O nouă competență-cheie va fi evaluată la capitolul Științe în cadrul testelor PISA 2025, la care vor participa elevi care încep acum clasa a VIII-a: capacitatea de a cerceta și folosi informații științifice atunci când acționează sau iau decizii

Foto: © Rido | Dreamstime.com

Următoarea rundă a evaluărilor internaționale PISA, ce va avea loc în 2025, aduce modificări în privința modului în care vor fi evaluate competențele-cheie ale elevilor la capitolul Științe, în ideea unei noi înțelegeri a termenului de “alfabetizare științifică”, potrivit unei prezentări a cadrului de evaluare, făcută de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), ce pune în aplicare aceste evaluări. Vor fi trei competențe-cheie, plus unele secundare care vor fi evaluate,iar accentul va fi pus pe capacitatea elevilor de a “cerceta, evalua și folosi informație științifică atunci când acționează sau iau decizii”.

Potrivit cadrului de evaluare la capitolul Științe, PISA 2025 “va măsura cât de bine îi pregătesc țările pe elevi în ceea ce privește înțelegerea științei și modul cum știința produce cunoaștere solidă. Aceasta este crucială pentru cetățenii care au nevoie să ia decizii personale informate cu privire la fenomene legate de știință, precum sănătatea sau mediul, pentru a se implica în acțiuni alături de familiile lor, de comunitățile locale sau de societate”.   

Prezentarea precizează că evaluarea la capitolul Științe nu va analiza doar “alfabetizarea științifică”, ci va face un pas mai departe, punând accent suplimentar pe capacitatea de folosire a informației științifice.

Astfel, pe lângă o primă competență-cheie – aceea de a explica științific diverse fenomene – două alte competențe  vor fi unite într-una singură, iar a treia competență-cheie va fi una nouă. Mai precis:

Competențele-cheie în domeniul Științelor – PISA 2025 / Sursa: OECD.org

Pe lângă acestea, o competență care va fi de asemenea evaluată în cadrul PISA 2025 va fi cea legată de folosirea științei pentru mediu și dezvoltare durabilă.

Ce vor demonstra elevii care vor participa la PISA 2025, la capitolul Științe

Competența de a explica fenomene naturale sau tehnologice în mod științific:

Competența de a construi și evalua modele de interogare științifică și de a interpreta critic date științifice și dovezi:

Competența de cercetare, evaluare și folosire a informației științifice pentru luarea deciziilor și acțiune:

Cadrul de evaluare precizează că această competență presupune că elevii au cunoștințele necesare, dar pot să și folosească ceea ce știu despre știință. Ideea principală este că “în ultimul deceniu a existat o explozie a volumului și fluxurilor de informații și a capacității indivizilor de a accesa informații. Din nefericire, pe lângă fluxul de informații valide, demne de încredere, a crescut și fluxul de informații eronate și al dezinformării. Când se ajunge la informații științifice, atât valide, cât și eronate, toți cetățenii au nevoie de competența de a judeca în ce măsură sunt credibile și ce valoare au informațiile care țin în mod normal de o temă legată de știință”.

Competentele științifice de mediu – PISA 2025 / Sursa: OECD.org

Competențele pentru știința de mediu

Elevii vor demonstra că pot:

Identitatea științifică

O dimensiune importantă va fi dată, în cadrul PISA 2025, “identității științifice”, care va evalua o serie de atribute considerate a fi importante pentru un individ educat din punct de vedere științifică. Acestea includ:

Foto: © Rido | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version