“Liceele pedagogice în pericol?” Președintele asociației acestor școli semnalează o posibilă desființare a formării de învățători și educatoare prin colegiile sau liceele pedagogice, în proiectul revizuit al viitoarei legi a învățământului

19.020 de vizualizări
Înscrierea la Evaluarea Națională Documente / Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Varianta legii educației în lucru în Ministerul Educației condus de Ligia Deca ar prevede în forma din prezent că liceele pedagogice “nu vor mai școlariza în specializările învățător și educatoare, școlarizarea pentru aceste specializări fiind rezervată exclusiv învățământului universitar”, atrage atenția profesorul Mircea Bertea, președintele Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România (ANCLP). Într-o scrisoare trimisă redacției Edupedu.ro, Bertea spune că “niciun specialist/expert de la liceele și colegiile pedagogice, membre ale Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice, nu a fost consultat sau invitat la dezbateri/analize pe propuneri și optimizări ale proiectului Cîmpeanu”.

“Că vremurile s-au schimbat și că este nevoie de pregătire universitară pentru învățători și educatoare se înțelege, majoritatea absolvenților de licee și colegii pedagogice urmând cu succes cursurile universitare. Ceea ce nu ar trebui să însemne renunțarea la specializarea timpurie prin liceele și colegiile pedagogice. Dimpotrivă, acestea ar trebui consolidate, valorificându-se punctele lor forte. Practica pedagogică îndeosebi, cu număr de ore exponențial mai mare decât practica pedagogică în învățământul superior (Comparați trei mii și ceva de ore cu câteva săptămâni/cel mult un semestru!). Apoi, rezultatele la examenele de titularizare (mai bune decât ale absolvenților de facultate care nu au fost elevi la liceele și colegiile pedagogice, deși programa de titularizare este concepută pentru absolvenții de învățământ superior!). Ca să nu mai spunem că toată lumea caută pentru posturile de educatoare și învățători absolvenți de licee pedagogice, cu deosebire școlile private, ceea ce este, să recunoaștem, un puternic argument al calității pregătirii profesionale a acestor absolvenți”, spune profesorul Mircea Bertea, în scrisoarea trimisă Edupedu.ro.

Scrisoarea integrală semnată de profesorul Mircea Bertea, președintele Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România (ANCLP), trimisă Edupedu.ro:

“Ce a prevăzut proiectul noii legi a învățământului preuniversitar promovat și susținut energic (până la sacrificiu) de Sorin Cîmpeanu cu referire la învățământul preuniversitar pedagogic am văzut: în mare, păstra atribuțiile, rolul și finalitățile pe care învățământul preuniversitar pedagogic le are și azi (A se vedea art. 27 (2) b), art. 127 (4), art. 140 (1) a), (3) a), b), (6), art. 157 (1) f) și i). Proiectul legii Cîmpeanu poate fi consultat aici. O singură obiecție fundamentală a avut Asociația Națională a Colegiilor și Liceelor Pedagogice din România (ANCLP) la acest proiect, anume la Capitolul IV_Nivelurile de învățământ unde dintre cele 11 secțiuni lipsea tocmai secțiunea dedicată învățământului preuniversitar pedagogic, în timp ce învățământului preuniversitar agricol, sportiv, de artă, militar și chiar celui din penitenciare le erau dedicate secțiuni distincte. Solicitarea noastră pentru introducerea în proiectul Cîmpeanu a secțiunii lipsă, solicitare făcută la mijlocul lunii iulie a.c., poate fi consultată aici.

Ce prevede forma revizuită și îmbunătățită a proiectului, formă elaborată sub coordonarea noului ministru al educației, nu știm cu certitudine, deși dna ministru a dat asigurări că revizuirea și finalizarea proiectelor noilor legi ale educației se va face cu consultarea specialiștilor/experților în domeniu. Nu știm cu certitudine, deși surse din interiorul ministerului au lăsat să se înțeleagă că în structura revizuită și ”îmbunătățită” a proiectului liceele și colegiile pedagogice nu vor mai școlariza în specializările învățător și educatoare, școlarizarea pentru aceste specializări fiind rezervată exclusiv învățământului universitar. Ceea ce știm cu certitudine însă este că niciun specialist/expert de la liceele și colegiile pedagogice, membre ale Asociației Naționale a Colegiilor și Liceelor Pedagogice, nu a fost consultat sau invitat la dezbateri/analize pe propuneri și optimizări ale proiectului Cîmpeanu, din asociație făcând parte, cu două excepții, toate liceele și colegiile pedagogice din țară.

Aceasta, în condițiile în care art. 14 (1) din Legea educației în vigoare (Legea 1/2011, cu modificările și completările ulterioare) prevede că ”Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului proiectează, fundamentează si aplică strategiile naționale în domeniul educației cu consultarea asociațiilor reprezentative ale profesorilor, structurilor asociative reprezentative ale părinților, Consiliului Național al Rectorilor, structurilor asociative ale universităților și școlilor de stat, particulare și confesionale, Consiliului Minorităților Naționale, sindicatelor reprezentative din învățământ, asociațiilor reprezentative ale elevilor, asociațiilor reprezentative ale studenților, autorităților administrației publice, mediului de afaceri și organizațiilor neguvernamentale finanțatoare care susțin programe educative/federații ale furnizorilor de servicii sociale.” (s.n. M.B.).

Or, din câte cunoaștem, o nouă lege este o componentă fundamentală de strategie națională în domeniul educației! Plus că ANCLP are semnat din 2018 un protocol de colaborare cu ministerul, protocol înregistrat sub nr. 439 AOB/07.03.2018. Și atunci? Cu cine s-a consultat ministerul, care sunt experții pe învățământ preuniversitar pedagogic cu care colaborează ministerul și de ce nu-i știm și noi, în condițiile în care legea în vigoare obligă la acest lucru?! Unde este transparența obligatorie premergătoare deciziilor fundamentale din Educație?!

Suntem convinși că importanța, tradiția în domeniul excelenței, rolul și locul liceelor pedagogice în istoria învățământului preuniversitar pedagogic nu mai trebuie demonstrate, istoria școlilor normale, școli care au pregătit și pregătesc învățători și educatoare, fiind una prestigioasă, cu rădăcini în renumitele écoles normales înființate la sfârșit de secol al XVII-lea în Franța. Sintagma se mai păstrează în denumirile unor universități din Europa, S.U.A., America Latină și chiar din Asia, în capitala Chinei funcționând și astăzi prestigioasa Universitas Normalis Pechinum, universitate fondată în 1902, pe frontispiciul căreia se poate citi (în engleză) următorul motto: Învață pentru a-i instrui pe alții, acționează pentru a servi drept model pentru toți!

Că vremurile s-au schimbat și că este nevoie de pregătire universitară pentru învățători și educatoare se înțelege, majoritatea absolvenților de licee și colegii pedagogice urmând cu succes cursurile universitare. Ceea ce nu ar trebui să însemne renunțarea la specializarea timpurie prin liceele și colegiile pedagogice. Dimpotrivă, acestea ar trebui consolidate, valorificându-se punctele lor forte. Practica pedagogică îndeosebi, cu număr de ore exponențial mai mare decât practica pedagogică în învățământul superior (Comparați trei mii și ceva de ore cu câteva săptămâni/cel mult un semestru!). Apoi, rezultatele la examenele de titularizare (mai bune decât ale absolvenților de facultate care nu au fost elevi la liceele și colegiile pedagogice, deși programa de titularizare este concepută pentru absolvenții de învățământ superior!). Ca să nu mai spunem că toată lumea caută pentru posturile de educatoare și învățători absolvenți de licee pedagogice, cu deosebire școlile private, ceea ce este, să recunoaștem, un puternic argument al calității pregătirii profesionale a acestor absolvenți. Am mai adăuga entuziasmul, implicarea emoțională și motivația acestor absolvenți, puternic implicați (și cu ajutorul programelor comune cu Centrul de Dezvoltare Profesională ”Step by Step”) în sprijinul și dezvoltarea procesului educațional în creșe și în punerea bazelor pedagogice reale pentru implementarea educației timpurii în România (https://www.pedacj.ro/program-pilot-de-formare-integrata-pentru-educatia-timpurie/).

