Liderul Federației Sindicatelor Libere din Învățământ, Simion Hăncescu, atrage atenția asupra faptului că majorarea normei didactice va duce la situații în care „foarte mulți profesori titulari vor rămâne cu catedră incompletă”. „Aceste ore nu pot fi acoperite, iar profesorii vor fi nevoiți să devină navetiști”, mai spune Hăncescu într-un mesaj video postat pe pagina FSLI, în care apare alături de Marius Nistor, lider Federația Educației Naționale Spiru Haret.
- Ministrul Daniel David le spunea profesorilor că: Oamenii buni să nu se teamă. Vor fi locuri, însă vor fi mai puține ore la plata cu ora
- Noul calendar al mobilității profesorilor pentru anul școlar 2025-2026 prevede reluarea etapelor de continuitate, detașare, restrângerile de activitate – proiect
Liderul FSLI, Simion Hăncescu, a atras atenția că foarte mulți profesori titulari nu vor mai putea să își întregească norma majorată la 20 de ore, și a subliniat că profesorii sunt trimiși să-și completeze norma „unde găsesc, profesorii fiind nevoiți să devină navetiști”.
„Din estimările pe care le-am făcut și din simulările care au avut loc până în această dată, reiese foarte clar că aceste ore nu pot fi acoperite pentru foarte mulți profesori”, a spus Hăncescu. „Cu alte cuvinte, un dascăl poate fi trimis la o distanță apreciabilă și să devină în navetist, în condițiile în care naveta poate să coste mai mult decât contravaloarea celor 2 ore„, a mai spus liderul FSLI.
Hăncescu remarcă și faptul că în cazul unor profesori norma se majorează cu 4 ore.
„Profesorul gradul unu și 25 ani avea acea diminuare de 2 ore, ajunge să aibă acum 4 ore în plus. Consecințele acestei măsuri sunt dureroase”, potrivit lui Hăncescu.
- Amintim, repartizarea candidaţilor pe posturile didactice de predare vacante publicate pentru angajare pe perioadă nedeterminată, în ordinea descrescătoare a mediilor de repartizare, va fi realizată în ședințele publice organizate de inspectoratele şcolare, programate în perioada 31 iulie – 4 august.
Redăm declarația integrală a liderului de sindicat Simion Hăncescu
Simion Hăncescu, lider FSLI: „Educația din România traversează cea mai profundă criză de la revoluții încoace din cauza măsurilor aberante pe care le-a luat luat Guvernul Bolojan. Practic toate măsurile lovesc atât în persoanalul didactic, auxiliar și nedidactic dar și în elevi. Dacă ne gândim la aceste măsuri, evident cea mai dură este cea legată de mărire normei didactice, cu două, respectiv 4 ore, pentru că dacă ținem cont de faptul că profesorul gradul unu și 25 ani avea acea diminuare de 2 ore, ajunge să aibă acum 4 ore în plus. Consecințele acestei măsuri sunt dureroase. Din estimările pe care le-am făcut și din simulările care au avut loc până în această dată, reiese foarte clar că aceste ore nu pot fi acoperite pentru foarte mulți profesori. Vor fi foarte mulți profesori titulari care din păcate vor rămâne cu catedră incompletă. Domnul ministru a avut soluția aberantă de a-i trimite pe acești profesori și să-și completeze norma unde găsesc.
Cu alte cuvinte, un dascăl poate fi trimis la o distanță apreciabilă și să devină în navetist, în condițiile în care naveta poate să coste mai mult decât contravaloarea celor 2 ore. De asemenea, comasările de unități de învățământ vor conduce inevitabil la diiminuări de costuri. Mărirea noului de la class va avea consecințe și asupra dascelor și asupra elevilor, pentru că dispar costuri și devin clasele cu efective foarte mari. Ne-am luptat ani de zile ca să avem efective decente, apropiate de efective din țările din Europa și acum ne trezim din nou clase mamut, așa cum aveam cândva.
În aceste condiții este nevoie de solidaritate totală din partea colegilor din sistem și când spun solidare totală, înseamnă ca toți cei care sunt implicați în consiliul de administrație, de la unități de învățământ, inspectorat, dar și profesorii să dea dovadă de unitate, pentru că altfel aceste măsuri vor fi puse în practică.
