Performanța în învățământul de stat, la Matematică: În ultimii 23 de ani aproape jumătate din componența lotului României la Olimpiada Internațională de Matematică provine de la un singur liceu privat – analiză

9.453 de vizualizări
Foto: 211842898 © Nadezhda Zima | Dreamstime.com
Un liceu privat din București a dat anul acesta cinci dintre cei șase olimpici care au obținut pentru România locul I în Europa la Olimpiada Internațională de Matematică 2022, doar un elev din lot fiind înregistrat la liceu de stat. În urmă cu un an, lotul României a fost într-o formulă similară. Cum a fluctuat componența lotului național la matematică – vezi mai jos unde au învățat elevii care au participat în ultimii 23 de ani la Olimpiada Internațională de Matematică.

Edupedu.ro a analizat modul în care a fluctuat în ultimii 23 ani componența lotului național de matematică, iar rezultatul este următorul: circa 48% din lotul de elevi cu care România s-a prezentat la Olimpiada Internațională de Matematică, din 1999 și până anul acesta, a provenit de la un singur liceu privat.

  • Pentru analiză, am consultat articolele din presă pentru fiecare an, dar acolo unde nu s-au găsit date am verificat site-ul oficial al Olimpiadei, imo.org, unde pentru fiecare țară și fiecare an sunt listate numele elevilor participanți, rezultatele acestora, profesorii însoțitori. Pe baza acestor date am căutat apoi liceul de proveniență pentru fiecare olimpic, unde era elev în acel an, în cazul în care menționările în presă sau în comunicate ale SSMR (Societatea de Științe Matematice din România) erau precare sau inexistente.

Astfel, în cele 23 de ediții analizate, au participat în total 138 de elevi români, câte 6 în fiecare an. Dintre aceștia, 66 de prezențe – pentru că unii elevi au participat la mai mult de o internațională – au fost de la același liceu particular. În rest, au fost elevi de la colegii naționale din București, Baia Mare, Iași, Râmnicu Vâlcea, Galați, Târgu Jiu, Bacău, Turnu Severin, Craiova și așa mai departe. Prezența elevilor de la licee de stat a fost intensă din 1999 și până prin anul 2006; de atunci, echipele de olimpici au început să aibă în componență tot mai mulți elevi de la privat.

Componența loturilor României la Olimpiada Internațională de Matematică, din prezent și până în 2012:

Anul acesta, la Olimpiada Internațională de Matematică (OIM) 2022, lotul de elevi al României a obținut primul loc în Europa și locul 5 la nivel mondial. Cinci din cei șase elevi participanți sunt de la Liceul Internațional de Informatică din București (Robert Dragomirescu, David-Andrei Anghel, Andrei Moldovan, Vlad – Titus Spătaru, Radu-Andrei Lecoiu). Medaliat cu argint, Andrei-Giovani Chiriță este elev la un liceu de stat, anume Colegiul Național de Informatică “Tudor Vianu” din București.

În 2021, elevii români participanți la OIM au obținut trei medalii de argint, două de bronz și o mențiune, fiind clasați pe locul 27 din 107 națiuni participante. Cinci din cei șase elevi de atunci erau de la același liceu privat menționat: David-Andrei Anghel, Andrei Moldovan, Diana Țolu, Radu-Andrei Lecoiu și Robert Dragomirescu. Medaliat cu bronz, Andrei-Giovani Chiriță era elev la un liceu de stat, anume Colegiul Național de Informatică “Tudor Vianu” din Capitală.

În anul 2020, lotul de olimpici la matematică obținea locul 15 pe națiuni, în competiția dominată de China, Rusia și SUA. Toți cei șase elevi au obținut atunci medalii: 4 dintre ei erau de la liceul particular menționat (Nguyen Tran-Bach, Andrei-Theodore Mărginean, Sebastian-Mihai Șimon), unul fiind la o filială a aceluiași liceu particular în Constanța (Edis Memiș) și 2 de la școli de stat: Sergiu-Ionuț Novac de la Liceul Teoretic ”Coriolan Brediceanu” Lugoj și Tudor-Darius Cardaș de la Colegiul Național ”A.T. Laurian” Botoșani.

