Profesorii trebuie să faciliteze, nu să impună activități, una dintre recomandările unui raport privind implicarea tinerilor în luarea deciziilor

Foto: INQUAM Photos - Octav Ganea

Implicarea tinerilor în luarea deciziilor care îi privesc în mediul școlar este influențată dacă activitățile sunt propuse sau impuse de profesori, arată cel mai nou raport al SOS Satele Copiilor, anunțat sâmbătă de organizație. Potrivit ”Studiului sociologic privind participarea tinerilor”, instituțiile educaționale pot reprezenta un reper pentru încurajarea copiilor să ia parte la deciziile comunității, însă există piedici precum impunerea activităților de către personalul școlar și nevoia de formare a profesorilor pe teme specifice.

„Studiu își propune să analizeze participarea copiilor și tinerilor la procesele de luare a deciziilor pe diferite niveluri și domenii, așa cum este structurată/manifestată/cristalizată aceasta în prezent, în România”, scriu autorii.

Conform metodologiei studiului, au fost sondați 120 de copii și tineri, specialiști, reprezentanți ai administrațiilor locale și ai organizațiilor non-guvernamentale (ONG) pentru a ajunge la documentul final care conține recomandări, atât generale, cât și ale copiilor, pe domeniile Educație și Protecție specială.

Prima recomandare din raport este legată de o definire concretă a întregului proces prin care copiii și tinerii să poată lua parte la luarea deciziilor: ”Este necesară clarificarea la nivelul instituțiilor publice a conceptului de participare la decizie și consultare publică și a pașilor care trebuie îndepliniți pentru ca vocile copiilor și tinerilor să fie luate în considerare. În acest sens, definirea de către actorii naționali a unui mod de lucru specific este dezirabilă”, scriu autorii.

De asemenea, este necesară ”alocarea de resurse de către autoritățile locale și județene pentru spații destinate tinerilor (de tipul centrelor comunitare pentru adolescenți și tineri) pe care să le poată accesa gratuit pentru a organiza activități în funcție de interesele lor particulare”. Un exemplu din străinătate este Finlanda unde, se menționează în raport, participarea copiilor și tinerilor ”are loc preponderent în structuri formale. Acestea includ
consilii locale pentru tineret (peste 12 ani), consilii școlare, parlamente naționale și locale ale copiilor (cu vârste între 7 și 12 ani)”.

”Dezvoltarea la nivel național (Ministerul Familiei, Tineretului și Egalității de Șanse – MFTES, Ministerul Educației – MEN și Autoritatea Națională pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități, Copii și Adopții – ANPDCA) a unor proceduri de monitorizare a instituțiilor privind practicile de participarea a copiilor și tinerilor în deciziile care îi privesc”, este altă recomandare generală din document. În Olanda, de pildă, scriu autorii raportului, politicile din domeniul drepturilor copiilor și tinerilor sunt coordonate de mai multe ministere, precum Ministerul Sănătății, Bunăstării și Sportului, în colaborare cu Ministerul Justiției și Securității, Ministerul Educației, Culturii și Științei și Ministerul Afacerilor Sociale și Ocupării Forței de Muncă”.

Recomandările pentru Educație: părinții să fie informați despre oportunitățile de implicare ale copiilor, profesorii să nu impună activități

Printre recomandările pentru mediul școlar și formarea tinerilor se numără informarea lor cu privire la drepturilor și obligațiilor pe care le au, în concordanță cu structurile de reprezentare a lor, precum este consiliul elevilor, dar și prezența ”esențială” a consilierilor școlari care să îi ajute pe copii să se dezvolte personal și să fie determinați să se implice în activitățile potrivite vârstei și nevoilor lor.

”Elevii pot fi încurajați într-o mai mare măsură să participe la decizie în cadrul orelor de dirigenție. Totodată, părinții copiilor trebuie implicați pentru a înțelege beneficiile participării copiilor la decizie. Nu în ultimul rând, personalul didactic trebuie să faciliteze și nu să impună activități”, atrag atenția specialiștii consultați pentru studiu.

O recomandare este și ”organizarea de activități care facilitează participarea copiilor la decizie în timpul programului formal în care se desfășoară cursurile școlare. Acestea pot fi organizate în cadrul orelor de curs specifice, a orelor de dirigenție, sau în timpul programelor de tip „școală după școală””, mai scrie în raport.

Alte recomandări:

Recomandările cheie din partea copiilor:

DOCUMENT Raportul ”Studiul sociologic privind participarea tinerilor” al SOS Satele Copiilor:
Exit mobile version