Raport: Aproape 44% dintre elevii navetiști spun că își plătesc transportul până la școală din banii lor și ai familiei, deși acesta ar trebui să fie gratuit

Foto: © Franz1212 | Dreamstime.com

„43.9% dintre elevi au spus că nu au primit deloc bani pentru navetă. Transportul elevilor, așa cum am mai spus, este o prioritate și ar trebui să reprezinte o prioritate pe agenda publică, pentru că la momentul de față, această epopee a transportului elevilor, din păcate, blochează foarte mult accesul la educație a sute de mii de elevi din România”, a declarat Silviu Morcan, președintele CNE, despre rezultatele unui raport, în cadrul unui eveniment organizat de Alianţa Naţională a Organizaţiilor Studenţeşti din România şi de Consiliul Naţional al Elevilor.

Potrivit datelor Consiliului Național al Elevilor, din totalul elevilor navetiști, 43.9% nu li s-au decontat cheltuielile, în timp ce pentru 26% s-au decontat parțial. Doar 30.2% dintre elevii navetiști au primit banii integral pentru transport. 

„Cumva, acestea sunt rezultatele directe ale unei legislații ce nu permite elevilor să meargă la școală în condiții optime din perspectiva transportului, pentru că în momentul de față s-a revenit în legea educației naționale cu sistemul de decont, ceea ce pentru elevi este un sistem total inechitabil și care produce foarte multe cumva rezultate negative printre care putem enumera chiar și abandonul școlar”, a declarat Silviu Morcan.

Acesta a subliniat că legislația ar trebui să prevadă gratuitate, nu decont: „Legislația ar trebui să prevadă în acest sens gratuitate și nu decont în sine, pentru că nu despre asta este vorba. În momentul în care spui decont, deja elevul trebuie să de acei bani ca să-i poată primi înapoi. De multe ori se întâmplă ca elevii să nu primească banii în totalitate sau chiar nu-i primesc deloc, dar dacă îi primesc totuși există un efort financiar destul de mare pentru fiecare familie, astfel încât banii să fie dați chiar dacă ulterior ar fi decontați în totalitate”. 

Propunerile și recomandările Consiliului Național al Elevilor, pentru anul școlar 2021-2022, în privința transportului elevilor sunt următoarele: 

„Și credem că o soluție, în primul rând, ar fi modificarea Legii Educației, în sensul în care să nu mai existe decont și să se prevadă că transportul este gratuit pentru toate categoriile de elevi, dar și să se impună niște tarifele maximale pentru transportatori, astfel încât ei să nu poată depăși un anumit preț la abonamentul pentru elevi, și ei practic să-l respecte și în baza lui, statul să poată efectua plata directă către transportatori, fără a mai implica în niciun fel, elevul în acest proces. Și evident, pentru a face acest lucru posibil, este necesar ca operatorii de transport să încheie contracte de serviciu public cu autoritățile locale, cu consiliile județene în așa fel încât să se faciliteze o legătura financiară și legală mult mai bună între ei și autoritatea locală”, a completat președintele CNE.

Informații de context

Articolul 84, alineatul (1^3) al Legii Educației Naționale stabilește că „elevilor care nu pot fi școlarizați în localitatea de domiciliu li se decontează cheltuielile de transport între localitatea de domiciliu și localitatea unde sunt școlarizați, pe durata cursurilor școlare, din bugetul Ministerului Educației, prin unitățile de învățământ unde sunt școlarizați, în limita a 50 km”.

Ordonanța 50 din 16 iunie 2021 prevede următoarele: la articolul 84, după alineatul (1^3) se introduc șase noi alineate, alineatele (1^4)-(1^9), cu următorul cuprins:

Informații metodologice ale raportului Consiliului Național al Elevilor:

Metoda de cercetare a fost ancheta bazată pe chestionar autocompletat. Ancheta în rândul elevilor a avut drept grup țintă elevii înmatriculați în unitățile de învățământ preuniversitar gimnazial și liceal din România. Volumul eșantionului de elevi a fost de 25.352. Dintre aceștia: 

Ancheta în rândul cadrelor didactice a avut drept grup țintă cadrele didactice care predau în unități de învățământ preuniversitar din România. Volumul eșantionului de cadre didactice a fost de 2.056. Dintre acestea: 

Declarații – președintele CNE, la minutul 39:10 și 53:30:

Foto: © Franz1212 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Citește și:
Plagiatul în referate și proiecte. Trei sferturi dintre elevii participanți la un sondaj CNE susțin că sunt originali în lucrările pentru școală, în timp ce profesorii lor cred că jumătate copiază textele total sau parțial fără să citeze sursele
Exit mobile version