Profesoara Nina Vasile, despre Titularizare: Cine a mai văzut, în ce țară, ca un profesor deja calificat, cu examenele de nivel următor de specializare trecute, care trebuie să reia mereu calificarea inițială?

121.963 de vizualizări
Foto: ICSA from Pexels
Nu e prima dată când scriu pe această temă, dar consider că este nevoie. După cel puțin 10 ani de examene de titularizare apare încă timid ideea desființării lor. Un examen de intrare în sistem este necesar, însă denumirea de “titularizare” nu a avut și nu are aplicabilitate din momentul în care sunt discipline ce se predau o singură oră pe săptămână, nici în toți anii, nici la toate profilurile, nici la toate școlile. Nu poți condiționa titularizarea de o normă la o singură școală în aceste condiții, pentru că pentru marea majoritate a școlilor nu poate exista practic niciodată! Nu din cauză că profesorii candidați au la titularizare note sub 7, ci pentru că există o anomalie aberantă în sistem!

Dacă toate, absolut toate școlile ar avea aceleași discipline, pentru toți anii și profilurile, nu ar mai exista nevoia repetării examenului de titularizare pentru cei care au note peste 7, și destui au deja definitivat, iar unii chiar doctorat! Am insistat și reformulat aceeași idee în diferite variante în speranța că poate una sau alta luminează lectorii care se întâmplă să vadă acest mesaj. Cine a mai văzut, în ce țară, ca un profesor deja calificat, cu examenele de nivel următor de specializare trecute, care să reia mereu calificarea inițială? E ca și cum având nivel de conducere B trebuie să îl tot dai pe A doar pentru că așa hotărăște conducerea.

Cât timp le mai trebuie miniștrilor și politicienilor să observe această mizerie care e în mare parte răspunzătoare de imposibilitatea progresului profesional real pentru acești profesori siliți să repete titularizarea după ce au luat examenul? Acești veșnic suplinitori în realitate calificați, sunt umiliți și discriminați, iar cei care suferă sunt tot elevii. Un profesor care stă doar un an, nu poate fi cu adevărat evaluat, nici de către conducerea școlii, nici de către elevi. Este imposibil să identifici vreun progres pe parcursul unui singur an.

Și dacă nu e posibil să adaugi ore pentru ca profesorii de discipline socio-umane să aibă toți o normă la o singură școală, atunci examenul de intrare în sistemul învățământului ori nu trebuie să se cheme Titularizare, ori aceasta nu trebuie să fie condiționată de o normă doar la o singură școală. După cum, dacă oferi titularizare pe două sau trei școli, atunci pune în aplicare ca atare fără alte condiționări! Iar schimbările din oricare alte motive sunt de făcut la nivelul școlilor.

Pe de altă parte, ideea desființării examenului de titularizare se pare că a venit în urma unei situații: mulți candidați nu au luat notele peste 7. Dar cine sunt cei care au ieșit din sală la examenul de titularizare sau nu au luat notele peste 7? A făcut cineva o analiză? Poate un profesor care a mai dat titularizarea anterior să aibă note sub 7? Sunt cazuri de excepție. Prin deducție, ar trebui văzut și confirmat faptul că cel mai probabil sunt cei care au dat prima dată. De asemenea, e aproape sigur că sunt tineri și nu au avut la dispoziție toate referințele pentru simplul motiv că cele cerute nu sunt disponibile pe piață. Inspectoratele nu oferă spre consultare sau vânzare și materialele metodologice necesare.

Nu sunt accesibile online și este nevoie de o muncă de detectiv pentru a găsi cunoștințe sau colegi amabili care să ofere spre copiere ceva ce nu se găsește în librării. Nu despre manuale e vorba, deși uneori nici acestea nu se găsesc, ci despre metodici și celelalte referințe didactice cerute în programe. Se doresc profesori bine pregătiți, dar există o nepotrivire între cerințe și oferta materialelor pentru pregătire. Și atunci, un novice riscă și merge în primul an doar ca să vadă cu ce se mănâncă acest examen de titularizare și apoi cu ceva noroc găsesc materialele de didactică cerute.

_____________

Despre autor:

Nina Vasile este profesoară și predă filosofie şi logică.

Opinia profesorului este esențială pentru școala din România, pentru viitorul ei și al copiilor. Încurajăm și susținem cadrele didactice să-și exprime părerea, să analizeze sistemul actual, să propună soluții la problemele pe care le întâmpină și să popularizeze exemplele de bună-practică. Publicarea opiniilor cadrelor didactice pe Edupedu.ro nu înseamnă automat că publicația susține aceste idei sau propuneri. Trimiteți opiniile pe redactie@edupedu.ro.


  1. Prefer concursul de titularizare anual decat sa ling talpile directorilor care au senzatia ca mi fac un favor ca sunt in scoala . Este singurul examen care poate ingenunghea pilele intr o proportie mai mare cat de cat . Eu cred ca nu va dati seama ce caracter mizerabil pot avea unii oameni ce au conducerea in mana .

  2. Catgoria A se refera la conducerea motocicletelor de capacitate mai mare sau egala cu 400 cmc. Examen care include sala, poligon, oras. Se obtine diferit si nu are nicio legatura cu B.
    Aveti grija la exemple. E bine sa le dati din zona la care va pricepeti.

    1. Titularizarea nu este contidionată de ore într-o singura școala. Sunt titular de când am terminat facultatea, dar predau în trei scoli.

