Olimpicul internațional la Matematică Andrei Moldovan, întrebat cum i se pare programa de liceu: Noi nu facem materia de clasă, o facem doar pe cea de olimpiadă / Radu Lecoiu: Ar trebui puțin mai multă flexibilitate în predare, să nu fie un număr fix de ore pentru un anumit capitol / Profesorul Flavian Georgescu: Susținerea pregătirii olimpicilor de către Ministerul Educației este „înspre zero”

Foto: Agerpres Foto / Simion Mechno

Un elev olimpic internațional la Matematică, de la Liceul Internațional de Informatică București a răspuns, la Radio România Actualități, că în clasa sa „noi nu facem materia de clasă, o facem doar pe cea de olimpiadă”, atunci când a fost întrebat cum i se pare programa școlară de liceu la Matematică. Este vorba despre Andrei Moldovan, câștigător al medaliei de aur la ultima participare a sa la Olimpiada Internațională de Matematică, acum două săptămâni, în Japonia.

Elevii olimpici la matematică Andrei Moldovan și Radu Lecoiu, împreună cu profesorul lor Flavian Georgescu, de la Liceul Internațional de Informatică București au fost invitații unei emisiuni la postul public de radio.

Moderatorul emisiunii i-a întrebat pe cei doi „voi de când participați la concursurile școlare și lucrați la alt nivel, practic cum vi s-a părut programa de matematică? Nu vă plictisiți la ore? Cum e la la clasă?”

Andrei Moldovan a răspuns: „Practic, noi am avut oportunitatea de a-l avea profesor pe dl. Flavian Georgescu și noi nu facem materia de clasă, facem doar pe cea de olimpiadă și nu cred că ne-am plictisit vreodată la orele dumnealui”.

Programele școlare sunt parte a Curriculumului național, iar potrivit reglementărilor în vigoare acestea sunt obligatorii pentru profesorii care predau în școlile acreditate sau autorizate din sistemul de învățământ din România, private și de stat. Programa de olimpiadă pentru Olimpiada Națională de Matematică nu este stabilită de Ministerul Educației, ci de Societatea de Științe Matematice din România, o organizația profesională parteneră a ministerului, cea care este co-organizatoare a olimpiadei la noi în țară. În programa pentru liceu de la ONM 2023 este menționat faptul că „pentru fiecare clasă, în programa de olimpiadă sunt incluse, în mod implicit, conținuturile programelor școlare în vigoare”.

Colegul lui Andrei, Radu Lecoiu, coleg de clasă și de lot olimpic, medaliat și el cu argint la IMO 2023, în Japonia, a vorbit despre flexibilitate în predarea matematicii, astfel încât capitolele să nu aibă alocat un număr fix de ore de predare.

Moderator: Cum credeți că ar putea școala să-i facă pe copii să înțeleagă și să iubească matematica? Nu toate școlile pot avea un profesor ca dl. Flavian Georgescu. Ce sfaturi aveți voi, ca elevi cu o asemenea performanță, pentru elevii care ar vrea să facă matematică așa, la nivel mai înalt și pentru profesorii care predau?

Radu Lecoiu: Tot ce pot să mă gândesc e că poate dacă ar fi, nu neapărat din partea ministerului sau din partea școlii, puțin mai multă flexibilitate pentru ce ar trebui să se predea la matematică. Anumite arii, adică să nu fie doar un număr alocat de ore pentru un singur capitol, cumva să se vadă legătura dintre aceste capitole. Pentru că de foarte multe ori și eu, și Andrei, asta am apreciat la domnul profesor, că întotdeauna ne arată conexiunea între mai multe domenii, nu doar un domeni astăzi și alt domeniu mâine, ne arată conexiunea între ele și cum se leagă între ele. Pentru că până la urmă despre asta e matematica, despre cum se leagă ideile.

Moderator: Și v-ați gândit vreodată să vă faceți profesori? Cum vedeți voi profesia de cadru didactic?

Andrei Moldovan: Eu cred că nu este pentru mine. Trebuie să fii foarte înțelegător și să ai dorință… Adică generațiile se schimbă și trebuie să ai multă răbdare cu noile generații. Văd la fratele meu și nu cred că mi se potrivește. Trebuie să fie niște profesori mai liniștiți și mai apropiați de copii.

