Domnica Petrovai, psihoterapeut: Cred că investiția în starea de bine a adulților – profesori și părinți – este cea mai valoroasă, pentru că are un impact direct asupra copiilor. Este copleșitor sentimentul de neîncredere, cu impact foarte puternic și asupra rezultatelor școlare

1.060 de vizualizări
Domnica Petrovai / Foto: Arhivă personală
„Cred că vom avea copii mai încrezători, dacă vor trăi și vor învăța în comunități – cum este școala – și în familii, unde starea de bine va fi la îndemâna lor, pentru că este o abilitate pe care noi o putem exersa și o putem învăța”, a spus psihoterapeutul Domnica Petrovai în cadrul dezbaterii online „Adolescența fără filtre: importanța încrederii în sine în era social media”, organizată de Edupedu.ro, în parteneriat cu DOVE.

În legătură cu despărțirile, pierderile prin care trec copiii, Domnica Petrovai a subliniat importanța relațiilor cu părinții și profesorii: „E adevărat că în viață trecem prin foarte multe despărțiri și avem nevoie să știm cum să facem față pierderilor. Copiii, pe de altă parte, pentru a avea resurse emoționale ca aceste despărțiri să nu fie un disconfort, care să însemne un stres emoțional foarte puternic, au nevoie de siguranță în relația cu adulții. Și relațiile cele mai semnificative sunt relațiile cu părinții și profesorii”.

Astfel, psihologul a precizat că este necesar ca profesorii să aibă competențe legate de psihologia copilului: „Aici cred că este foarte important ca profesorii să aibă mai mult sprijin și mai multe competențe de bază în ceea ce privește psihologia copilului, atașamentul în relația cu copiii. Nu cred că e o competență care trebuie să fie doar în pregătirea unor psihologi. Nu cred că psihologii vor rezolva problemele țării, deși eu sunt psiholog”.

Domnica Petrovai a mai spus că neîncrederea este des întâlnită în cazul femeilor care sunt cadre didactice: „Mulți dintre profesori sunt femei și au ele o mare provocare legată de neîncredere. E firesc, cum să oferi încredere copiilor de la clasă sau propriilor tăi copii când tu ești nesigură și când tu ești frământată de foarte multe frici și de neîncredere? Cred că investiția în starea de bine a adulților – profesori și părinți – este cea mai valoroasă, pentru că are un impact direct asupra copiilor.

De asemenea, neîncrederea elevilor se află în strânsă legătură cu rezultatele școlare, după cum a menționat psihologul: „Este copleșitor sentimentul de neîncredere, cu impact foarte puternic și asupra rezultatelor școlare. Vedem foarte multe fete sau băieți care din păcate, din cazul acestei insecurități, nu pot să aibă rezultatele pe care le-ar putea avea datorită competențelor”.

Declarația completă, psihoterapeutul Domnica Petrovai:

Domnica Petrovai: „În primul rând, aș vrea să vă împărtășesc din experiența mea de trainer în cadrul acestui proiect. Am fost alături de foarte mulți profesori și părinți. Și ca un răspuns la întrebarea domnului Szekely, apropo de despărțirile copiilor, e adevărat că în viață trecem prin foarte multe despărțiri și avem nevoie să știm cum să facem față pierderilor. Copiii, pe de altă parte, pentru a avea resurse emoționale ca aceste despărțiri să nu fie un disconfort care să însemne un stres emoțional foarte puternic, au nevoie de siguranță în relația cu adulții. Și relațiile cele mai semnificative sunt relațiile cu părinții și profesorii. Aici cred că este foarte important ca profesorii să aibă mai mult sprijin și mai multe competențe de bază în ceea ce privește psihologia copilului, atașamentul în relația cu copiii. Nu cred că e o competență care trebuie să fie doar în pregătirea unor psihologi. Nu cred că psihologii vor rezolva problemele țării, deși eu sunt psiholog.

Cred că mai degrabă, părinții și profesorii au nevoie de mult mai mult sprijin și mult mai multe resurse pentru ca școala să devină cu adevărat acel spațiu al siguranței de care au ei nevoie: școala și familia. Poate cel mai puternic feedback pe care eu l-am primit din partea profesorilor care au participat la proiect este că în primul rând, a fost un sprijin pentru ei personal. Mulți dintre profesori sunt femei și au ele o mare provocare legată de neîncredere. E firesc, cum să oferi încredere copiilor de la clasă sau propriilor tăi copii când tu ești nesigură și când tu ești frământată de foarte multe frici și de neîncredere? Cred că investiția în starea de bine a adulților – profesori și părinți – este cea mai valoroasă, pentru că are un impact direct asupra copiilor.

