Profesorul Marius Lobază: Ministerul procedează, iarăși, urât, pentru că vorbește în permanență de câți titulari și-au păstrat titulatura, uitând că profesori sunt și colegii suplinitori calificați care n-au reușit să-și ia un post. A ignora aceste persoane este inuman

Marius Lobază / Foto: captură Banatul Azi - YouTube.com

Marius Lobază, profesor la Colegiul Naţional Bănăţean Timişoara, a afirmat că „ministerul procedează, iarăși, urât, pentru că vorbește în permanență de câți titulari și-au păstrat titulatura”. Acesta a spus, într-un interviu la Banatul Azi, că „profesori sunt și colegii suplinitori calificați care n-au reușit să-și ia un post, nu pentru că sunt ei slab pregătiți, ci pentru că nu se scot posturi”.

În anul școlar 2025-2026, 1.4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit unui comunicat al Ministerului Educației și Cercetării. Tot ministerul a mai transmis că mărirea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari.

Marius Lobază a precizat că „peste 530 de cadre didactice (titulare – n.red) s-au trezit că nu mai au ore” și „au fost obligați fie să se împartă în mai multe unități, fie să treacă complet în alte unități”:

„Chiar în aceste zile există ședințele de ocupare a ceea ce mai este liber. Ce pot să vă spun este că peste 530 de cadre didactice s-au trezit că nu mai au ore, cum aveau în anii trecuți, în școlile în care aveau. Au fost obligați fie să se împartă în mai multe unități, fie să treacă complet în alte unități, deci prin restrângere totală. 500 și ceva de colegi care sunt titulari, deci nu vorbesc de cei care suplineau.”

Cadrul didactic a adus în atenție și situația profesorilor suplinitori calificați:

„Aici, ministerul procedează, iarăși, urât, pentru că vorbește în permanență de câți titulari și-au păstrat titulatura – dă niște valori de 94% dintre titulari își păstrează titulatura – uitând că profesori sunt și colegii suplinitori calificați care n-au reușit să-și ia un post, nu pentru că sunt ei slab pregătiți, ci pentru că nu se scot posturi, din cauza dinamicii cifrelor de școlarizare, din cauza faptului că sunt foarte fragmentate. Avem multe discipline de 1-2 ore pe săptămână. Nu ai cum să ai post într-o școală, așa că sunt foarte mulți suplinitori. A ignora aceste persoane este inuman. Aceste persoane sunt cele mai lovite. (…)

Ce este titularizarea?

Titularizarea este angajarea într-o școală, pe o perioadă nedeterminată. Pentru a se titulariza – deci pentru a se angaja pe o perioadă nedeterminată – candidații trebuie să obțină minimum nota 7 atât la examenul scris, cât și la inspecția la clasă în profilul postului.

Aceasta este o condiție obligatorie, dar nu garantează și obținerea postului / catedrei de titular, adică pe perioadă nedeterminată.

În zilele de 26 și 27 august sunt repartizați candidații care au obținut cel puțin media 7 la concursul național de Titularizare 2025 și profesorii titulari prin detașare la cerere prin concurs specific în ordinea descrescătoare a punctajelor, conform noului calendar al mobilității cadrelor didactice pentru anul școlar 2025-2026. Este vorba despre Ordinul ministrului educației nr. 5.198/2025 pentru aprobarea Procedurii privind constituirea normelor didactice de predare-învățare-evaluare în învățământul preuniversitar, an școlar 2025-2026.

În perioada 20-22 august, profesorii care au avut nevoie de completarea normei didactice de predare au putut participa la ședințele organizate de inspectoratele școlare.

Citește și:
Profesorul Marius Lobază: O grevă generală nu ar face altceva decât să îi bucure pe guvernanți, pentru că n-ar plăti salariile, îi doare la bască de câtă școală fac elevii / Nu cred că astăzi este suficientă, dar la vară, înainte de examene, când doare, s-ar putea să facem grevă
Ministerul Educației: Creșterea normei didactice cu două ore de predare pe săptămână permite elevilor o mai mare interacțiune cu profesori-titulari
Din toamnă, aproximativ 1,4% dintre profesorii titulari sunt nevoiți să predea la mai multe școli, după aplicarea Legii Bolojan, potrivit datelor Ministerului Educației și Cercetării / Sunt vizate peste 2.400 de cadre didactice titulare – calcul estimativ
Exit mobile version