Planurile-cadru de liceu pentru clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv sau bilingv, clase cu predarea disciplinei Informatică în regim intensiv și pentru învățământul liceal cu frecvență seral/redusă, aplicabile începând cu generația de elevi care intră în clasa a IX-a în anul școlar 2026-2027, au fost publicate în Monitorul Oficial pe 17 decembrie.
Aceste planuri-cadru au fost aprobate prin Ordinul ministrului educației și cercetării nr. 6.873/2025.
Astfel, Anexa nr. 2 cuprinde:
A. Nota de prezentare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal, forma cu frecvență zi, pentru clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv sau bilingv
B. Planuri-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, pentru clasele cu predare a unei limbi moderne în regim intensiv
C. Planuri-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, pentru clasele cu predare a unei limbi moderne în regim bilingv
Anexa nr. 3 cuprinde:
A. Nota de prezentare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică, clase cu predarea disciplinei Informatică în regim intensiv
B. Planul-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență zi, filiera teoretică, profilul real, specializarea matematică-informatică, pentru clase cu predare a disciplinei Informatică în regim intensiv
Anexa nr. 4 cuprinde:
A. Nota de prezentare a planurilor-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență seral/redusă
B. Planuri-cadru pentru învățământul liceal cu frecvență seral/redusă
Ce înseamnă intensiv și bilingv la liceu
Planurile-cadru pentru clasele cu predare a unei limbi moderne, fie în regim intensiv, fie bilingv, prevăd dezvoltarea competențelor de comunicare la nivel avansat, conform Cadrului European Comun de Referință pentru Limbi (CECRL). Documentele includ un număr crescut de ore pentru studiul limbii moderne L1 sau L2 și corelează progresia competențelor lingvistice cu setul competențelor-cheie promovate la nivel european. Totodată, se introduce predarea unor discipline non-lingvistice în limba modernă, atât distinct, cât și prin metoda CLIL (Content and Language Integrated Learning).
În regim intensiv, elevii vor studia limba modernă cu 4 ore pe săptămână, pe toată durata liceului. Această formă de pregătire se adresează celor care își doresc aprofundarea unei limbi străine într-un cadru formal și pune accent pe exprimarea orală și scrisă. Elevii vor putea susține examene la nivel avansat de competență și examenele de bacalaureat la disciplina respectivă. În cazul filierei tehnologice, studiul limbii moderne L2 se organizează doar la cererea operatorilor economici parteneri, potrivit proiectului de ordin de ministru.
În ceea ce privește regimul bilingv, planurile-cadru prevăd atât studiul aprofundat al limbii moderne, cât și predarea unor discipline non-lingvistice în limba respectivă, prin metoda CLIL. Clasele cu predare bilingvă generală vor avea 6 ore de studiu al limbii moderne pe săptămână, iar includerea disciplinelor CLIL se face în cadrul aceluiași plan-cadru. Pentru învățământul tehnologic dual, organizarea claselor bilingve depinde de acordul operatorilor economici parteneri.
- Există și regimul bilingv bazat pe acorduri interguvernamentale, prin care în România funcționează rețele de secții bilingve francofone, germane, spaniole și italiene. Acestea permit elevilor să obțină diplome recunoscute internațional, cum ar fi Bacalaureatul francofon, german, spaniol sau italian. Organizarea acestor clase presupune cadre didactice formate special, programe adaptate și evaluări în formate internaționale sau duale.
Atât pentru regimul intensiv, cât și pentru cel bilingv, planurile-cadru prevăd studierea unei singure limbi moderne într-un astfel de format pe parcursul liceului.
