Predarea istoriei, între caracterul excepțional al națiunii “folosit în scop politic” și abordarea obiectivă și autocritică, “europeană”. Corespondența ieșită din comun dintre Parlamentul European și ministrul polonez al Educației

Foto: © Chormail | Dreamstime.com

Comisia pentru Educație și Cultură din Parlamentul European a decis, luna aceasta, să publice corespondența sa cu ministrul polonez al Educației, după ce acesta din urmă a acuzat structurile europene că ar fi ilegale și a decis schimbări în modul în care este predată istoria în țara sa. Răspunsurile dure ale comisiei din PE pun în contrast abordarea “excepționalismului național” la care apelează încă unele țări, abordare în care, după cum semnalează reacțiile din PE, interesul politic joacă un rol important, cu abordarea comunitară, care insistă pe un mod obiectiv de a privi istoria, în context european.

Disputa privind istoria a apărut în mai a.c., în urma unui interviu în care ministrul Czarnek a vorbit despre o serie de schimbări propuse pentru materia Istorie, în învățământul secundar – mai multe ore de Istorie, dar și o atenție specială pentru istoria secolului al XX-lea. În acel interviu, oficialul prezenta abordarea poloneză:

După ce Comitetul legislativului european a reacționat mai întâi în iunie, contestând în principal atitudinea oficialului polonez cu privire la Uniunea Europeană, acesta a reacționat invocând momente grele din istoria Poloniei din ultimul secol, în special cea legată de cel de-al doilea război mondial și perioada comunistă.

“Memoria nu trebuie abuzată în scopuri politice”

În octombrie, Comisia pentru Educație și Cultură din PE a trimis o a doua scrisoare. În aceasta, forul arată că nu contestă în niciun fel greutățile și realizările istoriei poloneze, dar în care sancționează în termeni duri nu numai atitudinea ministrului polonez la adresa Uniunii Europene, ci și faptul că, în privința predării istoriei, în locul unei abordări obiective, în cadru european/regional, este preferat, din considerente ce țin de “instrumentalizarea politică”, accentul pe unicitatea națiunii și pe “educația afirmativă”.

Ce arată, între altele, comisia PE în scrisoarea sa, semnată de 18 europarlamentari:

Corespondența completă dintre comisia PE și ministrul polonez poate fi accesată aici.

—————————

Proiectul ”The European Parliament: leadership during historical change” este finanțat de Parlamentul European prin DG Communication. Edupedu.ro este singura responsabilă de conținutul acestui material și în niciun context acesta nu poate reprezenta poziția Parlamentului European.

Foto: © Chormail | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version