Mircea Miclea: Guvernul, din păcate, gândește ca un analfabet funcțional

6.489 de vizualizări
Foto: RBL
Guvernul, din păcate, gândește ca un analfabet funcțional, a spus Mircea Miclea, psiholog, profesor universitar și fost ministru al Educației într-o analiză pentru RFI.ro realizată pe 7 iulie, la aprobarea legii prin care Ministerul Educației trebuie să asigure „la cerere” un laptop sau o tabletă oricărui copil sau profesor pentru acces la educația online.

Miclea a punctat faptul că Guvernul a respins această inițiativă legislativă, care apoi a devenit legea 109/2020, pe motiv că nu are indicată sursă de finanțare. Profesorul universitar a spus că legea este bună, dar că este esențial bugetul prevăzut pentru aceasta, altfel este doar „o literă moartă”.

Redăm analiza lui Mircea Miclea în contextul în care până la acest moment Ministerul Educației nu a făcut norme de aplicare pentru această lege, iar recent în Parlament, la Comisia pentru învățământ din Camera Deputaților (condusă de Sorin Cîmpeanu, lider PNL), a început modificarea acestei legi astfel încât să nu beneficieze de dreptul de a „cere” un instrument digital decât anumite categorii de elevi, după cum a semnalat Consiliul Național al Elevilor.

Mircea Miclea: La o primă vedere mi se pare o măsură foarte bună, dar din păcate vine cu foarte mare întârziere pentru că Legea educației specifică faptul că trebuia să existe învățământul online sau învățământul blending de acum 10 ani, articolul 70 cu toate paragrafele lui.

În al doilea rând, legea nu creează decât premisa, dar trebuie și bugetul pentru ca să implementezi legea. Dacă nu se alocă urgent un buget, această lege nu este decât o literă moartă.

Reporter: Iar Guvernul, din câte știu, a spus că legea nu prevede și sursa de finanțare și atunci?

Mircea Miclea: Guvernul, din păcate gândește ca un analfabet funcțional. Ar putea să se uite în altă țară, de exemplu în Marea Britanie s-a alocat pentru învățământul remedial, din această vară, 1 miliard și jumătate de lire sterline, adică pentru ca elevii să recupereze rămânerea în urmă datorită pandemiei. Dacă guvernul nostru nu înțelege că viitorul este al unui învățământ hibrid – online și față în față – atunci ar trebui să demisioneze sau să înceapă să gândească faptul că este în secolul XIX, nu este în secolul XXI. Este clar că nu le pasă de copii.

Reporter: Mai este o discuție, legea aceasta ne face să ne punem anumite întrebări, de exemplu, dacă și profesorii sau toți profesorii vor fi capabil să și folosească aceste instrumente? Elevii putem presupune cu toții că sunt mai „tehnologizați”, ca să spunem așa, cum rămânem însă cu mediul profesoral?

Mircea Miclea: Ce trebuie făcut de urgență – și eu m-aș fi așteptat să se întâmple în această vară – este ca toate cadrele didactice să facă o pregătire pentru utilizarea tehnologiilor online. Acest lucru este obligatoriu, nu numai pentru contextul acesta al pandemiei și ce se întâmplă în toamnă, pentru tot viitorul lor, pentru că în viitor nu vom putea face altfel decât învățământ hibrid, combinând metodele online cu metodele față în față, pentru simplul fapt că mintea elevilor s-a schimbat. Ei vor să aibă, de pildă, acces la conținuturile de învățare de oriunde, de ori câte ori doresc. Acest lucru este determinat de faptul că tot internetul le permite acest lucru. Prin urmare, ei au această așteptare. Ori noi ce facem? Le livrăm cunoștințele doar dacă ei vin la școală, câtă vreme ei vin la școală, în cadrul școlii. Ceea ce este total depășit.

Trebuie să continuam să oferim accesul la conținutul de învățare, de exemplu la lecția pe care o ai de învățat și în variante online, cel puțin trei variante online. La început sigur o s-avem una, dar după aceea cel puțin trei trebuie să avem, pentru fiecare elev trebuie să avem cel puțin o variantă.

Pentru fiecare elev trebuie să avem o variantă, să zicem, normală, adică adecvată pentru mintea unui elev obișnuit. O variantă remedială, a aceleiași lecții, adică adecvată pentru cineva care are dificultăți în a învăța lecția respectivă, și o variantă de excelență pentru cei care sunt foarte interesați, sunt dotați și care au nevoie de resurse suplimentare, aplicații suplimentare etc. Și atunci vom asigura cu adevărat o sincronizare a ceea ce oferă școală cu mintea acestei generații digitale.

Reporter: Putem spune că vom asista la o adevărată revoluție învățământul românesc odată cu aplicarea acestei legi, dacă ea va fi și aplicată. Nu ne-am mai confruntat până acum cu așa ceva, iar întrebarea mea ar fi dacă în acest moment vom putea să vedem mai clar care profesori știu cu adevărat meserie și sunt dedicați acestei meserii și care nu?

