Școala în România – ca în Europa de Est și Asia Centrală: predare tradițională, cu accent mai mult pe profesor, decât pe nevoile elevilor – raport OECD / Cazul aparte al școlilor de limbă rusă din Republica Moldova

Foto: © Koba Samurkasov | Dreamstime.com

Profesorii din România, ca cei din majoritatea țărilor est-europene și din fosta URSS, continuă să folosească un model tradițional de pedagogie, bazat pe predare unidirecțională și pe memorizare, în pofida faptului că acesta ar putea să nu fie cel mai potrivit pentru dezvoltarea abilităților și competențelor de care au în prezent nevoie copiii, potrivit unui nou raport al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD). Și în România, chiar dacă în mai mică măsură față de alte țări din regiune, continuă să predomine modelul de instruire în care profesorul are rolul central. Cu ce fel de rezultate ale elevilor se asociază această tendință în modelul de predare? Potrivit raportului citat, România – țară care la testele PISA 2018 s-a clasat pe ultimele locuri în UE și a avut rezultate mult sub media OECD – ocupă o poziție medie în rândul țărilor din Europa de Est și Asia Centrală care au participat la evaluarea internațională de acum 3 ani, toate aflate sub media OECD.
Despre practicile de predare și efectele lor

Potrivit raportului “Educația în Europa de Est și Asia Centrală – Constatări în baza PISA”, publicat recent, în regiune continuă să fie folosite tehnici tradiționale care nu țin cont de studiile internaționale recente, care argumentează că o abordare activă, centrată pe elevi, îi poate ajuta mai mult pe aceștia să dobândească setul de competențe necesare în prezent – creativitate, gândire critică, colaborare în rezolvarea problemelor, comunicare. În plus, amintește documentul, cercetările relevante acum arată că practicile tradiționale de predare perturbă tipurile de instruire ce permit elevilor să învețe personalizat, lucru necesar pentru creșterea incluziunii.

Indicii luați în calcul pentru evaluarea modului de predare, în cadrul analizelor făcute pe baza rezultatelor PISA 2018, arată că în școlile din România se întâlnește în continuare, chiar dacă într-o mai mică măsură, modelul comun al regiunilor Europa de Est și Asia Centrală – mai mult accent pe instruirea în care profesorul joacă un rol central și mai puțin pe cea în care elevul – prin elemente precum feedback-ul și instruirea adaptată nevoilor elevilor – este în centrul actului educațional.

Practicile profesorilor în Europa de Est și Asia Centrală / sursa: Raport OECD

Potrivit documentului, în toate cele nouă țări din regiune pentru care există date, instruirea în care profesorul joacă rolul central este cea mai comună formă, comparativ cu media OECD. Dacă România se încadrează în media OECD privind entuziasmul profesorilor, sistemul educațional local urmează în continuare, într-o măsură mai mică, modelul regional al lipsei de adaptare la instruirea adaptată nevoilor elevului.

În toate țările, cu excepția Kazahstanului, deci și în România, elevii au înregistrat rezultate mai slabe, la citire, în cadrul PISA 2018, pe măsură ce erau expuși mai mult predării în care profesorul are rolul central, rezultatele îmbunătățindu-se în momentul în care ei raportau o expunere mai mare la modelul de instruire adaptată nevoilor elevilor.

Performanța elevilor – instruire centrată pe profesor vs. instruire bazată pe nevoile elevilor / Sursa: Raport OECD

Tot din punct de vedere al profesorilor, România și Croația figurează ca excepții notabile într-un aspect-cheie, în ceea ce-i privește pe profesori: la nivelul celor două regiuni, cu excepția celor două țări, se face simțită un nivel al entuziasmului profesorilor sub media OECD, în condițiile în care, cu excepția Kazahstanului, elevii au rezultate mai bune atunci când percep un entuziasm mai ridicat din partea profesorului.