  3. E foarte bine sa fie toti titulari. Si doctori. Si lectori. Si ce mai vor ei. Toti doresc binele elevilor si al tarii. Sunt atat de buni toti ca mai mult de jumatate din populatia tarii e analfabeta functionala. Dar important este ca ei sa fie titulari. Si doctori. Si alte beneficii pe viata. Si tichete, si vacante, si al 13-lea salar si sa nu se schimbe nimic, si ‘Ana are mere.’ in secolul XXI. Oameni buni (ma refer la cei din invatamant) analfabetii astia functionali pregatiti de voi ar trebui sa va plateasca si voua pensiile la un moment dat. Si atunci doar veti cere asa cum faceti si acum. In mod normal prima data dai ceea ce trebuie si apoi ceri, nu dai ce vrei si ceri de parca ai dat ce trebuie. Sper sa fiti la fel de inversunati si cand elevii pregatiti de voi – dintre care multi sunt deja adulti, cu copii la randul lor – nu vor da pe voi niciun ban. Roata se intoarce!

    1. Îmi pare rău dar chiar nu aveți dreptate. Sunt titular de matematica si am avut de a face cu toate categoriile de elevi. Una din fostele mele eleve este in prezent profesoara la o facultate din Franța dar recunosc ca am avut si elevi care la Evaluarea Națională au avut 1,50. Va rog sa ma credeți ca eu cel puțin (chiar nu prea stiu cum procedează alti profesori) m-am străduit cu toți elevii cat am putut de bine. Dar cu părere de rău trebuie sa va spun ca pentru aceasta trista realitate a numărului imens de mare a analfabeților funcționali o buna parte din vina o poarta si elevii si chiar si parintii. Nu stiu daca sunteți părinte dar va asigur ca o buna parte din acești analfabeți funcționali au un comportament acasă si altul la școală. Va vine sa credeți ca am avut o eleva de clasa a VIII – a care timp de un semestru întreg a tipat efectiv la mine la propriu “ca sa o las naibii in pace” ? Dupa câteva luni am fost nevoit sa fac ceea ce îmi spunea. Am lasat-o in pace. Aveam in clasa o grămadă de elevi de care trebuia sa ma ocup si care au avut note bune la examen. Nu as fi rezolvat nimic daca o lăsam corigenta sau repetenta. Iar școală cu bătaie nu am facut , nu fac si nici nu voi face vreodată. Normal ca la examen a avut 1,00. Am avut o data doi băieți care mi-au spus direct ca am fost un mare prost ca am învățat si ca sa stau eu liniștit ca se vor descurca in viață mult mai bine fara examen si fara matematica asta idioata. De multe ori părinții nici nu stiu ca scumpii lor copii au la școală astfel de comportamente. Dar uneori chiar părinții contribuie la aceasta stare de lucruri. Va vine sa credeți ca exista părinți care dau copiilor lor următorul “sfat” : “Mai lasa dragul tatii naibii cartea ca nici eu nu am făcut atata școală si uite ce bine ma descurc! Ca doar nu o sa fe faci ministru!”

  4. Consider ca sunt mulți, foarte mulți care nu sunt capabili sa obțină nota 7, mulți nici măcar 5 și contesta ,,Titularizarea” în gura mare! Aceiași indivizi cer titularizare pentru toată lumea la 4 ani! Nu este un examen facil, dar dacă te pregătești cu adevărat obții ușor peste 7! Posturi nu sunt mereu în cele mai prestigioase scoli, dar se poate începe și din mediul rural! Mult succes la învățat!

  5. Am dat acest examen cativa ani la rand, cu note peste 7. Am experienta vasta si in mediul privat si pot spune ca nicio companie privata din Romania nu cere un astfel de test de selectie, atat de complex. De acord sa fim exigenti, dar de ce in fiecare an? Pana cand? Daca ai fost angajat cu contract de munca la 2-3 scoli inseamna ca exista o nevoie de predare de 18 ore, deci de ce trebuie sa dai examen in fiecare an? Daca va fi nevoie sa se faca restructurari in sistem la un moment dat, se pot face fara probleme. In care companie privata din Romania se da examen de angajare in fiecare an?

  6. “Poate un profesor care a mai dat titularizarea anterior să aibă note sub 7? Sunt cazuri de excepție. Prin deducție, ar trebui văzut și confirmat faptul că cel mai probabil sunt cei care au dat prima dată.”
    Nici vorba. Sunt multi care dau examenul an de an si abia reusesc sa scoata putin peste 5. Eu cand am dat prima data am luat peste 8,50. Lucrurile astea tin de cat a invatat omul in anii sai de formare si de motivatia lui personala.
    Materia care nu a fost invatata la timpul ei (in scoala si la facultate) este foarte greu de asimilat cand esti pus in fata unui examen dificil, mai ales daca omul respectiv nu prea s-a preocupat cu invatatul in general si nu stie cum sa abordeze procesul respectiv.
    Cat despre motivatie, vorbim si de cea interna si de cea externa (plata, conditii de lucru, statutul in societate). Cu foarte rare exceptii, varfurile dintr-un domeniu nu vor dori sa intre intr-o profesie unde plata este cea mai mica dintre bugetari si dintre oamenii cu licenta si masterat.