În 2019, Olimpiada Internațională de Matematică a adus României o medalie de aur, 2 de argint și 3 de bronz, cu una dintre cele mai “tinere” echipe de elevi olimpici din istorie, anunța Societatea de Științe Matematice din România. Au participat aceiași elevi care au fost în anul următor, 2020. Astfel, tot 4 din 6 erau de la liceu privat, iar restul de la licee publice.

În anul 2018, HotNews.ro nota despre rezultatele elevilor români la OIM 2018 ținută la Cluj-Napoca. Din cei 6 elevi participanți, 5 erau de la același liceu privat din Capitală (Edis Memiș, Ioan-Andrei Nicolae, Mihnea-Gabriel Doica, Antonie Ciocan, Radu-Alexandru Iacob) și unul de la școală de stat, anume Colegiul „Tudor Vianu” din Bucureşti (Ciprian-Mircea Bonciocat).

În 2017, echipa României a obținut trei medalii de argint, două medalii de bronz și o mențiune, potrivit HotNews.ro. De data aceasta, 4 din cei 6 elevi au fost de la școli de stat (de la Colegiul National “Mihai Viteazul” din București și de la Colegiul „Tudor Vianu”) și doar doi de la liceul privat menționat.

În anul 2016, conform Ministerului Educației, la Hong Kong, România a obținut 5 medalii de argint și 1 de bronz. Din cei 6 elevi participanți, 4 erau de la licee de stat, adică de la Colegiul Național “Tudor Vianu” din București (Ciprian-Mircea Bonciocat, Alexandru Pascadi), Colegiul Național ”Emil Racoviță” Iași (Ovidiu Neculai Avădănei), Colegiul Național „Alexandru Lahovari” Râmnicu Vâlcea (Ioan Laurenţiu Ploscaru) și 2 de la același liceu particular (elevii Teodor Andrei Andronache și Tudor Plopeanu).

În 2015, potrivit aceleiași publicații, olimpicii la matematică ai României au obținut șase medalii – una de aur, patru de argint și una de bronz. Clasamentul pe echipe al competiției a fost dominat de SUA și de țările asiatice, iar țara noastră a ocupat locul 13 la nivel mondial și primul loc între statele UE. Din cei 6 elevi participanți, 4 au fost de la liceul particular (Simona Diaconu, Theodor Andrei Andronache, Marius Ioan Bocanu, Ștefan Spătaru). De la școli publice au fost 2: Ciprian Mircea Bonciocat (Colegiul Național “Tudor Vianu” din București, cu medalie de argint) și Andrei Bogdan Puiu (Colegiul Național “Vasile Alecsandri” din Galați, cu medalie de bronz).

În anul 2014, la Olimpiada Internațională de Matematică desfășurată în Africa de Sud, la Cape Town, cei 6 elevi români au obținut 5 medalii de argint și una de aur, clasând România pe poziția 11 mondial. Dintre ei, 5 au fost de la același liceu privat (Simona Diaconu, Andrei Bud, Paul Musca, Ștefan Spătaru, Teodor Andrei Andronache), iar unul, Ioan Laurentiu Ploscaru, de la Colegiul Național “Alexandru Lahovari” Râmnicu Vâlcea.

În 2013, OIM s-a ținut în Columbia, iar cei 6 reprezentanți ai României au obținut fiecare câte o medalie, nota HotNews.ro. Patru dintre ei proveneau de la liceul particular (Ștefan Spătaru, Marius Ioan Bocanu, Andrei Bud, Hai Tran Bah), iar ceilalți doi la licee publice: de la Colegiul Național “Gheorghe Șincai” din Baia Mare (Omer Cerrahoglu) și Colegiul Național “Tudor Vianu” din București (Ștefan – Cosmin Gramatovici).