Ca o concluzie, opinia unanimă este că licee și colegii pedagogice ar trebui păstrate chiar cu prețul unor condiționări, ca de exemplu, trecerea acestor licee și colegii în subordinea facultăților/universităților de profil sau atribuirea statutului de titular în învățământ pentru absolvenții de pedagogic care au promovat examenul de titularizare doar după finalizarea studiilor universitare etc., etc. Cu atât mai mult cu cât există deja o criză evidentă de personal calificat în învățământ, criză aflată doar la început. Să nu uităm că în câțiva ani va urma un val masiv de pensionări ale cadrelor didactice din învățământul preșcolar și primar, plus că profesia în sine nu este atractivă pentru tinerii de azi. La care mai adăugăm calitatea îngrijorătoare a pregătirii pedagogice a multora dintre absolvenții de universitate care optează pentru învățământ, absolvenți de universitate care, se înțelege, nu au fost elevi ai liceelor și colegiilor pedagogice. 

Știm că universitățile vor să fie stăpâne ale ”inelelor pedagogice”, că vor spune că în Uniunea Europeană și aiurea nu mai există învățători și educatoare doar cu liceu, ceea ce este și nu este adevărat. Pentru că, spre exemplu, în mai multe state din SUA (și nu numai!), precum Maryland, Delaware sau California, există clase tip “magnet” cu profil pedagogic, clase ce atrag elevi din întreg districtul sau statul respectiv, și care se pregătesc timp de 3 sau 4 ani pentru a deveni profesori definitivi pentru învățământul preșcolar și primar sau profesori-asistenți. Exemplele ar putea continua.

Probabil că la nivel de minister se va spune că aceste propuneri vin prea târziu, ceea ce nu este, desigur adevărat. Din două motive:

  • 1. pentru că în educație nu există niciodată prea târziu;
  • 2. pentru că ANCLP a trimis propunerile și amendamentele la proiect în timp util prin linkul dedicat dezbaterii publice și la cabinetul ministrului educației (celor doi miniștri).

Personal sper că deviza englezească ”Mai bine mai târziu decât niciodată, dar mai bine niciodată târziu” nu se aplică la nivelul Ministerul Educației și că Ministerul nu va păstra în continuare poziția autocratului secretos, punându-ne în fața faptului împlinit, fără a ne informa cine și ce a decis în locul nostru. Altfel am ajunge la vorba unui personaj dintr-o piesă celebră și extrem de actuală a lui Caragiale: ”… trădare să fie dacă o cer interesele partidului, dar s-o știm și noi.”

Or, noi nu iubim trădarea și nici nu urâm pe nimeni. Cerem doar respectarea angajamentelor luate și transparența promisă de decidenții din ministerul nostru.  

Prof. dr. MIRCEA BERTEA,

Președinte al Asociaţiei Naţionale a Colegiilor şi Liceelor Pedagogice din România (ANCLP)


68 comments
  1. După ce s-a făcut varză sistemul universitar prin apariția de,, medii academice ” aproape si în cătune, acum din nou se încearcă a se desființa ce a mai rămas din elita învatamantului romanesc, respectiv liceele pedagogice.
    În 2010 niște,, animatori” din minister au încercat sa înlocuiască profilul învățători-educatoare cu cel de instructori -animatori, dar eu cu un grup de colegi printr-un memoriu trimis doamnei Andronescu, Ministrul Educației de atunci, am reușit sa evităm un abuz care nu are nimic comun cu calitatea învatamantului, cu formarea unor cadre didactice din tineri cu vocație, nu niște absolventi de licee cu profile care nu au nicio tangenta cu pregătirea pedagogică.
    Din păcate acum situația este la fel de grava, iar în opinia mea fără un lobby puternic pe lângă parlamentari și în presa centrală, șansele de reușită sunt minime.

  2. Am citi, zilele acestea, toate comentariile pe marginea aberantei propuneri de a desființa clasele de profil vocațional și de a transfera instituțiilor de învățământ superior sarcina grea de a pregăti viitorii educatori-învățători. Pare să fie o luptă, veche deja, dar cronicizată, între universitar și preuniversitar. Comentariile de aici aparțin atât foștilor absolvenți de licee pedagogice, ajunși între timp în sistem, cât și elevilor actuali, din același tip de licee. Toți susțin, cu argumente în egală măsură obiective și subiective, necesitatea păstrării acestui profil definitoriu pentru formarea inițială a unui viitor dascăl. Nu voi relua, enumerativ, aceste argumente exemplificate cu propriile lor experiențe pedagocice, ci voi sublinia că a schimba ceva care merge bine este absurd și contraproductiv în orice domeniu de activitate. Lasă că oricum un absolvent de liceu pedagogic își va desăvârși pregătirea absovind o instituție de învățământ superior, unde conținutirile științifice de specialitate se vor grefa pe cele însușite în preuniversitar. E un câștig, pentru orice facultate de profil, să aibă studenți cu o pregătire solidă, cu experiență acumulată în cei patru ani de practică observativă și de lecții de probă și finale susținute în condiții optime, cu discuții serioase pe marginea acestora, grație implicării unui coordonator de practică pedagogică și a mai multor profesori metodiști cu experiență la catedră. S-a spus adesea că nu toți absolvenții unui astfel de profil intră în sistem și că nu s-ar justifica astfel menținerea și eventual costurile suplimentare pentru specializarea respectivă. Intră totuși destui în sistem, fie imediat, fie absorbi[i mai târziu, din varii motive. Dar chiar și acelora care merg spre alte domenii de pe piața muncii le sunt de folos toate deprinderile si priceperile exersate în cadrul profilului din liceele pedagogice. Planificarea unor activități, lucrul cu ceilalți, creativitatea în abordarea metodică a unei probleme, adaptarea la particularități de vârstă, elementele de pedagogie și de psihologie, toate acestea pot concura serios la alegerea unui eventual angajat în varii sisteme /domenii de activitate. La finalul acestui lung comentariu, pot să spun că am ales să mă implic din postura de profesoară din cadrul Colegiului Național Pedagogic ” Ștefan Odobleja”, prestigioasă unitate de învățămând din Drobeta Turnu Severin, unde activez din 1994, adică de la absolvirea facultății. Am urmărit și am format absolvenți de-a lungul a 29 de ani. Oameni buni, nu desființați profilul și specializările pedagogice!

  3. Cum se numesc cei care repetă greșelile trecutului?
    Reamintesc că au mai fost două tentative de desființare a specializării învățători-educatoare și înlocuirea acesteia cu instructor-animator:
    1999-2001
    2006-2010
    Bine ca cei de atunci au realizat ce dezastru s-a produs și au reparat greșeală dar mă întreb dacă în Ministerul Educației nu lucrează animatorii pregătiți atunci?!?!

  4. Desființarea liceelor pedagogice reprezintă un real pericol pentru formarea inițială a unor cadre didactice foarte bine pregătite. Facultățile de profil definitivează o pregătire pedagogica pe care DOAR liceele pedagogice o realizeaza.Ce contează mai mult, o diplomă de licență în care există un semestru, mai mult sau mai puțin de practică și cadre didactice nepregătite, sau o diplomă de absolvire a liceului pedagogic in care timp de 4 ani există practică pedagogică săptămânal (observativă 2 ani+ predarea propriu- zisa 2 ani) și materii de specialitate ce completează profilul teoretic al practicii!? Ca viitoare absolventă a liceului pedagogic nu doar că m- am format pentru învățământul preșcolar sau primar, dar am acumulat și cunoștințe valoroase( in toate domeniile).Ce ar ajunge învățământul daca ar dispărea acest profil? Este tragic, atât pentru generații întregi de elevi, de copii, cât și pentru viitoarele generații de cadre didactice!

  5. Liceele pedagocice/ colegiile sunt foarte importante pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice ,dispariția acestora ar fi o eroare pentru învățământul românesc.

  6. Ca profesor, am avut ocazia să predau la mai multe licee și la numeroase clase cu profiluri diferite. Pot spune cu certitudine că nu am întâlnit un profil la fel de solicitant și exigent ca cel pedagogic. Am putut observa nu doar seriozitatea cu care elevii acestui profil au fost învățați să trateze orice sarcină și experiență de predare-învățare, ci și competențele de comunicare, time management și planificare/organizare pe care aceștia le-au dobândit în urma activităților caracteristice profilului. Ar fi o pierdere pentru sistemul de învățământ ca aceste clase să fie desființate, iar sarcina educării viitoarei generații de profesori și învățători să revină exclusiv universităților, care de multe ori nu pot oferi aceeași calitate a educației pe care o oferă liceele pedagogice elevilor lor.