  7. Corect, asa este , mai ales că se dă titularizare fără să existe posturi titularizabile . La disciplinele economice nu mai sunt posturi cu viabilitate de 4 ani de foarte multă vreme.De ce se iau note sub 7? Deoarece profesorii nu mai sunt motivați, trăiesc in incertitudinea ocupării unui loc de munca. Sunt convinsă ca multor profesori titulari de 30 de ani le-ar fi greu acum la titularizare.

  8. De regulă bibliografia e multă, veche – anii ’50-’70 – și atât de stufoasă încât nici nu știi de unde să te-apuci. Noi nu avem o preocupare pentru eficiență; învățământul românesc e caracterizat prin vorbărie doctă, care, din păcate, a pătruns și în manuelele școlare. Ne mai mirăm că elevii urăsc orele?

  9. 1. Cei care iau note mari sau foarte mari la titularizare sunt proaspeții absolvenți de facultate. Nu este adevărat ca nu au materiale la dispoziție. Au foarte multe și foarte performante. Plus ca nu sunt atât de stresati ca au trecut de nu știu câte ori printr-un examen de titularizare.
    2. Sunt profesori care iau ani la rand note bune sau foarte bune, iar într-un an iau nota mica. Este explicabil. Intervine frustrarea, oboseala, nemulțumirea. Sau chiar probleme de sănătate. Când dai titularizarea de mai multe ori, dar nu ai post , deoarece nu este declarat, este păstrat pentru cine trebuie și când trebuie, când vezi ca an de an tu înti sacrifici familia, vacanta, viața , ajungi sa clachezi.

    1. Corect, asa este , mai ales că se dă titularizare fără să existe posturi titularizabile . La disciplinele economice nu mai sunt posturi cu viabilitate de 4 ani de foarte multă vreme.De ce se iau note sub 7? Deoarece profesorii nu mai sunt motivați, trăiesc in incertitudinea ocupării unui loc de munca. Sunt convinsă ca multor profesori titulari de 30 de ani le-ar fi greu acum la titularizare.

  10. Daca as fi elev si as afla ca profesorul meu a luat nota 1 sau 2 la titularizare, as considera ca acest profesor este efectiv, pur si simplu , prost ca noaptea. Va rog să-mi scuzați acest limbaj puțin cam dur, dar efectiv as crede ca acest profesor nu cunoaște nici macar rezultatul calculului 1 + 1 . . .

    1. Situația este mult mai grava de atât, doamna Vasile! Cine nu-și cumpăra postu cu șpăgi grase, nu avea nicio șansă să ocupe un post cadru didactic în baza notelor de 9 și de 10 asa cum prevede legea în vigoare.!

    2. Si daca acel profesor trebuie sa coboare zi de zi la nivel de gradinita, pentru a se face inteles de stimatii elevi care au ambele maini altoite cu telefoane mobile si care in activitatea on line au reclamat ca nu au device-uri, ce sanse va avea la titularizare cand sustine examene la nivel de inv. superior? In realitate sunt profesori de mai multe categorii:
      – simulatori, elevii stau aliniati cate doi in fata usi, pe hol, pana vine prof. Dupa ce intra in clasa elevii sunt invitati sa faca ceva pentru ca profesorul este ocupat cu birocratia.
      – profesorii cititori (dictatori), citeste de pe manual si elevul trebuie sa scrie pe caiet cu punct si virgula
      – profesori cititori in format on line, citeste de pe manual, iar elevii scriu, fiind toti conectati video.
      – profesorii cu putere, citesc dupa prezentarea PowerPoint,
      – profesorii rabdatori, ne auzim pe zoom sau ne auzim pe WhatsApp,
      – profesorii tehnologi, inginerii, aici s-a descoperit teoria.
      – profesori 2 cu 26, doi elevi la tabla pentru a scrie cu creta ce le spune prof. la rezolvarea unor exercitii, iar restul 26, se joaca pe telefon.
      – profesorii reclamati, doamna, ala a spus ca ne pune absenta daca nu lucram ora de ora. Cum se poate? Lasa ca o anunt eu pe doamna Directoare.
      – ……

      1. Măicuță ,Doamne ce statistică!!!
        Pe bune!!!
        Și profesori care chiar își fac datoria nu ați mai văzut!!!???
        Întreb așa …sper că nu am rămas doar eu.pe planetă!!! Trist!

  11. Pana la desființarea titularizării , consider ca ar trebui luat taurul de coarne si oricât de dureros si complicat este, ar trebui ca o data pentru totdeauna sa se ia cumva decizia ca cei care i-au note de de 1 sau 2 la examenul de titularizare , sa fie eliminați din sistem. Este pur si simplu inadmisibil ca un cadru didactic sa ia note de 1 sau 2 la titularizare , indiferent de motiv ! ! !

  12. Vă mulțumesc frumos ! Nu aș vrea să credeți că am învățat atâta pentru prea mărire dar tot ce am făcut mi-a plăcut și am sperat că voi rămâne alături de copii.
    Mulțumesc frumos !

  13. Doar in Romania este posibil asa ceva !! Am un coleg de chimie, are doctorat si gr 1, vechime 18 ani , cu toate acestea este tot suplinitor la acelasi liceu , a dat titularizare de 9 ori !!! Va rog sa retineti de 9 ori !!! Mereu a luat peste 7 …degeaba !!! Si nu e un caz singular!! Lipsa posturilor titularizabile ! Mai are sens ????Asta-i Romania ! Doar Romania !!

