OFICIAL Adeverință medicală obligatorie pentru elevi la revenirea în colectivitate după boli infecto-contagioase, din ianuarie 2026

Adeverința medicala elev / Monitorul Oficial

Elevii și studenții trebuie să prezinte adeverință medicală, iar antepreșcolarii și preșcolarii aviz epidemiologic, eliberate de medicul curant, la revenirea în colectivitate după boli infecto-contagioase, din ianuarie 2026, potrivit noii metodologii privind asistență medicală în școli și universități aprobate prin Ordinul comun al ministrului sănătății și al ministrului educației nr. 1.503/6.821, publicat în Monitorul Oficial pe 12 decembrie.

Noile reguli vor intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, conform art.2 din ordin.

În metodologia din 2023, încă în vigoare, nu există prevederi privind reintrarea copiilor și elevilor în colectivitate după boli infecto-contagioase, pe baza unor documente medicale obligatorii.

Noua metodologie reglementează detaliat documentele medicale necesare și fișele medicale tip pentru fiecare situație:

Revenirea în colectivitate după boli infecto-contagioase se face pe baza adeverinței medicale (în cazul elevilor/studenților) și a avizului epidemiologic (în cazul antepreșcolarilor și preșcolarilor) apt de reintrare/revenire în colectivitate emise de către medicul curant, conform metodologiei noi. 

Anexa nr. 16.2 la metodologie AVIZ epidemiologic/dovadă de vaccinare 
Anexa nr. 16.3 la metodologie ADEVERINȚA MEDICALĂ: (Model – M.S. cod 18.1.1)

Se precizează explicit că „la revenirea din vacanțe nu se va solicita aviz epidemiologic pentru frecventarea cursurilor”.

În document se detaliază responsabilitățile fiecărei categorii de personal: cadre medicale, conducerea școlii, diriginți, profesori, personal auxiliar și administrativ, dar și inspectoratele școlare.

Metodologie include 21 de anexe cu fișe medicale și avize epidemiologice, baremul minim de dotare a cabinetelor medicale și stomatologice pentru elevi și studenți, normarea personalului medical, dar și formulare standard de raportare.

Principalele prevederi din Metodologia privind asigurarea asistenței medicale a antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor

Art. 1 (1) Statul garantează drepturile antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și studenților la sănătate, educație, mediu sănătos, protecția și îngrijirile necesare în vederea dezvoltării optime și atingerii celei mai bune stări de sănătate, respectând drepturile și obligațiile părinților sau ale reprezentanților legali cărora acesta le-a fost încredințat.

Art. 2 (1) Asistența medicală și asistența stomatologică destinată antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și studenților se asigură în cabinetele medicale și în cabinetele stomatologice din unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior.

(2) În unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior autorizate/acreditate, asistența medicală prevăzută la alin. (1) este asigurată de medici de medicină generală/medicină de familie, medici stomatologi și asistenți medicali, care își exercită profesia în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Art. 3 Evaluarea stării de sănătate, realizată prin serviciile de asistență medicală și stomatologică școlară, are următoarele componente:

a) servicii de asigurare a unui mediu sănătos prin identificarea și managementul riscurilor pentru sănătatea colectivității, asigurarea circuitelor funcționale (spațiu și instrumente), verificarea respectării reglementărilor de sănătate publică; 

b) servicii profilactice de menținere a stării de sănătate individuale și colective: 

(i) efectuarea triajului epidemiologic zilnic în unitățile de învățământ cu grupe de nivel antepreșcolar și/sau preșcolar, înainte de intrarea în colectivitate; 

(ii) efectuarea triajului epidemiologic în unitățile de învățământ preuniversitar, după vacanțele școlare și ori de câte ori este nevoie

iii) efectuarea imunizărilor în situații epidemiologice speciale, stabilite prin ordin al ministrului sănătății, cu respectarea legii drepturilor pacienților; 

(iv) inițierea măsurilor de control și combatere a bolilor transmisibile, după caz; 

c) servicii de supraveghere și evaluare a stării de sănătate, inclusiv sănătate orală, depistarea precoce a afecțiunilor aparatului dento-maxilar, depistarea precoce a afecțiunilor cronice/cu potențial de cronicizare, monitorizarea pacienților cu afecțiuni cronice, eliberarea documentelor medicale necesare; 

d) acțiuni medicale curative gratuite: servicii medicale de asigurare a stării de sănătate, inclusiv a sănătății orale, acordarea de consultații medicale și stomatologice, eliberarea de bilete de trimitere către medici de alte specialități, eliberarea de rețete gratuite și acordarea de prim ajutor în caz de urgență; 

e) activități de educație pentru sănătate, inclusiv sănătatea reproductivă, sănătatea orală, și de promovare a unui stil de viață sănătos

f) consilierea în vederea aplicării precoce a tratamentelor curative și de recuperare medicală.

