PROIECT Din anul școlar 2026-2027, liceele pedagogice nu mai organizează admitere pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor / La ce specializări se vor putea înscrie elevii

87.131 de vizualizări
Foto: Grigore Popescu/ AGERPRES Foto
De anul școlar viitor, liceele cu profil pedagogic nu mai organizează admitere pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, potrivit unui proiect pus în dezbatere publică de Ministerul Educației și Cercetării. Este vorba despre Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a învățământului preuniversitar pedagogic.

Specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, care funcționează în baza Legii educației naționale nr.1/2011, nu se află în Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023, acesta fiind și motivul pentru care nu se mai organizează, din anul școlar 2026-2027, admitere pentru aceste specializări. Vezi mai jos, în articol, care sunt noile specialzări.

Art. 18. – „Pentru specializările învățător-educatoare și educator-puericultor, specializări care funcționează în baza Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare, specializări pentru care nu se mai organizează admitere începând cu anul școlar 2026- 2027, rămân valabile planurile-cadru și programele școlare aflate în uz la data admiterii și înscrierii elevilor de la aceste specializări în clasa a IX-a a studiilor liceale”, prevede documentul pun în consultare publică de Ministerul Educației.

Potrivit proiectului, noile specializări sunt următoarele: educație timpurie, pedagogia învățământului primar, pedagogia generală, pedagogia educației nonformale și mediere școlară.

Art. 2 – „(1) Unitățile de învățământ în care se organizează învățământ vocațional pedagogic sunt unități de învățământ liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învățare-evaluare și practica pedagogică pentru specializările din cadrul filierei vocaționale, profilul pedagogic, respectiv: educație timpurie, pedagogia învățământului primar, pedagogia generală, pedagogia educației nonformale și mediere școlară.”

În document este menționat că absolvenții de profil pedagogic pot ocupa funcții didactice și didactice auxiliare de educator/educatoare, învățător/ învățătoare cu statut de debutant suplinitor, pedagog școlar, instructor de educație extrașcolară și de mediator școlar:

Art. 3. – „Prin absolvirea cu diplomă a specializărilor din cadrul filierei vocaționale, profilul pedagogic, menționate la art. 2 alin. (1), se consideră îndeplinite condițiile de formare psihopedagogică și de calificare necesare ocupării funcțiilor didactice și didactice auxiliare de educator/educatoare, învățător/ învățătoare cu statut de debutant suplinitor, pedagog școlar, instructor de educație extrașcolară și de mediator școlar.”

Despre probele de aptitudini, conform proiectului

Proiectul și anexele puse în consultare publică:

Ce stabilește Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023 în privința învățătorilor:

Legea nr. 198/2023 prevede, printre altele, că liceele pedagogice formează învățători, dar aceștia pot fi angajați pe perioadă determinată. Pentru a se titulariza, ei trebuie să termine o facultate de profil.

Art. 176 – „(1) Pentru ocuparea funcţiilor didactice prevăzute la art. 165 trebuie îndeplinite următoarele condiţii minime de studii:

a) pentru ocuparea funcţiei didactice de educator/educatoare: absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Educaţie timpurie”;

b) pentru ocuparea funcţiilor didactice de profesor pentru educaţie timpurie: absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Educaţie timpurie”;

c) pentru ocuparea funcţiilor didactice de învăţător/învăţătoare cu statut de debutant suplinitor: absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic, cu specializarea „Pedagogia învăţământului primar”;”

Funcția de profesor pentru învățământul primar este ocupată de cei care au absolvit liceul pedagogic cu specializarea „pedagogia învățământului primar” și facultatea cu aceeași specializare. De asemenea, se pot titulariza în sistem și absolvenții cu diploma de licență a specializării „Pedagogia învățământului primar” și care au urmat un program de studii universitare de masterat didactic cu durata de un an.

Art. 176 (1) – „d) pentru ocuparea funcţiei didactice de profesor pentru învăţământ primar, cel puţin una dintre următoarele condiţii:

(i) absolvirea cu diplomă de bacalaureat a liceului pedagogic cu specializările „Pedagogia învăţământului primar” şi absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar”;

(ii) absolvirea cu diplomă de licenţă a specializării „Pedagogia învăţământului primar” şi absolvirea unui program de studii universitare de masterat didactic cu durata de un an;”

Elevii care sunt înscriși în liceele pedagogice și foștii absolvenți de liceu pedagogic pot fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar, conform legii.

