Evaluarea Națională 2021 – Mihai Bălună, profesor la Colegiul „Mihai Viteazul” din București, despre subiectele la Matematică: 10.00 nu va fi pe toate drumurile, dar bănuiesc că o să fie multe note în jur de 9.50. Sunt foarte bine calibrate

50.630 de vizualizări
Mihai Bălună / Foto: Agerpres
Mihai Bălună / Foto: Agerpres
Subiectele de la Matematică pe care elevii de clasa a VIII-a le-au avut astăzi de rezolvat la Evaluarea Națională 2021 „sunt foarte bine calibrate, sunt întrebări gradate perfect, fără să fie vreo întrebare de o dificultate foarte mare și, de asemenea, nu sunt întrebări de tip șablon”, a declarat pentru Edupedu.ro profesorul Mihai Bălună, de la Colegiul „Mihai Viteazul” din București. Antrenor al olimpicilor din lotul național de la matematică, profesorul Mihai Bălună a estimat că anul acesta „o să fie multe note în jur de 9.50, poate 9,60, dar 10.00 nu va fi pe toate drumurile”.

Gradul de dificultate al subiectelor la Matematică, clasa a VIII-a, reprezintă „o reașezare foarte bine-venită” față de anul trecut când am avut record de note de 10. „Ca să obții nota maximă nu este nevoie să fii olimpic, e suficient să te fi preocupat studiul, ceea ce este normal”, și nu sunt subiecte a căror rezolvare să fi necesitat meditații, a afirmat Bălună, pentru Edupedu.ro.

În ceea ce privește gradul mare de abstractizare acuzat de o parte a profesorilor, Mihai Bălună a declarat că „spiritul noii programe e acela de a pune mai mult accent pe intuiție, a pune mai mult accent pe perceperea cerințelor ca întrebări cu suport concret, ori dacă ne uităm la subiectele existente, toate întrebările au un suport concret. Fie sunt foarte ușor de interpretat, dacă este vorba despre o întrebare de algebră, fie au o figură ușor de interpretat. Toate întrebările de geometrie au și o figură însoțitoare. Pentru întrebările care sunt menite să reflecte cunoașterea noțiunilor de bază, figurile reprezintă un suport arhisuficient. Din punct de vedere al legăturii cu noua programă, întrebările sunt bine alese”.

Declarațiile integrale acordate de profesorul Mihai Bălună pentru Edupedu.ro, cu privire la subiectele la Matematică de la Evaluarea Națională 2021:

Rep.: Care este opinia dvs. cu privire la subiectele la Matematică de anul acesta?

Mihai Bălună: Mi se pare că sunt foarte bine calibrate, sunt întrebări gradate perfect, fără să fie vreo întrebare de o dificultate foarte mare și, de asemenea, nu sunt întrebări de tip șablon: aceeași întrebare care să apară de 100 de ori și la care elevul răspunde pe de rost, fără să înțeleagă fondul întrebării.

Subiectul constituie un reper pentru viitor. Profesorii se pot orienta în funcție de întrebările puse în ghidarea pregătirii elevilor pentru anii viitori, pregătire care să ne scape de întrebările repetitive. Dacă mai știți, era sceneta cu castravetele (scenetă în care actorul Florin Piersic interpreta rolul unui elev care la orice întrebare a profesorului răspundea revenind la lecția despre castravete). Acum nu mai există întrebări doar despre portocală, măr, ananas și lămâie. Mi se pare că sunt foarte bine construite, și din punct de vedere al faptului că este un examen, deci o testare sumativă și deci trebuie evaluați elevii cu corectitudine.

Nu trebuie să fii genial ca să iei nota maximă, este suficient să fi participat cu seriozitate la ore și să te fi străduit de unul singur să parcurgi materia, fără lecții particulare.

Rep.: Subiectele respectă spiritul noii programe școlare, ajunsă pentru prima dată la finalul ciclului?

Mihai Bălună: Spiritul noii programe e acela de a pune mai mult accent pe intuiție, a pune mai mult accent pe perceperea cerințelor ca întrebări cu suport concret, ori dacă ne uităm la subiectele existente, toate întrebările au un suport concret. Fie sunt foarte ușor de interpretat, dacă este vorba despre o întrebare de algebră, fie au o figură ușor de interpretat. Toate întrebările de geometrie au și o figură însoțitoare. Pentru întrebările care sunt menite să reflecte cunoașterea noțiunilor de bază, figurile reprezintă un suport arhisuficient. Din punct de vedere al legăturii cu noua programă, întrebările sunt bine alese.