Performanțele elevilor: România – în eșalonul secund la nivel regional

Potrivit raportului OECD, publicat recent, România se află în plutonul secund printre țările din zonă, din punct de vedere al mediilor înregistrate. Toate țările din cele două regiuni, luate în considerare pentru această analiză, au avut scoruri sub media OECD, însă unele se apropie de aceasta, pe când altele sunt mult în urmă. Astfel:

Performanța medie – citire, matematică, știință, în țările din Europa de Est și Asia Centrală / Sursa: Raport OECD
România – scor la citire în 2018 ca în 2000, pe când “liderii” regionali, dar și Moldova au progresat

Același raport verifică avansurile înregistrate de țările din regiune la capitolul Citire, notând că cel mai mare progres aparține Republicii Moldova, care a plecat de la 388 de puncte în 2009 pentru a ajunge la 424 (aproape cât al României – 428) în 2018. Dintre țările luate în calcul pentru această comparație, dintre țările aflate în frunte, Turcia și Croația au înregistrat avansuri (considerabil în cazul Turciei), pe când România a stagnat (același scor la Citire în 2018 ca în 2000 – 428), iar Bulgaria a înregistrat un regres față de primele ediții PISA la care au participat.

Evoluția în cadrul PISA – Citire / Raport OECD

Raportul notează, totodată, că în regiune se face simțită o lipsă profundă de echitate și că, în medie pentru aceste țări, băieții au de obicei rezultate mult mai slabe decât fetele, comparativ cu valorile medii internaționale. Totodată, cele mai multe fiind țări cu un număr mare de școli în zone rurale, elevii din zonele urbane au de obicei rezultate mult superioare celor de la sate, comparativ cu alte țări OECD.

La capitolul citire, documentul indică faptul că, față de cele mai multe țări din regiune, România are rezultate mai bine atunci când sunt evaluate abilitățile meta-cognitive (înțelegerea textului, sumarizarea, evaluarea credibilității), rămânând, totuși, sub media OECD. În ceea ce privește abilitatea elevilor de a evalua credibilitatea informațiilor, România se află la un nivel similar Belarusului și Croației, fiind depășită de Republica Moldova, dar și de Ucraina – țară care depășește media OECD din acest punct de vedere.

Abilități meta-cognitive în cazul elevilor din Europa de Est și Asia Centrală / Sursa: Raport OECD
Cazul aparte ar predării în limba rusă în Republica Moldova / Kazahstan

OECD arată că, în cadrul PISA 2018, a încercat să analizeze în ce măsură există diferențe de învățare în țările unde predarea se face atât în limba populației majoritare, cât și în limba rusă. Pentru fiecare dintre țările analizate – Azerbaidjan (Baku), Kazahstan, Republica Moldova și Ucraina – au fost luate în calcul doar rezultatele elevilor care vorbesc limba majoritară (în cazul Moldovei, limba română).

Rezultatele arată că în Republica Moldova – situație ce se regăsește și în Kazahstan, cu elevii care vorbesc limba kazahă – elevii care vorbesc limba română, dar care merg la școli în limba rusă au rezultate mai bune decât cei din școli unde e folosită limba română. 

Raportul complet poate fi consultat aici.

Citește și:
Republica Moldova, una dintre revelațiile PISA 2018. La Științe a întrecut România, iar la celelalte două domenii este foarte aproape
Rezultate PISA 2018. Învățământul românesc, ultimul la matematică și penultimul la citire și științe din Uniunea Europeană. Cine e pe primul loc în PISA 2018
Raport al Ministerului Educației, despre PISA 2018: Rezultatele elevilor români sunt aproape de cele din Moldova, Muntenegru, Bulgaria și Emiratele Arabe Unite / În top PISA 2018 sunt China, Estonia și Finlanda

Foto: © Koba Samurkasov | Dreamstime.com

Dreamstime.com sprijină educaţia din România şi, în contextul pandemiei Covid-19, oferă gratuit imagini stock prin care site-ul Edupedu.ro îşi poate ilustra articolele cât mai relevant posibil.

Exit mobile version