Salvați Copiii România: 76% dintre elevii participanți la un studiu în 2020 spuneau că profesorii îi ceartă la școală

Foto: Salvați Copiii România

76% dintre copiii participanți la un studiu al organizației Salvați Copiii România spuneau că profesorii îi ceartă atunci când greșesc, la școală, potrivit unui comunicat recent primit de Edupedu.ro, care reia mai multe date cuprinse într-un sondaj prezentat anul trecut, cu date culese în ianuarie 2020 și septembrie – octombrie 2020.

Abuzul fizic asupra copilului în familia de proveniență este asociat semnificativ cu comportamente de tip bullying între copii în școală, în condițiile în care 56% dintre părinți au declarat că-și pedepsesc copiii dacă greșesc, se mai arată în comunicat.

Primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești, lansat de Salvați Copiii în 2016, arăta că:

În perioada februarie 2020 – iunie 2021, Salvați Copiii a pilotat programul ”Să fim prieteni – Fără bullying în grădinițe” în 5 grădinițe din București, dezvoltând competențele specialiștilor din unitățile de învățământ, informând și implicand părinții și distribuind materiale educaționale specifice metodologiei către 450 de copii.

Analiza impactului proiectului pilot demonstrează eficiența intervenției, evidențiind reducerea comportamentelor de excluziune socială de la 21% la 7%, reducerea comportamentelor agresive de la 17% la 9%, creșterea numărului situațiilor în care copiii manifestă curaj în a-și apăra prietenii, de la 82% la 94%.

În luna ianuarie 2022, Salvați Copiii extinde programul pilot, dotând alte 10 grădinițe din București, Suceava și Călărași cu materiale educaționale specifice programului ”Să fim prieteni – Fără bullying în grădinițe” și lansează invitația către autoritățile publice locale să fie parteneri în dezvoltarea programului la nivel național.

”Să fim prieteni – Fără bullying” este implementat prin introducerea unei game de practici sociale care întăresc spiritul comunitar al copiilor. Un exemplu în acest sens îl reprezintă discuțiile de grup (întrunirile copiilor), unde sunt folosite cartonașe de conversație pentru a iniția discuțiile, dar și prin folosirea Ursulețului Prietenos, a masajului și a activităților ritmice.

Autoritățile locale pot sprijini grădinițele prin informarea acestora despre resursele puse la dispoziție de organizația amintită și prin alocarea de resurse în bugetul grădinițelor pentru anul școlar 2022-2023, pentru a pune la dispoziția cadrelor didactice și copiilor materialele educaționale care să fie folosite în activități de reducere a fenomenului de bullying, cu impact pe termen lung.

Context:

Datele sunt extrase din “Studiul privind abuzul împotriva copiilor” (Salvați Copiii România, 2021).

Metodologia studiului:

În privința părinților, volumul eșantionului de părinți a fost de 880 persoane, iar eșantionarea s-a făcut prin selecție probabilistică a localităților și a persoanelor (selecție probabilistică, cu pas statistic și metoda zilei de naștere).

Eșantionul este reprezentativ la nivel național, pentru populația grupului țintă, cu eroare tolerata de +/- 3,4% la un nivel de încredere de 95%. Interviurile s-au desfășurat la domiciliul subiecților în ianuarie 2020.

Ancheta în rândul copiilor a avut aceeași distribuție teritorială ca cea în rândul părinților, iar volumul său a fost de 1.115 de persoane.

Eșantionul folosit este reprezentativ pentru populația școlară (din ciclurile primar, gimnazial și liceal sub 18 ani), cu o eroare tolerată de +/- 3%, la un nivel de încredere de 95 %. Culegerea datelor s-a făcut prin metoda autocompletării, iar selecția școlilor, claselor și a elevilor a fost aleatorie. Chestionarele au fost completate în școli, în două valuri, respectiv ianuarie 2020 și septembrie – octombrie 2020.

Exit mobile version