Noua programă este tot matematică, 2 cu 2 fac 4 și după vechea programă, și după cea nouă; 153 înmulțit 477 se face la fel de greu cu creionul și după noua programă, ca și după vechea programă. Se absolutizează această sintagmă: „noua programă”. Noua programă reprezintă o ajustare, nu o cotitură de 90 de grade.

Apropo de noua programă: e bine ca toți profesorii să citească cu atenție și să înțeleagă care e spiritul în care sunt prezentate lucrurile în această așa-zisă nouă programă, ca să vadă că este vorba doar de o ajustare a punctului de vedere din care se privește matematica la nivel de gimnaziu.

Rep.: Sunt cadre didactice care acuză că subiectele de anul acesta vin cu un mare grad de abstractizare, nicidecum cu aplicabilitatea de tip PISA sau pe care o anunțase inclusiv ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu.

Mihai Bălună: Eu le propun acestor cadre didactice să mai citească o dată testele. A răspunde la o întrebare înseamnă în primul rând a face un efort de abstractizare, ca să asociezi un model întrebării puse. Dacă vrem să educăm copiii să poată să folosească ce au învățat, trebuie să le punem întrebări care să nu îi facă să inventeze teoreme sau să inventeze modele. Ce ar fi putut să-i ceară elevului? Să deseneze o linie de la punctul sub forma de cruciuliță la cel sub formă de inimioară? Asta nu este o întrebare de examen.

În plus, de multe ori profesorii nemulțumiți de faptul că schemele pe care le-au predat pe de rost elevilor nu se folosesc dau vina pe subiecte. Nu pregătirea mea a fost unilaterală, ci subiectele au conținut întrebări răutăcioase.

Rep.: Care este gradul de dificultate al subiectelor, față de cel de anul trecut?

Mihai Bălună: Avem o reașezare foarte bine-venită. Ca să obții nota maximă nu este nevoie să fii olimpic, e suficient să te fi preocupat studiul, ceea ce este normal. Subiectul trebuie să îi arate elevului că nu are nevoie de pregătire particulară, că nu are nevoie nici de învățat pe de rost, ci este suficient să se străduiască.

Iar strădania fiecăruia va fi răsplătită: chiar dacă vorbim despre un elev care nu are o înclinație deosebită către matematică – pentru că sunt elevi care văd lucrurile într-o clipită și elevi care au nevoie de 1 minut – și cel care are nevoie de mai mult timp de gândire își vede eforturile răsplătite, nu cu notă maximă, dar cu o notă foarte bună.

Rep.: Există un subiect care vă așteptați să le dea mai mari bătăi de cap elevilor sau să conțină un fel de capcană?

Mihai Bălună: Nu am văzut niciun fel de capcană. O dificultate poate fi legată mai degrabă de prezentarea unui raționament detaliat, dar lucrul acesta nu poate fi considerat o capcană. Sunt raționamente care sunt foarte simple și sunt raționamente de finețe, dar nu sunt capcane, nu sunt întrebări la care elevul trebuie să descopere ideea, ci doar trebuie să fie foarte bine pregătit pentru a da toate detaliile.

Bănuiesc că o să fie multe note în jur de 9.50, poate 9.60, dar 10.00 nu va fi pe toate drumurile.

Rep.: Pe de altă parte, există o cerință pe care să o puteți cataloga drept un subiect frumos?

Mihai Bălună: Nu am găsit nimic care să necesite o ingeniozitate deosebită.

Rep.: Respectă subiectele structura celor din testele de antrenament? Și dacă da, în ce măsură, având în vedere că au existat suspiciuni că ele vor fi identice cu unele dintre cerințele din testele de antrenament?

Mihai Bălună: Subiectele sunt prevestite foarte bine de către testele de antrenament și asta s-a întâmplat în fiecare an. Sunt convins că persoanele care s-au ocupat au avut în vedere acest lucru.

Dar mi se pare că aceste întrebări evită răspunsul pe bază de rețetă. Sigur, atunci dacă avem cerințe care pun elevul să calculeze cât e 20% din 15, aici aplicăm o formulă, deci o rețetă, nu avem ce să improvizăm. Dar dincolo de astfel de întrebări, nu există cerințe a căror rezolvare să se facă pe bază de rețetă. Sau este o rețetă pe care nu poți să o folosești decât dacă stăpânești materia în profunzime.

