Recompense și stimulente pentru profesorii implicați, instruire cu experți din nordul Europei, formare pilotată prin masterul didactic introdus în 2020 – ce se așteaptă de la cadrele didactice și ce li propune acestora în raportul prezidențial privind educația de mediu

Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.com

Activitățile legate de combaterea schimbărilor climatice și protecția mediului ar putea fi introduse în metodologia după care profesorii primesc stimulente salariale și participă la mobilități, potrivit raportului privind educația de mediu, lansat în dezbatere publică, marți, de președinție. Cadrele didactice, afirmă documentul, ar urma să fie instruite în programe de formare inițială și continuă pentru a preda chestiuni de mediu, instruire pentru care se poate apela fie la specialiști locali, precum cei din universități, cât și la experți străini, “în special din țările nordice”.

Ce așteptări sunt creionate pentru profesori și predarea problemelor de mediu la clasă? “Ne dorim ca, în viitor, cadrele didactice să adopte un nou tip de pedagogie care include între valorile sale fundamentale responsabilitatea față de mediul înconjurător. În acest sens, cadrele didactice adoptă la clasă perspective interdisciplinare și transdisciplinare asupra problemelor de mediu și schimbări climatice și a manifestărilor lor locale, alături de cele pe disciplină”, spune documentul.

Acesta notează că resursa umană pentru predarea problemelor de mediu există, dar o problemă semnificativă este lipsa de pregătire a acesteia. Pentru instruirea ei, raportul oferă mai multe opțiuni, vorbind inclusiv despre includerea unui modul pilot în programele de master didactic introduse în 2020, dar care în 2021 au rămas deja fără sprijin din partea Ministerului Educației.

Resursele umane pe care raportul le ia în calcul pentru educația privind schimbările climatice și mediul sunt definite generic:

Nu există o problemă legată de numărul oamenilor, ci unele legate de pregătirea și motivare, în timp ce oferta furnizorilor de formare e limitată:

După ce vorbește, tot în termeni generici, despre formarea unei “culturi a sustenabilității în școli”, raportul listează o serie de propuneri de măsuri care să răspundă problemelor legate de formarea cadrelor didactice pe temele menționate și de stimularea lor. Documentul menționează repetat nevoia de formare pentru o educație transdisciplinară, în care oamenii de știință și profesorii “ies din zona ultra-specializată a domeniului lor”.

Textul face referire la tema recompensei și stimulării financiare a profesorilor care se implică atât în predarea problemelor privind mediul și schimbările climatice, pe baza formării primite, cât și în creșterea sustenabilității școlilor.

Măsurile, încadrate în 3 obiective macro:

Obiectivul 1 – Promovarea unei culturi a sustenabilității la nivelul unităților de învățământ

Măsuri:

Obiectivul 2 – Formarea profesională a cadrelor didactice

Măsuri:

Măsuri centrale pentru profesori menționate în Raportul președinției privind educația de mediu

Obiectivul 3 – Motivarea inspectorilor, directorilor de școală și a cadrelor didactice

Măsuri:

Documentul complet (capitolul dedicat formării și recompensării resurselor umane – la pagina 81):

Foto: © Wavebreakmedia Ltd | Dreamstime.comDreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version