  7. Liceele / colegiile pedagogice sunt foarte importante pentru pregătirea viitoarelor cadre didactice,dispariția acestora ar fi o eroare pentru învățământul românesc.

  8. Sunt absolventă unui profil de pedagogic, în opinia mea, profilul de prestigiu al fiecărui județ. Nu se poate concepe un sistem de învățământ eficient în absența unor cadre didactice pregătite temeinic, atât științific, cât și pedagogic!
    Acest profil nu poste fi desființat dacă mai sperăm la o ,,Românie educată “!
    Anii de practică sunt esențiali, iar în sistemul universitar nu se pot compara cu orele petrecute în cadrul liceului; ce ne mai rămâne? Să ajungem în fața copiilor să jucăm ,,de-a dascălii”? Bazele metodice, pedagogice să știți că mai există într-un liceu pedagogic. Povestesc din experiența unui elev olimpic premiat la națională, a unui cadru didactic care procesează ceea ce a învățat într-un liceu pedagogic.

  9. Eu sunt eleva la liceu pedagogic in clasa a10-a, si cred ca este o mare prostie doar gândul de a desființa liceele pedagogice! Multi nu au o stare buna financiară pentru a putea face o facultate…si anii de experiența sunt prea putini

  10. Sunt elevă la un liceu pedagogic în clasa a XII- a și nu sunt de acord cu ceea ce se propune. Practica pedagogică și interacțiunea cu copiii în intervalul de vârstă 14-18 au un rol foarte important în formarea învățătorilor și educatoarelor. Studenții universității PIPP sunt în mare parte cei care au terminat un liceu pedagogic, dar asta depinde de dorințele fiecăruia. Cred că este mult mai bine să ai baza formată de la o vârstă mai fragedă, decât să ai la bază, de exemplu, cunoștințe de mate-info. Este o diferență foarte mare care chiar contează pentru învățământ.

  11. Subscriu. Expunerea argumentează, pertinent, concentrat, avantajele oferite de învățământul pedagogic preuniversitar în procesul de formare profesională a viitorilor dascăli. Reiterez cel puțin două dintre aceste argumente în care cred, fiind exersate personal: calitatea și cantitatea orelor dedicate practicii pedagogice; rezultatele indubitabil mai bune obținute de absolvenții liceelor pedagogice la probele scrise ale concursului național de titularizare…
    Sunt absolvent si profesor în unul dintre cele mai vechi licee pedagogice din țară… chiar știu ce vorbesc!

  12. Liceul pedagogic are rolul cel mai important in formarea viitorilor învățători,educatori, puericultori . Doar pe parcursul acestui liceu viitoarele cadre didactice deprind un grad mare de responsabilitate față de actul predării, față de elevi, față de ceea ce înseamnă educație în adevăratul sens al cuvântului

  13. Am crescut, practic, intr-un Liceu Pedagogic; din clasa I pana in clasa a XIII-a (eram in clasa a XI-a cand s-a decis prelungirea formarii la profilul pedagogic la durata de 5 ani). Am “mancat pe paine” practica pedagogica. Am observat sute de lectii sustinute de invatatori dedicati, am umplut zeci de caiete cu observatii, am sustinut, la randul meu, zeci de lectii, asistata de ochii vigilenti ai dascalului, profesorului metodist si coordonatorului de practica pedagogica. In tot acest timp, am muncit enorm. Am simtit gustul esecului, dar si al succesului. Sub atenta si neobosita indrumare a celor trei mai sus mentionati (si nu numai) am invatat, treptat, sa ma autodepasesc, sa nu consider esecul capat de drum si sa tind in toate spre excelenta. Am inceput sa iubesc aceasta profesie.
    Am ajuns la catedra. Nimic prapastios. Doar un sentiment de familiaritate…
    Ulterior, de nevoie, m-am inscris si la facultate. Pe profil, evident. PIPP. … As avea multe de spus. Foarte multe. Ma rezum doar la a mentiona cateva constatari personale: practica la clasa aproape inexistenta, prezenta la cursuri aproape optionala, CORUPTIA URIASA….
    De-a lungul anilor am interactionat cu foarte multe cadre didactice, la nivel de cercuri pedagogice sau in calitate de metodist. Intr-un procent covarsitor, din pacate, este o diferenta, vorba romanului, “ca de la cer la pamant” intre un dascal absolvent de liceu cu profil pedagogic si unul format doar pe bancile facultatii…
    Intre timp, profesia mi-a devenit vocatie. O sursa de bucurie si implinire, umbrita din cand in cand, ca si acum, de lipsa de intelegere si perspectiva corecta a mai marilor nostri.

  14. Liceul Pedagogic a fost si a rămas cadrul institutional in care se pune cu adevarat baza pentru o pregătire profesională de calitate. Am absolvit Liceul Pedagogic și am absolvit si modulul pedagogic din cadrul universității. În prima situație am avut parte de practică pedagogica intensă și de o îndrumare metodică fără de care nu as fi devenit cadrul didactic apreciat care sunt astazi. Colegele de facultate care nu au la bază acest liceu sunt nesigure în ceea ce fac, nu reusesc sa se descurce la examenele de titularizare la fel de bine ca absolvenții Liceului Pedagogic și multe dintre ele,copleșite de dificultățile intampinate, au iesit din sistem. În ultimii ani am avut in practica eleve de la Liceul Pedagogic, dar si studente. A fost vizibil superioara pregătirea elevelor de la liceu si au recunoscut-o chiar si studentele după ce s-au asistat reciproc la ore. Suntem pe cale să asistăm la încă o eroare in invatamant, una care va avea repercusiuni negative asupra viitoarelor generații de elevi îndrumați de cadre didactice nepregătite temeinic pentru această profesie nobilă.

  15. Liceele pedagogice sunt ȘCOLI RESURSĂ în care nivelul la care se ridică indicatorii de calitate se regăsesc observabil pentru toată lumea, în competențele absolvenților.

  16. În calitate de absolventă a unui liceu pedagogic, pot spune că profilul de învățător-educatoare a fost șansa devenirii mele ca om. Anii de liceu la profilul pedagogic au scris în cartea vieții mele o frumoasă poveste despre motivație și ambiție, despre roadele muncii făcute din inima, despre prietenie, despre colegialitate.
    Mulți absolvenți doresc să muncească, nu să urmeze o universitate. Poate chiar nu își permit să aibă parte de studii superioare. Terminarea a 12-a clase, cu un atestat pedagogic, oferă posibiltatea de a munci în domeniu, este o profesie asigurată, poate, pe viață. De ce să li se ia tinerilor aceasta șansă? Majoritatea elevilor își doresc să devină învățători/educatori chiar după terminarea liceului iar, în opinia mea, este necesar să avem cadre didactice tinere, libere în gândire, creative, recent ieșite de pe băncile școlii, încă în “ritm” cu întreg procesul de predare-educare, cu idei încă “proaspete” . De altfel, vârsta le permite absolvenților de liceu să fie mult mai apropiați de copii, mai iubitori, mai răbdători. Oare de ce grădinițele și școlile cu dascăli care au terminat liceul pedagogic sunt mai apreciate și inovative în învățământ decat celelalte? Care sunt dovezile ca sistemul ar funcționa mai bine fără dascăli cu un liceu pedagogic terminat? Si haideți să ne gândim în general, întotdeauna profilele vocaționale au fost cele care au dat culoare aniilor de liceu, elevii acestora au organizat evenimente, ei s-au implicat mereu în acțiunile de voluntariat, de cultură, de educație. Fară acestea, fiecare colegiu în parte ar fi fost de o monotonie desăvârșită.
    În prezent, urmez modulul pedagogic la universitatea unde studiez și, cu parere de rău pentru edupedu, pot susține că nu reprezintă același lucru ca liceul pedagogic, ba chiar mi se pare că argumentele lor din aceasta postare nu sunt deloc valide. Practica nu este la fel, profesorii nu sunt la fel, materia predata nu estea fel. De asemenea, colegii mei de la universitățile de PIPP pot confirma spusele mele. Liceul îți imprima în personalitate vocația, îți formează potențialul, te învață concret bazele cu care tu poți pleca mai departe spre a practica această carieră. Mai apoi, daca vrei să te perfecționezi, da, urmezi și facultatea de pedagogie.
    Desființarea acestor profile mi se pare inutilă, fara sens, iar oamenii care susțin aceasta idee, pur si simplu nu au habar ce reprezintă un liceu pedagogic, cât de important este și ce scop are acesta atât pentru învățământ, cât și pentru societate.