Articolul 249 – „(1) Elevii care la data intrării în vigoare a prezentei legi sunt înscriși în cadrul liceelor pedagogice, specializarea învățător/învățătoare, sau sunt absolvenți ai acestei specializări, prin excepție de la prevederile art. 176 alin. (1) lit. c), pot fi încadrați pe postul de învățător/învățătoare în învățământul primar.

(9) Persoanelor care până în anul 2027 finalizează studiile liceale pedagogice, specializarea educator-învățător și învățător, li se consideră îndeplinită condiția de studiu pentru ocuparea funcției didactice de învățător/învățătoare.”

Informații de context

Amintim că Asociaţia Naţională a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice a solicitat la începutul lunii februarie 2023 ca învățătorii să poată fi formați în liceele de profil, dar aceștia să nu poată să se titularizeze în sistem decât după ce fac facultatea.

În varianta inițială a proiectului de lege Deca era precizat că liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor.

Atunci, într-o scrisoare deschisă, 29 de licee pedagogice au cerut președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației să nu se desființeze specializarea de învățător. A fost inițiată și o petiție prin care cele 29 de licee pedagogice solicită ca liceenii să poată fi formați pentru a ajunge învățători.

Eliminarea specializării de învățător a fost criticată de mai multe asociații ale elevilor: „Considerăm că cei 4 ani de studiu din cadrul profilului pedagogic pregătesc elevii pentru catedra învățământului primar într-un mod mult mai eficient spre deosebire de studiile universitare, care au o durată de 3 ani și de-a lungul cărora numărul orelor de practică de specialitate este cu mult mai mic față de cel prevăzut de profilul liceal”, sunt de părere elevii.

În cadrul unei conferințe de la Timișoara, secretarul de stat Sorin Ion a oferit o justificare în privința eliminării specializării de învățător din cadrul liceelor pedagogice: „E o certitudine că România este, cu siguranță, singura țară din Uniunea Europeană care formează învățători doar cu studii medii. Eu nu spun că e bine, că e rău, că asta ne face mai puțin grozavi în Europa, dar asta este realitatea.” 

Asociația Română de Cercetare în Educație (ARCE), condusă de Lucian Ciolan, este de părere că absolvirea studiilor universitare se “impune” pentru o carieră didactică “indiferent de nivelul educațional la care este practicată”. – Mai multe detalii aici

Citește și:
august 2023 – Un absolvent de liceu pedagogic care vrea să fie învățător și un tânăr cu studii superioare care vrea să se facă profesor pentru învățământ primar – ce trasee de angajare și profesionale vor avea, potrivit noii legi a Educației


4 comments
  1. Sunt in sistem absolvenți de liceu exp mecanica fina sau tehnologic,au făcut facultatea de horticultura sau de alimentație publică,ori alte facultăți la distanta ,cu frecventa redusa. cu aceasta diplome de specialiști au găsit oportunitatea cea mai convenabilă sa intre în Învățământ ca educatori…. O pîine caldă și garantată pe viață angajat bugetar la stat …prin cunoștințe și pile ai luat gradul, și uite așa ramii profesor educator de Grădiniță.

  2. ERATĂ:
    Asta nu schimbă nimic. Liceele pedagogice scoteau oameni foarte buni pentru a fi învățători foarte potriviți, ce știau a cânta, chiar la un instrument, capabili să susțină orice lecție practică la vârste mici. Aceste licee erau atât de bune în trecutul un pic cam îndepărtat încât mai toți erau capabili să intre cu examen la orice facultate serioasă, mai puțin cele cu mult STEM. E in regulă să avem și noi specializați în educație timpurie și alte niveluri de vârste însă nivelul educației e oricum căzut din pod și cu cucuie peste tot datorită încrederii prea mari acordate unei tehnologii ce se așează în mințile copiilor când încă nu s-a pus baza culturală. Ar vrea unii profesori sa le așeze această bază ca trambulină contra cucuie, pansament și centură de siguranță dar îi preiau prea „viciați” la vârste prea mici. Păi cum să convingi tu un profesor ce abia vorbește legat că se poate face lecție și fără a impune grup de WApp cu copii pentru fișe suplimentare ce nu sunt nici măcar explicative sau scheme mentale? Cum studiază copilul acela de 9 ani autonom acasă când stă tot timpul cu ochii pe stimulii din telefon veniți întruna pe grupul de colegi?! Credeți că se ajută între ei? Cică metode moderne. Nu i-am mai atins de mult timp pe acești profesori moderni vreun curs veritabil de metode moderne, se vede cu ochiul liber. Le dați gradele prea ușor. După ce le-ați dat brânci în orice fel în clase cu copii ce încep curioși și termină scârbiți de școală

    1. dl/dna ERATA,
      Nu stiti despre ce vorbiti si amestecati prea multe la un loc.

