Prima reușită majoră a industriei românești de semiconductori: 216.000 plăcuțe programabile distribuite în școli vor putea fi folosite de elevi începând cu anul școlar 2023-2024, cea mai mare distribuție de material educațional modern din Sud-Estul Europei

Kituri STEM expediate în școli de Nextlab.tech

Școlile gimnaziale din România dispun de un număr de 216.000 de placute programabile produse în România de către Cyberllence Inovație, deținătoarea brandului Nextlab.tech, folosind microcontrolere Microchip. BCR a finanțat procesul de producție a semiconductorilor. Cum a reușit industria din România sa producă cele 216.000 de plăcuțe programabile distribuite în școli?

Plăcuțele sunt importante pentru educarea elevilor în domenii fundamentale pentru profesiile viitorului precum robotica. Acestea sunt livrate sub forma unor kit-uri STEM împreună cu senzori, accesorii și o platformă de adaptive learning dotată cu inteligență artificială pe care elevii o pot folosi pentru a se pregăti în mod modern. Proiectul reprezintă o reușită majoră, fiind cea mai mare distribuție de material educațional modern din Europa de Sud-Est. Un număr de 5.400 de școli beneficiază de plăcuțele programabile.

Pe fiecare dintre cele 216.000 de plăcuțe este montat un microcontroller (chip) în care este încapsulat un întreg univers cognitiv de o valoare deosebită pentru elevii care se pregătesc astăzi să lucreze într-o societate digitalizată și bazată pe tehnologie.

Plăcuță programabilă pentru educație
Cum s-au produs plăcuțele în România?

Povestea realizării celor 216.000 de placute începe în primele luni ale anului 2022. Compania Cyberfence Inovație avea la acel moment un contract cu un furnizor din China pentru achiziționarea plăcuțelor împreuna cu accesorii. Echipamentele trebuiau livrate în cadrul proiectului “Platforma digitală cu resurse educaționale deschise (EDULIB) – Biblioteca școlară virtuală”. Izbucnirea conflictului din Ucraina a perturbat însă piața semiconductorilor și furnizorul chinez nu a mai putut livra plăcuțele. Reprezentanții Cyberllence Inovație au reușit însă să producă plăcuțele în România, beneficiind de sprijinul companiei Microchip.

Un proces accelerat de proiectare, producție și transportare a plăcuțelor către școli a fost început rapid. Proiectarea s-a realizat la București, iar producția la Timisoara de către o companie locală specializata în servicii de tip EMT (Electronics Manufacturing Technologies). Procesul logistic de achiziționare a semiconductorilor folosiți în producție  fost unul complicat având în vedere criza de pe piața semiconductorilor. A fost prima reușită majoră a industriei locale de semiconductori, care s-a mobilizat foarte bine într-un timp scurt.

Suntem bucuroși că am proiectat și produs aceste plăcuțe programabile în ecosistemul industrial local. Pe lângă beneficiile majore pe care le vor avea școlile care vor primi echipamentele, reușita proiectului demonstrează și faptul că România poate fi un jucător în industria mondială de semiconductori”, a declarat Răzvan Bologa, CEO al Nextlab.tech.

Cât de mari sunt beneficiile pe care le aduc plăcuțele în școli?

Piața muncii trece printr-un proces de transformare accelerată datorat progresului tehnologic în domenii-cheie cum ar fi semiconductorii și inteligența artificială. Specialiștii estimează că peste jumătate din locurile de muncă pe care le vor avea copiii de astăzi încă nu s-au inventat. Familiarizarea elevilor cu noile tehnologii de la o vârstă fragedă este necesară pentru a da șansa elevilor de astăzi să aibă profesii de calitate atunci când vor fi adulți.

Clubul de robotică de la Școala Gimnazială 103, București

Sistemele educaționale din alte țări, precum Germania sau Marea Britanie, folosesc plăcuțe programabile în școli pe scară largă. Ele sunt populare printre elevi în numeroase sisteme educaționale de pe glob și și-au dovedit eficiența în predarea lecțiilor de tip STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie și Matematică – Science, Technology, Engineering and Mathematics).

Interesul școlilor nu a întârziat să apară. Spre exemplu, la Școala Gimnazială nr. 103 din București elevii și profesorii au înființat un club de robotică la scurt timp după ce au fost primite plăcuțele. În total, un număr de 5.400 de școli vor putea să înființeze cluburi de robotică.

Despre Nextlab.tech

Compania Cyberrlence Inovație, deținătoare mărcii Nextlab.tech, a fost înființată în 2017 și este deținută de Răzvan Bologa și Andrei Toma, doi ciberneticieni de la Facultatea de Cibernetică, ASE, București. Firma a fost înființată cu scopul de a oferi soluții educaționale moderne, care să pregătească atât copiii cât și adulții pentru o economie bazată pe  inteligența artificială și semiconductori.

Nextlab.tech deține o platforma de adaptive learning care folosește inteligența artificială pentru a ușura predarea unor domenii noi precum robotica, inteligența artificială, securitatea cibernetică și altele. Tehnologia Nextlab.tech este folosită în școli, companii, instituții publice și de către clienți individuali pentru a implementa procese educaționale moderne, relevante pentru profesiile viitorului. Conținutul educațional al Nextlab.tech acoperă o plajă largă de tehnologii informatice relevante pe piața muncii.

Cum a sprijinit Banca Comercială Romană proiectul de distribuire a semiconductorilor în școli?

Proiectul de dotare a școlilor cu echipamente de robotică a fost posibil cu sprijinul Băncii Comerciale Române. Începând cu anul 2019 BCR a finanțat un proiect pilot de distribuire gratuită a roboților educaționali și a tehnologiilor adaptive learning în școli în cadrul programului Romania Tech Nation. Proiectul s-a dovedit un succes, iar ulterior tehnologia folosită a fost extinsă cu fonduri europene de către Ministerul Educației Naționale și Agenţia de Administrare a Reţelei Naţionale de Informatică pentru Educaţie şi Cercetare (AARNIEC) în 5.400 de școli. BCR a oferit și o linie de finanțare către Cyberllence Inovație în procesul de producție a semiconductorilor.

Citește și:
Ce dotări îi trebuie unei școli pentru a crea un laborator inteligent, finanțare deschisă prin PNRR. INTERVIU cu profesorul Răzvan Bologa: Kit-urile de robotică să fie compatibile cu programa școlară, să aibă asistent virtual de învățare care ușurează predarea
Cum te ajută roboții să exersezi și să înțelegi matematica și fizica. Interviu cu Răzvan Bologa: În timp ce încerca să facă roboțelul să meargă pe o linie curbată, un elev începea, fără să știe, să înțeleagă derivata
Exit mobile version