Deși peste 93% dintre profesorii din București sunt calificați și 75% sunt titulari, există un deficit de profesori la fizică, chimie, matematică și informatică și educație timpurie, potrivit Planului managerial pentru anul școlar 2025-2026, publicat de Inspectoratul Școlar al Municipiului București (ISMB).
Inspectoratul atrage atenția asupra pregătirii deficitare a cadrelor didactice debutante, a lipsei de atractivitate a carierei didactice și a migrării personalului calificat către alte domenii mai bine plătite. Sunt menționate, de asemenea, recunoașterea socială necorespunzătoare a profesiei didactice, formalismul, suprasolicitarea și fluctuația mare a personalului didactic suplinitor, în analiza SWOT, la categoria amenințări.
Interesul constant al profesorilor pentru propria formare și dezvoltare profesională, faptul că 75% dintre cadrele didactice din București sunt titulare, iar peste 93% sunt calificate sunt puncte tari ale sistemului, potrivit analizei ISMB
Printre problemele semnalate în ceea ce privește profesorii, se remarcă și o preocupare scăzută pentru individualizarea și diferențierea învățării, în raport cu nevoile elevilor, o „slabă pregătire a cadrelor didactice pentru activitatea cu elevii cu CES integrați în învățământul de masă, precum și existența unor disfuncții și blocaje birocratice.
ANALIZA SWOT pe resurse umane la începutul anului școlar 2025-2026 – Inspectoratul Școlar al Municipiului București
„Puncte tari:
- Existența unui procent crescut de cadre didactice titulare 75%;
- Existența unui număr mare de cadre didactice calificate peste 93%
- Interesul constant al cadrelor didactice pentru propria formare și dezvoltare profesională
- Îmbunătățirea managementului școlar și dezvoltarea carierei didactice; derularea programelor de formare/dezvoltare profesională care contribuie la asigurarea unor resurse umane cu bune competențe manageriale (inspectori, directori, profesori metodişti, cadre didactice calificate superior – mentorat, masterat în management educaţional, doctorat);
- Implicarea cadrelor didactice în diseminarea bunelor practici, publicarea de articole, participarea la simpozioane, comunicări științifice, schimburi de experiență, implicare în proiecte, stagii
- Număr mare de cadre didactice care se înscriu la gradele didactice și/sau care au obținut titlul științific de doctor;
- Procentul relativ ridicat al cadrelor didactice care au obținut examenul de definitivare în învățământ 68%
- Rezultate bune la Concursul național de ocupare a posturilor în învățământul preuniversitar
Puncte slabe:
- Deficit de resursă umană calificată la anumite discipline: educatoare, fizică, chimie, matematică, informatică
- Angajarea de cadre didactice fără studii de specialitate
- Prezența formalismului atât în activitatea didactică cât și în cea managerială
- Interesul scăzut al cadrelor didactice pentru cunoaşterea documentelor de strategie educaţională privind asigurarea calităţii în educaţie şi a noutăţilor privind programele structurate pe competenţe, privind proiectele de reformă și aplicarea legislaţiei şcolare;
- Interesul scăzut al unor cadre didactice pentru formarea continuă;
- Preocupare scăzută pentru individualizarea/diferențierea învățării, în raport cu nevoile și interesele elevilor
- Existența unor situații de superficialitate în cunoașterea, înțelegerea și aplicarea legislației școlare, a actului decizional, în delegarea de sarcini, în exercitarea funcțiilor manageriale
- Reticență în implementarea noului, rezistență la schimbare/competențe insuficient dezvoltate în contextul nevoii de digitalizare a procesului educativ
- Slabă cunoaștere a legislației specifice în vigoare
- Interes scăzut al cadrelor didactice debutante pentru pregătirea competențelor de predare-învățare-evaluare
- Competențe reduse ale personalului didactic și de conducere în domeniul marketingului școlar în ceea ce privește resursa umană cu studii corespunzătoare;
- Existența unor disfuncții și blocaje birocratice
- Slaba pregătire a cadrelor didactice pentru activitatea cu elevii cu CES, integrați în învățământul de masă
Oportunități
- Existența programelor de reconversie profesională
- Lărgirea ofertei de formare
- Accesul la mobilități ale cadrelor didactice prin proiectele Erasmus++
- Politici educaționale care să susțină cariera didactică și evoluția în carieră
- Participarea la activități de dezvoltare profesională
- Acces gratuit la platforme educaționale și resurse digitale
Amenințări
- Pregătirea deficitară a cadrelor didactice debutante, și nu numai, în domeniul psihopedagogic și metodic
- Lipsa de atractivitate a carierei didactice
- Migrarea personalului didactic calificat spre alte domenii de activitate mai bine retribuite
- Recunoașterea socială necorespunzătoare a profesiei didactice
- Formalism
- Suprasolicitare
- Fluctuația mare a personalului didactic suplinitor”
DOCUMENT Plan managerial 2025-2026 Inspectoratul Școlar al Municipiului București
Foto: © Pressmaster | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.