În anul 2012, Argentina a găzduit OIM unde România s-a clasat pe locul 10 în lume. De asemenea, tot 4 din cei 6 elevi români erau la liceul privat menționat (Ștefan Spătaru, Octav Drăgoi, Ioana Tamaș, Ștefan Adrian Ivanovici). Ceilalți doi, la licee publice: Omer Cerrahoglu și Radu Bumbăcea erau de la Colegiul Național “Gheorghe Șincai” din Baia Mare, respectiv Colegiul Național “Tudor Vianu” din București.

În 2011, olimpicii români au obținut în Amsterdam, Olanda, 1 medalie de aur și 5 de argint, conform HotNews.ro care menționează și componența lotului: 4 elevi de la colegii naționale (Tudor Pădurariu de la Colegiul Național “Grigore Moisil” din Onești; Omer Cerrahoglu de la Colegiul Național “Gheorghe Șincai” din Baia Mare; Alexandru Andrei Milu și Radu Bumbăcea – amândoi de la Colegiul Național “Tudor Vianu” din București) și 2 de la liceul particular (Octav Drăgoi și Marius Tiba).

În anul 2010, în Kazahstan, elevii participanți au fost: 3 de la colegii naționale și 3 de la privat. Este vorba despre Radu Bumbăcea și Cosmin Pohoață de la Colegiul Național “Tudor Vianu” din București și de Omer Cerrahoglu de la Colegiul Național “Gheorghe Șincai” din Baia Mare. La liceu particular erau Ștefan Adrian Ivanovici, Tudor Pădurariu, Filip Andrei Chindea.

În 2009, elevii olimpici au luat două medalii de aur, două de argint și două de bronz. În echipă erau un elev de la liceu public și 5 de la liceu privat. De la colegiu național a fost Omer Cerrahoglu (Colegiul Național “Gheorghe Șincai” din Baia Mare), iar restul (Elena Mădălina Perșu, Andrei Deneanu, Francisc Bozgan, Tudor Pădurariu și Marius Tiba) de la privat.

Foto: captură imo.org

În anul 2008, Olimpiada s-a ținut în Spania, după cum preciza la acea vreme adevarul.ro, iar 2 elevi din cei 6 participanți erau de la stat, anume: Victor Pădureanu de la Colegiul Național “Carol I” din Craiova și Daniel – Tiberiu Rimovecz de la Colegiul Național “Andrei Mureșanu” din Dej. Restul (Livia Alexandra Ilie, Mădălina Elena Perșu, Mihail Eugen Dumitrescu și Filip Andrei Chindea) de la liceu particular.

În 2007, la OIM desfășurată în Vietnam, elevii români au poziționat România pe locul 11 din 98 de țări, scria atunci site-ul acasa.ro. Trei elevi din șase erau de la acel liceu privat (Livia Alexandra Ilie, Mădălina Elena Perșu și Mihail Eugen Dumitrescu). Ceilalți trei, de la licee de stat: Lucian Gabriel Turea provenea de la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu“ București, Dragoș Ciprian Ionescu de la Colegiul Național „Mihai Viteazul“ București, iar Adrian Zahariuc de la Colegiul Național „Ferdinand I“ Bacău.

Situația începe să se schimbe

În anul 2006, așa cum nota la acea vreme romanialibera.ro, la a 47-a ediție a Olimpiadei Internaționale de Matematică olimpicii români au adus șase medalii – trei de aur, una de argint și două de bronz. Toți șase erau de la colegii naționale, de stat. Aurul a fost obținut de Adrian Zahariuc (clasa a XI-a la Colegiul Național “Ferdinand I” din Bacău), Bogdan Andrei Ungureanu (clasa a XI-a la Colegiul Național “Traian” din Drobeta Turnu-Severin) și Gabriel Eduard Băzăvan (absolvent al Liceului “Gheorghe Tițeica” din Drobeta Turnu-Severin). Argintul a fost luat de Dragoș Michnea (absolvent al Colegiului National “Gheorghe Șincai” din Baia Mare), iar bronzul de Marius Pachițariu (absolvent al Colegiului Național Iași) și Cristian Talău (absolvent al Colegiului Național “Carol I” din Craiova), conform sursei citate. În clasamentul pe țări, România a ocupat locul 6.

