Profesoara Nina Vasile, despre Titularizare: Cine a mai văzut, în ce țară, ca un profesor deja calificat, cu examenele de nivel următor de specializare trecute, care trebuie să reia mereu calificarea inițială?

Foto: ICSA from Pexels

Nu e prima dată când scriu pe această temă, dar consider că este nevoie. După cel puțin 10 ani de examene de titularizare apare încă timid ideea desființării lor. Un examen de intrare în sistem este necesar, însă denumirea de “titularizare” nu a avut și nu are aplicabilitate din momentul în care sunt discipline ce se predau o singură oră pe săptămână, nici în toți anii, nici la toate profilurile, nici la toate școlile. Nu poți condiționa titularizarea de o normă la o singură școală în aceste condiții, pentru că pentru marea majoritate a școlilor nu poate exista practic niciodată! Nu din cauză că profesorii candidați au la titularizare note sub 7, ci pentru că există o anomalie aberantă în sistem!

Dacă toate, absolut toate școlile ar avea aceleași discipline, pentru toți anii și profilurile, nu ar mai exista nevoia repetării examenului de titularizare pentru cei care au note peste 7, și destui au deja definitivat, iar unii chiar doctorat! Am insistat și reformulat aceeași idee în diferite variante în speranța că poate una sau alta luminează lectorii care se întâmplă să vadă acest mesaj. Cine a mai văzut, în ce țară, ca un profesor deja calificat, cu examenele de nivel următor de specializare trecute, care să reia mereu calificarea inițială? E ca și cum având nivel de conducere B trebuie să îl tot dai pe A doar pentru că așa hotărăște conducerea.

Cât timp le mai trebuie miniștrilor și politicienilor să observe această mizerie care e în mare parte răspunzătoare de imposibilitatea progresului profesional real pentru acești profesori siliți să repete titularizarea după ce au luat examenul? Acești veșnic suplinitori în realitate calificați, sunt umiliți și discriminați, iar cei care suferă sunt tot elevii. Un profesor care stă doar un an, nu poate fi cu adevărat evaluat, nici de către conducerea școlii, nici de către elevi. Este imposibil să identifici vreun progres pe parcursul unui singur an.

Și dacă nu e posibil să adaugi ore pentru ca profesorii de discipline socio-umane să aibă toți o normă la o singură școală, atunci examenul de intrare în sistemul învățământului ori nu trebuie să se cheme Titularizare, ori aceasta nu trebuie să fie condiționată de o normă doar la o singură școală. După cum, dacă oferi titularizare pe două sau trei școli, atunci pune în aplicare ca atare fără alte condiționări! Iar schimbările din oricare alte motive sunt de făcut la nivelul școlilor.

Pe de altă parte, ideea desființării examenului de titularizare se pare că a venit în urma unei situații: mulți candidați nu au luat notele peste 7. Dar cine sunt cei care au ieșit din sală la examenul de titularizare sau nu au luat notele peste 7? A făcut cineva o analiză? Poate un profesor care a mai dat titularizarea anterior să aibă note sub 7? Sunt cazuri de excepție. Prin deducție, ar trebui văzut și confirmat faptul că cel mai probabil sunt cei care au dat prima dată. De asemenea, e aproape sigur că sunt tineri și nu au avut la dispoziție toate referințele pentru simplul motiv că cele cerute nu sunt disponibile pe piață. Inspectoratele nu oferă spre consultare sau vânzare și materialele metodologice necesare.

Nu sunt accesibile online și este nevoie de o muncă de detectiv pentru a găsi cunoștințe sau colegi amabili care să ofere spre copiere ceva ce nu se găsește în librării. Nu despre manuale e vorba, deși uneori nici acestea nu se găsesc, ci despre metodici și celelalte referințe didactice cerute în programe. Se doresc profesori bine pregătiți, dar există o nepotrivire între cerințe și oferta materialelor pentru pregătire. Și atunci, un novice riscă și merge în primul an doar ca să vadă cu ce se mănâncă acest examen de titularizare și apoi cu ceva noroc găsesc materialele de didactică cerute.

_____________

Despre autor:

Nina Vasile este profesoară și predă filosofie şi logică.

Opinia profesorului este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor cadrelor didactice pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.

Exit mobile version