Profesorii și învățătorii vor primi instrucțiuni avizate de Colegiul Psihologilor din România pentru a ajuta elevii ucraineni să se integreze, spune consilierul ministrului Educației, Radu Szekely: La Colegiul Mihai Viteazu din București vor preda 8 învățătoare din Odessa

Radu Szekely / Foto: Gov.ro

Este nevoie de un efort comun, elevi, profesori și părinți pentru ca elevii ucraineni să poată fi incluși în sistemul de învățământ românesc, a spus la Europa FM, consilierul ministrului Educației, Radu Szekely. Și elevii români trebuie ajutați să înțeleagă situația și să învețe împreună cu cei ucraineni, iar în sprijinul elevilor va veni Colegiul Psihologilor din România, care va elabora instrucțiuni pentru profesori care să le dea mai departe elevilor.

Copiii care intră pe teritoriul României se pot înscrie la orice școală românească și pot dobândi statutul de audient.

„Procedura este relativ simplă: se duc la Inspectoratul Școlar și de acolo sunt repartizați la o școală unde există resurse pentru învățare în limba ucraineană. Procedura aceasta se găsește pe site-ul Ministerului Educației, ia multe dintre informații au fost traduse și în limba ucraineană, însă am vrut să evităm a-i plimba pe oameni de la o școală la alta. Există un grup de lucru la nivelul Inspectoratului Școlar care primește cererile și repartizează și în funcție de proximitatea față de locul unde sunt cazați și în funcție de resursele pe care le are la dispoziție școala, a explicat Radu Szekely.

“Munca de includere a acestor elevi o vor face profesorii, tinerii, elevii, părinți”, remarcă Radu Szekely. El a explicat că acest este momentul care va demonstra gradul de incluziune al sistemului național de învățământ din România.

“Și copiii români, la fel ca și cei ucraineni au nevoie de sprijin în acest proces. A învăța să trăiești cu o persoană care are alte valori, tradiții, cu o altă stare emoțională, care vine dintr-o zonă de conflict, să îl tratezi de la egal la egal, nu e ceva ce știm să facem. Am cerut colegilor de la Colegiul Psihologilor din România, să ne pună la dispoziție materiale și instrucțiuni pentru a le da mai departe profesorilor și învățătorilor să știe să gestioneze aceste situații, pentru a-i ajuta pe elevii ucraineni să se adapteze, și pe cei români să comunice și să îi înțeleagă,” a precizat consilierul ministrului Educației.

Profesori ucraineni refugiați le vor preda copiilor din Ucraina care sunt înscriși la școlile din România

O altă resursă pentru a ajuta la o mai bună comunicare între elevii ucraineni și profesorii și elevii români ar fi profesorii care la rândul lor au fugit din calea războiului.

Pe lângă aceste măsuri pe care le luăm de sus în jos, sunt forte multe situații în care la nivel local școlile se mobilizează, caută resurse materiale, pun la dispoziție săli de clasă pentru ca învățători și profesori care au venit din Ucraina – și ei refugiați – să poată să organizeze ore în limba ucraineană sau în limba rusă pentru copiii care vin din acele zone. Chiar azi dimineață am fost la colegiul Național Mihai Viteazu în București unde conducerea liceului a pus la dispoziție 8 săli de clasă pentru 8 învățătoare care au venit din zona Odessa, evacuate aici. Acestea vor forma propriile formațiuni de studiu pentru copii de învățământ primar – grupe de vârstă 7-11 ani – din Ucraina care se găsesc în București”, a explicat Radu Szekely.

De asemenea, studentii de la facultățile cu predare în ucraineană ar putea să facă practică pedagogică în școli, iar profesorii care au ieșit la pensie pot ajuta acolo unde este nevoie pentru a face față situației. “Mai există și posibilitatea ca unii profesori care știu limba ucraineană, dar sunt în județe unde poate nu sunt mulți elevi înscriși, să poată preda online. Nu vom avea un număr necesar de cadre didactice care să facă față dacă situația nu se îmbunătățește radical în privința războiului, dar o combinație între resursa umană și predarea online ar putea ajuta,” a concluzionat Radu Szekely.

Exit mobile version