Motivarea profesorilor este o soluție pentru a reduce analfabetismul funcțional, însă nu rezolvă problema, susține Sorin Ion: Dacă mâine dublăm salariile, nu înseamnă că de a doua zi se dublează și calitatea muncii. Pentru asta trebuie cel puțin o generație

Sorin Ion / Foto: Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă al Guvernului - Facebook.com

Pentru a reduce analfabetismul funcțional al elevilor, „ne trebuie oameni buni, profesori de calitate și pentru asta trebuie motivați, pentru că, cu tot respectul pentru vocație, dar până la urmă și prin buzunarele noastre și prin stomacul nostru trec dăruirea și interesul pentru școală. Evident că nu va rezolva problema și să știți că, dacă mâine dublăm salariile, nu înseamnă că de a doua zi se dublează și calitatea muncii. Pentru asta trebuie cel puțin o generație”, a declarat Sorin Ion, secretar de stat în Ministerul Educației, la TVR 1.

„Este ideal să ne gândim că vom găsi 200.000 de oameni, toți cu vocații, în sistem”, adaugat Sorin Ion.

„Este obligația noastră și e și asumată, pentru că discut în momentul acesta de la nivelul oficial, că vom crește nivelul de salarizare. Evident că nu va rezolva problema și să știți că, dacă mâine dublăm salariile, nu înseamnă că de a doua zi se dublează și calitatea muncii. Pentru asta trebuie cel puțin o generație. Îți trebuie o perioadă în care absolvenții noștri să vadă că domeniul educației este unul atractiv și pe parcursul anilor calitatea celor care intră în sistem să fie mult îmbunătățită”, a susținut Sorin Ion.

Redăm intervenția secretarului de stat Sorin Ion:

Moderator: Oare de ce unii profesori au performanțe în a combate analfetismul funcțional în rândul elevilor pe care îi au în grijă și alții nu? 

Sorin Ion: Simt nevoia unei intervenții mai lungi. Programa școlară nu trebuie să o absolutizăm pentru că e doar o componentă a sistemului și să știți că și în momentul de față programa școlară îți permite, dacă ești un profesor talentat, pe de o parte s-o parcurgi în integralitate, pe de altă parte să o predai astfel încât să nu obții anafabeți funcțional. 

A doua a problemă este cum îi identificăm, care e portretul robot. Ultimul lucru pe care ni-l dorim este să punem niște ștampile. Testele PISA nu individualizează foarte mult. Scopul testelor PISA nu este să împartă elevii în categorii, se împart nivelurile de competență pe șase trepte și se consideră că ești analfabet funcțional dacă te încadrezi în primele două. Acum, primul lucru pe care trebuie să îl faci ca să rezolvi o problema este să o recunoști. Dacă la nivelul legii învățământului avem scrise referi la analfabetismul funcțional, înseamnă că primul lucru este făcut. Ce facem mai departe? Este destul de simplu. Ne trebuie oameni buni, profesori de calitate și pentru asta trebuie motivați. 

Moderator: Profesori cu vocație?

Sorin Ion: Vocația e una. Este ideal să ne gândim că vom găsi 200.000 de oameni, toți cu vocații, în sistem. Atâția profesori avem în sistemul de învățământ preuniversitar, dar măcar motivați este bine să fie. Ați văzut anul acesta în vară ce a însemnat demotivarea acestora, pentru că am avut o grevă care s-a finalizat cu o creștere salarială, zic eu substanțială. 

Așadar, una dintre măsurile pe care statul român poate și este obligat să le ia este motivarea profesorilor, pentru că, cu tot respectul pentru vocație, dar până la urmă și prin buzunarele noastre și prin stomacul nostru trec dăruirea și interesul pentru școală.

Moderator: Probabil că profesorii își doresc și să vadă că există niște proiecte și viziune la nivelul ministerului. Există? Pentru că ne scriu oamenii și sunt critici. Spun că foarte mulți dintre elevi nu înțeleg ce înseamnă Miorița dacă n-au văzut niciodată o oaie. Materiile sunt depășite

Sorin Ion: Aș porni de la axioma că nu e o problemă că nu știi cum arată o oaie, n-are nicio legătură cu balada Miorița și cu zestrea culturală a poporului român, dar mă abțin de la asta. 

Așadar, primul lucru, să valorizăm și să motivăm profesorii. De fapt, care este problema? Noi ne dorim ca cei mai buni elevi, respectiv studenți, să ajungă profesorii. Este idealul unui sistem de educație ca vârfurile din fiecare generație să ajungă profesori. Din păcate, politicile educaționale de-a lungul ultimilor cel puțin 33 de ani, dar asta era valabil și înainte de revoluție, au ținut nivelul de salarizare al profesorilor la un nivel destul de jos. Acum este obligația noastră și e și asumată, pentru că discut în momentul acesta de la nivelul oficial, că vom crește nivelul de salarizare. 

Evident că asta nu va rezolva problema și să știți că dacă mâine dublăm salariile, nu înseamnă că de a doua zi se dublează și calitatea muncii. Pentru asta trebuie cel puțin o generație. Îți trebuie o perioadă în care absolvenții noștri să vadă că domeniul educației este unul atractiv și pe parcursul anilor calitatea celor care intră în sistem să fie mult îmbunătățită. Aceasta ar fi una dintre soluții. 

Citește și: 
EXCLUSIV Cum putem reduce analfabetismul funcțional al elevilor din România? (STUDIU)
Analfabetismul funcțional pe înțelesul tuturor – explicat de cercetătorul Dacian Dolean
Exit mobile version