Art. 4 (1) Categoriile de personal implicate în asigurarea asistenței medicale a antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și studenților sunt următoarele: 

a) personalul de specialitate medico-sanitar din unitatea de învățământ preuniversitar sau instituția de învățământ superior;

b) asistentul social responsabil de unitatea de învățământ;

c) personalul cu atribuții specifice din cadrul direcțiilor de sănătate publică județene și al municipiului București;

d) personalul din administrația publică locală cu competențe partajate în învățământul preuniversitar și universitar, de stat;

e) directorul unității de învățământ preuniversitar/conducerea instituției de învățământ superior;

f) personalul didactic, personalul didactic auxiliar și administrativ din unitatea de învățământ; g) personalul din inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București. 

(2) Încadrarea personalului medical din cabinetele medicale și stomatologice școlare organizate în cadrul unităților de învățământ preuniversitar de stat și al instituțiilor de învățământ superior de stat se efectuează de către autoritățile administrației publice locale, în condițiile legii. 

(3) Pentru asigurarea desfășurării în condiții optime a activității de medicină școlară, autoritățile administrației publice locale desemnează medici coordonatori dintre medicii de medicină de familie, medicină generală sau stomatologie care își desfășoară activitatea în cabinetele medicale și stomatologice organizate în unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior, acordând prioritate celor care dețin atestat în medicină școlară, au absolvit cursuri de management sanitar sau sănătate publică, dețin experiență în domeniul medicinei școlare, au participat la proiecte ori grupuri de lucru în domeniu și dovedesc abilități de comunicare și colaborare cu personalul medical și didactic; la propunerea acestora, se desemnează asistenți medicali coordonatori pentru fiecare tip de cabinet medical școlar, potrivit structurii și specificului activității desfășurate. 

(5) Atribuțiile categoriilor de personal medical implicat în asigurarea asistenței medicale a antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și studenților, menționate la alin. (1) lit. a), sunt prevăzute, pe categorii, în anexele nr. 1-6. (6) Atribuțiile medicilor coordonatori și ale asistenților medicali coordonatori, menționați la alin. (3), sunt prevăzute în anexa nr. 7. (7) 

Atribuțiile specifice, pe categorii de personal, sunt prevăzute în anexa nr. 8, astfel: 

a) personal din cadrul Ministerului Sănătății și direcțiilor de sănătate publică, 

b) conducerea unității de învățământ preuniversitar, 

c) diriginte/învățător/profesor pentru învățământ primar/educator/profesor pentru educație timpurie, 

d) personal didactic, e) personal didactic auxiliar, 

f) personal administrativ, 

g) personal din cadrul inspectoratului școlar județean/al Inspectoratului Școlar al Municipiului București, 

h) conducerea unității de învățământ superior, 

i) personal cu atribuții specifice din cadrul administrației publice locale 

(8) Personalul prevăzut la alin. (1) are obligația profesională și deontologică de păstrare a confidențialității activităților prestate și a secretului de serviciu. 

Atribuțiile directorilor, profesorilor, diriginților și inspectoratelor școlare

Art. 5 Baremul de dotare a cabinetelor medicale și cabinetelor stomatologice școlare din unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior autorizate/acreditate este prevăzut în anexele nr. 9-12. 

