Raportul prezidențial „Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile”, lansat în dezbatere publică: Se propune actualizarea programelor școlare de biologie, geografie, economie, cu noțiuni de mediu și schimbări climatice

1.375 de vizualizări
Foto: Presidency.ro
S-a lansat în dezbatere publică a Raportului „Educația privind schimbările climatice și mediul în școli sustenabile”, elaborat de Grupul de lucru pe tema educației cu privire la schimbări climatice și mediu înființat la nivelul Administrației Prezidențiale. Raportul îl găsiți pe presidency.ro și va fi în dezbatere publică până în 11 februarie 2022. Se așteaptă opinii pe adresa educ@presidency.ro 

Președintele Klaus Iohannis, declarații:

Cu toții ne dorim un mediu curat, fără deșeuri la tot pasul. Cu toții ne dorim să nu ne fie pusă în pericol sănătatea și să fim feriți de efectele devastatoare ale fenomenelor meteo extreme. Putem reuși asta prin politici publice adecvate, prin instituții care aplică legea, dar mai ales prin acțiunile individuale ale fiecăruia dintre noi. De aceea protejarea mediului nu se poate realiza fără un parteneriat între instituții și cetățeni.

Școlile în care învață elevii noștri trebuie să devină ele exemple de bune practici pentru a inspira elevii să protejeze mediul. Beneficiile – crearea unui mediu creșterea calității învățării și performanței școlare. Vă invit să lucrăm împreună pentru o Românie educată, sănătoasă și sustenabilă“, a spus președintele Klaus Iohannis.

Se propune:
  • Săptămâna verde pentru anul școlar: 2022 – 2023
  • Actualizarea programelor școlare a orelor de biologie cu noțiuni de mediu și schimbări climatice.  
  • Ministrul Educației a spus că sunt elemente care trebuie introduse de la grădiniță, iar la învățământul preuniversitar la materii precum biologie, geografie, economie și educație tehnologică, și la alte discipline în funcție de vârsta și nivelul elevului.
  • Cursuri opționale pentru schimbări climatice și mediu
  • Promovarea de bune practici și de acțiuni pentru mediu 
  • Recompensarea personalului didactic implicat 
  • O platformă web dedicată 
  • Manuale auxiliare în format digital și clasic 
  • Kituri de măsurare a poluanților din atmosferă
  • Aplicații gratuite în școli pentru a măsura factorii poluanți 
  • Program de formare a profesorilor și suporturi de curs

Premierul României, Nicolae Ciucă:

  • “România și-a asumat implementarea unor astfel de programe de mediu.
  • Guvernul își asumă, ca angajament ferm, mobilizarea resurselor pentru că aceste măsuri să fie implementate la termenii stabiliți. 
  • De acțiunile noastre de azi depinde viitorul tinerei generații deja extrem de interesată de protejarea mediului. Unul dintre piloni: educația în spiritul protejării naturii 
  • Raportul promovează respectul pentru mediu 
  • Un studiu din 2021 realizat la SNSPA confirmă că tinerii vor introducerea acestor cursuri
  • Vom achiziționa microbuze verzi”

Europenii, în special tinerii, sunt foarte îngrijorați de schimbările climatice. 93% dintre cetățenii europeni consideră schimbările climatice o problemă gravă, iar 96% s-au implicat în cel puţin o acţiune pentru combaterea acestui fenomen. Şi noi, în România, resimţim efectele schimbărilor climatice. Seceta, ploile torenţiale, inundaţiile, fenomenele meteorologice extreme şi codurile roşii de căldură au devenit tot mai frecvente în ultimii ani. Rapoartele ANM arată clar: încălzirea climei a generat cea mai călduroasă perioadă de zece ani din istoria măsurătorilor meteo. Două treimi dintre români văd schimbările climatice ca fiind o problemă foarte gravă, iar noi trebuie să găsim soluţii“, a spus premierul, la evenimentul de la Palatul Cotroceni.

Ministrul Mediului, Tanczos Barna:

  • “Raportul prezidențial ne oferă multe pârghii și oportunități pentru a pregăti o societate responsabilă, îi ajută pe tineri să își dezvolte înțelegerea și atitudinea. 
  • Ministerele mediului și educației vor elabora o strategie pentru mediu care va fi în programa școlară 2023- 2024 
  • Începem cu generația cea mai receptivă 
  • Avem programe precum Rabla plus, care are o valoare educativă prin cultura pentru emisii zero
  • Am avut în anii trecuți programe Casa verde pentru școli și vom continua
  • Peste 3,8 miliarde de euro din PNRR la dispoziție, bani alocați programelor de mediu”

Atâta vreme cât ne vom ocupa de educație și schimbări climatice în școli și vom investi sume importante, schimbările nu vor marca generațiile următoare ci vor rămâne in istorie doar ca o provocarea ce ne-a învățat să luptăm împreună“, a conchis ministrul mediului prezent la lansarea raportului în dezbatere publică.  

