Salvați Copiii România: 76% dintre elevii participanți la un studiu în 2020 spuneau că profesorii îi ceartă la școală

5.652 de vizualizări
Foto: Salvați Copiii România
76% dintre copiii participanți la un studiu al organizației Salvați Copiii România spuneau că profesorii îi ceartă atunci când greșesc, la școală, potrivit unui comunicat recent primit de Edupedu.ro, care reia mai multe date cuprinse într-un sondaj prezentat anul trecut, cu date culese în ianuarie 2020 și septembrie – octombrie 2020.

Abuzul fizic asupra copilului în familia de proveniență este asociat semnificativ cu comportamente de tip bullying între copii în școală, în condițiile în care 56% dintre părinți au declarat că-și pedepsesc copiii dacă greșesc, se mai arată în comunicat.

Primul studiu național cu privire la fenomenul de bullying în școlile românești, lansat de Salvați Copiii în 2016, arăta că:

  • 73% dintre elevi au fost martorii unei situații de bullying în mediul școlar;
  • 3 din 10 copii sunt excluși în mod constant din grupul de colegi;
  • 3 din 10 copii sunt amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi;
  • 1 din 4 copii a fost umilit în fața colegilor.

În perioada februarie 2020 – iunie 2021, Salvați Copiii a pilotat programul ”Să fim prieteni – Fără bullying în grădinițe” în 5 grădinițe din București, dezvoltând competențele specialiștilor din unitățile de învățământ, informând și implicand părinții și distribuind materiale educaționale specifice metodologiei către 450 de copii.

Analiza impactului proiectului pilot demonstrează eficiența intervenției, evidențiind reducerea comportamentelor de excluziune socială de la 21% la 7%, reducerea comportamentelor agresive de la 17% la 9%, creșterea numărului situațiilor în care copiii manifestă curaj în a-și apăra prietenii, de la 82% la 94%.

În luna ianuarie 2022, Salvați Copiii extinde programul pilot, dotând alte 10 grădinițe din București, Suceava și Călărași cu materiale educaționale specifice programului ”Să fim prieteni – Fără bullying în grădinițe” și lansează invitația către autoritățile publice locale să fie parteneri în dezvoltarea programului la nivel național.

”Să fim prieteni – Fără bullying” este implementat prin introducerea unei game de practici sociale care întăresc spiritul comunitar al copiilor. Un exemplu în acest sens îl reprezintă discuțiile de grup (întrunirile copiilor), unde sunt folosite cartonașe de conversație pentru a iniția discuțiile, dar și prin folosirea Ursulețului Prietenos, a masajului și a activităților ritmice.

Autoritățile locale pot sprijini grădinițele prin informarea acestora despre resursele puse la dispoziție de organizația amintită și prin alocarea de resurse în bugetul grădinițelor pentru anul școlar 2022-2023, pentru a pune la dispoziția cadrelor didactice și copiilor materialele educaționale care să fie folosite în activități de reducere a fenomenului de bullying, cu impact pe termen lung.

Context:
  • 12% dintre copii sunt expuși abuzului verbal în familie, procentul ajunge la 22% în mediul școlar.
  • 76% dintre copii spun că profesorii îi ceartă atunci când greșesc.
  • 56% dintre părinți au declarat că-și pedepsesc copiii dacă greșesc.
  • Atunci când sunt pedepsiți, copiii trăiesc stări de tristețe (38%), vinovăție (29%) și nefericire (28%).
  •  6% dintre copii afirmă că se simt lipsiți de apărare atunci când sunt pedepsiți, 3% declarând chiar că se simt părăsiți.
  • Copiii afirmă că suferă în tăcere (43%), plâng sau vorbesc cu cineva (36%) și doar 8% dintre respondenți indicând că, atunci când sunt pedepsiți, își închipuie că se răzbună.
  • Ca atitudine generală față de pedeapsa corporală, 21% dintre părinți și-au exprimat acordul față de bătaie, ca modalitate de sancționare a comportamentelor indezirabile ale copiilor.

Datele sunt extrase din “Studiul privind abuzul împotriva copiilor” (Salvați Copiii România, 2021).

Metodologia studiului:

În privința părinților, volumul eșantionului de părinți a fost de 880 persoane, iar eșantionarea s-a făcut prin selecție probabilistică a localităților și a persoanelor (selecție probabilistică, cu pas statistic și metoda zilei de naștere).

Eșantionul este reprezentativ la nivel național, pentru populația grupului țintă, cu eroare tolerata de +/- 3,4% la un nivel de încredere de 95%. Interviurile s-au desfășurat la domiciliul subiecților în ianuarie 2020.

Ancheta în rândul copiilor a avut aceeași distribuție teritorială ca cea în rândul părinților, iar volumul său a fost de 1.115 de persoane.

Eșantionul folosit este reprezentativ pentru populația școlară (din ciclurile primar, gimnazial și liceal sub 18 ani), cu o eroare tolerată de +/- 3%, la un nivel de încredere de 95 %. Culegerea datelor s-a făcut prin metoda autocompletării, iar selecția școlilor, claselor și a elevilor a fost aleatorie. Chestionarele au fost completate în școli, în două valuri, respectiv ianuarie 2020 și septembrie – octombrie 2020.


6 comments
  1. Bullingul ar trebui combătut în primul rând între elevi. Umilirea de către cel mai șmecher din clasa a unuia sau altuia dintre colegi ar trebui înlăturată prin educare.
    Bulling nu e când un profesor îți spune că ești prost că nu știi cât fac 2+2, e când ajungi poreclit, umilit, bătut și sper că nu e apanajul cadrelor didactice.

  2. Pai procedati precum in alte tari.
    Luati copiii de la parinti, instituționalizati-i si daruiti-i apoi cuplurilor de gay spre infiere.Tot ne place sa aplicam in Educatie precum nuca in perete tot ce fac alte tari… scoli deschise în plina pandemie etc
    Cat despre profesori, faceți anchete si aflați adevărul, nu basme.

    1. In primele doua zile din cariera de profesor mi-a trecut pe la urechi ca un elev “de-ai nostri”, al carui parinte se afla in conflict anterior cu bunicii mei, a inceput sa spuna prin oras cum ca eu l-am palmuit la ora. Asta in conditiile in care, fiind primele zile chiar la inceput de an scolar, eu doar i-am cunoscut pe elevi si nici nu m-am ridicat de la catedra. Copiii sunt foarte inventivi. Si cred ca dupa 18 ani la catedra, imi permit sa spun ca elevul de tradeaza un-doi pentru un interes personal, fiind capabil de fabulatii extraordinare ca sa scape de anumite sarcini, pedepse sau pur si simplu din pur amuzament. Asa ceva se probeaza cu dovezi solide, nu pe vorbe si povesti de adormit copiii.

  3. Eu zic că și mai mult de 76% din elevi sunt agresați la școală de profesori. Dar “las’ că mere’ și așa” – modelul românesc aplicat cu succes de Tâmpeanu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

You May Also Like
Radu Gologan / Foto: Digitaliada

Replică dură a profesorului Radu Gologan, adresată ministrului Educației: Olimpiadele trebuie să fie în organizarea societăților profesionale. Ca președinte al Societății de Științe Matematice din România, nu voi lăsa la mâna birocrației această minunată tradiție

„Mă uit siderat la afirmațiile făcute relativ la olimpiade și participarea României la olimpiadele internaționale. Puteți verifica că organizațiile profesionale de matematică, fizică, informatică, chimie ș.a. au reușit în cei…
Vezi articolul