  14. Președinții asociațiillor de părinți și de elevi, sindicatele profesorilor … toți ..grupuri care nu doresc o performanță a sistemului …corupție ipocrizie și cerințe finanțare repetate la nesfârșit, cursuri și punctaje fără nici o finalitate….note super….olimpici ….concursuri cu premii doar de noi apreciate
    fără finalitate în economia țări. Învățământul nu are contact sau viziune cu ceea ce este în jur .

  15. Poți sa iei 10 și sa fii un slab pedagog, rezultatele elevilor în 3_ 4 ani ar trebui sa te titularizeze, școală, comitet de părinți, ei ar trebui sa hotărască dacă ramai pe o perioada nedeterminata.

  16. Un novice merge la concurs si, in cazul in care in facultate nu s-a insistat pe practica metodica, va pierde cele trei puncte de la metodica dar le va lua pe celelalte sase de la teorie.
    Cu putin noroc va suplini un an si va descoperi cartile de metodica dar mai important lucrul cu elevii care nu sunt ideali, asa cum nici profesorii nu sunt, si va fi obligat sa se formeze. Sau sa isi aleaga alta meserie.
    Cel putin in cazul meu asa a fost in 2002 cand am terminat facultatea.
    In anul urmator m-am titularizat cu 9,20 la tara, pe cel mai apropiat post gasit.
    Am colegi foarte implicati si bine pregatiti care nu isi gasesc post dar daca nu ar mai fi titularizarea nici suplinire nu ar mai prinde din cauza celor cu pile. Titularizarea e inca destul de greu de fraudat la noi, dar nu imposibil din pacate.
    Poate nu are legatura cu tema aceasta dar inca de cand m-am titularizat am observat colegi care refuzau postul oferit daca nu era in oras si preferau o suplinire calduta. Unii aveau si note de 4 sau 5 si luau licee bune unde faceau linistiti meditatii un an, anul urmator dadeau din nou titularizarea si tot asa.
    Ii respect sincer pe cei ce se pregatesc pentru titularizare si pentru grade si care inteleg ca in meseria noastra e nevoie de studiu permanent. Copiii care asteapta cu drag orele noastre si ne spun la final ca au inteles lectia sunt mai importanti decat toate notele noastre de 10.

    1. Fica-me a făcut facultatea de geografie la Cluj iar masteratul in turism.A dat și ea examenul de titularizare,a luat o jumătate de normă la două școli ,140km între cele două școli.A terminat anul posturile nu mai sânt scoase la concurs,de ce?A vrut să ia turismul avind și agenție de turism,dar nu sa putut că nu avea facultate de turism ci doi ani de masterat.Acum vine problema,o persoana cu nivel liceu poate și a luat toate orele rămase descoperite,romana,engleza,matematica,geografie turism!Corupție de nivel înalt.Consider că în invatamint se practica cea mai mare corupție de la posturi gradării,gradații de merit etc.Coruptia in sistemul de invatamint este la ea acasă și se simte de minune!

  17. Mă numesc Gabriela și am 51 de ani.Sunt licențiată în istorie,filologie și științe economice.Am gradul didactic Definitiv.
    Sunt și absolventă a două școli postliceale cu profil de biblioteconomie,arhivisticăși sanitar.Am 25 de ani vechime în sistemul Educație.Am susținut examenul de Titularizare de trei ori.N-am reușit.De ce?
    Pentru că, acesta a fost făcut pentru ca unele persoane să se îmbogățească.Au fost ani,când s-au dat bani grei pentru o notă de șapte.Îmi aduc aminte de acea Lege 253 care te titulariza,la nivelul școlii ,dacă bineînțeles erai feblețea directorului.Sau,într-un an s-a dat grilă și în bătaie de joc,am fost ținuți în sala de examen o zi întreagă de la ora 7:00 până la 20:00.În acea învălmășeală,inspectorii,au dat răspunsul la grile unor candidați. Am fost singură și nu m-a ajutat nimeni.Eu…am reușit să prind un post de bibliotecar la o școală mărginașă din orașul în care trăiesc.Nicidecum să prind o catedră pe istorie,lb.română sau lb.engleză.Am un salariu de 2400 lei în mână și am îndurat și îndur multe umilințe.
    Acesta este învățământul contemporan.Și vă mai mărturisesc,că provin din părinți licențiați, care au slujit învățământul românesc 42 de ani.Cu respect, profesor,bibliotecar,Gabriela.

    1. Poate ca nu trebuia sa faci atâtea scoli/facultăți. Ti-ai “împrăștiat” forțele și ai cheltuit bani cu formarea inițială. Da, intr-adevar dacă rămâneai măcar profesor suplinitor aveai multe specializări și șanse bune de a primi ore diferite poate chiar la aceeași scoala. La concursuri de dosare ai fi “rupt” cu licențele, la punctaj. Dar observ ca pana la urma siguranță postului a contat mai mult. Una peste alta un profesor de vârstă ta, cu vechimea ta și definitivat are cred cu vreo 500 lei mai mult. Însă nu trebuie sa faci online pe dotarea ta, meditații neplătite de bac, ședințe cu părinții, consilii, statistici, elaborare de materiale, corectare de teste și teze. Da, 8 ore de program, apoi viata personala nebruiata aproape 24/7 de “manager”. Apreciază linistea pe care o ai. Cat despre induratul de umilințe, fii sigura ca “leaderii” de doi lei hartuiesc pe “subordonatii” fără spate asigurat (de regula ca să se sature angajatul, sa plece și apoi sa angajeze pe cine “trebuie”) și pe cei care au coloana vertebrala și sesizează nereguli.

