Profesorul anonim: Un eșec în învățământul preuniversitar de stat. Să nu uităm că școala este pentru copii, nu pentru profesori, nici pentru conducerea școlii sau pentru cei din Minister

Foto: USLIP Iași

„Să nu uităm că școala este pentru copii, nu pentru profesori, nici pentru conducerea școlii sau pentru cei din Minister”, scrie profesorul anonim într-un mesaj primit de Edupedu.ro. Analiza enumeră o serie de motive pentru care învățământul preuniversitar a eșuat, în opinia profesorului anonim.

Redăm analiza Profesorului anonim:

„Sunt cadru didactic în învățământul preuniversitar la două unități școlare din județul Ilfov. Am ales această arie geografică din mai multe motive, dar aceste cauze vor fi detaliate cu altă ocazie.

Acum vreau să afirm un lucru pe care din ce în ce mai mulți îl intuiesc, dar puțini o spun: învățământul românesc a eșuat.

Învățământul românesc a eșuat pentru că 23 de elevi dintr-o sută renunță la școală în mediul rural chiar înainte de accederea la liceu1.

Învățământul românesc a eșuat pentru că mulți părinți de bună-credință nu au mijloace financiare pentru a-și susține copiii într-un mediu educațional complet gratuit. În teorie. Pentru că în esență, deși am insistat cât am putut împotriva acestei cutume, părinții au obligația sau sunt îndemnați să achiziționeze diverse materiale pentru cei mici. Ceea ce oricum ai da-o, numai gratuit nu este. Mai ales pentru o mamă care mă roagă să plătesc o astfel de culegere pentru fata ei, cu mențiunea sfioasă că voi primi bănuții respectivi în curând.

Învățământul românesc a eșuat și pentru că mulți elevi sunt demotivați să vină la școală, chiar de către majoritatea cadrelor didactice. Și nu sunt întrebați cum se simt, de ce se simt în acel mod și ce ar dori să schimbe profesorii în abordarea lor, astfel încât interacțiunea să decurgă firesc, ca într-un parteneriat loial, bazat pe principii, empatie și încredere.

Sunt abia în al doilea an de când am pășit în cancelarie și consider că spiritul și litera legii educației, învățarea prin și pentru, nu doar învățarea despre, pierd lună de lună teren în raport cu doleanțele actorilor principali din sistemul educațional.

Am eșuat atât noi, cât și cei care au fost înaintea noastră. Și ne cerem iertare pentru asta.

Lăsăm în urmă cifrele dezolante de la evaluări, bacalaureat, teste PISA. Ni le asumăm, chiar dacă nu am fost acolo sau mai ales din această pricină am eșuat.

În Ilfov, de exemplu, nu cred că există vreo școală ce are procentaj de 100% la absolvire. Voi solicita astăzi statisticile de la ministerul Educației, dar din informații neoficiale, nu există unitate școlară fără cel puțin un caz de abandon școlar. Nu vorbesc despre zeci de copii care rămân în urmă în fiecare unitate școlară la doi pași de București sau la sute de kilometri distanță în Motca2, Şendriceni3, Săcele4.

Chiar și un singur copil dacă abandonează, indiferent dacă vorbim despre o comună, oraș sau municipiu, aflat în inima Sectorului 5 sau la zeci de kilometri de civilizație, cadrele didactice au ce să își reproșeze.

Eu o fac aproape zilnic. Și sper că nu sunt singurul.

Soluții pentru a rezolva această problemă sistemică ce ne macină de decenii întregi?

În unele țări au reușit cu investiții masive în educație. Masă caldă și gratuită pentru toți elevii, stimulente financiare de reinserție, transport gratuit și predictibil, școli sigure și dotate optim.

În alte state au fost adoptate măsuri prin care elevul era motivat să vină la școală deoarece avea un program flexibil, cu discipline ce îi stârneau interesul și fără maratonuri inumane de 6-7 ore pe zi.

Probabil în țara noastră e nevoie de ambele abordări, în același timp, chiar dacă asta ar însemna mai puține discipline și mai puțini profesori. Până la urmă nu trebuie să uităm că școala este pentru copii. Nu pentru profesori, nici pentru conducerea școlii, pentru personalul auxiliar sau pentru cei din Minister.

Cred că eșecul din ultimele decenii a apărut și ca urmare a pierderii unor repere vitale în educația din preuniversitar. În practică, ierarhizarea lipsește cu desăvârșire, deși discursul public plin de emfază răsună altfel la televizor sau în mediul online. 

Să nu uităm un lucru esențial. Elevul este pe piedestal și așa trebuie să rămână, indiferent de interesele unor actori conectați mai mult sau mai puțin la banul public.

1 Abandon școlar, https://www.edupedu.ro/abandonul-scolar-a-crescut-la-toate-nivelurile-de-invatamant-din-scoala-primara-pana-la-universitate-ministerul-educatiei-se-pierde-aproape-un-sfert-dintr-o-generatie-in-8-ani-de-scoala-in-mediu/, accesat în data de 26 septembrie 2021.

2 Motca, https://adevarul.ro/locale/iasi/cauzele-facut-sute-elevi-abandoneze-scoala-perioada-cea-mai-vulnerabila-1_5923f03c5ab6550cb85da084/index.html, accesat în data de 26 septembrie 2021.

3 Șendriceni, https://www.botosaninews.ro/496046/social/comuna-din-botosani-in-care-fetele-abandoneaza-cel-mai-des-scoala-motivele-sunt-halucinante/, accesat în data de 26 septembrie 2021.

4 Săcele, https://www.scoala9.ro/o-invatatoare-dintr-o-comuna-defavorizata-spune-povestile-a-cinci-copii/786/, accesat în data de 26 septembrie 2021.”

______

Profesorul anonim este un proiect Edupedu.ro destinat cadrelor didactice. Aici profesorii, învățătorii, educatorii pot scrie despre lucrurile care nu funcționează în învățământ, sub protecția anonimatului. Adresa noastră este redactie@edupedu.ro.

Exit mobile version