Pentru profesorii care dau mediații, registrul declarațiilor de interese, introdus de proiectul legii educației, „este doar o problemă de birocrație, atâta tot”, “nu există niciun fel de rezolvare”, spune Marius Nistor, FSE Spiru Haret / „Există această piață a meditațiilor, pentru că avem o solicitare din partea părinților”

Foto: 155810416 / Adult © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com

Marius Nistor, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, a declarat pentru Edupedu.ro că „faimosul registru de evidență al cadrelor didactice” este „doar o problemă de birocrație, atâta tot. Nu rezolvă fondul problemei”. Acesta a mai spus că „există această piață a meditațiilor, pentru că avem o solicitare din partea părinților”. Declarațiile au venit în contextul în care Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” solicită ca Registrul declarațiilor de interese, pentru profesorii care fac meditații, să nu se aplice.

„În primul rând, treaba cu faimosul registru de evidență al cadrelor didactice care dau meditații – am zis că este doar o problemă de birocrație, atâta tot. Nu rezolvă fondul problemei și ajungem în situația în care confundăm declarațiile de interese care se dau la ANI de către persoanele care sunt stabilite, conform legislației în vigoare, și corpul profesoral, atâta tot. Deci, asta nu înseamnă că eu, ca lider de sindicat, încerc să-mi acopăr colegii, dacă există astfel de colegi, care își meditează elevii de la propria clasă. Cred că aici lucrurile ar trebui să țină foarte mult și de părinți”, a declarat Marius Nistor.

Edupedu.ro: Ce rezolvare vedeți aici?

Marius Nistor: Nu există niciun fel de rezolvare. Există această piață a meditațiilor, pentru că avem o solicitare din partea părinților. Meditațiile există peste tot în Europa, nu s-au inventat în România, în niciun caz. Atâta vreme cât părintele cere, categoric va exista și o ofertă la solicitarea părintelui. Asta este realitatea. Părinții vor, câteodată, mai mult decât ceea ce se face în sala de clasă. Și este normal. Când ai clasele suprapopulate, da, ai nevoie de mai multă atenție pentru copilul tău, doar pentru copilul tău, și este clar că nu o s-o obții niciodată în școală, în actualele condiții, pe actuala finanțare, cu actuala resursă umană. Cred că deja exacerbăm problema legată de meditații.

Edupedu.ro: Pe de altă parte, sunt și voci care spun că profesorul nu-și dă silința la clasă, ca să vină copiii la meditații.

Marius Nistor: Dacă cineva are ceva de reclamat, din punctul acesta de vedere, își asumă răspunderea: vine și spune „profesorul X nu își dă silința să-și facă datoria în sala de clasă”. Vin și întreb atunci: am corpul de inspectori din inspectoratele școlare, am conducerea unității de învățământ, am părinți în consiliu de administrație, acolo unde noi suntem o minoritate minoritate. Dacă aceste acuzații sunt întemeiate, de ce nu se iau măsuri? Sau sunt doar vorbe pe care le aruncăm, pentru că ne place să să lovim în ceea ce înseamnă corp profesoral?

În legătură cu amendamentul care vizează eliminarea prevederii prin care profesorii sunt obligați să depună eforturile pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, Marius Nistor este de părere că „un astfel de articol trebuie să apară în codul de etică al profesiei noastre. Nu are ce căuta într-o lege”.

„Din explicație rezulta „foarte clar că este vorba de tehnică legislativă. Vă rog să-mi arătați și mie proiectul sau lege din România, din orice domeniu de activitate, unde să fie prinsă o astfel de chestie: în justiție să ceară cineva judecătorului să ofere maximul de responsabilitate. Deci, un astfel de articol trebuie să apară în codul de etică al profesiei noastre. Nu are ce căuta într-o lege.”

Proiectul de lege Deca le interzice profesorilor să pregătească contra cost elevii de clasele la care sunt încadrați în anul școlar în curs, conform art. 164. La același articol este menționat că, la nivelul școlilor, o să se constituie Registrul declarațiilor de interese pentru profesori.

Art. 164 – „(3) Pentru a asigura echitatea și obiectivitatea în activitatea de predare-învățare-evaluare, personalului didactic de predare îi este interzis să desfășoare activități de pregătire suplimentară contra-cost pentru elevii de la clasa/clasele la care este încadrat în anul școlar în curs, având obligația de diligență să depună eforturi pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, prin activitatea la clasă și prin programele de învățare remedială.

(4) Pentru punerea în aplicare a dispozițiilor alin. (3), la nivelul unităților de învățământ se constituie Registrul declarațiilor de interese. Ministerul Educației emite ordinul de ministru privind procedura de declarare a intereselor și aprobarea modelului Registrului declarațiilor de interese.”

Ministerul Educației nu deține date despre niciun profesor care ar fi făcut meditații contra cost cu elevii pe care îi are la clasă, în ultimii 5 ani, potrivit unui răspuns dat de instituție la solicitarea Edupedu.ro.

În prezent, profesorilor le este interzis prin Codul de etică, aprobat prin ordin de ministru, deci nu prin lege, să facă meditații cu elevii de la clasă.

Codul-cadru de etică al personalului didactic din învățământul preuniversitar, prevede explicit că ”meditațiile contra cost cu beneficiarii direcți ai educației de la formațiunile de studiu la care este încadrat” sunt interzise.

Foto: 155810416 / Adult © Lightfieldstudiosprod | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Profesorii să nu fie obligați să depună toate eforturile pentru atingerea competențelor necesare de către fiecare elev, solicită sindicatele din Educație în amendamentele la proiectul legii. Cer și ca Registrul declarațiilor de interese, pentru profesorii care fac meditații, să nu se aplice
Rezultatele elevilor de la evaluările standardizate să nu fie un criteriu de evaluare pentru activitatea profesorilor – amendament al sindicatelor din învățământ la proiectul legii Deca
Exit mobile version