Mircea Bertea, președinte al Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România și consilier onorific al ministrului Daniel David, a declarat că a avut o întâlnire online „cu toate liceele pedagogice”. Referitor la proiectul cu regulamentul de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic, Mircea Bertea a spus că „colegii sunt nemulțumiți de forma în care acest regulament a fost propus. Sperăm să-l putem îmbunătăți”. Declarațiile au fost făcute la Prima TV, în emisiunea Viitor pentru România cu Nicoleta Călugăreanu, vineri, 17 octombrie.
Recent, Ministerul Educației și Cercetării a pus în consultare publică regulamentul-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic.
Nicoleta Călugăreanu, moderatoare: Aș vrea să ne spuneți câteva cuvinte, vă rog, despre dezbaterea regulamentului de organizare și funcționare a colegilor și liceelor pedagogice.
Mircea Bertea: „E foarte important ceea ce spuneți, pentru că ajungem, iarăși, la un punct fierbinte în educația românească: despre identitatea profesională. Vedeți că, astăzi, meseria de profesor/ învățător deja a scăzut în atractivitate și în recunoaștere socială. Și atunci de unde trebuie pornit? De la formarea inițială. S-a pus în dezbatere publică o formă a regulamentului de organizare și funcționare a liceelor pedagogice, care trebuie mult îmbunătățită.
După părerea mea, Ministerul trebuie să revină la a păstra pe mai departe ceea ce e bun în învățământ, după formula în care pregătim medicii, jurământul lui Hipocrate, primum non nocere, mai întâi să nu faci rău. Ce e bun în învățământul pedagogic păstrăm și acest „ce e bun” îl adaptăm condițiilor societății viitorului, o societate în care inteligența artificială, în care tehnologia și așa mai departe. (…)
Se dezbate acest regulament, acum. Am avut o întâlnire cu toate liceele pedagogice, online. Colegii sunt nemulțumiți de forma în care acest regulament a fost propus. Sperăm să-l putem îmbunătăți, să găsim în anumite compartimente din Ministerul Educației un partener de dialog.”
De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu mai organizează admitere pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, potrivit unui proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic.
Specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, care funcționează în baza Legii educației naționale nr.1/2011, nu se află în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, acesta fiind și motivul pentru care nu se mai organizează, din anul școlar 2026-2027, admitere pentru aceste specializări.
Art. 18. – „Pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, specializări care funcționează în baza Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, specializări pentru care nu se mai organizează admitere începând cu anul școlar 2026- 2027, rămân valabile planurile-cadru și programele școlare aflate în uz la data admiterii și înscrierii elevilor de la aceste specializări în clasa a IX-a a studiilor liceale”, prevede documentul pun în consultare publică de Ministerul Educației.
Potrivit proiectului, noile specializări sunt următoarele: educație timpurie, pedagogia învățământului primar, pedagogia generală, pedagogia educației nonformale și mediere școlară.
O altă noutate este că practica curentă a liceenilor de la clasele cu profil pedagogice se va desfășura în grupe de câte 4-6 elevi, în fiecare săptămână, conform documentului Ministerului Educației și Cercetării.
În prezent, în privința practicii pedagogice curente, regulamentul din 2020 nu prevede un anumit număr de elevi, ci apare doar formularea „pe grupe de elevi”: „a) curentă – este forma de practică pedagogică derulată colectiv, pe grupe de elevi, ce se desfășoară în fiecare săptămână, sub îndrumarea profesorului coordonator de practică pedagogică de la liceul/colegiul pedagogic, a profesorilor metodiști de la liceul/colegiul pedagogic și a cadrelor didactice din școlile de aplicație.”
Proiectul și anexele puse în consultare publică:
