Prin măsuri precum mărirea normei didactice, care îi afectează mai ales pe profesorii din mediul rural,„nu faci mai atractiv sistemul de educație, nu faci mai atractivă meseria de profesor”, a comentat la sfârșitul săptămânii trecute, pentru TVR Info, fostul ministru al Educației, Mircea Miclea. Aceasta a făcut o legătură între măsurile de acum din Educație și percepția publicului asupra sistemului de învățământ, relevată printr-un sondaj în care aproape jumătate dintre respondenți au apreciat că școala funcționa mai bine în comunism, dar trei sferturi au spus că sunt nemulțumiți de sistemul actual.
Sondajul respectiv, realizat de o companie numită FlashData și citat de Agerpres, a arătat, între altele, că:
- 75% dintre respondenți se declarau foarte nemulțumiți sau nemulțumiți de sistemul de educație.
- 46% au apreciat că școala funcționa mai bine în comunism, iar 29% – că nu a funcționat cu adevărat bine niciodată
- Două treimi dintre respondenți (67%) au apreciat că reformele recente influențează negativ învățământul, iar 61% că nu sunt de acord cu norma didactică
- Peste jumătate dintre respondenți au spus că ar susține o grevă generală a profesorilor, în toamnă
Potrivit Agerpres, datele din acest studiu au fost culese în perioada 11 – 13 august, prin metoda CAWI (chestionar online asistat de calculator)., pe un lot de analiză de 1.200 de respondenți. Autorii declară o „marjă teoretică – plus/minus 2,8%, la un interval de încredere de 95%”. Agerpres, care prezintă sondajul, nu menționează clar reprezentativitatea acestui sondaj.
- Mai multe rezultate ale sondajului – mai jos
În cadrul studiului, Mircea Miclea a fost ministrul post-decembrist al Educației cu cea mai mare apreciere în rândul respondenților (26% l-au considerat cel mai competent ministru.
El a fost contactat de TVR Info pentru a discuta rezultatele sondajului. Cu această ocazie, el a arătat că aprecierea manifestată față de școala în comunism ține, pe de o parte, de o „idealizare a trecutului”, dar, pe de altă parte, și de o serie de lucruri pe care el le consideră a fi fost mai bune atunci – de la calitatea profesorilor „per ansamblu”, la prestigiul social al acestora.
Iar Mircea Miclea a făcut legătura cu situația de acum, în special cu efectele măririi normei didactice.
Mircea Miclea, pe larg pentru TVR Info:
- „Mircea Miclea: Cred că e vorba, 1 – de o idealizare a trecutului, legat nu numai școlii, legat de multe alte aspecte. Al doilea lucru care trebuie luat în seamă este că erau anumite aspecte într-adevăr mai bune decât acum. De exemplu, calitatea profesorilor per ansamblu era mai bună decât acum. De ce? Pentru că absolvenții de învățământ superior erau foarte bine selectați. Pe de altă parte, prestigiul social al meseriei de profesor era mult mai ridicat decât acum. Și mai e încă ceva, anume coerența între învățământ și piața muncii.
- Mircea Miclea: (…) Nu cred că poți să spui că va crește calitatea prestației unei munci dacă crești numărul de ore în care se efectuează munca respectivă.
- Reporter: Deci nu a fost o măsură bună?
- Mircea Miclea: Nu, mai ales că în zonele rurale, adică exact zonele în care în primul rând apare analfabetismul funcțional, e foarte greu să găsești ore. Și așa mulți dintre profesorii care erau la țară făceau naveta în două locuri ca să-și acopere norma. Acum, probabil mulți dintre ei vor face naveta în trei locuri. În felul acesta, nu faci mai atractiv sistemul de educație, nu faci mai atractivă meseria de profesor. Doar 9% dintre profesorii actuali sunt sub 30 de ani. Vă dați seama cât de neatractivă este această ocupație?”