Mircea Miclea: Repet cel puțin trei lucruri care trebuie făcute concomitent.

  1. – Trebuie asigurat bugetul pentru implementarea acestei legi.
  2. – Trebuie pregătite cadrele didactice pentru a utiliza tehnologiile digitale.
  3. – Trebuie format un grup de profesori de elită, capabil să livreze lecții în diverse variante de cea mai bună calitate, pe care apoi să le punem pe această platformă online.

Dacă se dau tablete fără ca să existe conținuturi, adică fără să existe lecții online de bună calitate, atunci nu am făcut nimic pentru că calitatea lecției și nu tehnologia prin care se livrează această lecție este esențială.”

Foto: RBL


4 comments
  1. proiect în dezbatere
    10%DIN P. I. B.
    pt trecerea de la ed funcțională la ed morala.
    scop:dezvoltarea armonioasa a individului (împlinit ca ființă, înțelegere funcționala, acces la creația științific a și artistica)
    3 ANI PREGATITORI. studiu limbaje prin joc
    12 ANI OBLIGATORII
    1 EDUCATOR-10 ELEVI
    PRINCIPIU:înțelegerea fenomenelor nu memorare mecanica
    MATERII:
    LIMBAJE:matern, străin, vizual, muzical, corporal
    STIINTE:mate, fizica, geografie, chimie, biologie
    ISTORII:naționala, universala, arte vizuale, arte spectacol, religiilor
    SPORTURI:atletism, echipa, lupte, înot, optionale
    DIN ANUL5:se introduc materii opționale funcție de profil
    TESTARE:(fara note) națională trimestriala
    LICEE URBANE SPECIALIZATE(asigurare transport) asigura pregătire medie
    RECUPERARI:în vacante
    PROFESORI SPECIALIZATI+ARTIȘTI CU JUMĂTATE DE NORMA
    BAC:7 materii
    SCOLI NOI DOTATE
    CL. 1-6 dimineața
    CL. 7-12 după masa
    FINANTARE:
    6% lege
    4% eradicarea coruptiei(min. 13%din PIB)
    MANUALE adaptate
    Scopului
    PROFESORII VOR DEZVOLTA SISTEMUL
    “o societate postmodern a își pune aceasta problema”
    prof dr arh M. C DONICI
    20 ani elev
    30 ani PROF

  2. Nu mi-e foarte clar daca pctul. 3 propus se refera la niste modele de predare pentru profesori sau la resurse pe care elevii sa le acceseze singuri.
    Daca este varianta a doua, atunci dl. Miclea scapa din vedere ca cei mai multi copii nu au formata autonomia in invatare + nu va fi nimeni la indemana sa le adapteze procesul pe nevoile lor de invatare.

    Sa nu idealizam, totusi, acei profesori minune, care daca vor fi pusi pe internet, vor revolutiona invatarea. Invatarea online nu inseamna doar sa te uiti la niste continuturi online. Deci mai usor cu elita pe scari, in 30 de ani elita nu a miscat foarte multe in educatie, la nivel de sistem.

    Altfel, da, elita poate da niste exemple de ”how to”, pentru cei mai multi profesori vor avea nevoie de cateva directii, cel putin, in care pot aborda predarea online. Dar pusul pe net de lectii nu inseamna in niciun caz invatare online.

  3. Mulți dintre ei sunt “ analfabeți functionali” , dar mulți sunt indiferenti și gândesc după sloganul: ”Merge și așa “ .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Mulți profesori din România se simt singuri și doar o treime se declară într-o etapă de “prosperitate” / Ce efect are munca asupra sănătății lor mintale? – Studiu despre starea de bine a cadrelor didactice

Doar unul din trei cadre didactice din învățământul preuniversitar declară că sunt într-o etapă de “prosperitate”, iar două treimi apreciază că au un nivel moderat de sănătate mintală, potrivit unui…
Vezi articolul

Tot mai mulți copii români au ajuns sub pragul de sărăcie în primul an de pandemie. Cei mai expuși sunt copiii cu dizabilități, copiii mamelor minore și cei de etnie romă – Raport Internațional Salvați Copiii

Pentru prima dată în ultimii cinci ani, riscul de sărăcie și excluziunea socială au crescut în rândul copiilor români (36,3%), arată datele unui nou raport al Save the Children. Criza…
Vezi articolul

Temele din vacanța de vară: Rolul lor este de consolidare a cunoștințelor și de prevenire a pierderilor, nu de transfer de responsabilitate de la învățător la părinte – avertizează cercetătorul Dacian Dolean. “Ușoară tendință de diminuare a abilităților la matematică” în vacanța de vară, pentru elevii care trec în clasa a II-a

Rolul temelor de vacanță este de consolidare a cunoștințelor și de prevenire a pierderilor, “nu de învățare de conținuturi noi”. “Ele nu ar trebui să fie văzute ca un transfer…
Vezi articolul