Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER) a lansat un avertisment privind propaganda online care crește alarmant prin conturi pe rețele sociale, în urma unei analize detaliate făcute de Didona Goanță, consultant în comunicare strategică și colaborator al Institutului, scrie Biziday.ro.
- Analiza a fost prezentată în cadrul mesei rotunde “Bătălia pentru memorie: amnezii și nostalgii colective”, desfășurată pe 20 noiembrie 2025 la sediul IICCMER.
Propaganda online pentru regimul comunist crește alarmant și devine o amenințare la adresa societății, mai ales a tinerilor. Aceștia sunt expuși la “mesaje extremiste și nostalgii pro-totalitare”, răspândite de ferme de trolli și de boți.
Analiza consultantului în comunicare strategică și colaborator al Institutului de Investigare a Crimelor Comunismului și Memoria Exilului Românesc (IICCMER), Didona Goanță arată că s-au înregistrat aproximativ 130 de milioane de vizualizări din doar 200 de postări pe TikTok, ceea ce indică o expunere masivă a tinerilor la acest tip de mesaje, menite să răspândească nostalgii pro-totalitare și idei extremiste.
Cele mai multe postări vizează: portretizarea lui Nicolae Ceaușescu drept un “patriot” și un “lider autentic”, “realizările” regimului comunist, elogierea achitării datoriei externe din perioadă comunistă și compararea sa cu situația economică actuală, ideea de independență și suveranitate.
Specialiștii au identificat două tipuri de pagini care răspândesc masiv propaganda. Conturi vechi, create încă din 2017 și care au câștigat încrederea utilizatorilor prin conținut emoțional (cu animale sau cu materiale sentimentale), dar care au trecut ulterior la propagandă comunistă, influențând astfel percepția comunității deja formate. Altele, de trolli și de boți, apărute după 2021, care sunt concepute exclusiv pentru manipulare și postează zilnic mesaje pro-comuniste, dar își intensifică activitatea în preajma alegerilor. În prezent, paginile de trolli și boți creează, în medie, 1-2 postări pe zi.
Ambele tipuri de pagini se folosesc de tactici de manipulare. Printre acestea, se numără așa-zisa neutralitate, în care clipurile invită publicul “să tragă singur concluziile”, dar transmit subtil narative despre Ceaușescu și “realizările” regimului, pentru a lăsa impresia că utilizatorul își formează singur opiniile.
