ULTIMA ORĂ Programa de limba germană modernă pentru liceu nu este recunoscută de 18 din cei 21 de profesori din grupul de lucru de la minister, care cer ministrului Daniel David, într-un memoriu, să fie retrași de pe lista autorilor

Foto: Pexels.com

Asociația Profesorilor de Limba Germană din România (APLGR) reclamă, într-un document trimis ministrului Educației și Cercetării și obținut de Edupedu.ro, modul în care a fost constituit și a funcționat grupul de lucru pentru programele de limba germană modernă, susținând că proiectul de programă pus în dezbatere publică ar fi fost publicat fără ca membrii grupului de lucru să îl vadă în integralitate și fără ședințe de lucru comune.

Asociația susține că, „contrar celor afirmate de dumneavoastră în presă, responsabila din minister pentru limba germană modernă […] nu a întrebat niciun membru al grupului de lucru selectat anterior dacă mai dorește/poate să participe. În schimb, a invitat alte 7 colege profesoare să constituie acest grup de lucru”. Profesorii arată că au cerut explicații și spun că au apreciat ulterior „invitația la dialog” și „soluția găsită, de a se întregi grupul de lucru cu cei 11 membri selectați anterior”.

Potrivit scrisorii, coordonatoarea grupului a constituit „un nou grup de comunicare WhatsApp, pe data de 11 octombrie, cu toți cei 19 membri” și a organizat „o ședință online în ziua de 13 octombrie, la ora 12”, „anunțată din scurt”. În document este redat și un comentariu atribuit coordonatoarei la momentul solicitării de informații din partea MEC de către APLGR, trimis către profesoarele invitate în grup: „Mi se pare un sabotaj, voi răspunde”.

Asociația afirmă că, după ședință, coordonatoarea „a promis că va crea și ne va da acces la un folder în Google Docs cu toate documentele existente”, dar „după aceea nu a mai organizat nicio altă ședință de lucru și nici nu a creat folderul promis”, iar consecința ar fi fost că „proiectul de programă publicat […] nu a fost văzut de nimeni din grupul de lucru în integralitatea lui”. Profesorii susțin că au cerut ședințe de lucru comune, însă coordonatoarea „nu a răspuns în niciun fel solicitărilor de pe acel grup de WhatsApp și nici la telefon”.

În aceste condiții, Asociația anunță că „nu ne asumăm proiectul publicat în dezbatere publică” și cere ca numele membrilor să nu mai apară ca autori: „În cazul în care acest refuz persistă, dorim ca numele noastre să nu mai apară pe proiect ca autori ai programei, fiind în joc credibilitatea și imaginea noastră profesională!”.

Profesorii din asociație semnalează și că „există multiple probleme științifice (didactice, de conținut) și de redactare la proiectul prezentat, a căror dezbatere necesită o discuție serioasă între specialiști. Susținem cele afirmate prin experiența noastră profesională: experiența de lucru la programele anterioare, unii încă din anii 2000, conceptul inovator al programei de gimnaziu, recunoscut de toți cei din domeniu (și pe care, contrar celor afirmate de doamna Stoian, proiectul propus nu-l continuă, ci doar îl mimează!), la germană am realizat încă din anii 2010-2011 conceptul inovator al olimpiadei, la care, de exemplu, evaluarea etapei județene se desfășoară prin scanarea și transmiterea online a lucrărilor, după o procedură dezvoltată încă din anul 2013, cu mult înainte de a fi preluată ideea la examenele naționale!”.

DOCUMENT Programa de limba germană modernă pusă în consultare de MEC până pe 12 decembrie 2025 (sursa):

FOTO DOCUMENT Componența grupului de lucru – programe școlare 2026 limba germană modernă (sursa):

Informații de context. În prezent, programele școlare pentru liceu aflate în vigoare sunt cele elaborate în 2004 și 2009, în funcție de filieră. Noile documente curriculare, care trebuie finalizate până la sfârșitul acestui an, vor sta la baza întregului parcurs educațional al elevilor ce vor începe liceul în 2026 și vor susține Bacalaureatul din 2030 după o nouă structură.

Peste 1.500 de specialiști sunt implicați în elaborarea noilor programe de studiu, având ca reper profilul de formare al absolventului

Citește și:
Profesorii de germană contestă selecția noului grup de lucru pentru programele de liceu și acuză ministerul Educației și Cercetării că a schimbat abuziv membrii: Niciunul dintre profesorii din grupul inițial nu a fost întrebat
Critici dure ale profesorilor de germană la adresa ministrului Daniel David: Argumentul cu „mai mult timp cu elevii” în urma creșterii normei didactice este cinic și lipsit de respect / Este dezamăgitor cum promovați o minciună prin omisiune, referitoare la media de ore predate în Europa
Exit mobile version