Aici aș vrea să menționez și un alt proiect pe care l-am inițiat la Cluj, „Școala încrederii”, un proiect care înseamnă un sprijin al profesorilor, directori, copiilor din 104 școli, cel puțin până în acest moment. Un proces de 5 ani de transformare, pentru că am învățat că schimbarea înseamnă o investiție de timp, așa că apreciez foarte mult că spuneați că programul „Ai încredere în tine” va ajunge în toate școlile din țară. Cred că vom avea copii mai încrezători, dacă vor trăi și vor învăța în comunități – cum este școala – și în familii, unde starea de bine va fi la îndemâna lor, pentru că este o abilitate pe care noi o putem exersa și o putem învăța. Pentru asta, sunt recunoscătoare ca mamă, pentru că sunt părintele a două fete, ca terapeut, pentru că sprijin foarte multe familii. Este copleșitor sentimentul de neîncredere, cu impact foarte puternic și asupra rezultatelor școlare. Vedem foarte multe fete sau băieți care din păcate, din cazul acestei insecurități, nu pot să aibă rezultatele pe care le-ar putea avea datorită competențelor. 

Am auzit destul de multi părinți și profesori care au încă nevoie în a fi sprijiniți să înțeleagă faptul că poate rezultatele lor școlare depind mult mai mult de starea lor de bine și de încrederea în ei decât de numărul temelor de acasă sau cât de mult învață. Aici cred că acest program o să facă o schimbare profundă de perspectivă care va avea impact și la nivelul performanțelor academice pe care le aștepta foarte mulți profesori și părinți însă fără costuri emoționale dureroase. Ne dorim cu toții copii care să aibă rezultate, dar și o sănătate mentală potrivită, bună, și capabili de relații de încredere și siguranță cu ceilalți.

Pentru mine, ca om care lucrează în domeniul sănătății mentale, e o mare bucurie să aud că încrederea este o prioritate pentru ministerul Educației și că sănătatea mentală va deveni o prioritate nu doar notată în document, ci în acțiuni concrete, pe care le-ați și amintit”.

Video – declarațiile psihologului Domnica Petrovai și o întrebare adresată ministrului Educației, la care a răspuns LIVE Sorin Cîmpeanu:

În cadrul dezbaterii “Adolescența fără filtre”, au discutat ministrul Educației Sorin Cîmpeanu, consilierul său Radu Szekely, Cristina Dima, director Marketing Beauty & Personal Care Unilever și ambasador Dove, psihoterapeutul Domnica Petrovai, Ionela Neagoe, directorul Colegiului Național „Gheorghe Lazăr” din București, și Mihaela Nabăr, directorul Fundației World Vision România.

Dezbaterea vine la finalul primului program-pilot derulat de compania Dove în școlile din România în primele luni ale anului, în cadrul căruia 1.500 de elevi ai mai multor școli și licee au beneficiat de ateliere despre consolidarea încrederii în sine. În acest an școlar, cel puțin 20.000 de copii vor fi implicați în workshopuri care au ca scop cultivarea stimei de sine, consolidarea încrederii și tratarea de subiecte precum bullying-ul sau neîncrederea în propriul corp, într-un program sprijinit de Ministerul Educației. Atelierele sunt implementate în școli de ONG-urile World Vision Romania și Well Being, susținute de companie. În program, Dove a lansat gratuit un ghid pentru părinți și un ghid pentru profesori.


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Andreas Schleicher, OECD: În România, tratați profesorii de liceu mult mai bine decât pe educatori și pe învățători, deși este mult mai ușor să te descurci cu elevii de la liceu. Educația timpurie este mult mai valoroasă

„Calitatea educației nu va fi niciodată mai bună decât calitatea profesorilor și a predării”, spune Andreas Schleicher, Directorul Directoratului pentru Educație al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economica (OECD). Acesta…
Vezi articolul

INTERVIU “Luni m-am întors la școală” – O elevă din Germania povestește ce înseamnă revenirea la clasă în condiții de distanțare, după multe săptămâni de învățat acasă / “Unii prieteni se bucură că se întorc, eu cred că nu era chiar atât de necesar”

“Trebuie să purtăm mască atunci când venim la școală, să ne spălăm sau să ne dezinfectăm mâinile. Dar în clasă nu purtăm măști, suntem distanțați”, povestește o elevă de clasa…
Vezi articolul