Există șansa de a stopa încă acest fenomen nedorit. Facem un apel și către părinții care fac parte din acestei consiliu de Administrație și de la reprezentanții Consililor locale de a nu participa sau a vota împotriva acestor măsuri aberante pe care Ministerul Educație dorește să le ia. Trebuie să se gândească foarte bine că aceste măsuri lovesc deopotrivă și în profesori, dar și copiii în această țară și un lucru trebuie știut către toată lumea. Liderii de sindicat nu pot singuri să rezolve aceste probleme grave. Doar împreună cu membrii de sindicat avem șanse să reușim”.
Despre norma didactică majorată
Este prima creștere a normei didactice din 1995 încoace. Atunci, prin Legea Statutului cadrelor didactice, prevăzută de legea învățământului, dar aprobată separat doi ani mai târziu, erau stabilite normele didactice de 18 ore în învățământul preuniversitar.
Amintim că vineri seara a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr. 141/2025, cunoscută drept „Legea Bolojan”, care modifică și completează Legea învățământului preuniversitar nr. 198/2023.
Conform Legii Bolojan, noile norme didactice sunt:
- pentru învățători și profesori de învățământ primar, norma didactică rămâne de tip „un post pe clasă”, dar cu 2 ore obligatorii de pregătire remedială pe săptămână
- pentru profesorii de gimnaziu, liceu, postliceal, precum și cei din clasele cu program integrat de artă și sport sau din unități extrașcolare, norma crește la 20 de ore pe săptămână, dacă aceștia au cel puțin licență în cariera didactică
- excepție: profesorii cu grad didactic I sau titlul de profesor emerit, care desfășoară activitate de mentorat, vor avea normă redusă la 18 ore pe săptămână
- profesorii de instruire practică și maiștrii-instructori vor avea norme de 26 de ore pe săptămână (cu licență), respectiv 22 de ore (dacă au gradul I și activitate de mentorat)
- în învățământul special, norma este de 18 ore pentru profesori la predare și terapii specifice, respectiv 22 de ore pentru educatori și maiștri instructori
- cadrele didactice cu peste 25 de ani vechime și gradul I, sau care dovedesc performanță educațională, pot beneficia de o reducere a normei cu 2 ore pe săptămână, fără afectarea salariului, în baza unei metodologii aprobate de Minister
În plus, în perioada 2025-2026 până în 2029-2030, este valabil un regim special care permite includerea în norma didactică a unor activități precum pregătirea pentru examene naționale, performanță educațională și învățare remedială.
Reamintim că Ministerul Educației și Cercetării nu a prezentat nicio analiză a fundamentării măsurilor din legea 141/2025, în afara declarațiilor făcute de ministrul Daniel David în ieșirile sale publice. În schimb, analiza solicitată Institutului de Științe ale Educației de Edupedu.ro a fost cenzurată de ministrul David sub pretextul unui peer review pentru că îi contrazicea cu date și studii argumentele folosite.
Informații de context
Daniel David, ministrul Educației și Cercetării, a declarat, pentru TVR Info, că „oamenii buni să nu se teamă. Vor fi locuri”. Declarația vine în contextul în care marți, 15 iulie, a avut loc proba scrisă de la concursul național de Titularizare 2025. Amintim că Guvernul și-a asumat răspunderea în Parlament, luni, 7 iulie, pe Legea privind unele măsuri fiscal-bugetare, supranumită Legea Bolojan, iar norma de predare pentru profesori crește, în medie, cu 2 ore.
În același timp, ministrul Daniel David spunea despre Titularizare 2025 că „s-ar putea să nu încheiem contracte noi de muncă. Nu știu. Trebuie să vedem câți au luat nota peste șapte, câte posturi vor fi acoperite”.
Distribuirea orelor pentru profesori, astfel încât norma didactică să fie majorată, conform Legii Bolojan, se face în perioada 8-22 august, pentru anul școlar 2025-2026, potrivit unui proiect de calendar. Din toamnă, norma didactică crește pentru toți profesorii din școlile gimnaziale și liceele din România.
Directoarea Violeta Estrella Bontilă remarcă: „Creșterea normei înseamnă reluarea întregului calendar de mobilitate, pe care va trebui, cel mai probabil, să-l parcurgem din august până în august, adică în 2 săptămâni să facem ce s-a făcut în 5-6 luni. Regulile s-au schimbat nu în timpul jocului, ci la finalul lui”.
