Sondaj Monitor al Minorităţilor 2020: Examenul nediferențiat la Limba română de la BAC, considerat discriminatoriu de 67% dintre adulţii maghiari din Transilvania / Aproape toţi cred că elevii maghiari trebuie să înveţe bine limba română

Foto: Pexels.com

Peste 90% dintre maghiarii din Transilvania cred că elevii maghiari trebuie să înveţe limba română. 67% dintre adulţii maghiari consideră discriminatoriu faptul că, la Bacalaureat, elevii aparținând minorităților și care au învățat la licee cu predare în limba maghiară susțin examenul la Limba şi literatura română în aceleaşi condiţii cu elevii care au terminat un liceu cu predare în limba română. Concluziile aparțin sondajului “Monitor al Minorităţilor 2020”, realizat de Institutul de Politici Publice din Ţinutul Secuiesc şi de Institutul Bálványos și prezentat miercuri la la Cluj-Napoca.

Dintre respondenţi, 69% au spus că este foarte important ca cei mici să înveţe limba română și 22% au spus că este important, relatează publicația Hirado.hu.

Relatarea Hirado pune în prim-plan elemente de convergență – dorința de învățare a limbii române – dar contextual pune accentul, inclusiv prin comentariile unuia dintre sociologii implicați – pe elementele de divergență dintre școlile cu predare în limba română și cele cu predare în limba maghiară.

34% au fost complet de acord, iar 13% a fost în mare parte de acord cu afirmația “mulţi maghiari nici nu vor să înveţe limba română” – catalogată de cercetătorii maghiari drept “stereotip larg răspândit în societatea românească” – însă nu cu referire la propria persoană, ci la alte persoane, mai scrie Hirado.hu.

În ceea ce privește examenul de Limba și literatura română din cadrul Bacalaureatului, 67% dintre adulţii maghiari cred că este discriminatoriu şi doar 28% cred că este corect faptul că proba se susține în aceleaşi condiţii, cu aceeași programă de examen și aceleași cerințe pentru toți elevii, indiferent că este vorba despre absolvenți ai unui liceu cu predare în limba română sau de absolvenți ai unui liceu cu predare în limba maghiară, a declarat sociologul Tamás Kiss.

O altă concluzie importantă a studiului este următoarea: două treimi dintre cei întrebaţi consideră că sistemul actual de învăţământ din România nu este unul potrivit pentru ca elevii să poată învăţa limba română. Aproximativ 40% dintre respondenți consideră că, pentru a dobândi cunoştinţe de limba română, ar fi acceptabil ca elevii să studieze și alte materii în limba română.

Sondajul a mai arătat că maghiarii din Transilvania au o opinie foarte proastă despre sistemul de învăţământ românesc în general, părerea lor despre învăţământul în limba maghiară fiind una mult mai pozitivă, a declarat sociologul. Potrivit Hirado.hu, media obţinută de elevii maghiari la examenele de bacalaureat este împinsă sub media naţională doar de nota obţinută la limba şi literatura română, în timp ce la Testele PISA cei care învaţă în limba maghiară au performanţe mai bune decât media naţională.

Cercetarea arată că, pentru mulţi, limba română reprezintă subiectul unor frustrări semnificative. 22% dintre respondenţi sunt anxioşi atunci când trebuie să vorbească româneşte, raportul celor care nu simt deloc astfel fiind de numai 53%.

Maghiarii din Transilvania consideră că şcolile maghiare independente vin însoţite de un risc al marginalizării.

Sondajul a fost efectuat în luna iunie, prin telefon, pe un eşantion reprezentativ pentru maghiarii din Transilvania, 22% dintre respondenţi consideră că vorbesc limba română perfect sau la nivel de limbă maternă, 33% au spus că vorbesc bine limba română, dar că au un accent sesizabil, 29% au răspuns că în majoritatea cazurilor se pot face înţeleşi atunci când vorbesc în limba română, iar 16% au spus că întâmpină dificultăţi sau că nu vorbesc deloc româneşte, scrie Hirado.hu.

Exit mobile version