Art. 8 Etapele examinărilor medicale periodice și de bilanț ale stării de sănătate a copiilor și tinerilor din colectivitățile de antepreșcolari, preșcolari, elevi și studenți sunt următoarele: 

a) efectuarea examinării medicale de bilanț anual al stării de sănătate pentru antepreșcolarii și preșcolarii din colectivități, realizată de medic, cu sprijinul asistentului medical; 

b) efectuarea examinării medicale periodice a stării de sănătate la intervale de 3 luni pentru antepreșcolari, 6 luni pentru preșcolari și anual pentru elevi, realizată de asistentul medical; c) efectuarea examinării medicale de bilanț al stării de sănătate pentru elevii din clasele I, a IV-a, a VIII-a, a XII-a/a XIII-a, pentru elevii din ultimul an al școlilor profesionale, precum și pentru studenții din anul al II-lea de studii universitare, realizată de medic și asistentul medical; 

d) aprecierea dezvoltării neuropsihice și a limbajului copiilor, efectuată în cadrul creșelor și grădinițelor. 

Art. 12 (1) Documentele medicale necesare înscrierii, transferului sau revenirii în/din unitățile de învățământ sunt prezentate în Anexele nr. 16, 16.1-16.3 

(2) Normarea personalului medical din unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior este prevăzută în Anexa nr. 17. 

Art. 14 În unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior se pot organiza activități educative extracurriculare și extrașcolare pentru promovarea unui stil de viață sănătos, în parteneriat cu cabinetul medical, cabinetul stomatologic școlar și autoritatea publică locală. 

Art. 15 Unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior prezintă în oferta educațională activități formale/nonformale de educație pentru sănătate. 

Art. 16 (1) Unitățile de învățământ preuniversitar și instituțiile de învățământ superior pot încheia parteneriate cu instituții guvernamentale și neguvernamentale în vederea promovării stilului de viață sănătos în rândul antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor și studenților, informând atât personalul medical care deservește unitatea de învățământ asupra agendei acestor activități, cât și părinții.

Art. 18 (1) Unitățile de învățământ preuniversitar informează, în scris, părinții sau reprezentanții legali ai antepreșcolarilor, preșcolarilor/elevilor că: 

a) semnarea contractului educațional include și responsabilitatea acestora față de sănătatea propriilor copii și în afara școlii; 

b) elevii sau copiii cu semne și simptome de boli infecto-contagioase nu trebuie aduși în colectivitate de către părinți sau aparținători. 

(2) Unitățile de învățământ preuniversitar anexează la contractul educațional, în două exemplare, fișa de prezentare a activităților cabinetului medical din cadrul creșelor/grădinițelor/școlilor conform modelului prevăzut în Anexa nr. 18 și fișa de prezentare a activităților cabinetului stomatologic școlar conform modelului prevăzut în Anexa nr. 19, după caz; un exemplar revine cabinetului medical/stomatologic, după semnarea și completarea de către părintele sau reprezentantul legal, iar celălalt exemplar va fi înmânat părintelui sau reprezentantului legal. 

(3) Instituțiile de învățământ superior anexează la contractul de studii universitare și la regulamentul de ordine interioară și fișa de prezentare a activităților cabinetului medical, conform Anexei nr. 20 și fișa de prezentare a activităților cabinetului stomatologic studențesc, conform Anexei nr. 21. 

(4) În timpul programului educativ antepreșcolarii, preșcolarii și elevii se află sub supravegherea unităților de învățământ, iar conducerea acestora, în colaborare cu comitetul de părinți și cu personalul medical din unitatea de învățământ, stabilește în regulamentul de ordine interioară următoarele: 

a) procedura privind informarea părinților/reprezentanților legali ai antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor minori privind depistarea problemelor de sănătate ale acestora; 

b) procedura privind preluarea din cadrul unității de învățământ de către părinți/aparținători/reprezentanți legali ai antepreșcolarilor, preșcolarilor și elevilor cu probleme de sănătate sau depistați cu probleme medicale acute/urgente în perioada cursurilor școlare 

c) procedura privind situațiile de urgență, când prevalează interesul superior al copilului.

DOCUMENT Metodologia privind asigurarea asistenței medicale a antepreșcolarilor, preșcolarilor, elevilor din unitățile de învățământ preuniversitar și studenților din instituțiile de învățământ superior pentru menținerea stării de sănătate a colectivităților și pentru promovarea unui stil de viață sănătos, aprobată prin Ordinul ministrului sănătății și al ministrului educației nr. 1.503/ 6.821, publicată în Monitorul Oficial pe 12 decembrie.
Exit mobile version