În 2005, în Mexic, s-au luat 4 medalii de aur, una de argint și una de bronz. Din lot au făcut parte numai elevi de la licee de stat, anume Gabriel Emanuel Kreindler și Andrei Ștefănescu (amândoi de la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu“), Adrian Zahariuc (Colegiul Național “Ferdinand I” din Bacău), Bogdan Andrei Ungureanu (Colegiul Național “Traian” din Drobeta Turnu-Severin), Dragoș Michnea (absolvent al Colegiului National “Gheorghe Șincai” din Baia Mare), Marius Pachițariu (absolvent al Colegiului Național Iași).

Foto: captură imo.org

În anul 2004, lotul a fost compus 5 elevi de la licee publice și unul de la liceul privat menționat care au obținut o medalie de aur, 4 de argint și una de bronz la Atena. Aceștia au fost: Gabriel Emanuel Kreindler, Andrei Neguț și Andrei Ștefănescu (toți trei de la Colegiul Național de Informatică „Tudor Vianu“), Adrian Zahariuc (Liceul Teoretic “George Bacovia”, viitorul Colegiul Național “Ferdinand I” din Bacău) și Bogdan Andrei Ungureanu (Colegiul Național “Traian” din Drobeta Turnu-Severin). De la același liceu particular venea Cristian Grație, potrivit HotNews.ro.

În 2003, situația a fost similară: 5 elevi de la stat și unul de la privat, consemna curentul.info despre Olimpiada Internațională de Matematică de la Tokio. Aceștia erau: Ana Caraiani, clasa a XII-a, de la Colegiul Național “Mihai Viteazul” din București; Andrei Neguț, clasa a XI-a, și Andrei Ștefănescu, clasa a X-a, ambii de la Colegiul Național de Informatică “Tudor Vianu” din Capitală, Gabriel Kreindler, clasa a XII-a la Colegiul Național “Traian Vuia” București; și Ioan Manolescu, elev în clasa a XII-a la Colegiul Național “Sfântul Sava”. Olimpicul de la liceul privat era Claudiu Raicu.

În anul 2002, de asemenea, elevii olimpici români au fost – 5 de la liceu de stat și unul de la particular, conform aceleiași publicații care enumera în noiembrie 2002 elevii premiați de Ministerul Educației și Cercetării de atunci într-o festivitate din Capitală. Elevii de la colegii naționale erau: Ana Caraiani și Valentin Vornicu de la Colegiul Național “Mihai Viteazul” din București; Petrea Virgil de la Colegiul Național “Unirea” Focșani; Neguț Andrei de la Colegiul Național de Informatică “Tudor Vianu” din Capitală; George Stoianov de la Colegiul Național “C.D. Loga” Timișoara. Elevul care provenea de la liceul privat menționat anterior.

În 2001, România se clasa pe locul 15 cu o medalie de aur, două de argint, două de bronz și o mențiune specială. Toți cei 6 elevi erau de la licee publice, anume: Manea Mihai de la Colegiul Național “Vasile Alecsandri” Galați; Ana Caraiani și Valentin Vornicu de la Colegiul Național “Mihai Viteazul”; Jorza Andrei de la Colegiul Național “Moise Nicoară” Arad; Păunescu Liviu de la Colegiul Național “Mircea cel Bătrân” Constanța; Iagăr Răzvan de la Colegiul Național „Alexandru Lahovari” Râmnicu Vâlcea , potrivit unui document ministerial cu elevii premiați la olimpiade internaționale în anul 2001, din arhiva Guvernului.

