Președintele Nicușor Dan: În special în preuniversitar, Matematica trebuie să fie făcută în așa fel încât să dezvolte capacități de gândire și nu rețete

Foto: presidency.ro

În școala primară, gimnaziu și liceu „Matematica trebuie făcută în așa fel încât să dezvolte capacități de gândire și nu rețete”, a declarat Președintele României, Nicușor Dan. Acesta a vorbit despre rolul matematicii în educație, pornind de la propria experiență de matematician și de la tradiția tehnică a școlii românești la finalul unei conferințe la care a participat marți, 30 septembrie, la Timișoara. Întrebat de jurnaliști cum îl ajută matematica în funcția de șef al statului, Nicușor Dan a spus că principalul reflex pe care ți-l formează această disciplină este acela de a pune ordine în situații complexe.

„Matematica, reflexul pe care matematica ți-l dă este să pui în ordine, când ai multe lucruri care sunt în oarecare dezordine, reflexul tău este să pui în ordine. Și, făcând matematică mult timp, cam abilitatea asta o obții”, a explicat președintele.

Acesta a amintit și de personalitățile care au modelat învățământul românesc în sens tehnic: Spiru Haret, Moisil și alți profesori care, în anii ’50–’60, au orientat educația spre domeniul tehnic. „Unul din avantajele competitive pe care România le are azi este că are încă o școală foarte bună în zona tehnică. Și asta pentru că acum mulți ani am avut un domn care era matematician, Spiru Haret, și a orientat învățământul într-o direcție, după care, în anii ’50-’60, am avut niște oameni, Moisil și alții, care, de asemenea, au îndreptat învățământul românesc pe o direcție tehnică”, a spus Nicușor Dan.

În opinia sa, matematica trebuie să rămână un pilon central în școala românească, mai ales în ciclul preuniversitar, însă modul în care este predată are nevoie de schimbare: „Eu consider că în educația pe care noi o facem și, în special, la nivel preuniversitar, matematica trebuie să aibă un rol important, numai că ea trebuie să fie făcută în așa fel încât să dezvolte capacități de gândire și nu rețete, și să fie făcută în așa fel încât să nu se piardă pe drum, cum din păcate se face la mulți oameni”.

Președintele a avertizat că modul actual de predare îi îndepărtează pe elevi de această disciplină: „Dacă e să fim foarte, foarte direcți, în momentul de față, în România, matematica este o disciplină pe care 60% dintre copii o urăsc, pentru că simt că sunt cumva descalificați social prin faptul că sunt anumite lucruri pe care nu știu să le facă. Și nu despre asta e vorba. Asta este o știință care are farmecul ei, care are gradele ei de accesibilitate pentru toată lumea și care, mai ales, trebuie să ne ajute pe toți să ne structurăm mintea, ca să ne ajute în viață”.

Redăm declarația Președintelui pe subiect:

Jurnalist: „Vă pun o întrebare ușoară, domnule Președinte. Cum vă ajută pe dumneavoastră matematica în funcția pe care o ocupați acum? Sau vă încurcă?

Președintele Nicușor Dan: Matematica, reflexul pe care matematica ți-l dă este să pui în ordine, cum s-a întâmplat cu întrebarea de mai devreme pe care a pus-o colega dumneavoastră, pentru că, când ai multe lucruri care sunt în oarecare dezordine, reflexul tău este să pui în ordine, și, făcând matematică mult timp, cam abilitatea asta o obții. Și de asta, dacă-mi permiteți o paranteză: unul din avantajele competitive pe care România le are azi este că are încă o școală foarte bună în zona tehnică. Și asta pentru că acum mulți ani am avut un domn care era matematician, Spiru Haret, și a orientat învățământul într-o direcție, după care, în anii ’50-’60, am avut niște oameni, Moisil și alții, care, de asemenea, au îndreptat învățământul românesc pe o direcție tehnică. Deci, eu consider că în educația pe care noi o facem și, în special, la nivel preuniversitar, matematica trebuie să aibă un rol important, numai că ea trebuie să fie făcută în așa fel încât să dezvolte capacități de gândire și nu rețete, și să fie făcută în așa fel încât să se nu piardă pe drum cum, din păcate, se face la mulți oameni. Pentru că, dacă e să fim foarte, foarte direcți, în momentul de față, în România, matematica este o disciplină pe care 60% dintre copii o urăsc, pentru că simt că sunt cumva descalificați social prin faptul că sunt anumite lucruri pe care nu știu să le facă, și nu despre asta e vorba. Asta este o știință care are farmecul ei, care are gradele ei de accesibilitate pentru toată lumea și care, mai ales, trebuie să ne ajute pe toți să, cumva, să ne structurăm mintea, ca să ne ajute în viață”.

Exit mobile version