    2. Dacă ați fi făcut plângere oficiala și la politie și nu numai lucrurile nu ar fi rămas așa. S-au făcut dosare penale și pentru copil pus prezent și el era absent la oră.Daca e adevărat ce spuneți pedepsele ar fi fost destul de grele.Nu ați vrut,alegerea dumneavoastră. Rezultatul îl aveți:ei au împărțit tot între ei.Da.Si asa ar fi încercat dar frica păzește bostanaria.Asa cum frica dumneavoastră de gașca lor v-a oprit sa va apărați și pe ei frica de pedeapsă i-ar fi oprit.
      Se întâlnește om cu om și munte cu munte,și?Cu asa oameni nu aveți ce spera ,doar sa va fure.

    3. Îmi pare nespus de rău ca vi s-a întâmplat așa ceva. Totuși nu aveți 100% dreptate. Suntem cam de aceeași vârstă si acum douăzeci si ceva de ani când am susținut eu titularizarea si am reușit sa obțin un post, nimeni nu mi-a cerut nimic. Nu am avut in viața mea pile nicăieri si nici nu a trebuit sa dau ceva cuiva. Efectiv m-am dus, am dat, am luat!

  18. Aceeasi tampenie este si in cazul altor bugetari, o tampenie de lege care de fapt hartuieste angajatul la locul de munca. Profesorii, educatorii, politistii, etc toti bagati in aceeasi problema sociala. Mai nou neavand educatori si profesori nu se inscriu copiii pentru educatie, anul acesta sunt sute poate chiar mii de copii respinsi la gradinite. O lege idioata 185/2020 a ingradit tot incalcand dreptul la educatie a copilului. Daca nu ai locuri sunt respinsi.

    1. Scuze si aberatii ! Ca sunt tineri si au dat prima oara examenul si ca nu aveau referinte si asa mai departe. Nu comentez niciodata vreun subiect dar deja m-am săturat de scuzele astea. Profesorii care nu iau titularizarea sunt tot aceia care m-au descurajat într-un mod batjocoritor atunci cand urma sa sustin eu examenul:”dai prima data?nu ai nici o sansa sa il iei”. Nu doar ca l-am luat, 9,40 a fost nota mea la examenul scris de titularizare. Apoi definitivatul…9.75 in 2016 a fost nota cea mai mare din județul Suceava la obiectul psihopedagogie specială(se poate verifica). Asa ca haideți sa terminam cu aberațiile astea de scuze! Cine învață si e serios reușește. Asta implica multe sacrificii, sa înveți constant nu pe ultima suta de metri, sa rezolvi subiectele din anii trecuti, sa conspectezi din manuale de specialitate, sa renunți la distracții (in timpul ce toti sunt la mare eu stau intre 4 pereti si învăț) dar cum majoritatea sunt comozi si au un orgoliu imens(binecunoscut la profesori!) au impresia ca le stiu pe toate si de aceea nu promovează aceste examene.

      1. Trebuie sa luati in considerare diversi factori, nu doar buna pregatire a profesorului.
        Sora mea a invatat luni de zile pentru acest examen. Cand prietenii ei se distrau, ea statea cu nasul in carti. Invata cate 8 ore pe zi cu pauze de 10 minute. Totusi, la titularizare a luat 7, 50. A prins post in doua scoli. A fost tare indragita atat de elevi cat si de colegi. Este o profesoara extraordinara, elevii ei sunt cei mai buni din scoala, îi duce la diverse concursuri si olimpiade. Degeaba ai nota mare la examen daca la clasa praf.
        Nu este un examen simplu, asa ca hai sa nu fim rautaciosi si sa vorbim de rau pe ceilalti profesori. Nu consider ca o nota de 5,7,9 etc arata valoarea unui profesor.

      2. Bravo ! Felicitări ! Tot ceea ce ai spus m-a uns la suflet ! Si eu am luat titularizarea din prima si chiar am prins si un post destul de bun ! Iar la definitivat am avut de asemenea note mari (9,72) ! Sunt total de acord ca cei serioși si muncitori reușesc ! Mult succes la grade (daca mai ai de dat) !

  19. Corect !! Cum este posibil, sistemul sa se folosească de profesor15-20…de ani in care profesorul lucrează la clasa ,uneori și în două comune diferite că sa aibă norma și apoi având spre 50 de ani îl testezi că și când ar fi in primul an ? se testează capacitatea de memorare , să mă scuzați dar nu ai aceeași capacitate de la 25 de ani . Ai însă experiența și rezultatele elevilor . Aceea cum o cuantifici in sprijinul profesorului ? Am întâlnit profesori 50+ cu grad 1 care erau la ex de titularizare . Este trist. Sistemul nu este transparent și facilitează aleșii. Știm asta . Schimbati-l !!!

  20. Din câte știu titularizarea e examenul de angajare, n-are legătură cu gradele. Totuși, școlile ar trebui să dea aceste probe, nu statul.