  17. Am 52 de ani din care 50 sunt petrecuti in Liceul Pedagogic din Dr. Tr. Severin: intai ca si copila a mamei, profesoara aici, apoi ca eleva si, de 27 de ani, ca profesoara, la randul meu. Aici am crescut, aici m-am format, aici mi-am adus copilul sa invete, cu toata increderea si toata speranta ca educatia aici se cladeste cu adevarat, aici infloreste si aici rodeste pt ca aici se slefuiesc viitorii dascali. Liceele pedagogice ofera viitorilor invatatori, educatori si puericultori ocazia de a interactiona si de a-i simti pe cei mici la varste nu foarte departate de a lor. Sunt tineri de 15-18 ani care lucreaza cu cei mici la alta varsta decat cei care termina facultatea, ii percep pe cei mici altfel, relationeaza altfel si au un avantaj uriaș, cand merg la facultate, fata de cei care nu au studiat la aceste licee. In plus, majoritatea absolventilor de liceu pedagogic merg, mai departe, pe aceeasi specialitate la facultate, avand deja o baza solida pe care se poate construi frumos si temeinic. Nu irositi aceasta sansa de a avea dascali foarte bine pregatiti! Nu distrugeti traditia pe care o reprezinta liceele pedagogice in interiorul invatamantului romanesc. Reforma NU inseamna sa distrugi ceea ce functioneaza eficient de atata vreme, ci, pornind de aici, sa cladesti modern, stabil, durabil.

  18. Liceul pedagogic pune bazele viitoarelor cadre didactice. Aici învățam diverse strategii didactice, cum putem manageria o clasa de elevii, cum putem lucra diferențiat si cum ne putem adapta in funcție de colectiv. În cei 4 ani de liceu studiem cu amănunt atât psihologia cât si pedagogia. Aceste doua materii sunt esențiale in formarea cadrelor didactice. Învățam cum putem sa ne punem noi ca viitori profesori in pielea elevilor, dar si cum ar trebuii sa gestionam colectivul in funcție de vârsta pe care o are.Cu ajutorul numeroaselor ore de practica(mai exact 3 ore de practica pe săptămâna in clasa a9a si a10a si 4 ore pe săptămâna in ultimii doi ani de liceu in care începem sa si predam) ne putem da seama cu adevărat ce înseamnă viața de profesor.
    Liceele pedagogice sunt esențiale in formarea viitoarelor cadre didactice.
    NU PUTEM PERMITE DESFIINȚAREA ACESTORA!!!

  19. Din punctul meu de vedere colegiile pedagogice sunt foarte importante, mai ales dacă vrei să devi învățătoare sau educatoare. Pot spune din propria experiență că acest liceu m-a învățat foarte multe lucruri. Nu este chiar ușor la început când predai dar pe parcurs te adaptezi cerințelor și pretențiilor profesorilor metodiști care te ajuta cu sfaturi pentru a decurge ora precum trebuie. Acum fiind in ultimul an nu mi se mai par aceste lucruri grele, ba chiar e o plăcere să fac un plan de lecție. Contează foarte mult să ai un îndrumător care să-ți explice și să-ți dea starturi. De aceea consider că un dascăl bun trebuie să fi făcut și liceul pedagogic pentru a învață cât mai multe metode și strategii pentru a fi o plăcere să înveți.

  20. Liceul Pedagogic este un liceu vocațional de tradiție, care asigură absolvenților o temeinică pregătire teoretică și practică. Absolvenții se înscriu la titularizare, concurează cu absolvenți de facultate si, nu de puține ori, iau note mai mari decât aceștia. Absolvenții, care aleg sa urmeze studii superioare pentru a deveni profesori, sunt remarcati pe tot parcursul studiilor pentru seriozitate si implicare, iar la practica pedagogică își dovedesc din plin competențele temeinic formate în liceul pedagogic. Indiferent unde urmează studiile superioare – în țară sau în străinătate – absolvenții din liceele pedagogice sunt foarte apreciați.
    Mai jos, regăsiti punctele de vedere ale unor tinere absolvente (2018), cu privire la impactul practicii pedagogice din liceul pedagogic, în formarea profesională: ,, Orele de practică pedagogică m-au ajutat să înțeleg mai bine ce presupune profesia de dascăl și mi-au arătat părțile frumoase ale acestei meserii. Totodată, m-au determinat să îmi aleg anumite principii sănătoase pe care să mă bazez în actul educațional și m-au ajutat să dau dovadă în permanență de profesionalism în cariera pe care am ales să o urmez.”(P.B. -profesor pentru învățământ preșcolar); ,,Practica realizată în cadrul liceului pedagogic a fost o oportunitate incredibilă de a observa comportamentul și stilul de predare al unor învățători/ educatoare cu multă experiență. În cadrul practicii, am avut ocazia de a-mi găsi modul personal de predare și stilul profesoral care mi se potrivește. Am avut șansa de a face greșeli și de a primi feedback de la îndrumători cu o vastă experiență în stiințele pedagogiei, care m-au ajutat să reflectez asupra punctelor tari și să lucrez la aspectele care trebuiau îmbunătățite. Pe plan profesional, anii de practică din cadrul liceului pedagogic mi-au oferit atuu-uri pe care alții nu le aveau. La facultate (am primit loc la practică la o școală internațională care nu primea studenți – doar datorită experienței obținute înainte de începerii facultății). În cadrul practicii și internship-urilor, am fost felicitată și întrebată despre experiența mea anterioară, vizibilă atât în lecțiile pregătite, cât și în pregătirea teoretică. Datorită experienței și pregătirii din liceu, încă din anul întâi de facultate, am primit o ofertă de muncă la o școală internațională din Belgia, după doar 2 săptămâni de practică.” (O.D., absolvent-ITEps -International Teacher Education for Primary Schools-, în cadrul universității NHL Stenden, Olanda).
    Alte impresii despre impactul formării învățătorilor/învățătoarelor și educatoarelor în liceele pedagogice, se pot citi/urmări și în Webinarul MERITO Mentorat – practica pedagogica (12.05.2021).
    Valoarea liceelor pedagogice este pe deplin dovedită. Ar fi o mare pierdere pentru învățământul românesc dacă s-ar renunța la pregătirea învățătorilor și/sau educatoarelor/educatorilor în aceste instituții.

  21. Liceele/colegiile pedagocice asigură formarea viitorilor dascăli sub îndrumarea cadrelor metodiste, educatoare-învăţătoare-profesor, prin orele de practică pedagogică derulată pe parcursul claselor a IX-XII-a. Aceasta nu poate fi substituită cu altfel de pregătire, poate fi desigur, completată în sistemul universitar. Dacă vrem o societate educată, cultivată, trebuie să asigurăm o pregătire temeinică acestei categorii de cadre didactice.
    Nu distrugeţi această oportunitate a societăţii noastre.

  22. Buna ziua!Sunt de parere ca desfiintarea profilului sau liceului PEDAGOGIC din tara noastra nu este deloc o solutie pentru nimeni! Am terminat liceul Pedagogic.D.P.Perpessicius in urma cu 5 ani, dupa terminarea liceului am intrat la facultatea de Stiinte ale Educatiei (PIPP)…. Nu conteaza orasul dar pot spune ca facultatea nu m a format atat de mult, nu de acolo au pornit deprinderile mele, nu acolo am invatat ca a fi invatator este o vocatie nu un job , nu de acolo am invatat ca tinuta fizica, morala, respectul , priceperile , deprinderile , inegratea in societate se dezvolta prin educatie , tot ce a insemnat “facultatea” a fost de fapt o sesiune pe semestru plina de examene “impuscate” si atat! Practica pedagogica nu se copara cu practica pedagogica coordonata de liceele PEDAGOGICE! Daca nu as fi absolvit Liceul Pedagogic nu as fi avut curajul sa fiu la catedra….! Facultatea mi a oferit o diploma in plus…. Liceul pedagogic mi a oferit sansa ca la 18 ani sa pot deveni invatator si mi a asezat primele caramizi ale carierei mele de dascal!

