Progres minim sau inexistent în cele mai multe puncte-cheie de reformă în educație, plus regrese în domenii precum integritatea academică – așa sumarizează doi parlamentari USR-PLUS, Ștefan Pălărie și Irineu Darău, ultimul an, în care educația a fost administrată de ministrul Sorin Cîmpeanu. Potrivit celor doi, proiectul România Educată e “în punctul zero”, iar avansul digitalizării a fost “aproape zero”. Retrospectiva celor doi continuă: planurile-cadru au rămas la nivelul planului inițial discutat la începutul anului; pentru testarea în școli au fost adoptate “măsuri heirupiste”, iar lipsa de predictibilitate a dominat învățământul online; remedialul “s-a oprit brusc, ca și când ar fi dispărut pandemia”; toleranța zero promisă în privința plagiatelor s-a transformat în acțiuni de încurajare a imposturii academice.
La capitolul profesionalizare și depolitizare a managementului școlar, senatorul Ștefan Pălărie a afirmat că pentru profesionalizarea managerilor “nu a existat, din câte cunoaștem, niciun curs”, iar politizarea s-ar fi adâncit pe fondul concursului de directori și al lipsei schimbărilor în inspectorate: “am auzit nu o dată, ci de mai multe ori această sintagmă care pe mine mă înfioară, nici măcar PSD-ul nu îndrăznea să facă ceea ce se întâmplă ceea ce se întâmplă în acest moment”, a afirmat parlamentarul citat.
Ștefan Pălărie și Irineu Darău, alături de colegul lor Cristian-Paul Ichim, au făcut bilanțul mandatului exercitat până acum de Sorin Cîmpeanu marți seară, într-o discuție online. Aceasta a avut loc în condițiile în care ministrul Sorin Cîmpeanu urma să primească, astăzi, avizul favorabil din partea comisiilor de specialitate din Parlament, pentru a continua activitatea de ministru în guvernul Ciucă, propus de PNL-PSD-UDMR.
- USR-PLUS, formațiunea reprezentată de cei doi parlamentari, a fost timp de zece luni partenera în guvern a PNL, partidul reprezentat de Sorin Cîmpeanu.
Declarații-cheie în discuția senatorilor USR pe tema mandatului lui Cîmpeanu:
Irineu Darău:
- Planurile cadru: așa a început mandatul, cu o dezbatere, în ianuarie, despre planurile-cadru (…) A avut loc dezbaterea, la final s-a spus că au venit undeva la 10.000 de critici, comentarii, sugestii de schimbări, așadar se abordează, dacă vreți, planul inițial. Și așa a rămas până astăzi.
- Disciplina modulară Educație pentru viață: Ministrul a spus ‘stați liniștiți, toate lucrurile vor fi sub control, va fi Educație pentru viață bine fundamentată, bine construită, cu materiale și tot ce trebuie în școală’. Am primit în mare același răspuns (…) cu o frază în care spune că va exista un curriculum adaptat nevoilor societății actuale, evitând supraîncărcarea programului. Dar atât, niciun fel de altă asumare.
- Învățământul online și testarea Covid-29 în școli: Știți care este chiar și acum situația pe testare. Inițial s-au achiziționat 1 milion de teste, din care au fost folosite mai puțin de 2%. În ceea ce înseamnă învățământul online, adaptarea la pandemie, oprirea școlii sau reluarea școlii uneori, am remarcat (…) o impredictibilitate foarte mare și măsurile heirupiste, de obicei foarte târzii.
- Programul Școală după școală: Ministerul și-a asumat că va emite o a treia ordonanță de urgență care să reglementeze remedialul și pentru anul acesta, școlar. (…) Acest concept al remedialului s-a oprit brusc, ca și când ar fi dispărut pandemia. Exact asupra acestui pericol atrăsesem atenția în comisia de învățământ, că e nevoie de reglementare a remedialului pentru toată perioada, la modul ideal, până la finalul pandemiei, pe care nu-l putem anticipa.
- Integritate și plagiate: S-a promis toleranță zero față de plagiate (…) Ați văzut în spațiul public nu cât de multe lucruri nu s-au făcut, ci chiar pași care s-au făcut pentru încurajarea directă sau indirectă a imposturii intelectuale, a scăpării de responsabilitate în cazul doctoranzilor și doctorilor care plagiază. Nu am văzut în aceste luni deloc acea toleranță zero față de plagiate.
Ștefan Pălărie:
- La capitolul Profesionalizare și depolitizare funcții de conducere (a școlilor – n.red.), pe partea de profesionalizare nu a existat, din câte cunoaștem, niciun curs de pregătire, de formare, de specializare a celor care se află în zona de conducere a unităților școlare. Mai mult decât atât, astăzi suntem în plin proces de organizare a probelor-interviu la nivel de unitate școlară (…) Vocile și mesajele trimise de profesori disperați din toată rețeaua de învățământ la nivel național sunt aproape asurzitoare. Sunt semnalizate aproape zilnic abuzuri peste abuzuri. Aceste interviuri cu dedicație – o formă de sabotaj a tuturor candidaților care nu sunt din școala respectivă (…)
- Legat de această temă a profesionalizării și depolitizării, trebuie să spun că am auzit nu o dată, ci de mai multe ori această sintagmă care pe mine mă înfioară, nici măcar PSD-ul nu îndrăznea să facă ceea ce se întâmplă ceea ce se întâmplă în acest moment și ceea ce se întâmplă, de fapt, de 2 ani.
- Deși este atributul Ministerului Educației, de peste 2 ani nu au avut loc faimoasele concursuri pentru ocuparea funcțiilor de inspectori generali și inspectori de specialitate.
- Spun politizare pentru că, în momentul în care în aproape 70% din Inspectorate județene, ai un inspector școlar județean care fie a fost candidat la consiliul județean, fie este membru al consiliului județean, discutăm despre o legătură cât se poate de directă între politica de partid și școală.
- România Educată: deși era asumat un angajament în această direcție, suntem momentan tot în punctul zero. (…) A mai trecut un an și nici măcar nu avem această perspectivă foarte clară de când un nou pachet de legi ar putea să prindă formă.
- Formarea cadrelor didactice: Pe partea de formare de competențe, profesionalizare, calificare, specializare a cadrelor didactice, din perspectiva noastră avem, din nou, zero progrese (…) în afara unui proiect mare, EDUCRED, cu fonduri europene, care a fost demarat cu mult înainte de începerea mandatului dlui Sorin Cîmpeanu (…)
- Digitalizare: Din nou, progresul a fost aproape zero pe parcursul acestui mandat. Dincolo de acele achiziții de tablete și echipamente la nivel național și distribuția lor în primul an de pandemie, din acel moment efectiv nu cunosc să mai fi avut loc progrese notabile, de niciun fel.