În anul 2000, toți cei 6 elevi erau de la licee de stat: Manea Mihai de la Colegiul Național “Vasile Alecsandri” Galați; Jorza Andrei de la Colegiul Național “Moise Nicoară” Arad; Dorian Dobrin de la Colegiul Național “Alexandru Odobescu” Pitești; Emanuel Stoica provenea de la Colegiul Național “Alexandru Papiu Ilarian” Târgu Mureș, Florin Rațiu de la Colegiul Național “Moise Nicoară” Arad, iar Daniel Porumbel de la Colegiul Național „Bogdan Petriceicu Hașdeu” din Buzău.

Foto: captură imo.org

În 1999, România obținuse locul III mondial, după China și Rusia (I) și Vietnam (II), iar lotul era exclusiv format din elevi de la licee de stat, potrivit unui articol din revista “Recreații matematice” (Foto mai jos). Site-ul oficial al olimpiadei poziționează România pe locul 4, totuși, probabil din cauza egalității celor două state de pe locul I. Elevii erau: Laurențiu Ștefan Horneț și Radu Mihăescu, amândoi de la Colegiul Național “Mihai Viteazul” din București; Mihai Manea de la Colegiul Național “Vasile Alecsandri” din Galați; Marius Beceanu de la Liceul “Emil Racoviță” din Iași; “Mihai Horia Tohăneanu” de la Colegiul Național “I. C. Brătianu” Pitești; Adrian Ioana de la Liceul “Ecaterina Teodoroiu” Târgu Jiu.

Foto: captură – revistă (sursa)
Foto: captură – revistă
Foto: captură – revistă

Foto: © Nadezhda Zima | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.


7 comentarii
  1. Ce nu subliniază articolul este ca elevii prezenti la olimpiadele internationale sunt de fapt racolati de acest colegiu de la alte scoli sau licee de stat.
    Ei nu sunt produsul acestui colegiu ci le sunt valorificate performantele in mod profesional si profitabil de catre proprietarii acestui liceu.
    Performanță in toate domeniile scolare a existat in Romania inca din anii comunismului.
    Sunt pline facultatile din lume de profesori romani, multi dintre ei fosti olimpici si fosti elevi in scoli de stat.
    In esenta sa cultivi performanta nu e un lucru rau.
    Maniera insa in care acest liceu a monopolizat performanta este insa de-a dreptul revoltatoare.
    Practic un elev al unui mare colegiu de stat nu are nicio sansa in fata unui elev de la acest liceu la competitiile nationale si implicit la selectiile pentru cele internationale pentru ca cel din urma are un program cu totul special.
    El este “ferit” de materiile care multor elevi cu totul exceptionali din afara le dau mare bataie de cap.
    Nu sunt in masura sa comentez eu cum e mai bine pentru acel elev. E decizia lui sau a parintilor, dar performanta lui, desi este intens speculata de ICHB si chiar de autoritati s-ar putea sa nu fie suficienta pentru ce va cere viata de la el.
    Cunostintele acelea pe care le-a asimilat din pix s-ar putea sa ii fie indispensabile mai tarziu.
    Pentru scoala romaneasca in ansamblu faptul ca toate scolile de stat sunt pur si simplu devalizate de elevi excelenti e un lucru tragic.

  2. Elevii sunt de la un liceu privat pentru ca sunt “vânați” de acel liceu din scoala generală, nu plătesc, primesc bursă și au program special. Nici un liceu de stat nu poate face aceste lucruri.

  3. Frumoasa analiza. Lipseste concluzia, dar aceasta este oarecum sugerata: modificarile in invatamantul public au facut pagube imense. In invatamantul privat, atata vreme cat s-a pastrat stilul de lucru din anii ’90, performanta a ramas prezenta.

