Nu avem specialiști în dezvoltare de curriculum, spune Mihaela Singer, fostă președintă a Consiliului Național pentru Curriculum: Dacă i-am avea n-am mai fi mereu în criză de timp și n-am mai propune improvizații / Un calendar rațional arată că nu este timp suficient pentru programe și manuale

2.822 de vizualizări
Foto: LinkedIn
Dacă am avea specialiști în dezvoltare de arhitectură curriculară “n-am mai fi mereu în criză de timp” și n-am mai “propune improvizații”, a declarat la Parlament, la o dezbatere pe noile planuri-cadru pentru liceu, Mihaela Singer, profesor universitar și fosta președintă a Consiliului Național de Curriculum. Aceasta a atras atenția că, deși știm de 10 ani că trebuie să facem schimbarea planurilor-cadru, totul se face în grabă, abia acum.

Declarația a fost făcută după ce ministrul Sorin Cîmpeanu a anunțat că noile manuale de clasa a IX-a nu vor ajunge pe băncile școlilor în varainta tipărită mai deverme de luna decembrie 2021.

Redăm declarația Mihaelei Singer:

“Sunt aici nu din perspectiva de profesor la universitate ci din aceea de fost președinte al Consiliului Național pentru Curriculum și membru în echipa care a construit primele planuri-cadru de învățământ post-comuniste și chiar a introdus conceptul de plan-cadru, adică pe scurt un plan care permite adaptări la nivel local. Am analizat planurile propuse și aș dori să mă refer la o singură dimensiune, cea a descentralizării.

Pe gama tuturor propunerilor făcute constat o ușoară pendulare de la un plan complet centralizat, cu un nivel de opționalitate de numai 1-3 ore pe săptămână, varianta 1 liceu teoretic, spre o ușoară glisare a opțiunilor, dată de natura specializărilor liceului tehnologic, până la o încercare de descentralizare cu plaje orare, care permite o diversificare a opționalității, la varianta 2 liceu teoretic, unde salut de asemenea absența curriculumului diferențiat, care este irelevant așa cum apare acum în proiectele de planuri-cadru.

Ținând cont de limita de timp mesajul meu este o pledoarie pentru următoarele:

1. Profesionalizarea meseriei de dezvoltator sau proiectant de curriculum. Așa cum există în modelele economice occidentală. S-a spus de repetate ori aici “ascultăm specialiștii”, “așteptăm de la specialiști o versiune”. Dați-mi voie să vă spun că acești specialiști în dezvoltare de curriculum nu există. Nu îi avem. Acești profesioniști au un rol extrem de important în construirea unei viziuni pe termen lung, susținute organic prin cercetări și analize inclusiv experimentale. În acest mod, dacă am avea sau dacă ne gândim să le dăm ocazia să existe și să se dezvolte, nu ne vom mai trezi în situația că, deși știm de vreo 10 ani că schimbarea trebuie făcută, suntem mereu în criză de timp și propunem improvizații.

2. Opțiunea, în cadrul propunerilor prezentate, pentru cea mai flexibilă dintre variante, cea care oferă elevilor și profesorilor spațiu de manifestare a alegerilor și a competențelor personale, iar directorilor posibilitatea de a crea profiluri valide, convingătoare în comunitate și sustenabile pentru școlile pe care le conduc.

3. Analiza la rece și luarea unor decizii responsabile privind momentul implementării noilor planuri-cadru în sistemul de învățământ. Așa cum s-a subliniat aici, un calendar rațional arată că nu este timp suficient pentru programe și manuale și ar fi de dorit să nu mai repetăm greșeala de a solicita realizarea unor manuale în termen de o lună, așa cum s-a mai întâmplat. Și dacă dorim să nu mai avem greșeli flagrante în manuale, trebuie să ne asumăm un interval de timp rezonabil, care de regulă este de minimum un an, să putem construi instrumente curriculare de calitate. Mă refer la programe și manuale”, a încheiat Singer.