  23. Sunt elevă în clasa a XI-a la Liceul Teoretic ,,Ion Creangă “ Tulcea,profil educator-învățător.Consider că,trecând prin experiența liceului pedagogic m-am disciplinat,am învățat să mă autocunosc și să fiu mult mai organizată.Acest profil mi-a arătat bazele sistemului de învățământ,datorită practicii pedagogice,ce se desfășoară în toți cei patru ani de școlaritate.Liceul Pedagogic oferă baza informațională și practică pentru tinerii absolvenți de liceu care vor să intre în sistemul de învățământ românesc,devenind independenți financiar de la o vârstă fragedă.Acest profil m-a ajutat să descopăr diferite tipologii umane și să mă axez pe o arie școlară pluridisciplinară,făcând această specializare unică și deosebită.

  24. Sunt absolventă a unui liceu pedagogic(promoția 1990) și am devenit profesor. Rigoarea și eficiența mea didactică se datorează acestei formări de bază. În liceele de acest tip, ți se oferă șansa de a asista la orele susținute de adevărați mentori și șansa de a exersa toate dimensiunile profesiei(proiectare, predare, evaluare, relaționare)!Acum sunt profesor metodist într-un astfel de liceu și efervescenta elevilor care se pregătesc să devină profesori nu o mai regăsesc altundeva în societatea noastră: investesc timp, energie în formarea lor și valorifică modele reale. S-a mai încercat desființarea liceelor pedagogice (și în perioada comunistă, și după aceea), dar, după o analiză atentă, valoarea lor a fost recunoscută. Nu trebuie modificat ceea ce funcționează ca reper într-o lume aflată în derivă.

  25. Liceul pedagogic este mai presus decât o bună pregătire a viitorilor dascăli și orele de practică. Este despre ce înseamnă să devii un om pregătit pentru viață, un om mai altfel… mai empatic, mai bun. Doar absolvenții de liceu pedagogic vor înțelege despre ce vorbesc.

  26. Ca elevă la Colegiul Național Pedagogic ,,Gheorghe Lazăr” din Cluj-Napoca, țin să evidențiez importanța majoră a acestui profil atât pentru formarea mea personală, cât și pentru un viitor mai bun al societății.
    Din punctul meu de vedere, am reușit, prin intermediul acestui liceu, să mă dezvolt pe plan psihic, moral și emoțional. Din punct de vedere social, liceul constă în formarea unor elevi (viitoare cadre didactice!) care au parte de o pregătire de calitate.
    În primul rând, profesorii liceului la care studiez mi-au demonstrat, de nenumărate ori, că această meserie constă în plăcerea și în talentul de a transmite cunoștințe în vederea formării și integrării copiilor (să nu uităm: copiii de azi sunt viitorul de mâine!). Această meserie nu este pentru oricine. Experiența pe care am acumulat-o în acești ani la liceul pedagogic (în prezent sunt în clasa a XII-a) m-a convins că locul meu este aici și, în viitor, în învățământ. Iar faptul că se dorește desființarea acestui liceu, nu mă poate duce cu gândul la nimic altceva decât la desființarea a ce este frumos pentru mine și ar putea fi frumos și pentru alții.
    În al doilea rând, doresc să reamintesc de timpul alocat pentru practica pedagogică. Liceul oferă patru ani de pregătire pentru predare (doi ani de practică observativă și doi ani de predare), iar facultatea doar un semestru din trei ani de studiu. Este evident că oricine și-ar dori să-și lase copilul pe mâna unui învățător cu experiență și cu studii superioare. Dar cei de la facultate de câte ori vor preda până să intre pe piața muncii într-un singur semestru? Unde este practica? Un sigur semestru și este capabil să fie un învățător bun? Mă îndoiesc. E nevoie de mult exercițiu și multă muncă. Mai mult decât un semestru.
    Totuși, dacă nu a luat parte la dezbateri niciun membru al ANCLP, atunci cine?
    Așadar, liceele pedagogice nu ar trebui să fie, sub nicio formă, desființate. Aceste instituții oferă oportunitatea de a ne descoperi atât pe noi, cât și pe ceilalți. Cred că a sosit timpul să se ia în considerare părerile celor care știu despre ce vorbesc.

  27. Sunt elevă la un liceu cu profil pedagogic, iar în anii următori voi face parte din Sistemul de învățământ românesc. Acest profil mă ajută să îmi formez un stil de viață alert, mă învață să devin receptivă la noile schimbări, iar materiile de specialitate, împreună cu practica pedagogică îmi oferă ocazia de a înțelege copiii și modul lor de gândire. Astfel, învăț să proiectez activități educaționale potrivite particularităților de vârstă și nivelului elevilor. Lipsa acestui profil, învățător-educatoare, ar aduce un mare minus în educația succesorilor noștri, și implicit, a întregii țări. O educație precară duce la un stat nedezvoltat!

  28. Ce facem noi când ceva merge bine în țărișoara noastră? Stricăm. Nu e prima oară când se încearcă distrugerea învățământului preuniversitar pedagogic și s-au văzut rezultatele – deficit uriaș de personal pentru gradinite si învățământ primar. Istoria se repetă… De ce să învățăm din asta? Noi avem treabă să ne aliniem la Europa. Dar de ce nu ne aliniem cu: spații școlare, dotări, material didactic, salarii?
    De ce nu recunoaștem că baza pregătirii pedagogice si metodice se pune în liceu? Se compara 3-4 ore pe saptamână de interacțiune cu copii, asistență și sustinere de lectii si activități cu cateva ore intr-un semestru? Evident ca nu. Dar au rămas colegii universitari fără studenți si asta e tot ce contează. Rusine ministerului care doar se preface că ne consultă și încalcă o lege încă în vigoare!

  29. Liceele pedagogice sunt cele care formează adevărații dascăli prin practica de specialitate (practica pedagogică) în școlile de aplicație cât și prin însușirea cunoștințelor de la disciplinele de specialitate, respectiv psihopedagogice. Pe lângă aceste beneficii, elevii sunt îndrumați pas cu pas în redactarea planurilor de lecție, sunt ajutați să gestioneze diferite situații care pot să apară la clasă inclusiv modul de a se prezenta în fața școlarilor în prima zi de activitate prin resursa umană existentă: profesori mentori, profesori metodiști, formatori, profesori cu experiență didactică și cu o activitate didactică relevantă.
    Desfințarea acestor licee ar duce la formarea deficitară a viitorilor dascăli.
    Sperăm că se dorește îmbunătățirea sistemului educațional și dezvoltarea competențelor de literație și numerație și nu analfabetismul funcțional de care auzim atât de mult în ultima perioadă.

  30. In numar sumar, majoritatea cadrelor didactice din invatamantul primar si prescolar au terminat liceele/colegiile pedagogice, urmand si studiile superioare.
    Consider ca e important ca liceele sa nu se desfiinteze, avand in vedere ca orele de practica de la liceele este cu mult peste cele din universitati.
    De ce sa se desfiinteze cand criza pentru posturi este uriasa? Absolventii de licee pedagogice sunt mult mai instruiti si pregatiti pentru a preda, decat cel care a terminat universitatea.
    Este mult mai bine sa prinzi toate notiunile pedagogice, metodele pe care le poti aplica la o clasa de elevi din bancile liceului.
    La facultate, nu se axeaza pe practica, cat pe teorie, iar practica este cea mai importanta.
    Nu putem avea in fata copiiilor un cadru didactic slab pregatit.
    Eu, fiind absoleventa de colegiu pedagogic, consider ca desfiintarea lor ar insemna o criza in educatie.

  31. Inadmisibil așa ceva! Am terminat liceul pedagogic, unde se învață mult mai in profunzime decât în facultățile specializate!
    În prezent este cel mai serios liceu, singurul în care se mai face cu adevărat scoala iar absolvenții sunt cu adevărat pregătiți de o meserie.

  32. În liceele pedagogice orele de practică sunt mult mai multe decât cele din facultate. Bazele sunt puse mult mai bine și elevii ajung la un nivel superior față de cei care termină facultatea. Liceele pedagogice sunt necesare în formarea viitoarelor educatoare și învățătoare.

  33. Liceul pedagogic este foarte important pentru pregătirea cadrelor didactice dar și pentru acomodarea elevilor cu predarea, sutele de ore de practica ajuta elevii sa prinda noi deprinderi dar și idei pentru viitoarea meserie.Un elev dupa terminarea liceului cu profil pedagogic sunt suficient de pregătiți pentru a incepe o meserie,facultatea e folositoare pentru aprofundarea cunoștințelor,dar nu pentru învățarea deprinderilor. Părerea mea este ca aceste licee sunt foarte importante pentru formarea cadrelor didactice.