      Va exprimati pareri despre o categorie de oameni pe care, in mod clar, nu-i simpatizati, dar, si mai clar, nici nu-i cunoasteti in totalitate (nici nu ar fi posibil). Nu e bine sa tot generalizati si sa dati cu pietre intr-o intreaga breasla.

      Nu stiti cum se obtin acele grade de care vorbiti (nu se „dau,” ci se obtin prin examene dificile).

      Iar ce fac copiii acasa, cu telefoane etc, scapa de sub controlul profesorilor/invatatorilor/educatorilor si este cu totul in responsabilitatea apartinatorilor legali.

      Ar trebui ca noi toti sa depasim, totusi, aceasta „moda” a denigrarii cadrelor didactice de orice fel si a scolii. Este o chestiune negativa pt noi ca societate.
      Ar fi bine sa se ocupe de scoala/invatamant numai oameni din domeniu si numai cei cu coloana vertebrala, cu demnitate si probitate morala – nu mincinosii, profitorii, imbuibatii AVIZI de bani, functii si putere si nici cei cu vendete personale.

  3. Asta nu schimba nimic. Liceele pedagogice scoteau oameni foarte buni pentru a fi învățători foarte potriviți, ce știau a cânta, chiar la un instrument, capabili să susțină orice lecție practică la vârste mici. Aceste licee erau atât de bune in trecutul un pic cam îndepărtat încât mai toți erau capabili sa intre cu examen la orice facultate serioasă, mai puțin cele cu mult STEM. E in regulă să avem și noi specializați în educație timpurie și alte niveluri de vârste însă nivelul educației e oricum căzut din pod și cu cucuie peste tot datorită încrederii preamări acordate unei tehnologii ce se așează în mințile copiilor când încă nu s-a pus baza culturală. Ar vrea unii profesori sa le așeze această bază ca trambulină contra cucuie, pansament și centură de siguranță dar îi preiau prea „viciați”, de la vârste prea mici. Păi cum sa convingi tu un profesor ce abia vorbește legat că se poate face lecție și fata a impune grup de WApp cu copii pentru fișe suplimentare ce nu sunt nici măcar explicative sau scheme mentale? Cum studiază copilul acela de 9 ani autonom acasă când stă tot timpul cu ochii pe stimulii din telefon veniți întruna pe grupul de colegi?! Credeți că se ajută între ei? Cică metode moderne. Nu i-am mai atins de mult timp pe acești profesori moderni vreun curs veritabil de metode moderne, se vede cu ochiul liber. Le dați gradele prea ușor. După ce le-ați dat brânci în orice fel în clase cu copii ce încep curioși și termina scârbiți.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Profesoara Iuliana Căplescu, despre Titularizare: Examenul să se organizeze direct la școală, iar comisiile de evaluare să nu mai fie formate din profesori, ci din specialiști, poate din afara județului

Examenul de Titularizare ar trebui să se desfășoare la nivelul școlilor care au posturi disponibile, a spus Iuliana Căplescu, profesoară de istorie la Colegiul Național „Matei Basarab” din București, la…
Vezi articolul

BREAKING Ministerul Educației a publicat lista inițială cu cele 2520 de proiecte aprobate pentru finanțare în apelul pentru dotarea claselor cu mobilier, a laboratoarelor de informatică, de științe și a cabinetelor școlare, după etapa de evaluare calitativă

Ministerul Educației a publicat astăzi lista inițială a proiectelor cu punctajele obținute în cadrul etapei de evaluare calitativă din apelul „Dotarea cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale a unităților…
Vezi articolul

Educația financiară – abordată „transversal” în proiectul planurilor-cadru pentru liceu, la economie, matematică și în „zona descentralizată”, spune ministrul Daniel David / Locul ei – „în acele competențe personale, sociale și antreprenoriale” 

Locul educației financiare „eu acolo l-aș vedea, ca fiind foarte important în acele competențe personale, sociale și antreprenoriale”, a spus ministrul Daniel David marți, 4 februarie, în cadrul evenimentului de…
Vezi articolul

Peste 400 de pagini de amendamente și modificări la proiectele legilor Educației din partea ministerelor și instituțiilor obligatorii în procesul de avizare – surse / Greșeli de scriere, erori gramaticale, dezacorduri și virgule între subiect și predicat, printre reproșuri

Proiectele de legi ale educației au strâns peste 400 de pagini de amendamente și propuneri de modificare din partea celor 13 ministere avizatoare și a instituțiilor de la care Ministerul…
Vezi articolul