Scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice către Președinte, Parlament și Ministerul Educației să nu desființeze specializarea de învățător de la aceste școli

4.548 de vizualizări
Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com
O scrisoare deschisă semnată de 29 de licee pedagogice este adresată președintelui României, Parlamentului și Ministerului Educației, astfel încât să nu se desființeze specializarea de învățător. Săptămâna trecută, Edupedu.ro a scris că liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar.

„Având în vedere informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România”, se arată în textul scrisorii.

În document sunt menționate rezultatele deosebite pe care le-au obținut la titularizare absolvenții liceelor pedagogice: „Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice”.

Redăm conținutul scrisorii deschise

Către,

Administrația Prezidențială,

Parlamentul României,

Guvernul României,

Ministerul Educației

Având în vedere informațiile apărute în mass-media legate de proiectul de Lege a învățământului preuniversitar, conform cărora liceele și colegiile pedagogice nu vor mai avea specializarea de învățător, cadrele didactice din întregul sistem de învățământ pedagogic își exprimă dezaprobarea față de această decizie, care afectează grav baza formării dascălilor din România.

Încercări de desființare a acestui profil au mai existat în perioada postdecembristă, dar timpul a dovedit că au fost decizii eronate și s-a revenit asupra lor.

Argumente:

1. Urmând acest profil vocațional, elevii au șansa ca de la vârstă fragedă să se pregătească temeinic pentru profesia de dascăl, într-un mediu care le oferă atât cunoștințe teoretice, cât și competențe și abilități metodice în cadrul practicii pedagogice desfășurate timp de patru ani. Prin școlile de aplicație, se oferă posibilitatea elevilor să-și desfășoare practica pedagogică observativă și de predare în condiții optime pe parcursul celor patru ani de studiu.

2. Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psihopedagogice.

3. Absolvenții profilului pedagogic au ocupat posturi didactice și au continuat studiile universitare la facultățile de științe ale educației, ceea ce demonstrează că cele două nivele de învățământ se completează și nu se exclud.

4. Nu credem că se pot echivala anii de pregătire din liceul pedagogic și completarea procesului de perfecționare din universitate, adică șapte ani de studiu, doar cu formarea din mediul universitar, adică trei ani.

5. Este cunoscut că unitățile de învățământ de stat și particulare solicită cadre didactice care au la bază liceele pedagogice.

6. Optăm pentru specializarea educator-învățător cu calificările: educator/ educatoare pentru educație timpurie (ciclul antepreșcolar și preșcolar) și învățător/ învățătoare (ciclul primar)

7. Condiționarea absolvenților de profil pedagogic, specializarea învățător/învățătoare care se încadrează în sistemul național de învățământ pentru ocuparea funcției didactice de învățător/învățătoare, de absolvirea unei forme superioare de învățământ într-o perioadă de 6-7 ani.

Modernizarea învățământului nu înseamnă doar forme noi, preluate ca atare, ci, mai ales, păstrarea fondului, a tradiției care și-a dovedit viabilitatea de-a lungul anilor. Credem că, în aceste condiții, adaptarea ar fi cuvântul – cheie. Trebuie mers înainte cu ceea ce avem deja bun, fără să dărâmăm tot pentru a construi edificii fără bază. În plus, ar trebui cerută și părerea tuturor celor implicați în procesul instructiv-educativ.