  34. Liceul este mai important decât facultatea. Numărul de ore de practică din liceu reprezintă dublul a celor din facultate. În liceu avem ore de observație 2 ani plus încă 2 ani de practica pedagogică. În facultate sunt 3 ani de practică observativă și de predat. În aceste ore nu o să ajungă să dobândeasca abilități de management al clasei sau de a se descurca în diverese situații.Nu o să avem cadre didactice competente cerințelor de la clasa.

  35. Sunt eleva in clasa a 12-a Pedagogic si sunt de parere ca, pe langa liceele tehnologice, pedagogicul este un foarte bun mod de a te lansa cat mai usor intr-o piata a muncii. Toata lumea spune ca este usor sa fii invatator/educator, dar tin sa va anunt ca dupa toti cei patru ani de liceu pot spune ca este chiar opusul. Cand am intrat nu aveam asteptari prea mari, dar acum pot spune ca m-a dezvoltat in bine ca si persoana, am invatat sa relationez altfel cu copii, sa i abordez altfel, sa i inteleg si accept indiferent de cum sunt acestia. Sunt impotriva desființării liceelor si colegiilor pedagogice, deoarece acestea pun in elevii lor niste baze teoretice si practice pe care in facultate nu le poti dobandi. In cei trei ani de facultate numarul orelor de practica este la jumatate fata de numarul orelor de practica din cei patru ani de liceu. Profesorii sunt foarte bine pregătiți, persoane pe care te poti baza mereu sa te ajute, fie cu sfaturi pentru o lectie, fie cu examenul de titularizare. Pe langa toate astea, la liceu pentru a se intra se sustin probe eliminatorii, unde se face o selectie obiectiva, pe cand la facultate se intra fara aceste probe. Un ultim argument este acela ca liceul este gratuitz iar la facultate daca ai ghinionul sa intri la cu taxa, mai greu iti poti permite taxa anuala de mii de lei.

  36. Datorita Colegiului National Pedagogic am reusit sa imi indeplinesc visul de a lucra cu copiii. Pregatirea pe care am facut-o in anii de liceu a fost cea mai necesara si de ajutor experienta. Sa nu mai vorbim de orele foarte scazute din facultate de practica fata de orele din liceu. Experienta din liceu este mult mai perfomanta si un cadru didactic este mult mai reusit cu acei ani bine practicati in anii de liceu. Liceele Pedagogic trebuie sa ramana!

  37. În liceul Pedagogic am făcut în total aproximativ 450 de ore de practică pedagogică în toți cei 4 ani. Nu consider desființarea liceelor pedagogice o alegere înțeleaptă. Cadrele didactice sunt formate mult mai bine în liceele pedagogice!!

  38. Având in vedere ca la liceele pedagogice se fac între 3 și 4 ore de practica pe săptămâna in schimb la PIP doar 2 decizia noua a ,,domnului ministru” nu este una buna! Jos mâinile de pe învățământ!

  39. În calitate de elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național Pedagogic consider ca ideea domnului ministru nu este una buna deloc. Având in vedere faptul ca la liceu se fac între 3 și 4 ore de practica pe săptămâna pe când la PIP doar 2 noua decizie nu poate forma cadre didactice pregătite! Jos mâinile de pe învățământ!

  40. In liceul pedagogic am învățat cum sa ma dezvolt pe plan profesional și cum as putea sa ajung un cadru didactic de succes cu ajutorul profesorilor care ne-au îndrumat cu multă răbdare . In facultate nu exista ore suficiente pentru practica pedagogica.

  41. Sunt de părere ca in facultăți nu se face practică pedagogica intensivă … E doar o pregătire precara și de suprafață… În liceul pedagogic am învățat cu adevărat meseria de învățător, cu sute de ore de practica pedagogica la clasa, cu zeci de ore de pedagogie și psihologia copilului, în fiecare săptămână în 5 ani de liceu, cu proiecte de lecție și tot tacâmul… În facultate, interesul e doar să le ia banii și să termine o facultate, nimic mai mult… 

  42. În calitate de absolventă a unui liceu Pedagogic, de educatoare și de olimpică națională la pedagogie, pot spune că este inacceptabil să ne gândim la desființarea liceelor pedagogice. Pregătirea și practica oferite de un asemenea profil sunt absolut necesare oricărui cadru didactic și nu se compară nici cu învățământul universitar. Colegiile și liceele pedagogice furnizează învățământului romanesc cele mai bine pregătite cadre didactice, cu dragoste și pasiune pentru copii și pentru educație. Dacă ne dorim cu adevărat să evoluăm, aceste licee ar trebui cel puțin păstrate, dacă nu chiar inmultite. Decizia de a desființa aceste licee pune în pericol calitatea întregului nostru stat. Educatoarele și învățătoarele pun baza unei educații de calitate, iar lipsa unui personal foarte bine pregătit va afecta iremediabil țară noastră. Dacă ținem cu adevărat la copiii noștri și l viitorul țării, este esențial să menținem și să investim în liceele pedagogice, nicidecum să le eliminăm.

  43. Sunt absolventă de Liceu Pedagogic, profil vocațional, specializarea învățător- educatoare. Sunt actual încadrată în învățământul primar, în instituția pedagogică care mi-a fost mentor 12 ani de zile, inclusiv OAMENII, așa numiți profesori, care m-au învățat multe, peste meseria și rolul lor de dascăli.
    Cei patru ani de liceu au însemnat extrem de mult pentru mine, și am îndemnat mereu elevii curioși, de clasa a VIII- a, ca în momentul alegerii lor, să aibă în vedere că nu e doar un profil de liceu ca oricare altul; este mult mai mult. Nici un palier de studiu universitar nu va depăși interacțiunea intensă cu elevii sau doamnele și domnii învățători. Tot ceea ce presupune responsabilizarea și înțelegerea holistică, practică a acestui sistem de învățământ.
    Ca să nu mai vorbesc de nivelul de dezvoltare psihică al elevilor de liceu puși intr-o astfel de postură. Sunt curioși și ageri să învețe, iubesc copiii, iar dacă nu o fac totuși, au timp să se replieze, dar vor pleca cu toate lecțiile de viață învățate la această specializare.
    De nenumărate ori am învățat din experiențele de interacțiune, în liceu, dar și acum, ce fac într-o situație problematică, cum mediez un conflict sau ce nevoi emoționale au elevii. Am putut vedea abordări diferite, ale mai multor cadre didactice din învățământul primar sau preșcolar, am putut fi evaluată în diverse moduri.
    Cel mai important a fost că am avut ocazia să mă uit în oglindă. Elevii au fost oglinda mea, a pasiunii mele, a activității mele. Ei mi-au arătat ce sunt, ce pot îmbunătăți; până am învățat să mă îndrept spre mine, până să ajung să îi învăț pe ei.
    Ca o concluzie, îmi doresc din tot sufletul, să existe o viziune amplă și reală a ceea ce se întâmpla în cadrul unui profil de liceu vocațional pedagogic din sistemul românesc de învățământ și cât de mare VALOARE are acest proces!

  44. În primul rand este vorba atât de formarea ca și cadre didactice, dar și de formarea ca și om. Iar cei care suntem în liceele pedagogice, avem dreptul de a ne expune părerea ca și ceilalți.
    Liceele pedagogice reprezintă baza nostră, formarea din toate punctele de vedere ca și oameni, ca și persoane care educa copiii. Nu am să regret niciodată alegerea de a face parte din acest drum cu adevărat special, de a face parte dintr-un colectiv cu oameni care au niște perspective la vârste de 14-18 ani, pe care alții nu le au la vârsta aceasta. E o muncă pe care nu si-o pot imagina cei care nu stiu ce reprezinta. Câte ore, zile se muncește pentru o singura lecție, atât din partea elevilor, cât și din partea cadrelor didactice implicate. A se renunța la liceele pedagogice reprezintă aducerea în derizoriu a sistemului de învățământ.
    Până a ajunge sa studiezi în facultate, le studiezi în liceu intr-un mod total diferit și unul foarte bun.
    Trist ca în secolul XXI se intampla asa ceva. Trist că nu se realizam gravitatea unor situații. Este vorba despre mentalitate și unii din păcate nu sunt pregătiți pentru asta.

