Peste jumătate dintre elevii de gimnaziu și liceu din România iau în calcul să plece din țară – sondaj Salvați Copiii. Educația este unul dintre motivele principale / Scade dramatic toleranța față de colegii cu probleme de sănătate mintală

Abandon școlar timpuriu

Foto: Pixabay.com

Mai bine de jumătate dintre copiii care urmează studii de gimnaziu sau liceu din România iau în calcul să plece din România pentru un timp sau definitiv, iar o treime doresc să studieze în străinătate, potrivit unui studiu publicat, marți, de organizația Salvați Copiii, studiu declarat reprezentativ la nivel național. Același sondaj analizează și evoluția toleranței elevilor: în timp ce toleranța față de colegii romi sau cu dizabilități fizice a crescut față de acum 10 ani, cea față de colegii cu probleme de sănătate mintală “scade dramatic”, arată analiza.

Întrebați cum și-ar dori să-și poată continua studiile, circa o treime (34%) au spus că în străinătate, iar aproape 60% – în România. În același timp, întrebați dacă iau în calcul posibilitatea de a se stabili în altă țară, aproape 38% au răspuns “Da, pentru un timp”, iar 17,3% “Da, definitiv”.

Sursa: Salvati Copiii

Motivele care îi determina pe copii să-și dorească emigrarea, potrivit sondajului Salvați Copiii:

Discriminare și toleranță: diferențe după 10 ani

Ancheta actuală compară atitudinile elevilor din grupul-țintă față de diverse categorii de colegi, înregistrate în prezent, cu cele raportate într-un studiu de acum 10 ani. Analiza remarcă o creștere a toleranței față de elevii de etnie romă sau cu dizabilități fizice, însă un fenomen de creștere a intoleranței față de elevi cu probleme de sănătate mintală. Astfel:

Crește procentul elevilor care ar fi de acord să aibă un coleg de clasă rom (de la 48,7% la 61,8%) sau un coleg de bancă de aceeași etnie (de la 32,3% la 50,4), în timp ce scade semnificativ a procentul celor care ar fi împotrivă (cu circa 14 puncte procentuale în cazul colegului de clasă, respectiv 7 puncte procentuale în cazul colegului de bancă).

Crește considerabil procentul elevilor care ar fi de acord să aibă un coleg de clasă cu dizabilitate fizică (de la 39,8% la 60,2%) sau un coleg de bancă din aceeași categorie (de la 34,2% la 52%) și scade semnificativ procentul celor care ar fi împotrivă (cu circa 8 puncte procentuale în cazul colegului de clasă, respectiv 16  puncte în cazul colegului de bancă).

Situația este similară și pentru spațiul personal (coleg de bancă), cu o scădere de la 29,8% la 27,3% a ponderii celor care ar fi de acord și o creștere de la 21% la 28,3% a ponderii celor care ar fi împotrivă. 

Sondajul arată că cel mai ridicat nivel de toleranță se manifestă față de copiii refugiați, urmați la mică diferență de copiii din sistemul de protecție

Deși scăzut, nivelul de acceptare înregistrat în ipoteza unui coleg cu HIV este mult mai mare decât cel înregistrat anterior (când doar 13,9% din respondenți ar fi acceptat un coleg de bancă aflat în această situație, iar 18,5% un coleg de clasă).

Nivelul de informare cu privire la situațiile de risc și recunoașterea abuzurilor

Potrivit Salvați Copiii, în ultimii 10 ani, procentul copiilor care admit că știu cui să ceară ajutorul într-o situație de risc a rămas constant în cazul exploatării prin muncă sau pentru producerea unor materiale cu conținut sexual, dar a scăzut în cazul abuzului fizic (cu 4.7 puncte procentuale) și în cazul abuzului sexual (cu 3.4 puncte procentuale). 

“Îngrijorător este faptul că, deși cei mai mulți dintre copii (65%) pot recunoaște un abuz, doar 1 din 3 se află în situația de a ști cui să ceară ajutorul și de a avea și încredere în acea persoană sau instituție de referință“, arată organizația.

Evenimentul de lansare a studiului:

Exit mobile version