Profesorii și școlile pot folosi, fără să aștepte legi, un instrument gratuit pentru emoțiile copiilor din online: toolkit de alfabetizare emoțională digitală

Jocuri multiplayer online / Foto: Dreamstime.com

Jocuri multiplayer online / Foto: Dreamstime.com

România se află pe primul loc în Europa la utilizarea problematică a rețelelor sociale în rândul copiilor și adolescenților, iar aproape unul din doi copii spune că a fost victima cyberbullying-ului, semnalează Asociația Mindcare for all, care a lansat și oferă gratuit profesorilor și adolescenților un Toolkit de Alfabetizare Emoțională Digitală. Potrivit unui comunicat de presă primit la redacție, instrumentul este conceput ca o metodă practică de intervenție în școli și în familie.

Toolkitul face parte din proiectul RE:SET – Restart Emoțional în Spațiul Educațional Tehnologic și este pus la dispoziție gratuit. Reprezentanții organizației menționează în context dezbaterile despre limitarea accesului copiilor la social media care se intensifică, inclusiv după decizia Australiei de a interzice prin lege accesul minorilor sub 16 ani pe platforme precum Instagram sau TikTok.

„Am gândit acest toolkit atât pentru elevi, cât și pentru profesorii care aspiră să facă lumea mai bună de fiecare dată când pășesc în clasă”, se arată în documentul de prezentare al kitului. Autorii explică faptul că exercițiile și informațiile incluse răspund unei întrebări frecvente din școli: „Într-o lume în care totul se schimbă, iar tehnologia devine din ce în ce mai prezentă în viața tinerilor, ce putem face pentru a ne proteja elevii?”.

Potrivit raportului Health Behaviour in School-aged Children (HBSC, 2024), realizat sub egida Organizației Mondiale a Sănătății, 22% dintre copiii români cu vârste între 11 și 15 ani prezintă utilizare problematică a rețelelor sociale – dublu față de media europeană. În acest context, autorii toolkitului subliniază că „interacțiunile online le influențează, într-o măsură considerabilă, pe cele din sala de clasă”, iar ceea ce se întâmplă pe telefon nu poate fi separat de viața emoțională a copiilor.

„Emoțiile online nu sunt «mai mici» sau «mai puțin reale» decât cele din viața față în față. Ele îți pot influența felul în care te vezi pe tine, cum relaționezi cu prietenii și chiar încrederea pe care o ai în ceilalți”, se arată în introducerea toolkitului. Documentul insistă asupra ideii că mediul digital poate fi „un spațiu al relaxării, al prieteniilor și al oportunităților, dar poate fi și un loc al comparațiilor dureroase, al hate-ului, al mesajelor agresive sau al presiunii de a fi mereu «în pas» cu ceilalți”.

În lipsa unor reglementări clare privind accesul minorilor la social media, proiectul RE:SET propune o soluție educațională imediată: alfabetizarea emoțională digitală, complementară alfabetizării digitale clasice. „Toolkit-ul acesta e ca o trusă de prim-ajutor a lumii digitale, pe care să îl ai la îndemână de fiecare dată când simți nevoia”, se precizează în document. Scopul declarat nu este reducerea timpului petrecut online, ci „să devii mai în contact cu emoțiile tale în lumea digitală”.

Toolkitul include exerciții concrete inspirate din situații reale: mesaje ironice în grupurile de WhatsApp ale clasei, lipsa răspunsului la un mesaj văzut, comentarii agresive în jocuri online sau comparații constante cu alți adolescenți. „Online poate să apară fenomenul de dezumanizare. Atunci când nu vezi chipul și vocea celuilalt, creierul îl percepe mai puțin ca pe o persoană reală. Aceasta face atacurile verbale să pară mai «normale»”, explică autorii kitului.

Un accent important este pus pe reglarea emoțiilor și pe responsabilitatea personală: „Nu ești «rău» pentru că te enervezi, frustrarea este validă într-un context de nedreptate, dar modul în care răspunzi la frustrare este responsabilitatea ta”. Adolescenții sunt încurajați să folosească tehnici simple – pauze, respirație, amânarea reacțiilor impulsive – descrise în toolkit ca „butonul Pause + Reset”.

„Pentru un adolescent, un like, un comentariu sau un story nu sunt simple interacțiuni digitale. Ele definesc statutul social, sentimentul de apartenență și chiar valoarea personală percepută”, explică Ioana Podina, președinta Asociației Mindcare for all.

Aceasta subliniază nevoia introducerii unui concept complementar: alfabetizarea emoțională digitală, care vizează recunoașterea, înțelegerea și reglarea emoțiilor generate de interacțiunile online.

„Mediul online nu este trăit diferit de cel fizic în mintea unui copil. Respingerea, teama sau validarea sunt resimțite la fel. Dacă soluțiile tehnice întârzie, rămâne soluția psihologică: construirea rezilienței emoționale pentru a preveni anxietatea, izolarea sau depresia”, a mai declarat Podina în comunicat.

Toolkitul RE:SET este conceput astfel încât să poată fi folosit în orele de consiliere sau în activități extracurriculare, „facilitând replicarea în orice liceu fără expertiză specializată”, după cum se precizează în document. „Prin utilizarea acestui toolkit în orele de consiliere sau în cadrul activităților extracurriculare, vă invităm să contribuiți la schimbarea dinamicii: ceea ce lucrăm la clasă poate avea un impact pozitiv asupra comportamentelor din mediul online”.

„Lumea digitală nu este doar un loc al riscurilor. Folosită cu grijă, ea îți poate oferi sprijin și îți poate susține sănătatea emoțională”, se arată în finalul kitului, care pune la dispoziție și resurse gratuite de sprijin pentru adolescenți. „Viitorul digital sănătos începe acum, prin alegeri zilnice mici, dar se construiește pe termen lung prin valori și obiceiuri constante”, potrivit autorilor.

Instrumentul este realizat cu sprijinul programului Start ONG, lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow.

Foto: ID 108584820 © Sakkmesterke / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version