  45. Dacă faci liceu militar vei fi soldat?
    Nu, evident.
    Dar România are licee militare. Și le susține.
    Dacă faci liceu pedagogic vei fi învățător, educatoare?
    Da, evident. Și, încă unul bun!!
    De ce vor unii desființarea lui?

  46. Din punct de vedere profesional, absolvenții si cadrele didactice care au terminat un liceu pedagogic sunt mult mai bine pregătiți pentru un mediu de munca printre copii. Elevii de pedagogic sunt pregătiți si instruiți încă din primul an de liceu pentru a lucra cu preșcolarii si școlarii din bancile școlilor primare. Aceștia sunt instruiți pentru astfel de mediu de lucru, pregătiți psihologic si practic pentru a fi in stare de a face fata si pentru a modela caracterele copiilor care in mare parte își vor petrece timpul in compania lor. Absolvenții de pedagogic nu sunt doar niște persoane cu un simplu liceu in mâinile cărora mulți își lasă copiii, aceștia sunt obligați sa meargă in continuare cu studiile si astfel primesc si pregătire universitară. Faptul ca acest proiect care nu are la baza studiile necesare ma frustreaza enorm. Haideți sa facem niște analize in sălile de curs, haideți sa observam comportamentele absolvenților de pedagogic si a celor care au la baza alt liceu (dar o universitate la portofoliu) si astfel putem sa luam o decizie. Proiectele asta se fac pe baza a ce? Se fac pentru ca s au schimbat vremurile? Unele lucruri ar trebui sa rămână la fel, le putem perfecționa si investi in ele pentru a face performanța, dar haideți sa nu ne jucam cu bieții copilași, care au nevoie de empatie si de caractere creative si foarte bine pregătite.
    Liceul pedagogic nu este un liceu oarecare, iar profilul specific este mai mult decât necesar unei educatoare/învățătoare. Este foarte trist faptul ca încercam sa le furam copilașilor personalul corect pregătit.
    Sunt absolventa de pedagogic si profilul m a schimbat complet, mereu o sa fiu recunoscătoare si mândra ca am primit aceasta pregătire.
    Recunosc ca nu am rămas in sistem. De ce? Pentru ca minunatul stat Roman nu da doi bani pe cadrele didactice si in niciun cât pe copiii acestei tari. Generația mea lupta sa schimbe asta in bine, sa le oferim copiilor o experiența școlară demnă de performanța, asa cum ne au învățat in LICEUL PEDAGOGIC! Acolo nu ne au învățat sa aruncam mașinuța la gunoi dacă i a căzut o roata, ci sa o reparam împreună într-un fel in care ne putem asigura ca nu va mai cădea.
    Cer prea mult sa va pun in pielea noastră, a absolvenților de pedagogic, dar va rog totuși sa va puneți in pielea copiilor dumneavoastră care risca sa primească o educație școlară greșita care va asigur ca va face ravagii in viața piticilor.

    – semnat, o absolventa oarecare de pedagogic

  47. Colegiile/ liceele pedagogice cu sute de ore de practică sunt cele mai bune în pregătirea cadrelor didactice, absolvenții știu să managerieze clasa de elevi, să lucreze diferențiat, să aplice metode diverse, să se adapteze nivelului copiilor, să creeze lecții interesante și practice, să organizeze activități extrașcolare etc.
    Opriți distrugerea părților bune ale învățământului românesc! Faceți curățenie între ”experții” de la minister, ce îi califică pentru această titulatură?

    1. Liceele pedagogice sunt extrem de importante, nu te formează doar pentru a fi cadru didactic, ci și pentru a fi un om mai bun și adaptabil într-o societate care este în continuă schimbare. Liceele pedagogie îți formează mult mai bine stilurile de învățare, de predare și de formarea ca viitor dascăl. Sunt multe ore de practică, de pedagogie, psihologie și metodică unde înveți multe lucruri care te vor ajuta mult pe viitor. În perioada de adolescență te dezvolți foarte mult la nivelul caracterului și îți creezi un stil de predare mult mai eficient, iar acest liceu te ajută mai mult decât o face o facultate.
      Liceele pedagogie trebuie să rămână!

  48. Învățător, educator! Cele mai dificile meserii. Pot confirma această afirmație doar cei care au pus suflet în orele la clasă. Cei care nu au predat nu cred că ar trebui să vorbească. Filmul “Polițist de grădiniță” ar putea să ilustreze ce înseamnă să fii educator, învățător. Imaginea protagonistului, celebrul Arnold, care cade în pat rupt de oboseală după doar o zi de muncă nu e ficțiune, e realitate.
    Dacă nu ai predat niște ani buni… nu comenta!
    Dacă ai predat câțiva ani și apoi ai plecat în alt domeniu… de ce? n-ai făcut față?
    Știu că cei mai buni fotbaliști sunt cei din tribune! Comentează, dar nu pot alerga 2 lungimi de teren!

  49. Formarea inițială a profesorilor de învățământ primar în liceele și colegiile pedagogice este deosebit de importantă și nu poate fi înlocuită, ci doar completată, de pregătirea psihopedagogică în universitate. Așa cum un sportiv/artist/muzician ajunge la performanță prin pregătire intensivă de la vârste fragede, așa și pregătirea timpurie în domeniul educației trebuie să înceapă din anii liceului. Vocația trebuie în orice domeniu cultivată și acest lucru se face și prin insuflarea unor principii, unor modele, unor motivații care prind rădăcini doar în anii de formare inițială.

  50. În liceele pedagogice am învățat cum să fiu un cadru didactic mai bun. Sutele de ore de practica, zecile de lecții ținute atât la școală cât și la grădiniță m-au făcut să conștientizez cât de mult pot iubi această profesie. Practica făcută în liceele și colegiile pedagogie nu poate fi comparată cu ceea ce se face în universitate. Ideea despre desființare liceelor și colegiilor pedagogice este o prostie totală, după ce că sistemul ne vrea proști, mai exact analfabeți funcționali, vor să desființeze și înstituțiile de învățământ ce ajută la formarea unor cadre didactice mai bune. Vă mulțumim, vă doriți o țară de oameni incompetenți,s-ar putea să și reușiți.

  51. In calitate de elevă al Colegiului Național Pedagogic, susțin faptul ca in aceasta unitate de învățământ ÎNVEȚI MESERIE. Înveți cum sa concepi o ora elaborata cu jocuri, activități atractive, înveți sa redactezi un plan de lecție bine gândit. Mai mult, înveți sa gestionezi o clasa de prichindei care abia au intrat in învățământul primar, înveți sa comunici, sa oferi atenție fiecărui elev in parte chiar dacă ai o clasa de 25-30 de elevi. Cine spune ca profesorii sunt slabi pregătiți? Ei bine, dupa un an de online ,cu siguranta, toti am avut de pierdut, ne-am simțit dezorientati, ne-am întors la scoala și cine credeți ca ne-au readus cu picioarele pe pământ și ne-ai făcut sa înțelegem de ce am ales acest liceu. Ei, profesorii noștri datorită cărora, intr-un timp foarte scurt am ajuns sa avem rezultate și mai bune . Datorită lor, avem rezultatele bune care se reflecta la sfârșitul unei ore la clasa, când cei mici vin și îți spun ca abia așteaptă sa le mai predai o data. Mulțumim lor, profesorilor noștri, care sunt mereu prezenți sa ne “critice” si sa ne ofere sfaturi pentru a fi mâine mai buni decât am fost ieri.

  52. Liceele pedagogice sunt extrem de valoroase pentru sistemul nostru de învățământ, nu ne putem permite să facem 2 ani de practică observativă și încă 2 ani de predare, plus 4 săptămâni de practică comasată în 3 ani de facultate unde sa face un singur semestru. Nu se compară experiența elevilor la practică cu un simplu semestru de practică. Mai mult decât atât, ce vom face cand se va retrage generatia care este acum majoritară în sistem? Vom angaja oameni necalificați? Pentru ca NU avem suficiente cadre didactice calificate dispuse sa lucreze în umbra ministerului care “le pune la dispoziție materiale” și un salariu din care să poată trăi tinerii debutanți. Este nevoie de liceele pedagogice, este nevoie de cadre didactice, este nevoie de materiale și este timpul ca deciziile luate în învățământ să mai ceară si părerile persoanelor care lucrează în sistem.