    1. Probabil ca sunteți prieten la catarama cu directorul scolii si de aceea sunteți așa de degajat ! Eu am avut un mare noroc ca am reușit sa obțin un post chiar bun in urma titularizării dar si un mare ghinion când am preluat postul respectiv deoarece am constatat ca in felul acesta am încurcat niste aranjamente si am cam avut de tras câțiva ani . . . Fac parte din acea categorie păguboasa de oameni care nu au niciodată pile nicăieri. Tot ceea ce am reușit sa fac in viață se datorează muncii pe care am depus-o si nu pentru ca sunt prieten cu X sau Y. Daca voi fi nevoit vreodată sa dau un concurs la o școală pentru a obține un post, cred ca o voi da in bara rău de tot deoarece orice mi-ar spune mie unii sau alții, nimeni nu ma va putea convinge vreodată ca acest concurs va fi “pe bune”. Nici macar nu stiu ce suma ar trebui sa dau si nici cui. Vorba marelui nostru actor , Toma Caragiu : ” Concursul se tine joi iar postul e ocupat de marți . . . ” !

  21. Titularizarea este buna, dar cu niste conditii: directorii sa scoata la concurs toate posturile (intregi sau fractii!) in mod real si, daca un concurent a luat nota peste 7, sa nu repete anual concursul; sa participe toate cadrele didactice, unii fiind pe post fara concurs ci doar “pe dosar” de prin anii 90.
    Sunt destui titulari care chiar nu-si fac treaba, sunt destui care nu au ce cauta in sistem pentru ca, chiar daca stiu bine materia de predat, nu sunt “facuti” pentru aceasta meserie, mai degraba sunt factori principali de generare a abandonului scolar. Am lucrat in invatamant si stiu ce spun, am dat examene de m-am saturat, am avut o multime de colegi si, credeti-ma , nu as fi tinut nici jumatate dintre ei la catedra. [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

  22. Pentru un profesor calificat (asa cum susțineri dvs) nici un examen nu ar trebui să fie o problemă. Dacă unii dintre profesori au obținut doctoratul, de ce este atât de greu să obțina nota 7 la titularizare? Competiția inseamna progres, aceasta ar trebui să fie direcția pe care sa-i centrati pe elevii dvs. Dar, pana la realizarea acestui deziderat trebuie sa fiti capabili sa promovați acest examen de titularizare….tocmai pentru ca va prevalati de experienta la catedra!!!

    1. Are dreptate doamna Vasile! Cei care nu merg pentru prima dată la examenul de titularizare fac parte din procentul cu note peste 7, sunt in învățământ de peste 20 de ani! La primul am luat aproape 5(făcuse praf subiectul de metodologie pentru că nimeni nu m-a ajutat să fac lumină în această știință a predării…. In schimb, anul următor am luat aproape 8,apoi aproape 9 și chiar aproape 10 la un moment dat. Sistemul nu ajută absolut deloc tinerii, la facultate nu se face serios treaba asta, iar inspectoratele au interese centrate pe unele școli, pe unii directori, etc., nicidecum pe cum pe pregătirea cadrelor. In plus, pentru fiecare curs, noi plătim sute de lei, extrem de puține sunt gratuite, iar alea se oferă numai unora, știți și voi cum e in țara asta a noastră….

  23. Concursul pentru ocuparea oricărui post, de oriunde, vă avea mereu câștigători, candidați cu note foarte bune și învinși, candidați cu rezultate slabe, din varii motive!
    Sunt multe de discutat în legătură cu acest subiect!
    În primul rând, este complet greșit să-i numim profesori pe toți candidații la acest concurs! Pe a cui diplomă scrie “profesor”?
    Ești profesor în mod oficial în momentul în care ai o decizie de numire pe post, pe 1 an sau mai mulți…
    Cei mai mulți dintre candidați sunt absolvenți ai diferitelor facultăți din țară, de anul acesta sau din anul anterior, cu o pregătire psihopedagogică și metodică precară, obținută în urma parcurgerii modulului psihopedagogic “ca să fie, că poate e nevoie”, iar de experiență la catedră, ce să mai zic, aproape inexistentă!
    Pe de altă parte, candidații, cu excepțiile de rigoare, nu mai știu să învețe! Văd că sunt contestate și răsdiscutate subiectele! Dacă sunt candidați normali, nu de pe altă planetă, care au reușit să ia note peste 8, înseamnă că problema nu e la subiecte sau bareme, ci în modul de pregătire.
    Clar, absolvenții de anul acesta au fost puși în dificultate în primul rand de timpul scurt pe care l-au avut la dispoziție pentru pregătire. Pentru că, pentru orice concurs, trebuie pregătire temeinică, nu mergi doar să vezi cum e!
    Și revin la felul în care învață candidații, pentru că am văzut că dna Nina cere inspectoratelor să le dea materiale candidaților! Serios, dna Nina???? Dar niște conspecte dictate la televizor nu vreți?
    Vorbim de adulți capabili să-și caute, selecteze, organizeze, prelucreze surse de informații, intelectuali care, pentru un asa concurs și o așa profesie, ar trebui să rupă bibliotecile și să studieze!
    E bun concursul, pentru că nu suntem, încă, suficient de prieteni cu valorile morale și cu deontologia profesională că să ducem concursurile in școli! Poate o treime din directori ar face față, dar cred că-s prea optimistă!
    Referitor la candidații care dau examen de titularizare de ani de zile, având grade didactice luate, ma gândesc doar la un lucru: la câte școli din rural funcționează cu profesori necalificați… Când vrei să fii profesor numai la o anumită școală, doar intr-o anumită localitate, îți asumi faptul că nu vei reuși asta prea curând.
    Iar dacă știți școli care au ore și nu le scot, de ce nu reclamați asta? De ce nu vuiește presa de astfel de cazuri?? E atât de simplu de verificat! Sunt la vedere și planurile de școlarizare ale școlilor, și planurile cadru… se pot cere și informații de la inspectoratele școlare, care dețin toate datele despre angajații școlilor…
    Există pârghii legale, transparente pentru a regla lucrurile. Să nu mai procedăm românește și să țipăm “să se desființeze!”, ori de câte ori nu ne convine ceva!