Mihaela Singer, profesor universitar la universitatea de Petrol și Gaze din Ploiești, membru în comisia de validare a planurilor-cadru pentru liceu. Singer a fost directorul Institutului de Științe ale Educației în anul 2012, timp în care institutul a realizat 60 de programe școlare pentru clasa pregătitoare și a lansat in dezbatere publică programele pentru clasele I și a II-a.

Prof. univ. dr. Florence Mihaela Singer a obținut teza de abilitare la Universitatea din Hamburg, Germania. A publicat peste 300 de lucrări de specialitate, incluzând articole de cercetare în psihologia învăţării, apărute în jurnale cu factor mare de impact, cărţi privind filosofia şi metodologia curriculumului, precum şi manuale de matematică – unele dintre ele utilizate ca manuale oficiale în: Romania, Georgia, Republica Moldova și SUA.

A lucrat în calitate de consultant internaţional în Kuveit, Republica Moldova, Tajikistan (în cadrul unor proiecte educaţionale ale Băncii mondiale), Estonia (în cadrul unui program al Consiliului Europei) și Statele Unite (proiect de cercetare la Universitatea din Chicago).

Ca deținătoare a unei burse Fulbright, în 2002-2003 a participat la un program post-doctoral la Universitatea Harvard, cu specializare în științe cognitive.

Planurile-cadru de liceu au fost lansate în dezbatere publică de Ministerul Educației pe 5 ianuarie 2021. Este vorba despre structura și numărul de ore pe care ar trebui să le aibă elevii în fiecare an de liceu. Pe baza acestora se stabilesc normele necesare pentru profesori, programa școlară și conținutul manualelor.

Aceasta este a doua tentativă de a reforma planurile-cadru din ultimii 3 ani, prima având loc în anul 2018, atunci când Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică un set de planuri-cadru realizate în mod netransparent, fără implicarea actorilor din sistem: elevi, părinți și profesori. După protestele elevilor, planurile respective au fost retrase.

Foto: LinkedIn


6 comments
  1. Am scris mult despre programele făcute în 2011 de400 de specialiști din toată tara și care în formă finală fiind s au evaporat. N ați putea Dna singer sa vedeți unde s au evaporat? Doar nu ne întoarcem cu 10 ani și o luam de la capăt

  2. Solutia-programele din 2011finantate din fonduri europene, intocmite de 400 de spacialisti din toata tara si de experti de la fostul ISE+ profesori universitari.Unde s-au ratacit?Ce facem acum?Ne intoarcem inapoi sa o luam de la capat?

  3. Care este realitatea?Enumăr în calitate de părinte ,doar două exemple,la disciplina de lb.si lit.româna de la inv.gimnazial,gramatica este foarte complicata,profesori valorosi de specialitatea mi au spus ,ca notiuni din programa de la cls.a7a si a8a ,ei au studiat la facultate.La manualul de lb.franceza cls.a5a, lb.a doua,prima pagina începe cu un text cu propozitia J’ai suis etc ,de unde sa stie un copil de 10 -11 ani sa citeasca asa ceva,in prima ora de curs.Domnilor experti ,adaptați-va la realitate.Unde sunt expertii,care este activitatea lor,nu trebuie sa fii specialist ,sa ti dai seama ca totul este,,varză” si victime sunt elevii.

