Nu avem specialiști în dezvoltare de curriculum, spune Mihaela Singer, fostă președintă a Consiliului Național pentru Curriculum: Dacă i-am avea n-am mai fi mereu în criză de timp și n-am mai propune improvizații / Un calendar rațional arată că nu este timp suficient pentru programe și manuale

Foto: LinkedIn

Dacă am avea specialiști în dezvoltare de arhitectură curriculară “n-am mai fi mereu în criză de timp” și n-am mai “propune improvizații”, a declarat la Parlament, la o dezbatere pe noile planuri-cadru pentru liceu, Mihaela Singer, profesor universitar și fosta președintă a Consiliului Național de Curriculum. Aceasta a atras atenția că, deși știm de 10 ani că trebuie să facem schimbarea planurilor-cadru, totul se face în grabă, abia acum.

Declarația a fost făcută după ce ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat că noile manuale de clasa a IX-a nu vor ajunge pe băncile școlilor în varainta tipărită mai deverme de luna decembrie 2021.

Redăm declarația Mihaelei Singer:

“Sunt aici nu din perspectiva de profesor la universitate ci din aceea de fost președinte al Consiliului Național pentru Curriculum și membru în echipa care a construit primele planuri-cadru de învățământ post-comuniste și chiar a introdus conceptul de plan-cadru, adică pe scurt un plan care permite adaptări la nivel local. Am analizat planurile propuse și aș dori să mă refer la o singură dimensiune, cea a descentralizării.

Pe gama tuturor propunerilor făcute constat o ușoară pendulare de la un plan complet centralizat, cu un nivel de opționalitate de numai 1-3 ore pe săptămână, varianta 1 liceu teoretic, spre o ușoară glisare a opțiunilor, dată de natura specializărilor liceului tehnologic, până la o încercare de descentralizare cu plaje orare, care permite o diversificare a opționalității, la varianta 2 liceu teoretic, unde salut de asemenea absența curriculumului diferențiat, care este irelevant așa cum apare acum în proiectele de planuri-cadru.

Ținând cont de limita de timp mesajul meu este o pledoarie pentru următoarele:

1. Profesionalizarea meseriei de dezvoltator sau proiectant de curriculum. Așa cum există în modelele economice occidentală. S-a spus de repetate ori aici “ascultăm specialiștii”, “așteptăm de la specialiști o versiune”. Dați-mi voie să vă spun că acești specialiști în dezvoltare de curriculum nu există. Nu îi avem. Acești profesioniști au un rol extrem de important în construirea unei viziuni pe termen lung, susținute organic prin cercetări și analize inclusiv experimentale. În acest mod, dacă am avea sau dacă ne gândim să le dăm ocazia să existe și să se dezvolte, nu ne vom mai trezi în situația că, deși știm de vreo 10 ani că schimbarea trebuie făcută, suntem mereu în criză de timp și propunem improvizații.

2. Opțiunea, în cadrul propunerilor prezentate, pentru cea mai flexibilă dintre variante, cea care oferă elevilor și profesorilor spațiu de manifestare a alegerilor și a competențelor personale, iar directorilor posibilitatea de a crea profiluri valide, convingătoare în comunitate și sustenabile pentru școlile pe care le conduc.

3. Analiza la rece și luarea unor decizii responsabile privind momentul implementării noilor planuri-cadru în sistemul de învățământ. Așa cum s-a subliniat aici, un calendar rațional arată că nu este timp suficient pentru programe și manuale și ar fi de dorit să nu mai repetăm greșeala de a solicita realizarea unor manuale în termen de o lună, așa cum s-a mai întâmplat. Și dacă dorim să nu mai avem greșeli flagrante în manuale, trebuie să ne asumăm un interval de timp rezonabil, care de regulă este de minimum un an, să putem construi instrumente curriculare de calitate. Mă refer la programe și manuale”, a încheiat Singer.

Mihaela Singer, profesor universitar la universitatea de Petrol și Gaze din Ploiești, membru în comisia de validare a planurilor-cadru pentru liceu. Singer a fost directorul Institutului de Științe ale Educației în anul 2012, timp în care institutul a realizat 60 de programe școlare pentru clasa pregătitoare și a lansat in dezbatere publică programele pentru clasele I și a II-a.

Prof. univ. dr. Florence Mihaela Singer a obținut teza de abilitare la Universitatea din Hamburg, Germania. A publicat peste 300 de lucrări de specialitate, incluzând articole de cercetare în psihologia învăţării, apărute în jurnale cu factor mare de impact, cărţi privind filosofia şi metodologia curriculumului, precum şi manuale de matematică – unele dintre ele utilizate ca manuale oficiale în: Romania, Georgia, Republica Moldova și SUA.

A lucrat în calitate de consultant internaţional în Kuveit, Republica Moldova, Tajikistan (în cadrul unor proiecte educaţionale ale Băncii mondiale), Estonia (în cadrul unui program al Consiliului Europei) și Statele Unite (proiect de cercetare la Universitatea din Chicago).

Ca deținătoare a unei burse Fulbright, în 2002-2003 a participat la un program post-doctoral la Universitatea Harvard, cu specializare în științe cognitive.

Planurile-cadru de liceu au fost lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației pe 5 ianuarie 2021. Este vorba despre structura și numărul de ore pe care ar trebui să le aibă elevii în fiecare an de liceu. Pe baza acestora se stabilesc normele necesare pentru profesori, programa școlară și conținutul manualelor.

Aceasta este a doua tentativă de a reforma planurile-cadru din ultimii 3 ani, prima având loc în anul 2018, atunci când Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică un set de planuri-cadru realizate în mod netransparent, fără implicarea actorilor din sistem: elevi, părinți și profesori. După protestele elevilor, planurile respective au fost retrase.

Foto: LinkedIn

Exit mobile version