România se numără printre țările cu un număr insuficient de profesori calificați la o serie de materii, de la matematică la arte, dar deficitul este mai puțin pronunțat decât în alte țări europene cu sisteme educaționale, dezvoltate, potrivit celui mai nou raport anual Education at a Glance, dat publicității săptămâna aceasta de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE).
- Situația a fost detaliată în nota de țară și într-o prezentare susținută, marți, la București, de analista OCDE Corinne Heckman, în cadrul lansării raportului la nivel local. Este a doua ediție a „Education at a Glance” ce cuprinde date pentru România.
Astfel, potrivit raportului și notei de țară, România este una dintre cele 18 țări, dintr-un total de 21 luate în calcul, care au reclamat un deficit de profesori calificați în învățământul secundar, la începutul anului școlar 2022-2023. Deficitul se face simțit la:
- Matematică
- Științele naturii
- Educație fizică
- Arte
- „Alte materii”
Situația este similară cu cea din țări precum Austria, iar un număr similar de materii cu deficit de profesori se înregistrează în Belgia, Slovacia sau, la nivel de liceu, în Germania.
Dintre țările luate în calcul în analiza OCDE, situația cea mai gravă, în Europa, se face vizibilă în Danemarca, Estonia, Germania (nivel de gimnaziu), Islanda, Letonia, Lituania, Slovenia, unde se înregistrează deficit la toate materiile, inclusiv la cele de limbă și literatură, studii sociale sau limbi străine. Probleme similare – tot cu opt domenii unde există deficit de profesori – se înregistrează și în SUA.
- În același timp, dintre cele 21 de țări luate în calcul în analiza OCDE, doar Grecia, Turcia și Coreea de Sud nu au declarat deficit de profesori.
Amintim că, în România, este reclamat de mult timp un deficit de profesori în domenii precum cele fizica, biologia, chimia sau matematica.
Pe de altă parte, la începutul acestui an școlar ministra Educației, Ligia Deca, spunea că „în acest moment avem posturile ca școala să înceapă în condiții bune și foarte bune”. Ea comenta astfel în contextul unei hotărâri de guvern ce majora numărul de posturi în sistemul de educație, majorare care viza, însă, creșele și grădinițele, profesorii de sprijin pentru elevi cu CES și informaticieni pentru laboratoare inteligente.
3 comments
Deficit pe Ed Fizica! Trăim într-o tara plina de idioți și incompetenți!!
Deficit, deficit de profesori,dar numarul de ore ramane neschimbat de atatia si atatia ani!
Chiar suntem atat de idioti si sa nu vrem sa reducem numarul orelor de la 2 la 1?
2 ore de fizica si 2 ore de chimie in gimnaziu, cu materie multa, multa, -teorie ca la asta suntem cei mai buni, practica ne distruge! Nu facem experimente ca nu avem cu ce, copiilor li se dau doar formule pe care sa le inghita si cam atat, rezolvam probleme si dam teste!
Orarul copiilor este super incarcat 6-7 ore zilnic si pentru ce???
Aaaa, pentru mentinerea artificiala a unor norme si incasarea unui salariu mare rezultat dintr- un numar de ore peste norma.Desigur!
Cei care predau fizica/ chimie nici nu se prezinta la examene pt. ça stiu ca vor avea ore unde isi doresc in orase, ce sa mai zicem de rural? Nu are sens!
Stiu, vor sari unii sa ma faca frustrata, proasta, limitata, etc..
Va raspund doar atat : nu te intreaba nimeni de asta in viata, notiunile sunt uitate la fel de repede, locuri de munca in domeniu : zero!
Dupa 12 ani de religie in scoala ,care te- a invatat sa- ti iubesti aproapele, sa nu minti, sa nu furi, sa- i ajuti pe cei mai incercati si altele asemenea….vi se pare cumva ca societate noastra urmeaza acest model ideal?
Domeniile STEM asigură sustenabilitatea unei economii. Nu uitați când faceți comentarii ca cele de mai sus!