1. Colegiul Național Pedagogic „Carol I”, Câmpulung Muscel

2. Colegiul Național Pedagogic „Preparandia- Dimitrie Țichindeal”, Arad

3. Colegiul Național Pedagogic „Constantin Cantacuzino”, Târgoviște

4. Colegiul Național Pedagogic „Constantin Brătescu”, Constanța

5. Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria”, Ploiești

6. Colegiul Național „Gheorghe Asachi”, Piatra Neamț

7. Liceul „Horea, Cloșca si Crișan”, Abrud

8. Liceul „Andrei Mureşanu”, Braşov

9. Liceul Pedagogic „Gheorghe Șincai”, Zalău

10. Liceul Teologic Ortodox „Sfântul Constantin Brâncoveanu”, Făgăraș

11. Liceul Teologic Romano-Catolic „Sfântul Francisc de Assisi”, Roman

12.Colegiul Național Pedagogic „Dumitru Panaitescu Perpessicius”, Brăila

13. Liceul Teoretic „Nicolae Cartojan”, Giurgiu

14. Liceul Tehnologic „Barbu A. Știrbey”, Buftea

15.Colegiul Național „Elena Cuza”, București

16. Liceul Teoretic „Nicolae Titulescu”, Slatina

17. Liceul Pedagogic „Ștefan Bănulescu”, Călărași 1

8.Colegiul Național Pedagogic „Mihai Eminescu”, Târgu Mureș

19.Colegiul Național Pedagogic „Regina Maria”, Deva

20.Colegiul Național „Inochenție Micu Clain”, Blaj

21. Liceul Pedagogic „Taras Șevcenko”, Sighetu Marmației

22.Colegiul Naţional „Costache Negri”, Galaţi

23.Colegiul Național de Informatică „Matei Basarab”, Râmnicu Vâlcea

24. Liceul Pedagogic ,,Matei Basarab”, Slobozia

25. Liceul Teoretic „Ion Creangă”, Tulcea

26.Colegiul Național „Kemal Ataturk”, Medgidia

27.Colegiul Național „George Coșbuc”, Năsăud

28. Liceul Vocațional Pedagogic „Nicolae Bolcaș”, Beiuș

29.Colegiul Național „Spiru Haret”, Târgu Jiu

Scrisoarea deschisă poate fi consultată mai jos.

Informații de context

La articolul 52, alin. (2) din proiectul de lege consultat de edupedu.ro stabilește că liceele pedagogice vor avea specializările de educator-puericultor și instructor de educație extrașcolară: „(2) Unităţile de învăţământ în care se organizează învăţământ pedagogic preuniversitar sunt unităţi de învăţământ liceal, care au capacitatea de a organiza procesul de predare-învăţare-evaluare şi practica pedagogică, pentru specializările din cadrul filierei vocaţionale: educator-puericultor, instructor de educaţie extraşcolară”.

Legea Educației Naționale 1/2011 permite liceelor pedagogice să formeze personal pentru funcția de educator-puericultor și pentru funcția de educator-învățător. Art. 236 alin. (2) din Legea Educației Naționale: „Prin excepție de la prevederile alin. (1), formarea personalului din educația antepreșcolară pentru funcția de educator-puericultor, a celui din învățământul preșcolar și primar pentru funcțiile de educatoare/educator și învățătoare/învățător se realizează prin liceele pedagogice, iar a maiștrilor-instructori și a antrenorilor prin unități de învățământ terțiar nonuniversitar.”

Într-o scrisoare semnată de profesorul Mircea Bertea, președintele Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România (ANCLP), era semnalată o posibilă desființare a formării de învățători și educatoare prin colegiile sau liceele pedagogice. – detalii aici

De precizat este că Ministerul Educației nu a prezentat public o analiză sau motivele pentru care aplică această măsură.

Foto: © Arne9001 | Dreamstime.com / Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi oferă gratuit imagini stock prin care Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil / Campania Back to school oferă posibilitatea oricărei școli, profesor sau elev să descarce imagini de calitate cu 50% discount.

Citește și:
Liceele pedagogice nu vor mai putea forma învățători pentru prima dată de la înființarea acestora, potrivit proiectului de Lege a învățământului preuniversitar – surse
“Liceele pedagogice în pericol?” Președintele asociației acestor școli semnalează o posibilă desființare a formării de învățători și educatoare prin colegiile sau liceele pedagogice, în proiectul revizuit al viitoarei legi a învățământului

5 comments
  1. Învățătorul – cea mai nobilă profesie. Omul- care deschide tainele cunoașterii. Dar această profesie pe lângă vocație are nevoie și de multă muncă, de multă practică. Practică, care vine doar observând, pe parcursul a mai multor ani, practică care vine aplicând ceea ce observi. Elevii liceelor pedagogice au posibilitatea să se formeze temeinic pe parcursul celor 4 ani de studiu datorită acestor ore nenumărate de practică pedagogică. Desființarea acestor licee pedagogice ar fi un pas uriaș în spate pentru miile/milioanele de copiii ai României. Fiecare dintre noi am trecut prin mâna unui învățător care și- a pus amprenta asupra noastră. Ne- a învățat tainele cititului și ale socotitului. Vorba cântecului: ” Dăscăliță, dăscăliță ne- ai luat de pe uliță…și ne- ai dat la fiecare aur și mărgăritare”. În trecut învățătorul era foarte respectat, foarte apreciat de întreaga comunitate. Acum vreți să desființați și să ștergeți cu buretele zecile de ani în care acești OAMENI/ ÎNVĂȚĂTORII și – au adus aportul la scoaterea românilor din întuneric. Și încă o idee. Lui Dumnezeu i se spunea ÎNVĂȚĂTORUL. În prima oră de metodică, în prima oră când explic importanța metodicii și a practicii totdeauna le spun fetelor, viitoarelor dăscălițe că ele sunt LUMINA în această lume. În speranța că această LUMINĂ nu se va stinge, sper ca decidenții politicii, să analizeze de zece ori și …..vorba românului ….să taie o dată.

