce trebuie făcut de urgență – și eu m-aș fi așteptat să se întâmple în această vară – este ca toate cadrele didactice să facă o pregătire pentru utilizarea tehnologiilor online. Acest lucru este obligatoriu, nu numai pentru contextul acesta al pandemiei și ce se întâmplă în toamnă, pentru tot viitorul lor, pentru că în viitor nu vom putea face altfel decât învățământ hibrid, combinând metodele online cu metodele față în față, pentru simplul fapt că mintea elevilor s-a schimbat. Ei vor să aibă, de pildă, acces la conținuturile de învățare de oriunde, de ori câte ori doresc. Acest lucru este determinat de faptul că tot internetul le permite acest lucru. Prin urmare, ei au această așteptare. Ori noi ce facem? Le livrăm cunoștințele doar dacă ei vin la școală, câtă vreme ei vin la școală, în cadrul școlii. Ceea ce este total depășit.

Trebuie să continuam să oferim accesul la conținutul de învățare, de exemplu la lecția pe care o ai de învățat și în variante online, cel puțin trei variante online. La început sigur o s-avem una, dar după aceea cel puțin trei trebuie să avem, pentru fiecare elev trebuie să avem cel puțin o variantă.

Pentru fiecare elev trebuie să avem o variantă, să zicem, normală, adică adecvată pentru mintea unui elev obișnuit. O variantă remedială, a aceleiași lecții, adică adecvată pentru cineva care are dificultăți în a învăța lecția respectivă, și o variantă de excelență pentru cei care sunt foarte interesați, sunt dotați și care au nevoie de resurse suplimentare, aplicații suplimentare etc. Și atunci vom asigura cu adevărat o sincronizare a ceea ce oferă școală cu mintea acestei generații digitale.

Reporter: Putem spune că vom asista la o adevărată revoluție învățământul românesc odată cu aplicarea acestei legi, dacă ea va fi și aplicată. Nu ne-am mai confruntat până acum cu așa ceva, iar întrebarea mea ar fi dacă în acest moment vom putea să vedem mai clar care profesori știu cu adevărat meserie și sunt dedicați acestei meserii și care nu?

Mircea Miclea: Repet cel puțin trei lucruri care trebuie făcute concomitent.

  1. – Trebuie asigurat bugetul pentru implementarea acestei legi.
  2. – Trebuie pregătite cadrele didactice pentru a utiliza tehnologiile digitale.
  3. – Trebuie format un grup de profesori de elită, capabil să livreze lecții în diverse variante de cea mai bună calitate, pe care apoi să le punem pe această platformă online.

Dacă se dau tablete fără ca să existe conținuturi, adică fără să existe lecții online de bună calitate, atunci nu am făcut nimic pentru că calitatea lecției și nu tehnologia prin care se livrează această lecție este esențială.”

Foto: RBL

Exit mobile version