    1. @Oana Ai rămas puțin în urmă cu informațiile despre ICHB: liceul are de foarte mulți ani școală generală și parte dintre olimpici sunt de acolo.

      “Devalizarea” este un cuvânt stupid în contextul în care acei elevi merg acolo benevol. Nu mai spunem că au argumente serioase pentru a face acest lucru.

      Până în 1989 lotul lărgit (dacă ai habar ce-i aia) se reunea la un liceu din București și făcea pregătire specială pe tot parcursul trimestrului trei.

      Te asigur că tot ceea ce fac la acel liceu acei elevi este mai mult decât suficient pentru “ceea ce va cere viața” de la ei. Singurele situații care au contrazis acest lucru au fost în cazurile în care unii dintre elevi au ajuns în lot pe pile. Și sunt câteva exemple în acest sens: Livia Alexandra Ilie și Mihail Eugen Dumitrescu. Aceștia nu au performat ca studenți și nu au fost în stare să facă un doctorat. Dar ei sunt excepția, nu regula.

  4. Explicatia e in text:
    In 2015 Ciprian-Mircea Bonciocat provenea de la Colegiul „Tudor Vianu” din Bucureşti, iar in 2016….. ”același liceu particular”

    1. Cred ca nu ati citit bine, elevul în cauză figurează la Vianu în 2015, 2016, 2018. Pentru anul 2017 articolul de față nu da nume, dar probabil tot la Vianu era elev.

  5. După atâtea reforme politice, dictate fără a întreba pedagogii și cercetătorii, învățământul românesc nu mai poate fi scos din colaps oligopedagogic și eficientizat (salvat) decât prin măsuri extreme. Fie sunt privatizate școlile și liceele prin metoda mebo (statul asigurând aceeași finanțare pe elev), fie se plagiază integral, ca în secolul XIX, un sistem occidental care funcționează, de pildă cel finlandez.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.

You May Also Like

Cyberstalking. Cum ne protejăm copiii de agresorii de pe social media. Psihologul Domnica Petrovai: Degeaba le oferim copiilor lecții despre emoții la școală, dacă în relația cu adulții din școală și de acasă ei nu simt siguranță, sprijin și sunt criticați, învinovățiți, ignorați sau pedepsiți

Cyberstalking-ul, adică fenomenul prin care ești urmărit și hărțuit online de persoane cunoscute sau necunoscute, a căpătat amploare de la începutul pandemiei fiindcă o mare parte din viață s-a mutat…
Vezi articolul
Inspecțiile școlare, norma profesorilor

Problema pensionării profesorilor, în prag de început de an școlar: 18.000 de cadre didactice sunt în categoria de peste 60 de ani. Este o realitate pensionarea în contextul pandemiei – Marius Nistor, lider sindical

Pensionarea profesorilor de peste 60 de ani, de teama îmbolnăvirii sau din cauza necesității adaptării la predarea online, “este o realitate”. “Am colegi care au cerut pensionarea anticipată, pentru că…
Vezi articolul

EXCLUSIV Pragul de infectare la care se închid automat școlile, aplicat în România, este excepție, nu regulă în Europa. Soluțiile a 6 state europene pentru a ține școala deschisă / Discrepanțe între liderii și codașii PISA

Închiderea școlilor în orașele românești cu o incidență foarte mare, cum este capitala București, devine iminentă și este menționată regulat, în ultimele zile, inclusiv de ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. Pe…
Vezi articolul

Daniel Funeriu, trei propuneri pentru o digitalizare reușită în Educație: Obligarea prin mijloace legale a rețelelor sociale de a livra conținuturi educaționale, parte a curriculumului național / Să stabilim cum creștem motivația / Să dăm vouchere pentru meditații cu o impozitare simplă ca să nu mai fie tabu

Obligarea prin mijloace legale a rețelelor sociale de a livra conținuturi educaționale, parte a curriculumului național, este una dintre cele trei propuneri făcute de Daniel Funeriu, ministru al Educației în…
Vezi articolul