Rezultatele sondajului citat de Agerpres cu privire la opinia privind creșterea normei didactice, efectele măsurilor de austeritate din învățământ și o eventuală grevă a profesorilor, în toamna anului 2025:
În ce măsură consideraţi că reformele recente influenţează calitatea învăţământului?
- Răspuns: 49% – în foarte mare măsură negativ, 18% – negativ, 18% – pozitiv, 6% – în foarte mare măsură pozitiv, 9% – nu ştiu/nu răspund.
Sunteţi de acord cu creşterea normei didactice?
- Răspuns: 61% – nu, 34% – da, 5% – nu ştiu/nu răspund.
Consideraţi că domeniul educaţiei a fost afectat disproporţionat de măsurile de austeritate?
- Răspuns: 63% – da, 28% – nu, 9% – nu ştiu/nu răspund.
Aţi susţine o grevă generală a profesorilor în toamna 2025?
- Răspuns: 57% – da, 37%- nu, 6% – nu ştiu/nu răspund.
Opinii privind principalele probleme din educație
Care este principala problemă a sistemului de învăţământ?
- reforma neclară sau incoerentă (29%),
- politizarea sistemului (23%),
- subfinanţarea (19%),
- programele şcolare învechite (10%),
- lipsa personalului calificat (8%),
- salariile mici ale cadrelor didactice (4%),
- birocraţia excesivă (4%),
- infrastructura precară (1%),
- nu ştiu/nu răspund (2%).
Cum caracterizaţi rezultatele actuale ale sistemului educaţional?
- creează generaţii fără repere şi perspective (59%),
- asigură o elită restrânsă şi o masă largă de excluşi (24%),
- produce angajaţi obedienţi şi slab calificaţi (11%),
- formează specialişti adaptaţi viitorului (2%),
- nu ştiu/nu răspund (4%).
Opiniile respondenților pe alte teme legate de educație – detaliat:
Cel mai competent ministru al Educaţiei (1990 – 2025)?
- Răspuns: Mircea Miclea (26%), Daniel Funeriu (17%), Ecaterina Andronescu (15%), Mihai Şora (11%), Daniel David (7%), Mircea Dumitru (3%), Remus Pricopie (1%), nu ştiu/nu răspund (20%).
România va avea un sistem educaţional modern şi performant în următorii 10 ani?
- Răspuns: numai cu reforme reale şi finanţare adecvată (58%), nu (34%), da (5%), nu ştiu/nu răspund (3%).
În ce perioadă a funcţionat cel mai bine şcoala românească?
- Răspuns: în perioada comunistă (46%), niciodată cu adevărat (29%), între 2000-2010 (13%), în prezent (5%), nu ştiu/nu răspund (7%).
Cum caracterizaţi relevanţa mediei de bacalaureat pentru viitorul elevului?
- Răspuns: foarte relevantă (30%), deloc relevantă (27%), puţin relevantă (25%), depinde de contextul social şi familial (17%), nu ştiu/nu răspund (1%).
Cum caracterizaţi importanţa rezultatelor României la testele PISA?
- Răspuns: neimportante (35%), importante (33%), extrem de importante (21%), nu ştiu ce sunt testele PISA/nu mă interesează (6%), nu ştiu/nu răspund (5%).
Dacă aţi avea resurse nelimitate, ce tip de şcoală aţi alege?
- Răspuns: liceu de stat cu tradiţie (56%), instituţie educaţională din afara României (20%), liceu privat internaţional (18%), nu ştiu/nu răspund (6%).
Şcolile private oferă o educaţie mai bună decât cele publice?
- Răspuns: depinde de calitatea profesorilor şi leadership (43%), nu (40%), da (13%), nu ştiu/nu răspund (4%).
Importanţa educaţiei formale pentru succesul în viaţă?
- Răspuns: foarte importantă (53%), importantă (39%), nu este prea importantă (6%), nu este deloc importantă (1%), nu ştiu/nu răspund (1%).
Foto: © Monkey Business Images | Dreamstime.com Foto: © Sarawut Nirothon | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