    1. Sunteți un lup moralist.Nu-i așa?
      Ce logic suna totul și totuși realitatea contrazice.
      Și alba -neagra e făcută cu totul la vedere și toți știm ca e o înșelăciune. Sa continui?

  24. Ar trebui evaluate toate cadrele didactice si platite in functie de nota de la evaluare. Daca vor salariu mai mare, vor merge la evaluare cand doresc. Ar trebui eliminate si gradatiile de merit. Ar trebui platite perfomante ale profesorilor dupa niste grile. Exemple: locul 1 la un concurs -1000 lei; finalizare proiect european- 2000 lei.

  25. Îmi pare rău ,dar tanara generație nu își dorește acest concurs.Sper sa ma înșel. Ei nu mai vor sa învețe și nu mai vor nimic.Sper sa ma înșel. Vor schimbări radicale.Dar eu zic sa păstrăm stabilitatea și perfecționarea cadrului didactic Este o idee,va rog sa nu criticați. Tânăra generație trebuie sa învețe ca avem nevoie de stabilitate în sistemul de educatie.Nu sistemul de educatie trebuie reformat , ci alte sisteme ale societății.Am văzut subiectele la concursul de titularizare la o disciplina umanista si mi -am dat cat sa trebuie sa înveți materia și Pedagogia.Sa faci o conexiune corecta intre activitățile de învățare propuse elevilor si comptentele specifice din programa scolar.De exemplu ,eu zic ca nu este ușor.Trebuie sa înveți bine sa te pregătești bine pentru acest concurs de titularizare.Va rog sa nu criticați,dar un profesor trebuie sa învețe o viata întreaga.

  26. M-am saturat să tot dau examen de titularizare. Am gradul II didactic, am obținut de trei ori note de titularizare, pentru cine…, pentru ce?! M-AM SATURAT!!!

    1. Nota 7 la Concursul (nu e examen) ptr ocuparea posturilor în inv preuniv este o condiție Necesara dar nu și Suficienta. Ca și la olimpiada mulți se califica dar nu toți iau medalii. După alți 4 ani au o noua șansa. În invatamant trece doar un an iar vreo 13 ani s-a aplicat și infamul art.253 (ca și când un sportiv de pe ultimele locuri ar putea sa “mosteneasca” medalia unui deținător care “dă colțul” doar ptr ca a fost și el în acea finala)

  27. Cam jumătate din cei care au ieșit din sală sunt aceiași care au făcut acest lucru și anul trecut și acum 2 ani, unii dintre ei chiar și acum 3 sau 4 ani. Sunt oameni care de ani de zile vin la examen, văd subiectele și pleacă. Revin la anul, sperând că va fi mai ușor.

  28. Aveți mare dreptate doamnă profesor, acum nu te poți titularizare nici dacă ai luat 8, școlile nu scot toate posturile la titularizare!

    1. Ce posturi să se scoată la concurs când numărul elevilor scade, clasele se desființează, profesorii sunt restructurați? Știu că unele școli nu dau orele libere, dar nu generalizați. Un post liber apare dacă cineva iese la pensie ( deci 16 ore vor fi libere, nu 18, sau mai puține dacă avea completare în altă specialitate) sau moare. În școala noastră doar moartea a creat catedre libere. E sinistru, dar asta e realitatea.
      Sună urât ce spun acum, probabil, dar cum să stai în învățământ suplinitor până la 40 – 50 de ani așteptând un post titularizabil, când știi că populația școlară e în scădere?

  29. Zise vulpea despre struguri.
    ,,Titularizarea sau examenul național este singura metodă care garantează in România un acces echitabil la posturi vacante si învingerea corupției.

    Da, sunt cazuri in care un profesor susține examenul de 3-4 ori, se titularizeaza in 2 scoli sau merge temporar in alt județ sau in rural.

    De câte ori vine ,,dreapta,, la putere vor sa dispară examenul.
    Stim de ce. Fără examen poți face ce dorești cu posturile publice.

    Cunoastem istoria învățământului.

    ,,Titularizarea pe școală sau legarea de glie

    Art. 253 cu prioritate in fața titularilor
    Art. 90

    Chiar asa imperfecta titularizarea ca examen național dă o șansă celor care vor să obțină un post prin cunoștințe proprii nu prin ușițele laterale ale unui sistem coruptibil.

  30. Stimata doamna Nina Vasile!
    Va urez din toata inima multa sanatate, putere de munca, ca sa puteti continua expunerea si ducerea la bűn sfarsit ideile dvs. in legatura reforma sistemului de invatamant din tara. Reforma din radacini, fara de care nu se va schimba nimic.
    Ma bucur de gandurile dvs. pentru care mert sa luptati din rasputeri, chiar impotriva decidentilor politici.
    Cu mult respect un coleg, care am facut niste eforturi asemanatoare timp de 47 de ani.