  2. Sunt absolventa de Lic. Ped , specializarea învățători, promotia1982. Chiar dacă mi-am completat studiile(inclusiv master), cunoștințele de specialitate si mai ales practica pedagogica, le -am studiat cel mai bine în liceu. Păcat, ca se dorește acest lucru! Sunt de acord cu continuarea studiilor de specialitate, după absolvirea unui liceu de specialitate (pedagogic).

  3. Plansete si suspine … E nevoie de invatatori tineri, care stiu sa cante si sa predea prin cantec. Care stiu sa se joace si sa predea prin joc. Care stiu sa danseze si sa predea prin dans. E nevoie de invatatori care sa manance didactica (post)moderna pe paine. Si asta se invata doar in facultate.

    Ar trebui gasita o solutie out-of-the-box. Insa cu un ministru incompetent e putin probabil.

    Revolta masiva este insa binevenita. Astia nu inteleg decat de frica. La fel ca mizeria aia de Putin.

    1. Fals.
      Liceele pedagogice, timp de 5 ani, formau viitorii învătatori foarte serios. Ce se face la așa-zisa facultate e apă de ploaie. Numai cine a absolvit cursurile unui liceu pedagogic de 5 ani știe cum e realitatea, de fapt.
      Nu există o didactică post-modernă în adevăratul sens al cuvântului. Totul este o adaptare superficială la o realitate cognitivă a prescolarului și a școlarului mic încă nedefinită clar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Peste 70 de studenți ai Universității Dunărea de Jos din Galați, unii dintre ei cu 0 credite anul trecut, “sunt promovați” până la iarnă, când riscă să fie “exmatriculați” / Rectorul Lucian Georgescu declară că, dacă acei studenți nu își rezolvă problemele, “nu vor mai beneficia de buget în niciun fel”

Universitatea Dunărea de Jos din Galați a decis, luna aceasta, să nu mai aplice, pentru un grup de peste 70 de studenți ai uneia dintre facultățile sale, provenind din Republica…
Vezi articolul

VIDEO Noile reguli pentru deschiderea școlilor, anunțate de miniștrii Sănătății și Educației: Sunt două scenarii. După depășirea ratei de infectare de 6/1.000 nu vor mai fi permise nici măcar activitățile remediale, toți elevii trec în online și doar creșele și grădinițele mai funcționează

După depășirea ratei de infectare de șase la mine nu vor mai fi permise nici măcar activitățile remediale, a anunțat ministrul Educației într-o conferință de presă comună cu Ioana Mihăilă,…
Vezi articolul

PARADOX Una dintre priorităţile bugetare ale Ministerului Educaţiei este susţinerea manualelor Editurii Didactice şi Pedagogice, desi acelaşi minister a renunţat la manualele unice

În proiectul de Buget pe 2019, adoptat de Guvern, una dintre priorităţile Ministerului Educaţiei la capitolul învăţământ preuniversitar este “susţinerea Societăţii Editura Didactică şi Pedagogică S.A.”. Este apoi precizat şi…
Vezi articolul

Cîmpeanu, despre motivele pentru care o parte dintre elevii de clasa a VIII-a nu au fost înscriși la Evaluarea Națională 2022: Am avut mulți elevi care s-au depărtat de școală în acești doi ani de criză sanitară

„Incapacitatea de a promova clasa terminală are legătură și cu faptul că, din păcate, neînțelegând importanța principiului că școlile se închid ultimele și se deschid primele pe timpul crizei sanitare,…
Vezi articolul

Corpul de control al Ministerului Educației se va duce în toate cele 36 de licee unde rata de promovare la Bac 2021 a fost zero. Cîmpeanu a anunțat că va conduce și el corpul de control: „Am să doresc și eu să văd una-două-trei din aceste școli”

Corpul de control al Ministerului Educației va investiga situația ratei de promovare zero din cele 36 de licee, unde niciun candidat nu a reușit să treacă de examenul de Bacalaureat…
Vezi articolul

“Dacă sunt elevă în clasa x și din prima zi de școală m-am așezat în banca a treia de la fereastră, acolo voi sta până se sfârșește semestrul întâi”, spune ministrul Educației care anunță că laboratoarele vor fi evitate

Ministrul Educației a explicat principiul după care elevii trebuie să se ghideze la școală, pentru a limita cât mai mult deplasarea între clase și în interiorul clasei, între bănci. Monica…
Vezi articolul