OFICIAL Calendar Evaluare Națională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2025-2026

Calendar Evaluare Națională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2025-2026 / Foto: Monitorul Oficial

Calendarul de administrare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a pentru anul școlar 2025-2026 a fost publicat in Monitorul Oficial. Evaluarea Națională de la clasa a II-a începe pe 12 mai, cea de la clasa a IV-a pe 19 mai, iar elevii de clasa a VI-a vor avea prima probă a evaluării pe 26 mai 2026. 
Calendar Evaluare națională 2026 clasa a II-a — EN II:

12 mai 2026 Limbă și comunicare — scris — Limba română

12 mai 2026 Limbă și comunicare — scris — Limba maternă

13 mai 2026 Limbă și comunicare — citit — Limba română

13 mai 2026 Limbă și comunicare — citit — Limba maternă

14 mai 2026 Matematică și Explorarea mediului

15 mai 2026 Limbă și comunicare — scris — citit — Limba română pentru minoritățile naționale 

Calendar Evaluare națională 2026 clasa a IV-a — EN IV:

19 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale

20 mai 2026 Matematică și Științe ale naturii 

21 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba maternă 

Calendar Evaluare națională 2026 clasa a VI-a — EN VI:

26 mai 2026 Limbă și comunicare — Limba română/Limba română pentru minoritățile naționale 

27 mai 2026 Matematică și Științe ale naturii

28 mai 2026  Limbă și comunicare — Limba maternă 

Cum vor fi concepute subiectele de la Evaluarea Națională 2026 pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a 

În anul școlar 2025-2026, în cadrul EN-II-IV-VI, se pilotează itemi care vizează competențe de alfabetizare funcțională cu aplicații practice, inclusiv din alte arii curriculare, potrivit art.3 3 din metodologie. 

În premieră, evaluările naționale (EN II – IV – VI) vor conține itemi-pilot care verifică alfabetizarea funcțională cu aplicații practice și competențe preluate și din alte arii curriculare. Ministerul susține că această schimbare urmărește nu doar rezultate mai bune la testele internaționale, ci și responsabilizarea elevilor pentru propria învățare și dezvoltare.

„Am introdus în testările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a nu doar itemi din programă, ci și itemi prin care acele cunoștințe sunt utilizate în viața de zi cu zi, extinzând inclusiv posibilitatea de a testa mai multe competențe. În final, acestea trebuie să ajute școala și elevii pentru o educație cât mai personalizată și eficientă”, a declarat ministrul Educației, Daniel David, pe această temă.

Informații despre rezultatele de la Evaluarea Națională 2026 pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a

Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului, conform art. 39. 

Astfel, un alt obiectiv declarat al noii metodologii este întărirea rolului formativ al evaluărilor. Ca și până acum, teoretic, rezultatele vor fi comunicate nu doar profesorilor, ci și părinților, pentru a sprijini educația personalizată la nivelul fiecărui copil.

Raportul școlii trebuie elaborat în maximum cinci zile de la finalizarea evaluării, iar inspectoratele școlare au la dispoziție șapte zile de la încărcarea datelor pentru a redacta raportul județean.

Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare este obligat să întocmească raportul tehnic până la 30 noiembrie al anului în care au fost administrate testările, potrivit art. 31. Aceste termene fixe ar putea crea un mecanism de feedback rapid și util pentru școli, profesori și părinți, dacă vor fi respectate și dacă testările vor fi relevante.

Astfel, părinții și profesorii ar trebui să aibă primele rezultate analizate la nivel de clasă și școală în cel mult două săptămâni după încheierea probelor, iar datele agregate pe județ să fie disponibile în aproximativ trei săptămâni.

Informații de context despre Evaluarea Națională pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a

Evaluările de la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a au fost introduse în România prin legea 1/2011, dar cu aplicare generalizată din 2013. Mircea Miclea, cel care le-a introdus în lege, a explicat care ar trebui să fie rolul lor.

Niciodată, pe parcursul celor 12 ani de aplicare, rezultatele EN II, IV, VI nu au fost folosite de Ministerul Educației pentru susținerea, fundamentarea sau ajustarea vreunei măsuri de politică educațională. Practic, an de an circa 400.000 de elevi susțin aceste evalăuri și rezultatele sunt publicate după circa 6 luni în niște rapoarte care până în prezent nu au ffost explicate, prezentate, promovate în niciun fel de niciun ministrul al Educației din 2013 încoace.

În martie 2024, OCDE semnala în raportul de analiză a reformelor din România că „spre deosebire de majoritatea țărilor din OCDE și UE, România nu dispune de date fiabile privind măsura în care elevii ating standardele naționale privind competențele dobândite la diferite niveluri de învățământ. Deși se fac trei evaluări naționale ale întregii populații școlare, la clasele a II-a, a IV-a și a VI-a, administrarea lor pe suport de hârtie, întârzierile mari în raportare și lipsa unei notări standardizate nu corespund scopurilor acestor evaluări, și anume de a sprijini planurile individuale de învățare ale elevilor și de a monitoriza în timp performanța sistemului”.

„Legea învățământului preuniversitar clarifică scopurile evaluărilor naționale. Pe lângă monitorizarea calității sistemului și sprijinirea cadrelor didactice în elaborarea planurilor individualizate de învățare pentru fiecare elev, Legea prevede că evaluările vor fi folosite pentru a evalua personalul didactic și calitatea școlilor. Această activitate va fi condusă de CNCE”, mai arăta OCDE.

DOCUMENT Ordinul nr. 6.405/2025 privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a pentru anul școlar 2025-2026 și a Calendarului de administrare a evaluărilor naționale de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a pentru anul școlar 2025-2026
Citește și: 
OFICIAL Regulile pentru Evaluările Naționale de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a 2026 / Planurile individuale de învățare devin obligatorii pentru profesori, apar subiecte de alfabetizare funcțională cu aplicații practice, inclusiv din alte arii curriculare, rezultatele agregate pe județe vor veni în 3 săptămâni
Modificare în Evaluările naționale pentru clasele a II-a, a IV-a, a VI-a de anul acesta școlar, anunțată de Ministerul Educației și Cercetării: vor avea itemi asemănători testărilor internaționale, inclusiv din alte arii curriculare / Daniel David: Nu vor mai fi doar itemi din programă
Evaluarile Naționale de la clasele a II-a, a IV-a, a VI-a – metodologie 2026 / Ministrul Daniel David: Am accentuat să nu rămână o simplă testare. Adică vreau să văd că aceste rezultate se întorc la școală și școala înțelege cum stă, prin raportare la alte școli din județ și din țară, școala are grijă ca aceste informații să ajungă la copil și la familie
Exit mobile version