Profesorii ar trebui să le explice elevilor de ce informația științifică se poate schimba, pentru a combate scăderea încrederii publice în știință – experți americani

Foto: © Kreangkrai Indarodom - Dreamstime.com

Elevii trebuie ajutați să înțeleagă faptul că nesiguranța este o componentă de bază a științei, dacă se dorește refacerea încrederii publicului în cercetarea științifică, potrivit unor specialiști citați de Education Week, autori ai unui raport recent publicat pe această temă. În școală, foarte util ar fi ca elevii să înțeleagă modul cum funcționează știința, nu doar să acumuleze informații pe care le consideră a fi fără tăgadă.

Autorii pleacă de la premisa că, în perioada recentă, pe fondul controverselor stârnite în timpul pandemiei și al înmulțirii acțiunilor de dezinformare, în societate se simte o scădere a încrederii publicului în știință. Este dat exemplu un studiu realizat de Pew Research Center din SUA, care arată că, dacă în ianuarie 2019, cu un an înaintea pandemiei, 86% din publicul american declara că are un anumit grad de încredere în știință, acest procent a scăzut la 77% la sfârșitul anului trecut, când doar 29% dintre respondenți spuneau că au un grad ridicat de încredere în știință.

Publicația menționată îl citează pe Joshua Rosenberg, profesor specializat în educație de tip STEM (știință, tehnologie, inginerie, matematică) la Universitatea din Tenessee, potrivit căruia, “atunci când descoperirile științifice se schimbă, percepția publicului este, lucru de înțeles, că ceva nu a funcționat cum trebuie – dar, de fapt, acesta este un aspect intrinsec al progresului științific”. E dat drept, în acest sens, ceea ce s-a întâmplat în pandemia Covid-19, când informațiile despre cum se răspândește și cum acționează virusul s-au schimbat în timp și, drept urmare, s-au schimbat și recomandările epidemiologilor.

Expertul citat este unul dintre autorii unui recent raport publicat în jurnalul Science&Education, în care argumentează că, în școală, elevii trebuie să fie expuși mai mult la concepte precum probabilitatea subiectivă și nesiguranța.

“Dacă predăm știința ca o modalitatea de a înțelege felul cum funcționează lumea, ar fi mult mai ușor pentru elevi să înțeleagă faptul că aceasta generează lucruri pe care ne putem baza, dar și că putem învăța lucruri noi care pot schimba ceea ce știm”, afirmă el. Joshua Rosenberg susține că profesorii de științe trebuie să îi ajute pe elevi să înțeleagă variațiile, probabilitățile, nesiguranța ca elemente ale procesului normal de dezvoltare a științei și nu doar la nivel teoretic, ci prin experimente și discuții care să îi facă să înțeleagă mai bine aceste lucruri.

Foto: © Kreangkrai IndarodomDreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version