Unul dintre cei mai mari matematicieni și formatori de profesori de matematică, Miron Nicolescu, avea următoarea apreciere: dau 10 la examen oricărui student care este în stare să-mi spună tot ceea ce l-am învățat eu. Pentru ca să ia 10, nu este nevoie decât să fi învățat, să fi înțeles și internalizat ceea ce am predat. Nu trebuie să facă pregătire în altă parte. Eu consider că asta e și ideea care se aplică la acest examen și care se poate asocia întrebărilor de examen: pentru nota 10 e suficient ca elevul să fi învățat cu seriozitate materia, în toate detaliile.

DOCUMENT Subiectele la Matematică de astăzi, 24 iunie, Evaluarea Națională 2021:
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro
Foto: Edupedu.ro

Elevii, care au absolvit clasa a VIII-a, au avut la dispoziție 120 de minute pentru rezolvarea subiectelor, după completarea casetelor de identificare. Fiecare lucrare primește 10 puncte din oficiu.

Mihai Bălună / Sursă foto: Agerpres


8 comments
  1. Doar la punctaj trebuie lucrat pentru ca astfel doi elevi cu pregatire total diferita pot lua note apropiate si unde este aprecierea pentru cei care chiar se pregatesc. In rest un examen muncitoresc, fara probleme de mare dificultate. Nu stiu cati s-au incadrat in timp. Cred ca multi elevi au iesit din sala cu senzatia ca daca mai aveau la dispozitie macar o jumatate de ora ar fi rezolvat totul.

  2. La multe note de 9.50, media anuala nu ajuta, ba din contra. De ce va feriti, domnilor profesori de liceu, fiind un examen de admintere, nu de absolvire, sa aveti si note mai mici la admitere, cu avantajul unei mai bune ierarhizari a notelor, nu doar dupa nota anuala cumparata. Notele de la scoala ar trebui sa reflecte doar ce trebuie sa aprofundeze copilul, nu sa fie pentru unii un ajutor nemeritat, iar pentru altii o piedica la admitere.

    Coborand sistematic nivelul, coboara si vigilenta elevilor. Subiectele sunt de clasa a 6-a (chiar daca matematica spune ca nu, sunt materii ca fizica unde s-au predat, dupa manual, toate notiunile), poate ultimul subpunct e mai greu de realizat de unul de a 6-a. In rest…jale in scolile noastre. Petreceti-va un pic de timp sa vedeti cum au tratat profesorii evaluarea de a 6-a, nu numai cei preocupati de prestigiul lor, ci si restul care nu au atata respect pentru ceea ce fac.

    1. De ce vă adresați profesorilor de liceu? Nu noi am stabilit nivelul de dificultate a examenului și nici nu ne temem de ierarhizări corecte. Vorbiți cu cei din minister.

    2. O bataie de joc fata de invatamantul romanesc.
      5 puncte acordate la un subiect care se poate rezolva fara dificultate, o operatie simpla, la grila si 3 puncte pentru o problema la geometrie ? este posibil ? Cum se justifica acordarea punctelor?

      1. Problema este ca in cadrul școlilor, în acest an, nu s-a facut carte. Nici profesorii, nici elevii nu si-au dat silința (desigur nu generalizez, ai fost si exceptii dar foarte putine). Profesorii si-au vazut de meditatii iar la ora au fost mai mult cs sa justifică salariul cu prezen5a. Sa dai la matematica tema două exercitii unui elev care are de dat un examen….Iar despre o mare parte a elevilor sa nu mai vorbesc, cum au profitat de această lejeritatea si de delăsarea cadrelor didactice care la randul lor au profitat de Pandemie. Doar cei de care au tras părinții, cei care au facut meditatii si extremei de rari copiii cu ambiții sunt cei care au invatat.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Remus Pricopie / Foto: Agerpres

Rectorul SNSPA Remus Pricopie: Ministrul Educației, “susținător al celor puțini, dar puternici”, este în categoria “confuză” a celor care “nu înțeleg încotro ar trebui să ne îndreptăm” cu proiectul România Educată

Actualul ministru al Educației “s-a declarat pe față susținător al celor puțini, dar puternici, pe care vrea să-i sprijine cu orice preț” în contextul noilor legi ale educației, afirmă rectorul…
Vezi articolul