Profesorul anonim: Unde sunt juriștii din sindicate, cum este posibil ca o lege cu aplicabilitate de la 1 septembrie 2025 să fie aplicată în luna august? Fără metodologie, fără norme clare, fără consultare publică și fără calendar oficial, ne aflăm într-un haos normativ, în care totul se face „pentru că așa ni s-a spus”

Foto: © Fotoschab | Dreamstime.com

Unde sunt juriștii din sindicate? Cum este posibil ca o lege cu aplicabilitate de la 1 septembrie 2025 să fie aplicată în luna august? Într-un stat de drept, aplicarea legii se face conform principiului fundamental al legalității. Legea produce efecte juridice de la data intrării în vigoare, nu înainte. Cu toate acestea, în plin proces de încadrare a personalului didactic pentru anul școlar 2025-2026, asistăm la o situație juridică cel puțin paradoxală: Legea nr. 141/2025, publicată în Monitorul Oficial și cu termen de aplicare 1 septembrie 2025, este deja folosită ca temei legal pentru decizii luate în luna august.

Cum este posibil ca o lege care nu prevede nicio formă de aplicabilitate anticipată să fie pusă în aplicare înainte de data menționată expres de legiuitor?

Încadrările pentru anul școlar următor au fost făcute conform Legii nr. 198/2023, aflată în vigoare și cu efecte juridice clare până la 1 septembrie 2025. Actele administrative întocmite până la acea dată trebuie să se raporteze exclusiv la cadrul legal valabil în acel moment. Legea nouă nu poate produce efecte retroactive și nu poate modifica proceduri deja încheiate.

Această situație ridică o întrebare esențială: unde sunt juriștii din sindicate? Rolul lor nu este doar unul formal, ci esențial în apărarea drepturilor cadrelor didactice și în asigurarea respectării legii. Atunci când o lege este aplicată anticipat, fără o bază legală clară, acest lucru afectează nu doar legalitatea actelor administrative, ci și stabilitatea și predictibilitatea sistemului educațional.

Acceptarea tacită sau lipsa de reacție a sindicatelor în fața acestei situații arată fie o neglijență profesională, fie o complicitate periculoasă. Niciuna dintre variante nu este acceptabilă.

Este momentul ca juriștii din sindicate să își exercite atribuțiile cu responsabilitate, să ceară explicații oficiale și să conteste public și juridic orice act care încalcă principiile legale. Legea nu este opțională și nici interpretabilă după bunul plac al autorităților.

Ce fac Consiliile de Administrație din unitățile școlare și din inspectorate?

De ce nu opresc această anormalitate?

În toată această situație aberantă, un alt actor instituțional pare să fi adoptat poziția „privim și aprobăm”: Consiliile de Administrație ale școlilor și inspectoratelor școlare. În mod normal, aceste structuri au rolul de a verifica legalitatea și oportunitatea deciziilor luate la nivelul unității, inclusiv în ceea ce privește încadrarea personalului. Însă, în fața unui vid de legalitate sau chiar a unei încălcări evidente a legii — cum este aplicarea anticipată a Legii nr. 141/2025 — aceste consilii aleg tăcerea sau aprobarea automată.

Cum justifică membrii acestor consilii (directori, reprezentanți ai părinților, autorităților locale și ai sindicatelor) acceptarea unor documente emise pe baza unei legi care nu a intrat în vigoare?

De ce totul se face tacit, fără o metodologie clară și fără proceduri oficiale?

Un alt semnal de alarmă major este lipsa oricărui cadru procedural clar, care să explice cum se va aplica Legea nr. 141/2025 începând cu 1 septembrie, și nu mai devreme. Nu există metodologie, norme de aplicare, note oficiale transmise școlilor sau inspectoratelor, și cu toate acestea, modificările prevăzute de noua lege sunt deja puse în practică. În absența unor instrucțiuni oficiale, ce anume ghidează conduita directorilor sau a inspectorilor? Ce bază legală folosesc atunci când emit decizii sau aprobă încadrări?

Această aplicare tacit impusă este profund viciată. Fără metodologie, fără norme clare, fără consultare publică și fără calendar oficial, ne aflăm într-un haos normativ, în care totul se face „pentru că așa ni s-a spus”, dar nimeni nu poate arăta documentul oficial care să justifice aceste decizii.

Această lipsă de transparență și de asumare este specifică unui sistem centralizat și opac, în care deciziile se iau pe cale informală, dar se aplică cu consecințe juridice concrete pentru profesori, directori și elevi. Este absolut inacceptabil ca o lege nouă să fie aplicată fără o minimă instrucțiune oficială, doar pe baza unor presupuneri sau indicații „verbale”.

Ședințe organizate în tăcere, posturi ocupate și o listă nemișcată din aprilie – o sfidare a legalității

Între 31 iulie și 4 august, la inspectoratele școlare, au avut loc ședințe pentru ocuparea posturilor în vederea începerii anului școlar 2025-2026. Până aici, nimic anormal — dacă aceste ședințe ar fi fost desfășurate în baza unui calendar legal, cu liste de posturi actualizate public și cu respectarea etapelor prevăzute în legislația privind mobilitatea personalului didactic.

Dar realitatea este alta.

Nu a fost publicată nicio listă nouă de posturi vacante/rezervate, ultima fiind rămasă din 30 aprilie, deși între timp s-au produs modificări, eliberări de posturi, detașări sau încetări de contract. După 30 aprilie 2025  au mai fost parcurse  și alte etape prevăzute în calendarul oficial — cum ar fi detașarea în interesul învățământului, prelungirea continuității sau transferul la cerere, toate fiind etape reglementate clar de legislația în vigoare (Legea nr. 198/2023 și metodologia aferentă).

Practic, ceea ce s-a întâmplat în această perioadă seamănă mai mult cu o simulare a unei proceduri legale decât cu o procedură reală:

Unde este respectul față de lege?

Este inadmisibil ca posturi din sistemul public de educație — ocupate de cadre didactice calificate, supuse unor criterii legale clare — să fie distribuite în ședințe ale căror rezultate nu sunt afișate. Această lipsă de transparență poate deschide larg porțile arbitrarului, favoritismului și chiar abuzului.

Argumentul invocat tacit pare să fie:

„Școala începe pe 8 septembrie, trebuie să fie totul gata.”

Dar acest raționament este fals și periculos. Faptul că anul școlar începe la o anumită dată nu suspendă principiile de drept. Urgența administrativă nu justifică ilegalitatea.

Deciziile de încadrare luate în luna august, în baza unei legi neaplicabile încă, sunt vulnerabile juridic, și pot fi oricând contestate. În acest caz, consecințele nu vor cădea pe autorii legii, ci pe directori, pe inspectori și pe membrii consiliilor de administrație care și-au dat girul pentru aceste măsuri, ignorând legislația în vigoare.

De ce se continuă această situație? Din comoditate? Din lipsă de pregătire juridică? Din presiune politică sau instituțională?

Oricare ar fi răspunsul, este inacceptabil ca un sistem întreg să funcționeze într-o stare de complicitate tăcută, în detrimentul respectării legii.

Foto: © Fotoschab | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Exit mobile version