  31. Examenul de titularizare trebuie desfiintat. Ce motivatie de autoperfectionare mai are un proofesor care are job pe viata si care stie ca nu il poate nimeni da afara? Angajarea sa se faca precum in privat. Daca vrei sa predai la Vianu, pai atunci dai examen la scoala respectiva. Cu o comisie externa din care sa faca parte si directorul unitatii respective sunt excluse nepotismele si alte asemenea lucruri invocate de cei ce nu doresc sa se dea examen la scoala unde vrei sa predai. Examenul asta de titularizare ar trebuyi sa aiba o viabilitate d eo generatie (4 ani). Dupa 4 ani dai examen din nou si tot asa. Pai ce facem? Dam examen o singura data in viata, picam pe subiect, avem noroc de post titularizabil si frecam buha pana la pensie ca nimeni nu ne poate face nmk? Cine se opune concurentei nu poate sa fie decat un fricos!

    1. “. Pai ce facem? Dam examen o singura data in viata, picam pe subiect, avem noroc de post titularizabil si frecam buha pana la pensie ca nimeni nu ne poate face nmk?”

      Exact!! Ca la angajarea în spitale și policlinici de stat (În privat e pe ce vor ei), tribunale, procuraturii, casa de pensii ?

      Pricepusi?

      Iar cu făcutul “nmk”, n-ai tu grija, de-aia exista directori, consilii de administrație, codul muncii.

      Îți urez noroc și ție sa pici când va pe subiect asta în caz ca nu te apuci sa înveți toată materia.

      1. Doamna draga in Romania profesorul se pune in centrul actului educational. IL intereseaza doar de soarta lui ( sa aiba salariu mare, timp liber, sa fie respectat in societate). Se crede buricul pamantului atat in clasa cat si in societate. Daca ar fi corect cu el si-ar da seama ca este vulnerabil in clasa si ca in societate nu e chiar atat de important pe cat crede el. Elevul trebuie sa fie in centrul actului educational, nu profesorul. Rolul sistemului educational nu este pastrarea posturilor profesorilor pana la batranete. Concurenta intre cadre trebuie incurajata, ori desfiintarea examenului de titularizare tocmai asta face!

  32. Doamna Nina, este concurs ptr ocuparea posturilor și nu examen. De-aia!

    Ma gândeam ca un profesor poate face diferența între cei doi “termeni”. După poza din medalion bănuiesc ca dvs nu a trebuit sa dați acest concurs vreodată și poate de aceea nu ii înțelegeți “miezul”. Păcat sa va daticunoscatoare și și mai păcat ( 🙂 ) ca site-ul va publica. Banuiesc ca da bine la dosar. [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

  33. Am citit astazi cele mai proaste argumente cu privire la titularizare! Doamna draga, titularizarea trebuie sa existe pentru ca e singurul sistem in care intram pe munca noastra! Ne-am saturat sa va vedem peste tot intrati doar pe pile , relatii si cunostinte! puneti mana si invatati si cereti pensioanarea cadrelor didactice la o varsta rezonabila pentru se debloca posturi! Klaus Iohannis si nevasta-sa tin de 6 ani posturile ocupate fara a le elibera ! Aici sunt problemele…..Mi-e rusine cu argumentele spuse de dvs! Sunteti la un nivel al gandirii foarte jos axat doar pe telefoane si influente pe care le folosesc unii ca sa acceada undeva! Traiasca titularizarea ! [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

    1. Mai bine vă preocupați cum să permitem profesorilor care au mai multe calificări să predea mai de toate ca in Vest. Cf centralizatorului unii isi fac norme cu de toate iar alții se uită cum le sunt disciplinele predate de neaveniți.

    1. Titularizările pe 2-3 școli sunt excepții și condiționate de articole legislative care împiedică fluiditatea acreditării. Dacă ar fi cu adevărat legiferată titularizarea pe maxim 3 școli nu ar mai exista repetarea examenului pentru mulți care iau peste 7 în fiecare an.

      1. Nu este normal să testezi mereu pentru a rămâne in functie o persoană care deja este titular.
        Însă: toți profesorii ar trebui evaluati cel puțin o dată la 3 ani și în urma rezultatului obținut să li se stabilească salariul.
        Simplu :vei sti dinainte ce salariu incazezi in urmatorii 3 ani pe baza performanțelor obținute.Nu ca acum 1 este de 10 si in urma gloata. [comentariu editat pentru a elimina majusculele]

        1. Atunci să vezi șpăgi! Doar nu vă imaginați că o evaluare cu o asemenea miză nu ar mobiliza toate pilele posibile ale “gloatei”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Cum îți gestionezi emoțiile la examenul de clasa a VIII-a și ce pot face părinții, în ultima săptămână dinaintea Evaluării Naționale. Psihologii Laura Visu-Petra, Andrei Miu și Lavinia Damian: La fel se simt și campionii înainte de o cursă pe care o vor câștiga

Elevii “să se bucure dacă au emoții înainte de examen pentru că acestea, inclusiv cele negative cum e anxietatea, reflectă faptul că creierul și corpul lor sunt pregătite pentru acțiune”.…
Vezi articolul

Radu Gologan, despre proiectul prezidențial pe educație: O formă fără fond, pentru că lucrurile care se pot face concret nu sunt explicate nicicum, nicicând și mai au și greșeli

Raportul România educată lansat de președintele Klaus Iohannis este “un fel de formă fără fond, pentru că lucrurile care se pot face concret nu sunt explicate nicicum, nicicând”, spune Radu…
Vezi articolul