Moderator: Radu ți-ar plăcea să fii profesor?

Radu Licoiu: Cred că da, mi-ar plăcea. Noi, în liceu, am avut ocazia să predăm altor copii ori pentru olimpiadă, ori pentru clasă și pot să spun că mi-a plăcut destul de mult, dar nu cred că este pe primul loc.

Andrei Moldovan a spus că va urma facultatea la Cambridge, iar Radu Licoiu la Harvard.

Radu Licoiu: „Mai am încă 1 an să mă gândesc la specializare, dar sigur o să fie ori în cercetare matematică, ori ceva asemănător, un domeniu asemănător”.

Andrei Moldovan: „Eu o să merg pe matematică aplicată și nu am un drum clar acum. Probabil finanțe sau ceva pe inteligență artificială”.

Susținerea pregătirii olimpicilor de către Ministerul Educației este „înspre zero” – profesor

Profesorul Flavian Georgescu a vorbit despre neajunsurile pregătirii olimpicilor, domeniu nefinanțat de Ministerul Educației, conform acestuia.

Moderator:Ce condiții asigură Ministerul Educației pentru pregătire a elevilor olimpici, cât de mult lasă de dorit finanțarea, organizarea, există fonduri, sunt anumite reglementări, cum e?

Flavian Georgescu: „Există și lucruri bune, și lucruri mai puțin bune. Eu aș vrea să încep cu lucrurile bune, cu faptul că am simțit din partea ministerului de fiecare dată deschidere, când am avut niște probleme, că a fost pandemia, când olimpiadele au fost anulate și când ministerul a venit cu brațele deschise și a spus gata, reluăm olimpiadele. Cu premierea olimpicilor naționali internaționali în fiecare an, în luna decembrie, aici chiar vrem să le mulțumim pentru toate aceste aspecte. Însă sunt și multe aspecte negative și aici nu vrem să facem referire la persoanele care sunt în acest moment în minister, pentru că nu vrem să ne băgăm în discuții politice, dar nu prea sunt alocate fonduri pentru pregătirea olimpiadelor. Ne uităm la Statele Unite (…) este alocat un milion de dolari anual pentru pregătirea olimpiadelor. (…) Eh, în România nu prea există susținere în acest sens. Aș putea să spun că este înspre zero acest lucru. Dar nu vrem să o spunem ca pe un regret, ci ca pe un lucru pe care sper să îl avem în vedere pentru anii viitori și să facem ceva. Adică e imposibil să ne uităm la rezultatele României la olimpiadele din ultimii ani, să vedem cum acești copii înfloresc și noi să stăm cu mâna în sân și să zicem „bravo” și după aceea, anul viitor… Adică trebuie să facem ceva pentru ei, trebuie să îmbunătățim și să menținem aceste rezultate, pentru că nu e ușor să ajungem în vârf, trebuie să concretizăm în fiecare an.

Moderator: Chiar și fondurile acelea puține, care există, sunt greu de accesat, înțeleg, pentru că este o birocrație foarte mare pentru solicitarea sumelor de către loturi.

Flavian Georgescu: Așa e.

Moderator: Volumul de hârtie este descurajant, foarte mulți profesori se plâng de asta…

Flavian Georgescu: Foarte mulți profesori se plâng de asta. Știm aceste replici că „nu există fonduri”, însă cu tristețe observăm că atunci când apare o urgență și știu la ce ne referim aici, să nu arătăm cu degetul, imediat apar fonduri. Pentru acești copii excepționali ce facem? Cu toții pleacă în străinătate, cu toții – nu știu dacă anul acesta este vreunul dintre marii olimpici care rămân în România – poate și aici putem face ceva, poate să ne gândim cum se vor întoarce după ce termină o facultate de top, pentru că este normal să își dorească să ajungă la marile universități în lume, dar după aceea ce le oferă România? Și aici ar fi de gândit”.

Citește și:

Performanța în învățământul de stat, la Matematică: În ultimii 23 de ani aproape jumătate din componența lotului României la Olimpiada Internațională de Matematică provine de la un singur liceu privat – analiză
Exit mobile version