Orele remediale impuse prin Legea Bolojan, câte două pe săptămână pentru fiecare învățător, „nu au fost gândite realist și nu sunt în interesul copiilor”, spune profesoara Corina Dina, de la o școală din Iași, într-un interviu acordat Radio România Iași. „Nu cred că cei care au decis introducerea acestor ore s-au gândit efectiv la copii”, afirmă cadrul didactic, care explică în detaliu cum arată, în practică, aplicarea noii obligații.
Profesoara spune că noile ore s-au dovedit, în practică, „o piatră pusă pe umerii învățătorilor, copiilor și părințilo” și că „vorbim despre descentralizare, vorbim despre ore mai puține, copiii să stea mai puțin la școală și noi, prin aceste ore, îi aducem mai mult”, explică aceasta.
Profesoara, care are acum clasa a III-a, spune că „noi, învățătorii, atunci când observam o problemă sau o dificultate de învățare, de înțelegere a unui conținut, și înainte făceam activități cu copiii, fără să ni se impună acest lucru, benevol, cu acei copii care efectiv aveau nevoie.”
Despre modul în care se desfășoară efectiv orele, Corina Dina a spus că învățând după-amiază a fost nevoită să împartă elevii în două grupe: „Am hotărât, pentru că am reușit să găsesc spațiu, ca una dintre ore să fie de la 12, iar cealaltă de la ora 16. Un program destul de greu dacă ne gândim la un copil de clasa a III-a.”
Ea a arătat și contradicțiile metodologiei: „Dacă citim metodologia, acolo se precizează că grupele de copii trebuie să fie eterogene. Or, dacă dorim să facem remedial și să facem și performanță, grupele ar trebui să fie omogene. Nu avem această posibilitate, deci vom lucra la fel ca și la clasă, diferențiat, și remedial, și performanță.”
„Nu s-a gândit nimeni la copii. Nici la programul lor zilnic, nici la capacitatea de concentrare, nici la motivație. S-a pus doar pe hârtie o măsură care să dea bine, să arate că se face ceva pentru recuperarea decalajelor, dar în realitate s-a pus presiune pe învățători și s-au obosit și mai tare copiii”, a spus Corina Dina.
Reamintim, Legea 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, a introdus pentru învățătorii din ciclul primar obligativitatea desfășurării a două ore remediale pe săptămână, incluse în norma didactică. Măsura a fost justificată de Guvern prin nevoia de a îmbunătăți competențele de bază la citire, scriere și calcul ale elevilor din învățământul primar. În practică însă, numeroși profesori au reclamat lipsa de consultare, lipsa spațiilor disponibile și faptul că orele sunt impuse uniform, indiferent de specificul claselor, de programul școlilor sau de nevoile reale ale copiilor.
Interviul integral pe Radio Iași
