Carieră: Mulți elevi nu se așteaptă să urmeze studii înalte, deși au rezultate foarte bune / Școlile îi pot ghida pe tineri cum să-și finanțeze educația – raport OECD

1.484 de vizualizări
Photo by Kateryna Babaieva from Pexels
Elevii, mai ales cei care provin din medii dezavantajate, trebuie încurajați să-și stabilească ținte cât mai înalte, dar realiste pentru traseul lor prin școală, pentru că pe măsură ce tehnologiile avansează, cererea de forță de muncă de înaltă calificare va crește. Aceasta este concluzia unui nou raport OECD elaborat pe baza celor mai recente rezultate PISA, raport care arată diferențele mari între așteptările elevilor privind viitoarea carieră și abilitățile efective ale acestora, mai ales în cazul elevilor din medii defavorizate.

În cazul României, raportul arată, grafic, faptul că sub 10% dintre elevii din medii avantajate, care se așteaptă să aibă o ocupație de înaltă calificare, nu se așteaptă să termine un program de învățământ terțiar. În același timp, această lipsă de așteptare privind finalizarea unor programe de învățământ terțiar se întâlnește la aproape 50% dintre elevii care provin din zone dezavantajate, dar care se așteaptă să aibă slujbe de înaltă calificare.

Raportul OECD nu pune accentul pe România, ci pe alte țări europene, atât din vestul, cât și din estul continentului. Raportându-se la rezultatele evaluărilor PISA, documentul arată, între altele:

  • În Austria, Germania, Ungaria, Republica Moldova, Polonia și Elveția, unul din doi dintre elevii din zone dezavantajate, care apreciau că vor avea slujbe calificate sau de management la vârsta de 30 de ani, nu se așteptau să urmeze un program de învățământ terțiar. Media OECD, din acest punct de vedere, este de 1 din trei copii în medii dezavantajate, față de 1 din 10 copii din medii avantajate, cu obiective de carieră similare.
  • În medie la nivel OECD, 7 din 10 elevi cu rezultate foarte bune, provenind din medii dezavantajate, au spus că se așteaptă să finalizeze un program de învățământ terțiar, comparativ cu 9 din 10 elevi cu rezultate foarte bune, provenind din medii avantajate.

O problemă constatată în raport este faptul că mulți elevi nu știu cum să obțină informații privind finanțarea (împrumuturi sau granturi). Media OECD: 4 din 10 elevi spun că nu știu cum să obțină astfel de informații. Diferențele sunt însă mari: în rândul elevilor dezavantajați din țări diverse precum Belgia, Danemarca, Hong Kong (China), Irlanda, Maroc sau Noua Zeelandă, peste jumătate au spus că nu știu cum să obțină astfel de informații.

Concluzia raportului:

  • “Încurajarea elevilor, mai ales a celor din familii cu educație redusă, pentru a-și stabili așteptări înalte, dar realiste privind educația și munca lor viitoare nu este doar o modalitate de a promova mobilitatea socială, ci și un lucru necesar pentru a alimenta prosperitatea economică. Așteptările reduse ale unor elevi cu rezultate foarte bune pot lipsi societățile și economiile de talent valoros și foarte necesar. Dat fiind că școlile pot ajunge la un număr mare de tineri, în mod sistematic, ele reprezintă un punct-cheie de acces pentru ghidarea carierei și pentru informare privind ajutorul financiar pentru continuarea învățării. Constrângerile financiare nu ar trebui să îi prevină pe elevii din medii dezavantajate să participe la învățământul terțiar”.

 


Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Primul centru tehnologic educațional, deschis la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea. Cum arată clasele și ce dotări au profesorii în kitul de predare / Urmează să fie lansate încă trei centre în această vară (P)

Elevii de la Colegiul Național „Emanuil Gojdu” din Oradea se vor putea bucura de o experiență de învățare interactivă și facilă, odată cu deschiderea primului centru educațional din cadrul programului…
Vezi articolul

Cum îmbunătățim alfabetizarea copiilor romi din România și a colegilor lor care provin din medii defavorizate socio-economic? Primele dovezi științifice care arată efecte de transfer – analiza cercetătorului Dacian Dolean VIDEO

Alfabetizarea copiilor romi din România și a colegilor lor care provin din medii defavorizate din punct de vedere socio-economic este de mult timp una dintre provocările cele mai mari ale…
Vezi articolul

Mai mult de jumătate din cerințele de la Evaluarea Națională 2024 – Limba română, identice cu cele de anul trecut: câmp lexical, figuri de stil, derivare, omonime, complement prepozițional și caracterizare de personaj

Cerințele de la Evaluarea Națională 2024 – Limba română au fost aproape identice cu cele de anul trecut, arată o analiză comparativă făcută de Edupedu.ro. La 10 itemi din 18,…
Vezi articolul

Material susținut de BCR

Pentru România vor fi disponibile peste 80 de miliarde de euro în următorii 8 ani, fonduri europene. Curs online de finanțare, gratuit, pentru viitori sau actuali antreprenori / Din ce axă se pot accesa fonduri pentru un after school sau o grădiniță

Avem șansa să intrăm într-un ciclu economic plin de oportunități. În următorii ani se anunță foarte multe fonduri europene și naționale disponibile, iar acestea pot și trebuie să contribuie la…
Vezi articolul