Şeful statului „a promovat constant educaţia, protecţia mediului şi combaterea schimbărilor climatice ca teme prioritare ale mandatelor sale. Pentru a genera politici publice şi soluţii concrete în domeniile de protecția mediului si combaterea schimbărilor climatice, preşedintele Klaus Iohannis a decis organizarea, la nivelul Administraţiei Prezidenţiale, a unor formate diverse de lucru, desfăşurate pe parcursul mai multor ani, precum cele care s-au finalizat cu Proiectul România Educată, altele pe subiecte punctuale, precum grupul de lucru pe tema ‘Combaterea schimbărilor climatice: o abordare integrată’, înfiinţat la începutul anului 2022”, arată un comunicat de presă al Administraţiei Prezidenţiale.

Totodată, începând cu anul 2021, funcţionează Grupul de lucru pe tema educaţiei cu privire la schimbări climatice şi mediu, care reuneşte reprezentanţi ai Administraţiei Prezidenţiale, ai Ministerului Educaţiei, ai Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, ai instituţiilor de învăţământ, ai elevilor, ai profesorilor şi ai părinţilor, precum şi ai unor ONG-uri cu experienţă relevantă, mai arată comunicatul de presă.

Care sunt obiectivele Grupului? “Îmbunătăţirea calităţii educaţiei privind schimbările climatice şi mediul, prin dezvoltarea unui program de educaţie pentru climă la nivel naţional. Tocmai de aceea, unul dintre criteriile principale avute în vedere pentru selectarea membrilor grupului l-a constituit experienţa anterioară în elaborarea şi implementarea unor proiecte educaţionale în materie de schimbări climatice şi mediu.

Grupul de lucru s-a reunit în mod constant pe parcursul anului 2021 pentru a aborda teme legate de infrastructură, formarea cadrelor didactice, aria curriculară, materialele didactice, instrumentele digitale pentru educaţia privind clima, activităţile educative în natură ş.a. Toate aceste elemente au fost sintetizate în raportul Educaţia privind schimbările climatice şi mediul în şcoli sustenabile, lansat marţi, 11 ianuarie 2022, la Palatul Cotroceni, în dezbatere publică, până în 11 februarie 2022″. Se așteaptă opinii pe adresa educ@presidency.ro

Citește raportul aici:
Cine participă la lansare:
  • Klaus Werner IOHANNIS, Preşedintele României
  • Prezentare raport – Dna Alexandra-Maria BOCȘE, Consilier de Stat, Departamentul
    Climă și Sustenabilitate, Administrația Prezidențială
  • Nicolae CIUCĂ, Prim-Ministru
  • Barna TÁNCZOS, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor
  • Sorin-Mihai CÎMPEANU, Ministrul Educației
  • Barna TÁNCZOS, Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor
  • Ligia DECA, Consilier Prezidenţial, Departamentul Educaţie şi Cercetare
Mai jos, montaj cu testimoniale video ale unor tineri privind protecția mediului:

6 comments
  1. Consider ca ar fi mai oportun sa se discute despre schimbari climatice si mediu la Geografie, nu la Biologie. In ultimii ani Geografia a fost data la o parte din planuri cadru si diferite proiecte, iar continuturile si temele geografice au fost atribuite altor discipline: biologie,educatie tenologica, variate educatii….., etc. Si mai dorim elevi educati, informati??!!!

  2. Imi permit sa va intreb cum as putea participa la discutiile grupului de lucru cu privire la educatia privind schimbarile climatice si mediul?

  3. Zau? Asta ne framanta acum? Oare nu se putea amana manifestarea i sa ne ocupam de MARILE PROBLEME actuale? Familiile elevilor sunt doborate de rata mare de pozitivare, de facturile enorme (pe care presedintele i guvernantii nu le reimt!) si noi vorbim acum de schimbarile climatice?Doamne, in ce tara traim!

    1. Problema lor este ca din PNRR pe asta au obtinut finantare “Scoli Verzi si Probleme de Mediu” si trebuie sa fac si ei ceva ca sa isi ia banii, ca la reciclare si energie din surse alternative erau sanse mici sa devenim campioni.

      Intersul lor este pe banii din PNRR, insa la cat de capabil pare domnul Campeanu de la Minister, si cum sustine ca ale lui competente sunt pe “Educatie” nu pe “sanatate” sau “mediu” sau “sustenabilitate”… sut sanse mari ca Ministerul Educatie sa nu fie capabil sa absoarba aceste fonduri si sa duca proiectele la bun sfarsit (altfel de cat pe hartie), iar peste cativa ani vom vedea cum acele fonduri vor fi cerute inapoi de UE, insa atunci domnului Campeanu nu ii va mai pasa de aceste probleme, dumnealui probabil visea si isi “doreste” sa devina presedinte, ca doar nu ar fi prima data cand un profesor ajunge la carma unei tari.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Elevii maghiari se pare că au avut rezultate mai bune la PISA 2022, decât cei care învață în limba română, susține sociologul Tamás Kiss / Pentru prima dată, performanța învățământului în limba maghiară din România a fost măsurată separat

„Una dintre noutățile PISA 2022 a fost că performanța sistemului de învățământ în limba maghiară din România a fost măsurată separat. Se pare că elevii care studiază în limba maghiară…
Vezi articolul