Numărul școlilor comasate pe Legea Bolojan este cu 30% mai mare decât cel anunțat de ministrul Daniel David până acum. Oficialul vorbea despre 850 de școli, datele ministerului arată aproape 1.100

Foto: INQUAM Photos/ George călin

Ministerul Educației și Cercetării și ministrul Daniel David au comunicat public, în august și septembrie, că 850 de școli au intrat în peroces de reorganizare și „circa 500” de școli și-au pierdut personalitatea juridică în urma măsurilor din Legea 141/2025. Datele transmise în noiembrie la Parlament, ca răspuns la o întrebare a unui deputat, arată că de fapt au fost 1.098 de școli reorganizate.

În august 2025, MEC a transmis public că 507 unități de învățământ și-au pierdut personalitatea juridică și că un total de 850 de școli au fost implicate în procese de reorganizare. Cifrele au fost preluate în comunicarea publică a ministrului Daniel David și au stat la baza prezentărilor oficiale privind aplicarea Legii 141/2025, cunoscută drept Legea Bolojan.

O lună mai târziu, în raportul ministrului după nouă luni de mandat, cifrele s-au schimbat ușor, fără vreo explicație. Documentul oficial arată că numărul școlilor care și-au pierdut personalitatea juridică ar fi 515, tot în contextul celor 850 de unități implicate în reorganizări. Nici raportul și nici comunicările ulterioare nu menționează vreo corecție, vreun nou val de reorganizări sau vreo actualizare a datelor. De la momentul respectiv, Ministerul Educației și Cercetării nu a mai prezentat alte date, iar ministrul Daniel David a vorbit în toate ieșirile publice în care a avut ocazia despre cele 500 de școli desființate și despre faptul că ar fi „doar” 8,1% din numărul de școli.

Un răspuns recent transmis Parlamentului de același Minister al Educației arată însă o realitate complet diferită și mult mai extinsă decât cea prezentată public până acum.

În documentul semnat de secretarul de stat Sorin Ion și transmis Camerei Deputaților, ministerul răspunde la întrebarea „Câte unități de învățământ preuniversitar au fost comasate sau desființate în anul școlar curent, defalcat pe mediul urban/rural?” adresată de un deputat al Opoziției și precizează că „1.098 unități de învățământ cu personalitate juridică au intrat în proces de reorganizare, prin fuziune prin absorbție, fuziune prin contopire sau divizare urmată de absorbție. Dintre acestea, 192 sunt în mediul rural și 906 în mediul urban”.

Această statistică apare în răspunsul oficial din 16 octombrie 2025, anexat la întrebarea parlamentară, și diferă atât față de datele comunicate public în august, cât și de cele cuprinse în raportul ministrului.

Întrebarea parlamentarului era foarte specifică, dar răspunsul ministerului este ambiguu.

Acesta nu precizează la ce se referă exact numărul de școli reorganizate, dacă sunt acolo toate cele care au fost desființate și toate cele care au primit noi structuri arondate sau doar cele care și-au pierdut personalitatea juridică.

Diferența este semnificativă față de ambele situații.

Ministerul nu a anunțat niciodată public această actualizare masivă, iar cifrele mai mari nu au fost comunicate în nicio conferință de presă, raport oficial sau comunicat adresat publicului larg, ori în vreo ieșire publică a ministrului Daniel David.

Situația ridică întrebări majore despre transparența procesului de reorganizare a rețelei școlare și despre modul în care a fost prezentată public aplicarea Legii Bolojan, în condițiile în care datele reale au fost făcute cunoscute doar în răspunsul tehnic transmis Parlamentului, față de care Ministerul are obligația legală de a răspunde.

Edupedu.ro a solicitat din data de 11 august Ministerului Educației, în baza Legii 544/2001 datele despre școlile reorganizate, lista acestora pe județe. În aceste 95 de zile trecute de la acel moment nu am primit niciun răspuns de la Ministerul Educației, deci instituția încalcă legea.

Pe 16 septembrie 2025 o analiză Edupedu.ro arăta că toate cele peste 800 de școli comasate prin efectul legii Bolojan, din care 500 și-au pierdut personalitatea juridică, funcționează încă ilegal. Arătam atunci că nu există publicat niciun ordin al ministrului educației care să aprobe reorganizările și/sau autorizările aferente, așa cum cere expres legislația. Situația este aceeași și azi, la 74 de zile de la debutul anului școlar 2025-2026.

Exit mobile version