  53. Este absolut inacceptabil! Liceele pedagogice sunt o necesitate foarte mare în România, deoarece, oricât de “inteligenți și calificați” am fi cu facultățile specializate pe acest profil, liceul este mult mai important. La liceu înveți de cel puțin 3 ori mai mult moduri de a preda, de a te pregăti să intri în învățământ și ești, în consecință, mult mai calificat!

  54. Numai cine nu știe ce înseamnă cu adevărat Liceul Pedagogic poate vorbi despre desființarea rolului acestuia! Aici pregătirea practică și teoretică a viitoarelor cadre didactice se articulează reciproc, construind mai solid că nicăieri altundeva eșafodajul formării inițiale in linie profesionala. Echipele interdisciplinare (cadru didactic din învățământul primar/prescolar-metodist- prof coordonator de practica) supraveghează îndeaproape experientele autentice de învățare ale practicanților. Se manifesta în Liceele Pedagogice o atenție deosebită și trăsăturilor de personalitate, căci, științific e demonstrat, adolescenta vine cu tușele finale de definitivare a caracterului. Deci, aici e o grijă specială de a conjuga dezvoltarea personală și profesională, in cea mai potrivită perioada de manifestare a vocației, de cristalizare a personalității. Va fi posibil in continuare doar daca nu vor exista persoane care sa considere că e posibil ca oricine sa devin învățător sau educatoare, oricând și oricum.

  55. Perplex, se spune si scrie acceasi nu aceiasi dictare ca nu faci acordul cu genul! Si de ce copiii trebuie sa fie galagiosi si obraznici? De ce merg la scoala si nu se duc pe maidan sa tipe, urle sa se bata, sa se scuipe etc? Cand vor invata ca merg la scoala doar ca sa invete si nimic altceva? Ce educatie sa-i mai dai unuia fara 7 ani de acasa? Oare parintii de aia l-au facut? Sa-l ia invatatorul cu metodele invechite sa-l invete intai cum sa se poarte si apoi sa – l invete carte? Parearea mea e ca, pentru a salva educatia de azi, fiecare profesor ar trebui sa fie intai invatator si daca s-ar pitea infiinta si cursuri obligatorii de educatia parintilor???

  56. Și cui ii pasă? Și acolo e o corupție și au devenit moșieri pe proprietatea statului. Sa ii desființeze sa revină cu picioarele pe pământ.

    1. Doamna Jeni, despre cine spuneți că ar fi bine sa fie desființat? Ministerul in formula actuală, liceele de specialitate pedagogică sau vorbiți despre oamenii care cred că desființând se rezolva problemele. Cred cu tărie că schimbarea este în noi toți și cred că doar prin aceste specializări, prin faptul că tineretul are de unde învață, vom putea schimba ceva. Desființând și aceasta oportunitate de educație, ne desființăm noi că oameni. Deschideți ochii și inima înainte de a deschide gura, doamna Jeni .

  57. >> tradiția în domeniul excelenței
    Frate mai lasati-o moarta cu excelenta. Si la liceele pedagogice si la facultati se invata aceiasi pedagogie obosita. Nici pe departe excelenta. Profii sunt foarte slab pregatiti.

    Termina facultatea si isi doresc copii cuminti in clasa pentru ca nu au invatat sa managerieze o clasa mai galagioasa. Si aproape toti viseaza la excelenta, olimpiade si cai verzi pe pereti.

    Invatamantul este pentru toti copiii. Si pentru aia saraci si pentru aia cu CES si pentru rromi si pentru galagiosi si pentru obraznici. Pentru ei trebuie formati profii.

    Ma uitam azi la o sala de clasa ultra moderna, luminoasa, primitoare, cu spatiu generos, cu spatiu pentru predare, cu spatiu pentru lucru in grup, cu biblioteca si spatiu pentru recreere si joaca. Degeaba aduci profi formati in sistemul invechit intr-o astfel de sala de clasa. Profii habar nu au ce sa faca cu spatiul, nu folosesc metode active. Aceiasi dictare de la catedra, acelasi plan de lectie obosit intr-un tabel.

    1. Aceeași pedagogie, nu aceiași.
      Aceeași dictare, nu aceiași dictare.
      Să învățăm să judecăm lucrurile pe care le cunoaștem… E ușor să comentezi lucruri despre care nu ai studiat, dar nu este onest. Pedagogia nu este obosită. Sistemul este bulversat, fără o direcție limpede. Să nu fie cu supărare!

    2. Perplex, se spune si scrie acceasi nu aceiasi dictare ca nu faci acordul cu genul! Si de ce copiii trebuie sa fie galagiosi si obraznici? De ce merg la scoala si nu se duc pe maidan sa tipe, urle sa se bata, sa se scuipe etc? Cand vor invata ca merg la scoala doar ca sa invete si nimic altceva? Ce educatie sa-i mai dai unuia fara 7 ani de acasa? Oare parintii de aia l-au facut? Sa-l ia invatatorul cu metodele invechite sa-l invete intai cum sa se poarte si apoi sa – l invete carte? Parearea mea e ca, pentru a salva educatia de azi, fiecare profesor ar trebui sa fie intai invatator si daca s-ar pitea infiinta si cursuri obligatorii de educatia parintilor???

  58. Domnul profesor Mircea Bertea este un susținător de cursă lungă al liceelor pedagogice și argumentele dumnealui sunt imbatabile! Realitatea educațională din societatea noastră și imaginea profesiei de dascăl în percepția comună plasează România intr-o zonă de risc major în ceea ce privește capacitatea sistemului de a asigura personal calificat și bine pregătit pentru învățământul preșcolar și primar, cel puțin pentru următorul deceniu.
    Dacă pentru mediul urban încă se mai găsesc soluții, șansele copiilor din mediul rural de a avea cadre didactice calificate vor scădea dramatic dacă învățătorii vor fi formați doar prin învățământul superior. Câți dintre absolvenții de liceu vor opta pentru această calificare la facultate, pentru ca apoi să meargă la catedră pe un salariu de șofer de primărie (sau poate mai mic)? Decalajul dintre urban și rural se va adânci din ce în ce mai mult!
    Pe lângă avantajul pregătirii practice temeinice, liceele pedagogice au meritul de a motiva elevii de gimnaziu din mediul rural să opteze pentru profesia de dascăl, tineri ce se întorc în localitățile natale să profeseze în școli și grădinițe.

  59. În facultăți nu se face practică pedagogica intensivă … E doar o pregătire precara și de suprafață… În liceul pedagogic am învățat cu adevărat meseria de învățător, cu sute de ore de practica pedagogica la clasa, cu zeci de ore de pedagogie și psihologia copilului, în fiecare săptămână în 5 ani de liceu, cu proiecte de lecție și tot tacâmul… În facultate, interesul e doar să le ia banii și să termine o facultate, nimic mai mult… Copiii vor ajunge să fie învățați de oameni care nu au nicio chemare fata de meseria de dascăl… Avem colegi doar cu facultate, care habar n au ce trebuie sa facă la catedră… E groaznic dacă desființează liceele pedagogice… Vor distruge cu siguranță învățământul primar, care pana la urma este cel mai greu și cel mai solicitant din sistemul de învățământ… 👎 👎 👎 👎 👎 👎 👎

    1. Foarte bine și concret ați punctat. Sper sa nu fie totuși acest semnal de alarmă o alarmă în sine. Sper sa se revină și să se facă dreptate

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like

Un program mai lung de școală ajută elevii, dar poate suprasolicita profesorii / Deciziile trebuie să țină cont de părerea profesorilor – experte britanice, despre recuperarea pierderilor educaționale din pandemie

Activitățile de recuperare a materiei pierdute în pandemie pot presupune prelungirea timpului de predare alocat zilnic pentru elevii, clasele și școlile afectate. Studiile internaționale recente arată că această prelungire tinde…
Vezi articolul
Daniel David / Foto: UBB

Daniel David: Nu vreau să văd nici prim-ministru, niciun politician că se dă model de vaccinare, pentru că generează reacție inversă. Politicienii noștri au făcut niște relaxări complet halucinante peste vară, s-au pregătit complet aiurea pentru toamnă

Campania de comunicare a vaccinării a fost abordată greșit la noi în țară, ceea ce a făcut ca procentul mare de nehotărâți în privința vaccinului să rămână nevaccinați, în loc…
Vezi articolul