  4. Stimata d na Singer,
    Am fost in colectivul de intocmire a curriculumului national ,finantat din bani europeni, in anul 2011.a fost un proiect de mare amploare ,la care au participat 400 de specialisti din toata tara , profesori universitari si profesori universitari de la fostul Institut de stiinte ale educatiei.Ne-am dat seama ca ne lipseau specialisti, practic din multe domenii care sa elaboreze un audit;si astfel s-a facut si o analiza a nevoilor(needs analyses) pt toate domeniile .a fost o munca coplesitoare. Au participat si specialisti,consilieri din minister,inspectori si consilieri din CNEE.Dupa finalizarea produsului,adica a curriculumului, programele au disparut,nu ni s-a platit nimic,desi era dreptul nostru sa ne primim banii pentru munca pe care o facusem,nici macar nu ni s-a multumit,s-a musamalizat tot. Singura explicatie a fost ca nu s-a .dorit.Era vorba ca imediat sa se elaboreze manuale noi,ceea ce s-a si facut dupa multi ani, pornind, probabil de la curriculumul elaborat in acest proiect, cu mici modificari. Ati auzit de aceasta “intamplare”?.probabil ca nu.Daca va interesati,probabil veti afla adevarul.De ce au trecut atatia ani pana cand s-au elaborat manualele?Pt ca au fost certuri intre edituri la licitatii. Ma bucur ca va ocupati in continuare si va urez succes in munca grea pe care o aveti-sper sa o faceti cu bine si cu onestitate.Cu stima ,Carmen Georgescu,fost consilier superior la CNEE.Planurile cadru s-au intocmit si ele.De ce se mai discuta asta, dupa atatia ani? Ca sa batem pasul pe loc?Sa nu uitam ca atunci cand se fac manualele intra in discutie planurile -cadru in primul rand,altfel nu s-ar putea face manualele.Si atunci cum s-au facut acestea pana la clasa a 8a? sunt inadvertente si incoerente.Daca vreti va trimit CVul meu sa vedeti ce activitate am avut,daca pot fi considerat expert;si sunt convinsa ca mai sunt multi ca mine.Nu am trecut Proiectul cu programele ,deoarece nu s-a atestat,s-a “furat” dar dvoastra puteti afla adevarul.acum am iesit la pensie , nu m-as mai implica intr-o munca care nici nu inteleg de unde s-ar putea incepe.

  5. Am căutat și am găsit: Solomon Marcus, Tincuta Apateanu, Florin Colceag, Radu Dop, Radu Gologan, Alexandru Mironov, Oana Moraru, Florin Munteanu, Marian Stas, Manuela Prajea si Stefan Vlaston. Asta era în 2016. Cred că unii dintre ei fac parte și acum din grupul de experți.
    Apoi, mulți am făcut celebrul curs CRED, sau am auzit de el. Tot experți sunt și cei care l-au conceput și cei care îl predau. Cum să nu avem experți? Avem nenumărați.

  6. Și-atunci mă-ntreb: oare pe ce au luat o grămădă de bani toți funcționarii din minister în ultimii 30 de ani? Și de ce nu avem acei experți? Cei care au făcut curriculumul până acum cine au fost… cine sunt?
    Uitându-mă la curriculunul de la învățământul profesional și tehnic, unde curriculumul s-a schimbat începând din anul 2016 mă întreb: pentru ce pregătim noi elevii acum? Pentru viitor sau pentru anii 80-90 ai secolulului trecut?
    Să faci la profilul electronică-automatizări ceea ce se făcea în urmă cu 40 de ani e bine sau nu? Să faci mecatronică și să nu scrie un singur cuvânt în curriculum despre informație, programare, hardware?

    Sau altfel, vă mai bateți joc de școala românească pe bani mulți și gradații de merit și funcții în minister și posturi în parlament în comisiile de învățământ din senat și cameră?
    Nu vă e rușine, incompetenților?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

NOU Ocupația de „tehnician imprimare 3D” avizată pentru introducerea în COR la inițiativa 3DUTECH. Programul propune și un opțional național pentru liceu aprobat de către Ministerul Educației, credite profesionale transferabile pentru profesorii care au certificare ECDL 3D Printing și 10 noi hub-uri 3D Printing (P)

3DUTECH – Modelează viitorul. Printează-l 3D! lansează o nouă ediție a proiectului pentru meseriașii viitorului și concursuri naționale de 3D printing & robotics dedicate elevilor și profesorilor din România. Aceștia…
Vezi articolul